beantwoord

Wegvallende internet verbinding ivm DDOS

• 2 februari 2016
  • 14 reacties
  • 502 keer bekeken

Ik neem contact op in verband met een technisch dilemma dat ik momenteel ondervind met mijn internet abonnement.

Zoals bij velen het geval is, wordt er regelmatig gegamed via het internet. Dit kan helaas evenzeer nadelige effecten hebben. Zoals, in dit geval, bij mij. Mijn IP adres is in verkeerde handen gevallen, vermoedelijk bij het gamen. Dit is kinderlijk eenvoudig in handen te krijgen, door bijvoorbeeld Skype, wat vaak gebruikt wordt tijdens het spelen. Het probleem is dat mijn IP adres nu kwaadwillig wordt gebruikt om DDOS aanvallen uit te voeren. Dit houdt in dat mijn internet er vervolgens voor een aantal uur uit ligt. Wat niet alleen zeer kwalijk is, maar ook hinderlijk als het gaat om werk/huiswerk.

Nu bestaan er manieren om je hiertegen te bewapenen, alleen zijn ze nagenoeg allemaal preventief. Zodra ze je IP adres beschikken is er geen remedie. De enigste optie die dan van nut is, is een nieuw ip adres.
Dit is tevens de reden dat ik contact op neem. Heb in de jarenlange, zakelijk relatie met Telfort, tot op heden, nooit problemen ondervonden. Tot mijn genoegen.
Mijn verzoek is een nieuw ip adres, zodat ik weer gebruik kan maken van mijn internet. Want op did moment wordt mijn genot significant gereduceerd door de DDOS aanvallen op mijn ip adres.

Dit valt natuurlijk buiten jullie schuld is, maar moet desalniettemin wel verholpen moet worden.

Mvg.
icon

Beste antwoord door Michael 3 februari 2016, 15:50

Hi ducaa! Welkom. Kan me indenken dat je graag een nieuw IP-adres wenst n.a.v. de aanvallen. Echter leveren wij nooit een nieuw of een ander IP-adres uit (om welke reden dan ook). De ervaring leert dat dergelijke 'aanvallen' na verloop van tijd vanzelf overgaan. Ik vertrouw op je begrip.

@Enterprise,

Ook abuse kan hier niets mee helaas 🙂
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hier kan webcare niets mee, stuur dit verhaal naar abuse@telfort.nl
Reputatie 8
Badge +2
Hi ducaa! Welkom. Kan me indenken dat je graag een nieuw IP-adres wenst n.a.v. de aanvallen. Echter leveren wij nooit een nieuw of een ander IP-adres uit (om welke reden dan ook). De ervaring leert dat dergelijke 'aanvallen' na verloop van tijd vanzelf overgaan. Ik vertrouw op je begrip.

@Enterprise,

Ook abuse kan hier niets mee helaas 🙂
Dus de klant wordt aan zijn lot overgelaten?

Ik veronderstel dat de bij de 50 euro die ik maandelijks aan Telfort betaal, service bij zit inbegrepen.
Ik heb van meerdere collega's waarmee ik telefonisch contact heb gehad, te horen gekregen dat een nieuw IP adres tot een mogelijkheid behoort.

Er wordt op een illegale wijze een DDOS aanval op mijn IP adres uitgevoerd, het is dan ook uw taak, als provider om mij daar tegen te beschermen, zoals aangegeven staat in de Europese wetgeving.

"De ervaring leert dat dergelijke 'aanvallen' na verloop van tijd vanzelf overgaan." Dit is geen excuus om mij niet van dienst te zijn, ik heb op dit moment een probleem dat twee weken gaande is, de duur van het probleem (waarvan u beweert tijdelijk te zijn) mag geen boventoon voeren op het beleid van Telfort.
De generieke reactie van abuse om mijn moden uit en aan te zetten is dan ook ver onder de professionaliteit die ik mezelf voorhield.
Reputatie 8
Badge +2
Hé ducaa. Ik kan me voorstellen dat mijn antwoord op jouw vraag jou teleurstelt. Echter is het verschaffen van een nieuw IP-adres niet de oplossing voor het probleem. Het is slechts omweg naar de oplossing voor het probleem, gezien het slechts een kwestie van tijd alvorens je op het door ons geleverde nieuwe IP-adres weer een DDOS krijgt. Helaas bevinden er zich op het internet mensen die het fijn vinden om anderen te plagen (hetzij middels een script, bot, virus of trojan). Wij kunnen ons hier niet tegen wapenen, het is vechten tegen de bierkaai. Wat mij betreft dit niets met professionaliteit te maken. Het is een principe waar we niet van af kunnen wijken. De IPv4 IP-adressen zouden immers allang op zijn als we elke gebruiker die dergelijke hinder ondervindt een nieuw IP-adres zouden geven.
Ik heb al 5 jaar hetzelfde IP-adres. Het uit en aan zetten van mijn modem heeft nooit de gewenste werking gehad, evenzeer niet wanneer ik mijn modem gedurende lange tijd uitschakel.

