Wegvallende verbinding, DHCP probleem met Experiabox?

• 26 mei 2016
  • 10 reacties
  • 1732 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16
Mijn ouders hebben een tijdje last van een wegvallende verbinding.

Ze gebruiken Wifi, die lijkt gewoon in de lucht te blijven maar toch doet de verbinding het soms even niet. Ik heb het modem (Experiabox) gereset en een ander kanaal geprobeerd, dus de standaard dingen.

Nu zag ik in het modemlog iets raars:

05/26/2016 18:58:25 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 145.132.192.1,Lease time=600
05/26/2016 18:58:25 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=145.132.xxx.xxx

Een leasetime van 10 minuten... dus dat werkt de kans op verstoringen in de hand als de DHCP-server even geen zin heeft om te antwoorden.

Herkent iemand dit probleem en wat is de mogelijke oplossing?

10 reacties

Reputatie 8
Dat soort meldingen in de modemlog lijken me niet afkomstig van een intern apparaat wat met WiFi connectie legt, want dan zou je een intern IP-adres moeten zien. Het getoonde IP-adres wat je laat zien komt "van buiten".
https://db-ip.com/all/145.132.192

Bij een test hier heb ik de log eerst even schoon gemaakt (clear), en toen met mijn smartphone ingelogd.
Een leasetime krijg ik niet te zien (die is mogelijk gekoppeld aan de leasetijden van je interne netwerk).

05/27/2016 12:28:56 Wireless [ MAC-adres van mijn smartphone ] released
05/27/2016 12:24:30 sending ACK to 192.168.22.1

Waarbij in mijn geval IP-adres 192.168.22.1 het werkelijke IP-adres is wat is toegewezen aan mijn smartphone.
Gecontroleerd met < FING >.
(Ik gebruik een ander LAN subnet = 192.168.22.xx dan het standaard subnet van een Experia Box = 192.168.2.xx ).

Na enkele minuten is de verbinding weer "verbroken" omdat mijn smartphone in standby-mode is gegaan.
Dat is de regel erboven Wireless ....... released
Reputatie 8
Badge +16
Ik bedoelde eigenlijk dat de DHCP aan WAN-zijde niet goed lijkt te aan. 10 minuten als leasetijd is ook niet bijster veel als je je realiseert dat je in principe altijd hetzelfde IP-adres krijgt. En de DHCP-server van Telfort wordt dan onnodig belast.

Vanavond ga ik proberen het verkeer op de WAN-poort te sniffen om te kijken of ik daar spannende zaken zie met betrekking tot DHCP.
Reputatie 8
Voor Telfort / KPN connecties in de modemlog wordt hier altijd een leasetijd van 7200 gegeven = 2 uur
Misschien dat @erikfocus daar iets meer over kan vertellen.
(Zou je hem een PB kunnen sturen, want die leest niet allerlei berichtje op het forum, uitgezonderd m.b.t. firmware).
Reputatie 8
Badge +16
Intussen heb ik wat meer informatie verzameld...

De internetverbinding lijkt gewoon stabiel als ik het modem vanaf mijn eigen aansluiting ping. Het lijkt dus mis te gaan tussen de laptop en het modem.

Het grootste probleem is dat de de verbinding regelmatig wegvalt met een geel uitroepteken bij de verbindingsstatus. En het duurt heel lang voordat die verbinding weer opkomt, ondanks de goede Wifi-signaalsterkte. Wifi uitzetten en weer aanzetten zorgt ervoor dat de verbinding nagenoeg meteen weer opkomt.

Ik heb een rollback gedaan van de Wifi-driver op de laptop... en een keer de allernieuwste driver geprobeerd... maar geen oplossing voor het probleem. Het enige dat ik nu nog kan verzinnen is dat er iets mis is met de laatste firmware-versie van het modem. Want in het verleden hebben mijn ouders deze problemen nooit gehad.
Reputatie 8
Kun je de laptop niet beter een vast IP-adres geven?
Daarmee loopt een leasetijd niet af, en blijft een verbinding mogelijk beter stabiel online?
Reputatie 8
Badge +16
Beste Franzki, aangezien een reactie in dit topic is uitgebleven plaats ik er een slotje op. Heb je nog behoefte om te reageren graag een nieuw topic aanmaken.
Badge +1
Hi Franzki,

Ik heb het topic heropend. Kan ik je hier nog bij helpen?
Reputatie 8
Badge +16
Het signaal van de Arcadyan is aan de keukentafel nogal zwak en valt regelmatig weg. De laptop die boven staat (wat dichter bij het modem) heeft wel een stabiele verbinding met het modem. Inmiddels heb ik halverwege een 2,4GHz versterker neergezet maar het is best complex om te beheren omdat ik regelmatig met de kanalen moet wisselen als het weer eens vastloopt. Ook is de Wifi-snelheid niet optimaal. Windows update gaat traag en online spelletjes lopen regelmatig kortstondig vast.

Destijds met de Zyxel 2812 was het signaal niet veel sterker... maar de verbinding leek wel stukken stabieler. Alsof de Arcadyan meer moeite heeft om met zwakke signalen en bij verstoring door andere apparaten een stabiele verbinding te maken.
Reputatie 8
Badge +16
Achter de schermen is er contact met Telfort Webcare geweest. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat er een Experiabox V10 is verstuurd als vervanger van de V8. En daarmee lijken de problemen verdwenen.

Zelfs zonder de 2,4 GHz versterker heeft de laptop nu een goed signaal. En de snelheid en stabiliteit zijn vrij redelijk gezien de afstand.

Het lijkt er dus op dat Wifi op de V10 niet alleen beter werkt omdat het modem 5 GHz support heeft. Maar ook op 2,4 GHZ lijkt de verbinding veel stabieler te zijn dan met de V8.

De V8 is inmiddels retour gezonden...
Reputatie 8
Het lijkt er dus op dat Wifi op de V10 niet alleen beter werkt omdat het modem 5 GHz support heeft. Maar ook op 2,4 GHZ lijkt de verbinding veel stabieler te zijn dan met de V8.
Dat was me bij een kennis van mij ook al opgevallen in het gebruik van zijn laptop.
Daarbij hebben we zowel zijn V8 als de door mij mijn meegenomen V8 geprobeerd, en mijn meegenomen test V10.
De V10 was een stuk sneller, en stabieler. (Volle snelheid met glasvezel 50/50 account).

Maar is kennelijk ook afhankelijk in de samenwerking welke WiFi adapter wordt gebruikt in een apparaat.
De combinatie van de WiFi adapter van de laptop met de V8 was kennelijk een erg ongunstige combinatie.
Een Netgear USB WiFi dongle in de laptop gestoken, gaf die laptop ook met de V8 een snelle en stabiele verbinding.

Reageer