vraag

Wegvallen internetverbinding op poorten van de Experia Box V10

• 21 augustus 2019
  • 22 reacties
  • 511 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb een Telfort glasvezelverbinding met een Experia Box V10. Toen ik verplicht moest overstappen naar de V10 (al bijna een jaar geleden) zijn de problemen eigenlijk al begonnen, maar ik kam hier pas later achter. Wat gebeurt er nou? Op niet voorspelbare momenten wordt internet op de poorten van de Experia Box V10 niet meer doorgegeven en is de Box ook niet meer te pingen. Dat duurt meestal tussen de 5 en 10 minuten lang. De rest van het netwerk kan in de tussentijd verder communiceren, alleen geen apparaat kan een verbinding maken met de DHCP server die op de Experia Box draait en dus ook niet met internet. Mijn netwerk is eigenlijk vrij simpel te beschrijven: 1 enkele kabel komt uit 1 van de poorten en gaat naar een door Telfort aanbevolen Netgear switch waarop IGMP snooping enabled is. Daarachter zitten alle apparaten en nog drie andere (identieke) switches op verschillende kamers in het huis.
Omdat ik de fout eerst in mijn netwerk wou zoeken heeft het nu dus bijna een jaar geduurd (ik heb dus eigenlijk vrij veel geduld) voordat ik alle tests kon doen. Wat ik constateer (even in geen bepaalde volgorde want ik ben er al zo lang mee bezig):
  • Het gebeurt niet op 1 poort, maar op alle poorten (getest met aangesloten laptops op verschillende poorten), en dan ook op alle poorten tegelijk.
  • De WiFi op de Experia Box geeft internet nog wel door (dus aan de glasvezelverbinding ligt het niet!). Maar de Experia WiFi gebruik ik eigenlijk niet. Ik heb een eigen router in AP modus (zonder andere aangesloten apparaten) achter een van mijn switches hangen die gewoon WiFi doorgeeft (dus eigenlijk bridge modus).
  • Als ik veel aan mijn netwerk verander (veel apparaten aan en uitzet) gebeurt het wegvallen meerdere keren per dag. Altijd op dezelfde manier: na 5 a 10 minuten is de Experia weer aanspreekbaar.
  • Soms gebeurt er 1 a 2 weken niets. Meer dan twee weken achter elkaar is nog niet gelukt.
  • Ik heb de Experia Box in het afgelopen jaar ook al 1 keer gereset (factory reset). De nieuwste firmware staat er dus op. Dit heeft natuurlijk niet geholpen.
  • Het probleem is meteen te verhelpen door de kabel (tussen mijn netwerk en de box) uit de Experia Box te halen en er weer in te pluggen. Dan doet internet het meteen weer. Een work-around maar niet de oplossing natuurlijk. Aan en uitzetten van de Experia en de glasvezelmodem tegelijk helpt natuurlijk ook, maar is ook geen oplossing.
  • Omdat het probleem vaker optreedt bij aansluiten/gebruik maken van nieuwe devices ben ik begonnen netwerk logs te bekijken. Hierdoor viel mij op dat het probleem dus al bij het aansluiten van de Experia Box is begonnen. In de eerste maanden is het mij gewoon niet opgevallen omdat de verbinding soms in de nacht wegviel (als er nauwelijks iets op mijn netwerk gebeurt!) of overdag toen er toevallig niemand thuis was.
  • Alle switches hebben de nieuwste firmware en IGMP snooping enabled.
  • De Arris TV stream doet het altijd, ook als internet wegvalt. Raar, maar ik denk dat de multicast intern op een andere VLAN zit? Alle andere streams (Netflix etc.) vallen natuurlijk weg.
Mijn vraag is dus: kan Telfort nog iets voor mij betekenen? Ik heb op het forum gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ook op site van KPN waren er mensen die exact hetzelfde probleem met de V10 hadden. Alleen... er kwam nooit een oplossing... misschien ook omdat er periodes zijn waar het gewoon 2 weken lang goed gaat. Is er nog een voorstel wat ik zou kunnen doen of waaraan het kan liggen? Ik heb het vermoeden dat de Experia Box misschien toch het probleem is en ergens een buffertje volloopt wat het onregelmatige optreden van het probleem misschien verklaart. Misschien een nieuwe Experia? Wie weet. Ik ben eigenlijk nu zo ver dat ik wil overstappen naar een andere provider met een andere, beter configureerbare router. Met de Experia Box kan ik niets: geen logs bekijken, geen firmware update pushen (anders dan factory reset) en niet eens mijn configuratie (DHCP server, NAT etc.) opslaan... waardeloos. Dus wie o wie wil mij nog helpen hier?