Zoals in mijn initiële reactie is uitgelegd, "Nu bestaan er manieren om je hiertegen te bewapenen, alleen zijn ze nagenoeg allemaal preventief." Je kunt je er tegen beschermen door middel van een VPN abonnement te nemen. Dit heeft alleen geen nut wanneer je IP-adres al in verkeerde handen is gevallen. Een nieuw IP-adres zou in dit geval uitkomst bieden.
Nu sta ik open voor een andere alternatieve oplossing, maar die worden er in dit geval ook niet aangeboden.

Dit probleem lost zich niet vanzelf op, ik heb twee weken gewacht, alvorens contact op te nemen met Telfort.

Eveneens is er tegenstrijdigheid als het gaat om strekking van een nieuw IP-adres. Uw collega heeft mij telefonisch doorverwezen naar abuse en heeft eenduidig en expliciet gezegd dat het toekennen van een IP-adres eventueel een optie kan zijn afhankelijk van de situatie.

Ik neem aan dat ik recht heb op alle diensten waarvoor ik betaal, als dit recht mij ontnomen wordt, dan is het Telfort's plicht om mij daarbij te ondersteunen en naar een oplossing te zoeken. Uw reactie van, er bestaat een kans dat het probleem zich weer voordoet, is geen reden om mijn huidige probleem te negeren. Om dit in vergelijking te plaatsen, dit zou neerkomen op een arts die weigert een patiënt met een gebroken been te helpen, opdat er een kans bestaat dat diezelfde patiënt ooit weer zijn been breekt. Nu is dit natuurlijk niet dusdanig ernstig, maar de strekking komt op hetzelfde neer.
Dit is niet de professionaliteit die ik verwacht van een bedrijf als Telfort.
Is het mogelijk om hier een log te plaatsen waaruit blijkt wat er gaande is op zo'n ddos moment?
En hoelang duurt zo'n 'aanval' doorgaans? 24 / 7 lijkt mij onwaarschijnlijk.
Misschien is er iets anders aan de hand.
Reputatie 8
Badge +2
Hi ducaa, het verschaffen van een nieuw IP-adres is inderdaad een (tijdelijke) oplossing. Zoals gezegd kunnen wij niet elke gebruiker een nieuw IP-adres verschaffen die dit soort hinder ervaart, zo zijn we snel door de voorraad heen. Geen enkele provider is bij mijn weten verantwoordelijk voor incidenten als deze. De dienst zélf functioneert naar behoren namelijk. Het zijn derden die het probleem die jij ervaart veroorzaken. Abuse zou hier alleen iets tegen kunnen doen als de DDOS'er in kwestie een Telfort of KPN klant is. Kun je het IP-adres achterhalen van degene die jou DDOS't?
Ik neem het Telfort ook niet kwalijk dat ik ge-DDOS'ed word. Dit is namelijk inderdaad niet door jullie veroorzaakt, maar het neemt niet weg dat ik geen volledig gebruik kan maken van jullie diensten door de kwaadwillige bemoeienis van derden. Maar ik verwacht wel dat er professionele service word geboden, zoals verwacht mag worden, en er naar een oplossing gewerkt wordt. In dit geval zou een verandering in IP-adres een oplossing zijn. Zoals aangegeven sta ik open voor andere oplossingen, maar die zijn er niet geboden en ik denk ook niet dat die zich gaan voordoen.

Ik heb niet de middelen om het IP-adres van diegene die dit doet te achterhalen. Als ik enig idee had dan zou het probleem opgelost zijn, aangezien ik dan de mogelijkheid zou hebben om aangifte te doen.
Reputatie 8
Badge +2
Hi ducaa, mag ik vragen hoe je er bij komt dat er sprake is van een DDOS? Indien je wordt 'aangevallen', is dit doorgaans te zien in de logs middels de webinterface van het modem. Hier vind je ook het IP-adres van de schurk in kwestie. 🙂
Dit is niet hoe doorgaans een DDOS'er te werk gaat. Er wordt gebruik gemaakt van een bot-net. Dit betekent dat het IP-adres van de schuldige niet wordt vrijgegeven, maar de IP's van de verschillende, onschuldige mensen met een slechte beveiliging die hij gebruikt om mijn internet verbinding te overbelasten met pakketjes met als gevolg dat mijn internet verbinding het begeeft. Dit duurt net zo lang totdat de aanvaller ermee stopt.

