beantwoord

Weer wegvallende verbinding....

• 27 mei 2016
  • 19 reacties
  • 375 keer bekeken

Reputatie 1
Dit is een kopie van mijn melding eerder, Maar probleem is er weer:
Hallo, de laatste dagen moet ik met regelmaat het modem uit en aanzetten op weer verbinding te krijgen. Modem heeft wel een lease van Telfort maar ik heb geen verbindingen naar buiten (bel/tv/internet). ik wordt daar een beetje moe van dat iedere dag nu, het modem herstart moet worden.
Is de lijn niet ok meer, aansluiting op de telfort server of is het modem wéér aan vervanging toe?
lijkt mij het meest te liggen een aan instabiele aansluiting op het telfortnetwerk.
reset en power aan uit blijf ik niet elke dag doen.. ik heb een Arcadyan Experia box v8. dit is de 2de al.
Nico (sp658608)
icon

Beste antwoord door Stephen 24 juni 2016, 15:34

Beste Piektown, aangezien een reactie van jou is uitgebleven dan ga ik ervan uit dat je geen wegvallende verbinding meer ervaart. Mocht dit toch nog het geval zijn dan graag een nieuw topic openen. Op dit topic plaats ik een slotje.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Nico, wat vervelend dat je een instabiele verbinding ervaart. Ik heb deze bekeken in het systeem en zie geen bijzonderheden. Kun jij dit ook bevestigen of doen de problemen met jou verbinding zich nog steeds voor?
Reputatie 1
Hallo Stephen, het is nu dat iedere dag de verbinding eruit ligt. en het wordt ongeveer routine iedere ochtend en soms meerdere keren per dag. het blijft een terugkeert verhaal. Wat ook werkt is het IP adres van het modem releasen en renew-en.
Dus de lease blijft bestaan maar het internet en tv/telefoon werken dan toch niet. Dus ik denk dat of de lijn niet meer ok is. Of wellicht is de wijkcentrale aan vervanging toe?
Groet
Nico
Reputatie 8
Als er "tot aan je modem" geen bijzonderheden zijn, maar je zelfs met een 2e router hetzelfde probleem ervaart, vraag ik me af of je thuis het interne netwerk wel op orde hebt.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een verbinding "thuis" slecht is:
De volgende 6 verwijzingen geven een aardig voorbeeld van gewoon "alledaagse praktijk":
Voorbeeld 1 ...en lees vervolgreactie.
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3 (zie speedtest in het begin van de reacties en aan het eind)
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5
Voorbeeld 6
Reputatie 1
Dank voor het meedenken Babylonia. Het probleem lijkt mij niet ACHTER het modem te zijn, want alle diensten doen het niet. WIFI, bedraad en televisie. en het is typisch dat alles het weer doet na het verkrijgen van een nieuwe lease van de telfort server (beide methodes werken dan, reboot en release/renew IP). Ook de televisie heeft regelmatig geen verbinding. Deze is aangesloten met de FTP kabel die door Telfort wordt geleverd. en ik heb er een paar inmiddels gebruikt maar daar ligt het niet aan.. ISRA Kabel heb ik direct aangesloten ,dus daar zit verder niets tussen..
Reputatie 8
ISRA Kabel heb ik direct aangesloten
Hoe lang is dat stuk? En heb je die DSL-kabel al eens uitgewisseld met een ander?

Verder zegt het nog niet altijd iets als "alle" diensten het niet doen bij enkel slechte kabels.
Als er ergens een "lek"-sluiting zit, (zeg maar een kortsluiting in de bekabeling), hoe minimaal dat ook moge zijn, kan dat effect hebben op het totale systeem. Vergelijk een sluiting in het 240 volt stroomnet. Dan werken alle elektrische apparaten niet meer die onder dezelfde stroomgroep zitten.

Koppel eens alle kabels af, op één enkele (korte) UTP-kabel na, naar een PC direct achter de modem/router, en kijk of alles dan wel stabiel blijft (+ een keer de modem/router een fabrieks-reset geven).
Reputatie 1
Hallo, ja ik kan dat wel doen , maar dat heeft dus niet bijster veel zin. de ISRA kabel komt uit de muur. geen idee waar die dan vervolgens vandaan komt. ik heb rechtstreeks op die kabel een stekker zitten die het modem in gaat.
Wellicht moet DIE kabel eens doorgemeten worden bij mij vandaan? Is dat een optie Telfort?
Reputatie 8
Een ISRA-kabel bestaat niet.
- Er is een KPN grond / buitenkabel, die van buiten je huis in komt
..(meestal bij de meterkast, maar kan ook in een hoek van de woonkamer zijn).
- Die kabel eindigt in een door KPN aangelegd kastje, het ISRA-punt
- Van daaruit (het ISRA-punt) is het startpunt om in basis met een kort kabeltje de modem/router aan te sluiten.

http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huisinstallaties_analoog/isra_punten.png

Alleen het meest rechter voorbeeld, is niet het "echte" ISRA-punt, maar doorgaans reeds een verlengde binnenbekabeling achter een van die andere voorbeelden.
Reputatie 8
Badge +16

Alleen het meest rechter voorbeeld, is niet het "echte" ISRA-punt, maar doorgaans reeds een verlengde binnenbekabeling achter een van die andere voorbeelden.