22 reacties

Reputatie 8
Wat gebeurt er nou? Op niet voorspelbare momenten wordt internet op de poorten van de Experia Box V10 niet meer doorgegeven en is de Box ook niet meer te pingen.
......
......alleen geen apparaat kan een verbinding maken met de DHCP server die op de Experia Box draait en dus ook niet met internet.
.....
  • Telfort aanbevolen Netgear switch waarop IGMP snooping enabled is. Daarachter zitten alle apparaten en nog drie andere (identieke) switches op verschillende kamers in het huis.
  • Alle switches hebben de nieuwste firmware en IGMP snooping enabled.

Wat ik verder uit je reacties haal, heb je geen problemen als je apparaten rechtstreeks met de V10 verbindt. Dus het probleem zit ergens in het netwerk "er achter".

Weet je zeker dat je alle Netgear switches van de laatste firmware hebt voorzien?
Juist met name circa een jaar terug had de firmware van de Netgear een bug, waardoor apparaten niet in het netwerk werden gevonden of een IP-adres correct kregen toegewezen, afhankelijk van mogelijke "idle" terugschakeling van apparaten e.d. en andere "power" gerelateerde zaken.

Verder is bij gebruik van managed witches en toch voorkomende netwerkproblemen belangrijk bij een herstart van de modem/router, ook navolgend de switches te herstarten met de daaraan gekoppelde achterliggende apparaten.

Als je denkt dat de V10 te instabiel is, kun je ook een eigen router rechtstreeks aansluiten achter glasvezel. Heb je niets meer te maken met de spullen van KPN/Telfort.
(Bijv. een Fritz!box 9570).
Reputatie 1
Als ik rechtstreeks verbind heb ik dezelfde problemen; had al een keer een laptop rechtsreeks aangesloten (dus naast mijn boom met de switches). Poorten van de Experia slaan ook daar gewoon dicht. Vannacht om 3 uur weer gebeurd. Dan is er echt weinig activiteit op mijn netwerk. Switches hebben ook de laatste firmware (ook al is die bij de GS108EV2 al ietsje ouder - nov 2016, sindsdien niet veranderd). Switches herstarten doe ik eigenlijk regelmatig als overdag internet weer uitvalt.
Mogelijk is het probleem ook mijn WiFi Access Point (Netgear Orbi). Die heeft geen IGMP snooping. En ik weet niet wat die in Access Point mode met de IGMP snooping/proxy settings doet want die zijn dan niet meer te zetten. Hoe dan ook: bij de Orbi maakt het niet uit of ik hem via de eerste switch of direct achter de Experia Box hang. Vannacht had ik hem voor de verandering op een van de vrije poorten van de Experia Box gezet. Wat ik helaas niet weet is of internet ook op de Orbi wegviel vannacht omdat de logs die ik check achter de switch zitten. Achter de Orbi hangt trouwens niets meer; gebruik hem alleen als WiFi Access Point.

Misschien moet ik de Orbi toch als router achter de EB zetten? Maar als het probleem in de Experia Box zit schiet ik daar natuurlijk niets mee op... Uitermate frustrerend dit. Voor het overstappen naar de multicast had ik nooit problemen op mijn netwerk...
Reputatie 8
Als ik rechtstreeks verbind heb ik dezelfde problemen; had al een keer een laptop rechtsreeks aangesloten (dus naast mijn boom met de switches).

