beantwoord

Wanneer gaat Telfort/KPN eens met de tijd mee?

• 22 augustus 2018
  • 11 reacties
  • 239 keer bekeken

Reputatie 1
Telfort en KPN bieden glasvezel aan en dan denk je top! Het product waar de meeste potentie inzit, daar is men actief mee bezig...

Maar niet, niets is minder waar, men is alleen maar bezig met DSL...

Intussen loopt Ziggo zelfs met het mindere COAX, glasvezel voorbij...

https://tweakers.net/nieuws/142387/ziggo-test-1gbit-s-kabelinternet-met-docsis-31-in-utrecht.html

Hoe kan dit nou mensen van Telfort/KPN. Moeten jullie niet even wakker worden?
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 augustus 2018, 13:36

`Hoi dfrenner, welkom op het Forum. Ik begrijp dat je graag wilt weten wanneer we met de tijd mee gaan. Ik zie dat er al een mooi gesprek is ontstaan. Het echte antwoord moet ik jullie echter verschuldigd zijn. Wij maken alleen gebruik van het KPN netwerk. KPN netwerkbeheer gaat hier verder over.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Wat wil je eigenlijk zeggen? Telfort en KPN zijn wel degelijk met glasvezel bezig. Er zijn alleen gebieden waar ze (nog?) geen toegang tot het glasvezelnetwerk hebben. Ik woon ook in zo'n gebied.
Ik ben dus blij dat er dan aan verbeteringen voor xDSL wordt gewerkt.
@GJC
KPN kiest er momenteel voor bestaande koper aansluitingen te upgraden, en niet om deze te vervangen voor glasvezel.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-bezuinigt-nog-meer-op-glasvezel/
Reputatie 8
Badge +11
Misschien begrijpen we elkaar niet, maar dat schrijf ik toch in mijn laatste zin?
Over die keuze kun je natuurlijk discussiëren. Is het slimmer om toch meer in glasvezel te investeren? Ik ben blij dat ik die beslissing niet hoef te nemen.
Dat is inderdaad het heikele punt. De discussie is met name het laatste stuk dus ftth en daar heeft KPN de rem op gezet. Alleen grotere nieuwbouw projecten krijgen dit nog standaard.

Op zich financieel gezien verstandig want dit net ligt eral.

Waar in mijn ogen echt de plank wordt misgeslagen is het gebrek aan samenwerking waarom als isp niet ook leveren via andere glasnetten waar mogelijk en zo je klanten houden. En uitsparen op upgrades
Reputatie 1
Wat het probleem is!?

Bij glasvezel is het grote voordeel dat je een synchrone lijn hebt, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Vroeger leverde KPN/Telfort dus ook 50/50.

Tegenwoordig (het is te zot voor woorden) leveren ze ook bij glasvezel 50/5...

Bij koper heb je een technische beperking die je bij glasvezel helemaal niet hebt! Dit soort restricties op glasvezel opleggen slaan echt helemaal nergens op. Het grote voordeel van glasvezel wordt teniet gedaan.

Dar komen we bij snelheden, waar Ziggo fors aan de weg timmert en er alles aan doet om synchrone verbindingen aan te kunnen bieden, doet Telfort/KPN het tegenovergestelde!

Waar Ziggo ook nog continu de snelheden ophoogt (had je 3 jaar geleden nog 40/4, dan zit je inmiddels op 200/20), doet Telfort/KPN hier helemaal niets aan.

Ik baal er gewoon van, heb je een ijzersterk product: glasvezel. Het is veel stabieler dan koper, het kan zonder problemen veel meer bandbreedte aan (ook voor TV). En er wordt gewoon geen moeite in gestoken.

Wil je ooit 4k tv of hoger gaan aanbieden, dan zal het ook steeds relevanter worden.

Regeren is vooruit zien...

Ik snap het gewoon niet.
Reputatie 8
Badge +11
.....Waar in mijn ogen echt de plank wordt misgeslagen is het gebrek aan samenwerking waarom als isp niet ook leveren via andere glasnetten waar mogelijk en zo je klanten houden. En uitsparen op upgrades.....
Daar zou inderdaad ook winst te behalen zijn. Hier bij mij ligt al ruim 5 jaar glas tot binnen, maar Telfort levert er niet op.
@dfrenner KPN levert ook tot 200/200 als ik het goed zeg zelfs 500/500 en voor glas wordt al 4k geleverd althans 4k geschikte tvontvangers.

En DSL is ook grotendeels glas alleen niet FttH
Reputatie 1
@dfrenner KPN levert ook tot 200/200 als ik het goed zeg zelfs 500/500 en voor glas wordt al 4k geleverd althans 4k geschikte tvontvangers.

En DSL is ook grotendeels glas alleen niet FttH

Dat is leuke marketing, maar FttH is heel anders dan een gedeelde koperverbinding.

Toen ik ooit wegging bij Ziggo, had ik daar 40/4.
Ingeruild voor Telfort 50/50.

Inmiddels zijn we jaren verder en zit mijn oude Ziggo abbo op 200/20 en Telfort zit op 50/5....

Dus kom ik nogmaals op mijn eerste vraag: "Wanneer gaat Telfort/KPN eens met de tijd mee?".