De aanvaller heeft persoonlijk contact opgenomen op Twitch om mij verder te tergen. Twitch is een streaming platform waar mensen hun games opnemen en afspelen voor anderen om te bekijken. Aangezien mijn spel werd gestreamd op het moment van één van de DDOS aanvallen
Ik heb eveneens contact opgenomen met Twitch, maar die geven geen vertrouwelijke informatie aan derden vrij, in dit geval dus zijn IP-adres, zonder belastend bewijs. Ik betwijfel dat de aanvaller zijn IP-adres niet verbergt en vervolgens contact met mij opneemt, als hij slim genoeg is om een DDOS aanval uit te voeren, dan is het aannemelijk om te veronderstellen dat hij zich niet onder zijn eigen IP-adres op die site begeeft.

Dit is gezien de competitieve aard van de game helaas schering en inslag. Ik ben niet het eerste slachtoffer. De symptomen van DDOS komen ook overeen met die van mij. De internet verbinding vervalt niet direct, maar zoals uitgelegd overbelast met een abnormaal aantal pakketjes. Mijn internet vertraagt hevig gedurende de beginperiode van de aanval en blijft haken, totdat de verbinding volledig uitvalt.

Alleen een nieuw IP-adres in combinatie met een VPN-server, om herhaling te voorkomen, zou een uitkomst bieden.
Reputatie 8
Badge +2
Hi ducaa, de werking van een DDOS is mij bekend inderdaad. In sommige gevallen is dit wel te traceren in de logs van het modem. Helaas in jouw geval niet. Het enige advies wat ik jou kan geven is het modem een tijd uit te zetten in de hoop dat de verzendende partij het opgeeft. Als het modem uitstaat, zullen de pakketjes niet aankomen en gedropt worden. Dit kan vanuit het perspectief van de verzendende partij lijken alsof het 'gelukt' is (de verbinding heeft het begeven). Ook kan dit inhouden dat het na een tijd geen zin meer heeft om pakketjes te laten versturen aangezien deze tóch niet meer aankomen. Het is weliswaar niet de meest wenselijke optie wat jou betreft denk ik. Vanuit ons gezien is het wel de enige. We kunnen jou hierin niet verder helpen helaas. Succes!
Dit is allemaal geprobeerd zonder succes. Zoals aangegeven is dit geruim twee weken gaande.
Het feit dat het gamen belemmerd wordt is niet het primaire probleem. Er zijn meerdere personen die gebruik maken van de internet verbinding voor werk en huiswerk. Tevens kan er geen gebruikt worden gemaakt van telefonie.

Jullie hebben mij nog steeds geen oplossing geboden, ondanks mijn vele reacties en pogingen.
Ik ben dan ook genoodzaakt om mijn klacht schriftelijk te escaleren naar Telfort en mijn beklag te doen op klachtenkompas.
Mocht mijn probleem dan nog steeds systematisch genegeerd worden, dan ben ik genoodzaakt mijn contract op te zeggen.

Ook hier zie ik weer tegenstrijdigheden in uw verhaal. "Echter leveren wij nooit een nieuw of een ander IP-adres uit (om welke reden dan ook)."
In een nieuwe reactie plaatst u dit: "Zoals gezegd kunnen wij niet elke gebruiker een nieuw IP-adres verschaffen die dit soort hinder ervaart, zo zijn we snel door de voorraad heen".

Absurd de onwilligheid om een betalende klant van vijf jaar op een degelijke wijze te hulp te staan. Als dit is hoeveel Telfort/KPN om haar imago en klanten geeft, dan heb ik er geen goed woord voor over.
Ik vind het helemaal niet absurd. Providers doen dit niet omdat het geen nut heeft. Het is symptoom bestrijding want je vijanden zijn er, als ze dat willen en kunnen, binnen korte tijd achter dat hun doelwit 'n ander adres heeft.
Bovendien gaan dit soort stormen na niet al te lange tijd vanzelf liggen want meestal is het maar 1 persoon die jou je internet misgunt. 'N botnet? Kom op zeg. Scriptkiddies zijn waarschijnlijker.
Post nou dat log eerst eens? Dan kunnen we even kijken hoe of wat. Ben benieuwt.
Reputatie 8
Badge +16
Niet de netste oplossing maar kijk eens op marktplaats voor een ander modem van het zelfde type als je nu hebt. Vaak kan je die vrij eenvoudig aanschaffen. Door dit andere modem krijg je waarschijnlijk een ander IP adres. Het is vervolgens aan jou om te voorkomen dat je weer opnieuw aangevallen wordt. Telfort levert een dienst en is en blijft niet aansprakelijk voor handelen van derde jegens jou.

Reageer