Maar heb je met het rechtstreeks aansluiten de rest dan wel afgekoppeld?
Anders is mogelijk nog steeds het een en ander gerelateerd aan één van die "disfunctionaliteiten" ergens in het achterliggende systeem? (Wat kennelijk nogal is uitgebreid?)

Switches hebben ook de laatste firmware (ook al is die bij de GS108EV2 al ietsje ouder
- nov 2016, sindsdien niet veranderd).

Ah, je gebruikt de 8-poort switch van Netgear. Eerder noemde je alleen "Netgear" als switch.
De meeste KPN/Telfort gebruikers met een Netgear switch, hebben de 5-poort switch. Die heeft de afgelopen twee jaar, al vier firmware updates gehad (laatste = < DEZE >). Had altijd gedacht dat de verschillen tussen de 5 en 8 poort eigenlijk hoofdzakelijk was terug te voeren naar het verschil in drie poortjes. En niet zozeer de basis functionaliteiten van de firmware?

Voor het overstappen naar de multicast had ik nooit problemen op mijn netwerk...
Kijk ook eens naar een makkelijk te begrijpen uitleg m.b.t. die Multicast en IGMP Snooping.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Bedenk daarbij dat niet alleen een TV-ontvanger van multicast gebruik maakt, maar ook Chromecast gerelateerde functies, AirPlay, DLNA, moderne printer gerelateerde software, en misschien ook wel functies (als ze via WiFi lopen) van draadloze speakerboxen e.d. ??
Zou dat eerst eens uitzoeken.

Loop ook eens met een elektronisch tooltje van zo'n managed Netgear switch waarmee je kabels kunt testen, of daar niet ergens een probleem zit? Daarmee vallen ook slechte kwaliteit kabels met te hoge demping door de mand. Die met een simpele "kabeltester" niet worden opgemerkt.

De V10 heeft ook nog een "herstel" toets. Een "semi" reset, waarbij de instellingen nog wel behouden blijven. Als laatste middel, misschien een harde reset van de V10 uitvoeren.
Ben je daarmee wel alle persoonlijke instellingen kwijt.

Met een nogal uitgebreid achterliggend netwerk, zou ik zeker overwegen een eigen router te gaan inzetten, en niet de Experia Box. Als je erg veel apparaten hebt, is de functionaliteit van een V10 ervan te beperkt om dat netjes foutloos allemaal gescheiden te houden. Dat hebben we bij een organisatie waar nogal wat "Clients" worden gebruikt, eerder ook al eens opgemerkt. Als "doorvoer" van een "totaal-stream" echter geen probleem.
Reputatie 1
Nee, inderdaad, ik heb de rest niet afgekoppeld. Te veel apparaten op snoertjes erachter. Ga als volgende stap de Orbi er eerst helemaal uithalen denk ik. Dan weet ik meteen waar ik niet/wel moet zoeken.
Is vanmiddag om 3 uur trouwens weer uitgevallen en dan op alle poorten, dus zowel de bekabelde tak en de Orbi AP tak.

Ik gebruik 3 8-poorts en 1 5-poorts switch. De verschillen in de firmware zijn mij bekend. Onder andere heb ik ook 1 8 poorts versie 3 die min of meer door dezelfde updates als de 5 is gelopen (de 8V2 heeft geen web-interface, alleen een apart programma). Maar goed, dat zal het niet zijn denk ik.

IGMP snooping begrijp ik, maar als dat niet goed is zou ik eigenlijk meteen uitval van het netwerk hebben als ik ook maar iets even aansluit, toch? Alle switches hebben snooping "aan" en de Orbi heeft dus noch een snooping noch een proxy instelling in AP modus... dus wat kan ik er dan mee?

Ik begrijp ook dat er meer streaming kastjes zijn die gebruik maken van multicast en dat het alsnog ergens mis kan gaan, maar goed... eerst even testen of het aan de Orbi zelf ligt.