Ziggo kampt met het probleem dat ze veel moeten investeren in het laatste stukje koper naar de huizen, want de backbone is daar ook gewoon glasvezel. Voor iedere verhoging moeten ze weer het uiterste uit de apparatuur persen en upgraden.

Bij FttH is dat helemaal geen issue meer, je hoeft niet veel moeite te doen om bijvoorbeeld 10Gb over glas te pompen. Daarnaast heeft ieder huis zijn eigen glas ader en geen gedeelde koperlijn.
Het is zo veel makkelijke allemaal bij glas, maar toch behandelen ze glasklanten als standaard koper klanten door 50/5 aan te bieden.

Hetzelfde geldt voor TV, ondanks dat de bandbreedte bij glas aanwezig is, worden er lagere bitrates aangeboden.

Om kwalitatief goed HD formaat door te geven zal je een bitrate van 16Mbit moeten gebruiken. Dit is voor koper veel te hoog, gezien het aantal zenders wat geleverd wordt. Zo zie je dat als Ziggo meer zenders aanbiedt, de bitrate omlaag gaat. Telfort/KPN zit rond de 9-10Mbit voor HD zenders. In Denemarken leveren ze rond de 26Mbit voor HD zenders op glas.

Er is zo veel meer mogelijk, maar hij lijkt gewoon al jaren stil te liggen, geen verhogingen, geen verbeteringen, maar verslechteringen. Dat vind ik echt jammer!

Een glasvezelverbinding is de afgelopen 4 jaar bij Telfort/KPN van 50/50, naar 50/5 gegaan.

Onbegrijpelijk....
Hetzelfde geldt voor TV, ondanks dat de bandbreedte bij glas aanwezig is, worden er lagere bitrates aangeboden.

Om kwalitatief goed HD formaat door te geven zal je een bitrate van 16Mbit moeten gebruiken. Dit is voor koper veel te hoog, gezien het aantal zenders wat geleverd wordt. Zo zie je dat als Ziggo meer zenders aanbiedt, de bitrate omlaag gaat. Telfort/KPN zit rond de 9-10Mbit voor HD zenders. In Denemarken leveren ze rond de 26Mbit voor HD zenders op glas.

Er is zo veel meer mogelijk, maar hij lijkt gewoon al jaren stil te liggen, geen verhogingen, geen verbeteringen, maar verslechteringen. Dat vind ik echt jammer!

Een glasvezelverbinding is de afgelopen 4 jaar bij Telfort/KPN van 50/50, naar 50/5 gegaan.

Onbegrijpelijk....

Het 50/5 zal deels marketing zijn om de stap naar 100/100 te pushen, Telfort levert tot 200/200 via glas.

De instap bij Ziggo is ook nog steeds maar 40/4 a €49,50 voor 200/20 betaal je €64,50
Dan is Telfort net iets voordeliger met 200/200. Zelfs 50/5 is iets voordeliger.

Er worden wel hogere bitrates aangeboden maar op de kanalen vanaf 661de zogenoemde glashd kanalen, en hier geef ik je gelijk KPN heeft een prima ingericht glasvezel netwerk overgenomen inclusief de daarop actieve providers. Op dat netwerk had/heb je betere bitrates meteen vanaf kanaal 1 helaas wordt dit net uitgefaseerd.

16Mbit is niks te hoog voor koper mits je daadwerkelijk de volle 50Mb haalt en niet minder door afstanden. Het aantal zenders is geen reden tot aanpassing van de bitrate je kijkt er maar 1 tegelijk. Met meerdere ontvangers op 1 adres wordt het een ander verhaal.
Reputatie 8
Om kwalitatief goed HD formaat door te geven zal je een bitrate van 16Mbit moeten gebruiken. Dit is voor koper veel te hoog, gezien het aantal zenders wat geleverd wordt.
Het aantal zenders doet niet zo heel veel ter zake.
Als je TV kijkt, kijk je slechts naar één zender per TV-ontvanger. Of je nu 100 of 200 zenders aankunt.

Wel gaat het meespelen als je meerdere TV-ontvangers gaat gebruiken, met ieder hun eigen stream.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat KPN/Telfort al jaren stilstaan. Maar heeft meer met achterliggende problematiek te maken, hoe de meeste winst te maken. (De klant is er niet mee gebaat).

Dat "rekken" op oudere techniek en langer vasthouden aan trage verbinding is een spelletje met de politiek, die nu bereid is subsidie te geven voor aanleg van sneller internet. KPN heeft er naar mijn idee bewust op gezinspeeld, dat dat zou gebeuren. Dus wij als belastingbetaler, spekken daarmee de aandeelhouder van KPN.

En na pakweg 5-7 jaar blijkt dan alsnog dat alles naar glasvezel moet worden omgezet.
Ofwel twee keer verdienen aan de uitbouw van snelle verbindingen die meer toekomst bestendig zijn.
Reputatie 8
Badge +11
`Hoi dfrenner, welkom op het Forum. Ik begrijp dat je graag wilt weten wanneer we met de tijd mee gaan. Ik zie dat er al een mooi gesprek is ontstaan. Het echte antwoord moet ik jullie echter verschuldigd zijn. Wij maken alleen gebruik van het KPN netwerk. KPN netwerkbeheer gaat hier verder over.

Reageer