Daar ben ik het dus niet mee eens aangezien bij mij achter deze stekkerdoos de blauwe grondkabel van KPN zit. Dus het is wel degelijk een echt ISRA punt
Reputatie 8
Badge +16

Lariekoek.. in veel woningen is dit het echte ISRA-punt.
Reputatie 1
Ik heb een Hoofdcontact(doos) in de hoek van de kamer., zoals het rechter plaatje. alleen er zit geen stekkerdoos (meer) op dus er komt een draadje uit de muur. Verder kan ik niet kijken...
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Piektown, gaat het nog lukken om de DSL-kabel (kabel tussen modem en IS/RA punt) te vervangen? Ik kijk uit naar jouw reactie.
Reputatie 1
Hi Stephen, ik zal vanavond even kijken. maar het IS/RA punt komt direct uit de muur. dus ik moet even kijken of ik hier bij kan..
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb ook een wandcontactdoos als ISRA-punt in de woonkamer en vlak hieronder komt de grondkabel binnen... :8

Deze dus, nieuwerwets met RJ11 aansluitingen i.p.v. varkenssnnuit.

Reputatie 8
Lariekoek.. in veel woningen is dit het echte ISRA-punt.
Vandaar dat ik het heb over "doorgaans", ofwel zeker niet altijd.
Jij spreekt over "veel", dus laat je de mogelijkheid open dat het vaak ook niet is.
In ieder geval gewoon altijd controleren of het ook werkelijk het officiële ISRA-punt is.

In monteurshandleidingen wordt vaak aangegeven dat die wandcontactdozen vaak verder zijn vertakt (naar soortelijke wandcontactdozen in andere ruimtes, bijv. naar een slaapkamer).
Die wandcontactdoezen ben ik vaker als "doorkoppeling" tegengekomen dan echt als binnenkomst van de buitenkabel.

Handleiding Telfort (PDF)
cs.telfort.nl/wp-content/uploads/ISRA_v12.pdf

Jaren ’80, meestal vertakkingen aanwezig.
Komt praktisch niet meer voor, verder zoeken naar ander IS/RA punt!!!
Reputatie 8
Badge +16
Jaren ’80, meestal vertakkingen aanwezig.
Komt praktisch niet meer voor, verder zoeken naar ander IS/RA punt!!!

In oude woningen kom je deze nog steeds tegen, net als lasdoppen. En dat zijn ook gewoon officiële isra-punten.

En dat van doorlussen klopt inderdaad. En dat betekent dat het altijd zinvol is om te controleren of er een kpn-kabel binnenkomt en of deze doorgelust is.
Reputatie 8
Badge +10
Aftakkingen naar andere kamers hebben ook meestal een enkele varkenssnuit als wandcontactdoos, zoals links op de foto.
De dubbele rechts is vrijwel altijd de hoofdaansluiting.

Reputatie 8
In de hele wijk hier zit er overal in de woonkamer zo'n "wandcontactdoos".
Allemaal doorgetrokken vanuit het "echte" ISRA-punt in de meterkast. Idem bij kennissen in een heel andere wijk pakweg 4-5 kilometer verderop, waar ook daar de grondkabels in de meterkast uitkomen, en van daaruit doorgetrokken met een PTT norm 88 binnenkabel naar een dubbele wandcontactdoos in de woonkamer, en van daaruit vanuit dat punt "weer terug" doorgelust naar de slaapkamer.

Die "vele meters" PTT norm 88 binnenkabel voldoen meestal niet als aansluiting voor een modem/router, door te weinig "twisting" van de aders en ontbreken van afscherming van die kabels. Te veel storing door het oppikken van interferentie.
(Die enkele blanke koperdraad in een PTT norm 88 kabel, hoewel als het goed is aangesloten als "aarde", kun je niet als afscherming rekenen).
Reputatie 8
Badge +10
Mijn woning is van 1980 en zoals gezegd komt hier geen grondkabel uit in de meterkast maar onder de vloer in de woonkamer, net onder de wandcontactdoos.
Zo'n twee jaar geleden is hier een KPN-monteur geweest die mijn nieuwe ISRA-punt (de wandcontactdoos op de foto) heeft geplaatst en ik heb dus gezien hoe het in elkaar zit hier.
Maar in andere woningen zal het best anders aangesloten kunnen zijn.
Reputatie 8
Badge +16
Beste Piektown, aangezien een reactie van jou is uitgebleven dan ga ik ervan uit dat je geen wegvallende verbinding meer ervaart. Mocht dit toch nog het geval zijn dan graag een nieuw topic openen. Op dit topic plaats ik een slotje.