Kabeltest via de switches heb ik al gedaan. Geen enkele was aangemerkt (allemaal CAT6 trouwens).

Herstel toets is mij ook bekend. Heb die al vaker gebruikt om te kijken wat er dan gebeurt bij uitval. Maar dat is vaak helemaal een drama omdat bijvoorbeeld het service lampje dan rood wordt (dus geen telefoon meer). Moest ooit drie keer door de procedure voordat het weer goed ging. Meestal is stroom en kabels eraf en dan een voor een in volgorde inpluggen (glasvezel, EB, switches, Orbi) de beste methode.

Wat jouw laatste opmerking betreft: ik vraag mij af of het bij een XS4ALL Fritz anders zou zijn... die hebben toch ook multicast? Nou ja, dank je wel voor het meedenken, even verder gaan met testen...
Reputatie 8
Nee, inderdaad, ik heb de rest niet afgekoppeld. Te veel apparaten op snoertjes erachter.
Je kunt gewoon bij de eerste aansluitingen vanaf de Experia Box beginnen met eraf klikken? 😉
Of anders wel een "hele groep" vanaf bijv. de "toegangspoort" bij een switch?

IGMP snooping begrijp ik, maar als dat niet goed is zou ik eigenlijk meteen uitval van het netwerk hebben als ik ook maar iets even aansluit, toch?
Nee, dat hoeft helemaal niet. Dan kan ook liggen aan de overige "idle" status van apparaten e.d.
Dat staat bij die eerdere link naar het KPN forum juist zo aardig uitgelegd.

Alle switches hebben snooping "aan" en de Orbi heeft dus noch een snooping noch een proxy instelling in AP modus... dus wat kan ik er dan mee?
Je kunt bij Netgear Support expliciet vragen welke functies worden ondersteund.
Niet altijd alle achterliggende technische functies wordt in "consumenten" informatie benoemd.
Zou ze echter wel bij de specs verwachten?

Wat jouw laatste opmerking betreft: ik vraag mij af of het bij een XS4ALL Fritz anders zou zijn... die hebben toch ook multicast?
Ik bedoel niet een "XS4ALL" Fritz!box, maar gewoon die router onafhankelijk aan te schaffen. Fritz!Box is een op zichzelf staand merk.

Routers die providers leveren betreffen doorgaans altijd apparaten met aangepaste en "uitgeklede" firmware. Delen van menu's of functies worden verwijderd. Zonder zich veel te bekommeren of achterliggende netwerkconventies nog behouden blijven, of functies correct blijven werken.

Als ik lees dat je 3 (drie) 8-poort switches gebruikt, nog eens een 5-poort switch, Mogelijk de netwerk poortjes van de Orbi's ook nog benut?? Heb je een aanzienlijk netwerk. En dat nog naast de draadloze connecties. Daar is een Experia Box V10 - IMO niet betrouwbaar genoeg voor.
(Een Experia Box V10A is nog veel erger. Echt "crap"). Het feit dat je aan slechts 10 apparaten een vast IP-adres kunt geven binnen de V10 (en V10A) zegt eigenlijk al genoeg.

Zou overwegen een goede eigen router aan te schaffen. Bij glasvezel heb je meer keus. Afhankelijk van (uitgebreide) wensen komen er meer modellen in aanmerking. Waarbij je je het beste uitvoerig oriënteert wat de voor- en tegens zijn en de specifieke details wat een router in huis heeft.
Daar heb je erna zoveel meer plezier van.

Routers die standaard ook "routed mode" ondersteunen (m.b.t. TV-ontvanger), met bovendien reeds een eigen "Tefort" profiel hebben om aan te sluiten, zijn routers van Fritz!Box.
Bij DrayTek werkt dat ook allemaal. Maar moet je even met wat extra aanwijzingen instellen. DrayTek heeft uitgebreide VLAN mogelijkheden. Mocht je delen van je netwerk "gescheiden" willen hebben i.v.m. veiligheid, bijv. ten aanzien van Internet of Things apparaten.

