beantwoord

Wegvallende internet(werk)verbinding

• 18 augustus 2017
  • 7 reacties
  • 207 keer bekeken

Ik heb de laatste tijd het volgende probleem (situatie waardoor het het meest opvalt);
Wanneer ik een gesprek via mijn telefoon die via bijv. Whatsapp, valt de verbinding af en toe uit waardoor de verbinding wordt verbroken. Dat is natuurlijk erg irritant.
De mobiele telefoon is verbonden met het wifi van een router die met een UTP kabel verbonden is met de Experia Box V8. Telefoon heeft een goede verbinding met de router, want ligt zowat naast de wifi router. In de Experia Box heb ik de router een vast IP adres binnen het netwerk gegeven op de pagina waar je DHCP instellingen kan aanpassen.
Ook op verbonden computers op het (wifi) netwerk valt het internet dan even uit, maar daar is het probleem natuurlijk iets minder erg omdat er automatisch weer een verbinding met het internet ontstaat.
Uiteraard heb ik de Experia Box al gereset. Verder is er niks veranderd aan de instellingen of configuratie van het netwerk.
In het logboek van de Experia Box, welke onhandig wordt gefload met ATM3 foutmeldingen die niet gerelateerd zijn aan dit probleem, zie ik dan dat het modem een OFFER en een ACK heeft gestuurd naar de router. Tot de recente Noord-Holland storing nergens last van. Sindsdien hebben we dit probleem.
Waarom verbreekt de internetverbinding bij die OFFER en ACK en hoe kan ik voorkomen dat hij die te pas en te onpas verstuurd? Met name als ik Whatsapp-bel via m'n telefoon?
icon

Beste antwoord door JWHMML 10 oktober 2017, 01:17

Voorlopig lijkt de modem het goed/beter te doen dan de vorige.
Mocht dit veranderen dan laat ik weer van mij horen.
Alvast bedankt voor de goede en snelle hulp 🙂
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi JWHMML, welkom terug. Ik begrijp dat je sinds kort problemen ondervindt met je verbinding voornamelijk als je gebruik maakt van bellen via WhatsApp. Kan me erg goed voorstellen dat je daar een verklaring voor zoekt. Ik denk daarin graag met je mee. Het moment dat je de Offer en ACK ziet naar je router, heeft je Experiabox zelf dan nog wel een uitgaande verbinding of is deze mogelijk ook herstart? Ook ben ik benieuwd naar hoe je de reset hebt gedaan? Echt via de reset knop achterop je Experiabox of door de apparaten stroomloos gemaakt te hebben? Heb je na de reset gelijk je eigen configuratie ingeladen of ook getest zonder je back-up? Ik hoor het graag van je.
Beste Wieger,

Zover ik heb kunnen zien in het logboek, is de Offer en ACK het enige wat er gebeurt. Met uitgaande verbinding denk ik dat je bedoelt of de lijn nog UP is. Zover ik heb en kan testen wel, en zoals je ook kan zien in het logboek.
Het lijkt er sterk op dat er iets met de DHCP server gebeurt, terwijl ik dit MAC adres en IP adres in de modem een statisch (adres) heb gemaakt, op de DHCP pagina. Dit specifieke adres is mijn router, die het (wifi)netwerk in huis verder afhandelt en die ook dus het wifi signaal aan de telefoon geeft waarvandaan geVOIPed wordt.
Op het moment dat de modem Offer en ACK doet, valt de verbinding weg (want VOIP eist waarschijnlijk een constante verbinding).
Het is, zoals je ziet in de logfile, een kort gegeven. Maar het gebeurt wel te vaak.
Ik heb de modem alleen via een soft reset (via interface) gereset, maar naar mijn weten ook al eens een hard reset gegeven (stekker eruit, 30 seconden, stekker erin).
Ik heb verder niks aan de configuratie gedaan, of iets teruggezet. Bij een hard reset blijft overigens de DHCP (en overige) instellingen staan. Maar...dit gaf in het verleden geen enkel probleem. Sinds de recente Noord-Holland internetstoring van meerdere dagen, heb ik dit probleem.

Naast nog een ander probleem, niet alle telefoons (gewone drukknoppers met vaste hoorn) doen het nog. Op de tweede etage, doet de telefoon het niet meer (nota bene een KPN model) en hebben we soms ineens een wegvallende telefoonverbinding gehad. Telefoonlijn wordt als het ware dood, geen geluid, niks.
Na hoorn erop, weer opnieuw bellen, doet de verbinding het weer.
Dit gebeurt sporadisch. Ik weet niet of het iets met elkaar te maken heeft, maar zoals gezegd. Voor de grote internetstoring hadden we hier geen problemen mee.
P.s.: Excuus voor de late reactie. Had de mail nog niet eerder gezien dat u gereageerd had.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi JWHMML, bedankt voor je reactie. Ik heb naar de stabiliteit van je verbinding gekeken en gezocht naar verlies van de lease over de afgelopen periode. Dat zie ik over de afgelopen drie weken niet terug komen, je modem behoudt het IP-adres. Uit je reactie begrijp ik dat de verbinding nog zeer geregeld weg valt, ook nadat je de Experiabox stroomloos hebt gemaakt en zelfs naar de fabrieksinstellingen hebt terug gezet. Omdat ik op eerste gezicht geen aanleiding van wegvallen van de lijn kan vinden, wil ik je Experiabox vervangen. Deze zal met een paar dagen bij je binnen komen.

Het wegvallen van de telefoon boven lijkt er ook sprake van een probleem met de Experiabox. Wil je vragen om het nieuwe modem af te wachten en daarna te zien of het probleem zich nog voordoet.
Bedankt voor de snelle reactie en de geboden oplossing. Ik wacht het nieuwe modem even af. En dan gaan we inderdaad even kijken of het dan is opgelost. Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +7
Wil je me hiervan op de hoogte houden, JWHMML? 😳
Voorlopig lijkt de modem het goed/beter te doen dan de vorige.
Mocht dit veranderen dan laat ik weer van mij horen.
Alvast bedankt voor de goede en snelle hulp 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Fijn om te horen dat je met het nieuwe modem verbetering ervaart. Als er nog iets is, weet je me te vinden! 😉

Reageer