Van Synology verwacht ik de aankondiging van een nieuwe router met uitgebreide VLAN ondersteuning, bij de aankomende "Synology Events" (12 september Utrecht).
(Ondersteuning van VLAN werd in 2018 al benoemd als komende productontwikkeling).
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @jtforum, wat een irritant probleem. Wel heel fijn hoe mooi en duidelijk je dit al omschreven hebt. Ik zie dat Babylonia met zijn kennis eigenlijk al van alle informatie heeft voorzien. Hier kan ik ook nog van leren.

Ik ben inderdaad ook heel benieuwd hoe het gaat als alles verder afgekoppeld is. Of misschien is een eigen router toch wel beter aangezien ik begrijp dat je toch wel een uitgebreid netwerk hebt.

Zou je voor de zekerheid nog even jouw postcode + huisnummer willen toevoegen aan jouw Forumprofiel? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt. Dan ga ik je verbinding nog even doormeten of ik daar nog bijzonderheden in kan vinden.
Reputatie 1
Hoi Bart,

Heb de gegevens aan mijn profiel toegevoegd. Dacht eind afgelopen week het probleem gevonden te hebben (ik had een oude NAS uit het systeem gehaald) omdat ik 5 dagen lang geen uitval meer had. Vanavond had ik echter twee keer achter elkaar binnen een half uur 5 minuten wegvallen van het internet signaal op de poorten (oftewel gateway is dan niet te pingen) - zoals gezegd doet internet via de EB-WiFi nog wel. Dus verbinding (naar glazvezel modem) doormeten zou weinig zin hebben... maar graag, dan weten wij dat dus ook.

Trouwens: Alles afkoppelen is voor mij geen mogelijkheid!!! Heb al die aansluitingen wel nodig in huis. Vind het schandalig dat Telfort dan naar een !@%^!#$!%&$!%#! modem van de KPN overstapt met een mogelijk slechtere technologie en ik heb alleen nog maar problemen met het netwerk. Bij het oude Telfort had ik NULL uitval over meerdere jaren heen. Begin het idee te krijgen dat het echt aan de EBV10 ligt die gewoon een slechte DHCP server heeft. Dat het nu 5 dagen goed ging kan bijvoorbeeld ook aan de reset van de DHCP server liggen. Dat was de einge actie die ik had uitgevoerd naast weghalen van de oude NAS.

Even vooruitlopend op wat er gaat gebeuren: als de verbinding via glasvezel modem OK is (waar ik van uitga) en het niet aan apparaten in mijn netwerk ligt (geen probleem in oude Telfort situatie), gaan jullie dan de EB vervangen? Heeft dit uberhaupt nut? Zoals gezegd: Ik ben zover dat ik wil overstappen naar een andere provider. Ik vertrouw het niet meer en jullie kunnen de diensten die ik nodig heb met de EB blijkbaar niet leveren. XS4ALL is inmiddels toch ook van de KPN? Zet mij dan maar over... liever alles opnieuw installeren dan continu met de EB experimenteren (waarvan ik niet eens de logs kan zien!).

Graag een reactie.

Groeten,
J.T.
Reputatie 8
Zoals gezegd: Ik ben zover dat ik wil overstappen naar een andere provider. Ik vertrouw het niet meer en jullie kunnen de diensten die ik nodig heb met de EB blijkbaar niet leveren. XS4ALL is inmiddels toch ook van de KPN?...
Vandaar dat ik denk dat je dus ook geen "Fritz!box" meer geleverd zou gaan krijgen als alles onder "KPN" vlag verder gaat. En het herhaalde advies om dan beter een eigen router aan te schaffen.

Elke andere provider heeft "uitgeklede" firmware met beperkingen in de door hen geleverde routers. Feitelijk niet geschikt voor een uitgebreid netwerk. Een set-up "NAT achter NAT" (twee routers achter elkaar), zou met de V10 echter ook uitstekend kunnen werken.
Dan fungeert het alleen als "doorvoer van data" zonder teveel toeters en bellen.

De meest uitgebreide NAT achter NAT set-up wat ik op die wijze met een V10 heb ingesteld,
is < DIT KPN 500/500 glasvezel netwerk >
Dagelijks maken er tussen pakweg 20 en 60/70 mensen daar van internet gebruik.
(Hoewel ik twee maanden terug de Experia Box V10 er helemaal tussenuit heb gehaald).
Reputatie 1
Hoi Babylonia,

Dank voor het antwoord. Ik begreep al wat jij bedoelde, had echter niet bedacht dat de KPN alles zo gaat assimileren dat er geen goede technische oplossingen van providers meer over blijven. Router achter router klinkt als een steeds betere optie.

Graag nog een enkele vraag wat de configuratie van zoiets betreft:
Ik zou de EB dan op zijn eigen subnet laten draaien en bij de instellingen van de Fritz ervoor zorgen dat de Fritz op de WAN poort via de DHCP van de EB een extern WAN adres binnen het subnet van de EB krijgt?
In de LAN instellingen van de Fritz kan (of moet?) ik dan een ander subnet kiezen, toch? Ik bedoel, om het
geheel te ontkoppelen? En als ik NAT wil gebruiken om bijvoorbeeld een NAS te bereiken. Moet ik dat dan alleen op de Fritz instellen of ook op de EB?

Had jij niet een link waar zoiets wordt uitgelegd?

Dank,
JT
Reputatie 8
Als je toch al van plan bent een eigen Fritz!box daarvoor in te zetten, zou ik de Experia Box er helemaal tussenuit halen. De laatste versie firmware voor het 7490 model (en standaard reeds het 7590 model), voorzien in een profiel voor Telfort. Stel dat in, en het werkt.
Meer informatie kan @Enterprise daarover wel geven. Die gebruikt dat ook standaard als zodanig.

Onderwerp m.b.t. aansluiten van de Fritz!box zie o.a. < DEZE > reactie en rest van reacties.
Reputatie 1
Ja, inderdaad, maar ik heb er ook nog een analoge telefoon aan de EB hangen. Wordt dit ook meegenomen bij het router profiel voor Telfort? Of verstrekt Telfort de nodige gegevens niet? Dit staat volgens mij aan het einde van het onderwerp in jouw link...
Reputatie 8
Telfort verstrekt geen VOIP SIP-gegevens.
Kun je wel achterhalen met een Telfort ZyXEL modem/router, of Experia Box V8.
En dan handmatig intikken in de Fritz!box.

Overweeg anders je VOIP telefoonnummer over te zetten naar CheapConnect?
Bepaal je zelf de inlog wachtwoordgegevens. Goedkoper bovendien met bellen.
Reputatie 1
Hoe bedoel je: achterhalen? Moet ik dan zo'n andere box aansluiten om het uit te lezen, maar met de EBV10 lukt dit niet?

Als dit zo ingewikkeld wordt, is de beste oplossing voorlopig om een modem achter de EBV10 te zetten.

Of kan ik, als ik de Fritz direct aan de glasvezel aansluit en vervolgens de EB erachter zet wel nog telefonie gebruiken? Of wordt dit door de Frits uit het signaal gehaald wat uit de LAN-poorts van de Fritz komt?
Reputatie 8
Hoe bedoel je: achterhalen?
Er is een uitgebreid onderwerp hoe je SIP-gegevens achterhaalt < HIER > + vervolgreacties.
Met de V10 kan dat inderdaad niet.

Als dit zo ingewikkeld wordt, is de beste oplossing voorlopig om een modem achter de EBV10 te zetten.

Dat zou je kunnen doen. Met bijv. VOIP overzetten naar CheapConnect, ben je er ook.
Vraag je eerst een 2e tel.nr aan op je bestaande abonnement (wat ik denk inclusief VOIP-nr is).
Kost je € 2,50 p/mnd extra. Zet je je normaal gebruikte nr. over naar CheapConnect. Heb je op dat moment slechts weer één tel.nr bij je abonnement, en gaat de € 2,50 p/mnd er weer af.
Bellen via Telfort is 14 cent starttarief + 14 cent per minuut.

Ondanks de extra abonnementskosten van € 8,95 per jaar + eenmalig € 5,- overzetten, zijn de telefoonkosten zodanig laag in verhouding tot providers als KPN/Telfort/Ziggo.
Dat je dat snel hebt terugverdiend. Voor uitbellen kun je nog van andere "Betamax" VOIP providers gebruik maken. Is nog goedkoper voor uitbellen. Meer info + verwijzingen zie < HIER >

Of kan ik, als ik de Fritz direct aan de glasvezel aansluit en vervolgens de EB erachter.

EB erachter gaat niet. Daar is zowel een EB als het netwerk zelf niet op ingericht.
Reputatie 8
Badge +11
Zoals je het met Babylonia hebt bedacht lijkt mij inderdaad het beste. Als router achter het modem om zo geen problemen meer te ervaren. Mocht hier nog onduidelijkheid over zijn, laat het dan weten.
Reputatie 1
Weer een tussenstand. Heb een oude router weggehaald die nog ergens aan het einde van het netwerk zat en door de bekende Netgear-switch vervangen, Netwerk liep eerst 5 dagen OK, daarna uitval. Nog een kabel uit een SONOS Connect gehaald (die natuurlijk ook een Switch is zonder IGMP) zodat daar geen problemen mee kunnen ontstaan. Negen dagen loopt alles prima. Vandaag weer 6 minuten stilte op de poorten van de Experia. Voor mij nu reden om over te stappen naar een provider met een betere modem... de datum dat het mag komt dichterbij...
Reputatie 1
Wat ik mij nog afvroeg. Waarom komen jullie niet eens een keer met een profesionele oplossing en laten jullie die klant met de eigen spullen klooien? Waarom niet eens een nieuwe Experia... just for fun... of dat iemand de Experia logs bekijkt, want wij klanten komen er niet bij... of kunnen jullie bij Telfort dit ook niet? Misschien toch maar met de Chinese overheid bellen? Grrr...
Reputatie 8
Badge +19
Wat ik mij nog afvroeg. Waarom komen jullie niet eens een keer met een profesionele oplossing en laten jullie die klant met de eigen spullen klooien? Waarom niet eens een nieuwe Experia... just for fun...
Ik zou mijn adem niet inhouden... 😆
Ik vermoed dat de volgende Experiabox er ongeveer uit gaat zien als op onderstaande afbeelding.

Badge +18
Ziet er iets anders uit:

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v11-meer-met-minder-en-dat-is-precies-goed-fictief-374344
Reputatie 8
Badge +19
Ziet er iets anders uit:

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v11-meer-met-minder-en-dat-is-precies-goed-fictief-374344

Ik heb het simpel gehouden...
Mijn versie moet toch wel de natte droom zijn van de KPN engineers en het management. 😆
Reputatie 8
Ziet er iets anders uit:

Onderwerp wat 3 jaar geleden is ingezet met een modem van DrayTek.
Hoop dan toch dat er inmiddels meer inzicht is ontstaan, (Maar verwacht eigenlijk weinig van KPN).
Reputatie 8
Badge +17
Ik hoop dat er "binnenkort" een soort van universele interface komt waar een glasvezel- en DSL aansluiting op zit voor input en een UTP aansluiting voor output.
En dat je gewoon je eigen modem of router kan aansluiten.
En dat je gewoon je eigen telefoongegevens krijgt om in te voeren in router of ATA.

...

Over 3 maanden is het namelijk 3 jaar(!!) geleden dat het besluit eindapparatuur in de staatscourant stond.

Zucht...

Reageer