beantwoord

Waarom is mijn IP adres veranderd?

• Starter
  • 11 reacties
Afgelopen nacht is mijn IP adres veranderd terwijl er is niets is gewijzigd in mijn configuratie.
Er is ook geen stroomonderbreking geweest en de fysieke verbinding is nog steeds slechts ADSL2+.

Het zomaar wijzigen van een IP adres heeft vervelende gevolgen omdat er dan bij externe partijen firewalls aangepast moeten worden.

Ik weet dat mijn IP adres niet echt van mij is, maar in de afgelopen 10 jaar heb ik slechts eenmaal een ander adres gekregen en dat was toen ik de DSL router heb vervangen.
icon

Beste antwoord door Stephen 31 oktober 2017, 17:01

Hallo ixp, vanwege het futureproof maken van jouw aansluiting is hierbij inderdaad jouw IP-adres veranderd. Dit zal niet zo gauw meer gebeuren. Onze excuses als dit voor ongemak heeft gezorgd.

Bekijk reactie

22 reacties

Mogelijk als voorbereiding op omzetten naar vvdsl?
Welke info haal je hier uit?
https://telfort-fpi-info.fourstack.nl
https://vvdsl.robinflikkema.nl
Mogelijk als voorbereiding op omzetten naar vvdsl?
Welke info haal je hier uit?
https://telfort-fpi-info.fourstack.nl

Technologie: Koper/DSL
Internet Snelheid: 13 Mbit/s :@
Lijkt er niet op dat ze iets gaan veranderen
Ook geen verwachte upgrade in de andere link?
Ook geen verwachte upgrade in de andere link?
Helemaal niks, alleen Ziggo biedt een betere verbinding maar dan ben je daar weer aan overgeleverd
Webcare pikt je topic wel op, ze lezen mee.
Ben zelf ook wel benieuwd waarom je ip veranderd is. Gebeurt inderdaad bijna nooit.
Hopelijk kunnen zij het verklaren.
De reverse DNS verwijst van het nieuwe IP verwijst naar ip5451****.direct-adsl.nl
Wordt Telfort wellicht opgeheven?
Reputatie 8
Bij gewone consumenten internet-accounts is officieel een dynamsich IP-adres van toepassing. Dus je kunt geen enkele claim laten gelden op een vast IP-adres. Bij technische vernieuwingen, her-indeling / reorganisaties van netwerk structuren kan het altijd voorkomen dat je een ander IP-adres krijgt toegewezen. Eigenlijk mooi dat een IP-wissel zo weinig voorkomt.
Bij gewone consumenten internet-accounts is officieel een dynamsich IP-adres van toepassing. Dus je kunt geen enkele claim laten gelden op een vast IP-adres. Bij technische vernieuwingen, her-indeling / reorganisaties van netwerk structuren kan het altijd voorkomen dat je een ander IP-adres krijgt toegewezen. Eigenlijk mooi dat een IP-wissel zo weinig voorkomt.
Eigenlijk zouden ze dat met telefoonnummers ook moeten doen, dat zullen de mensen kunnen waarderen. Kan je spontaan iemand niet meer bellen, of je krijgt een totaal ander persoon aan de telefoon.
Als ze IPv6 nou eens zouden uitrollen en iedereen zijn eigen blok geven, maar het lijkt wel of alles bij Telfort stilstaat sinds KPN het heeft overgenomen.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo ixp, vanwege het futureproof maken van jouw aansluiting is hierbij inderdaad jouw IP-adres veranderd. Dit zal niet zo gauw meer gebeuren. Onze excuses als dit voor ongemak heeft gezorgd.
@Stephen: bedankt voor de feedback, gelukkig dat er een oorzaak is en nog beter dat het niet zo snel meer zal gebeuren.

Is het inmiddels al mogelijk om IPv6 van Telfort te krijgen?
Ik gebruik momenteel een tunnel van Hurricane Electric maar die doet het niet meer sinds de IP wijziging, bovendien is het een omweg die voor extra vertraging zorgt.
Reputatie 8
Badge +19

[...]
Ik gebruik momenteel een tunnel van Hurricane Electric maar die doet het niet meer sinds de IP wijziging, bovendien is het een omweg die voor extra vertraging zorgt.

Die IPv6 tunnel kan je toch opnieuw configureren via je dashboard bij HE..?

Ik heb het endpoint adres opnieuw geconfigureerd, inmiddels werkt de verbinding weer tot in de router. Nu het interne netwerk nog terug koppelen. Hoop gedoe zo'n IP wijziging :?
Reputatie 8
Je had ook een zakelijk internet-account kunnen afsluiten.
Daarbij gelden wel vaste IP-adressen.
Reputatie 8
Badge +17
Als ze IPv6 nou eens zouden uitrollen en iedereen zijn eigen blok geven, maar het lijkt wel of alles bij Telfort stilstaat sinds KPN het heeft overgenomen.Als je op het nieuwe netwerk gekoppeld bent (Sni-F) dan is er zelfs een kans dat je "gewoon" IPv6 kan gebruiken...

Het probleem zat 'm uiteindelijk in de firewall, daar was het tunnel interface bij de uitgaande verbinding weggevallen en dan werkt het natuurlijk niet meer, stom van mij.

Je had ook een zakelijk internet-account kunnen afsluiten.
Daarbij gelden wel vaste IP-adressen.

Als iemand van Telfort kan bevestigen dat Telfort zakelijk (ZZP) een vast IP adres uitgeeft dan stap ik per direct over.

Als je op het nieuwe netwerk gekoppeld bent (Sni-F) dan is er zelfs een kans dat je "gewoon" IPv6 kan gebruiken...
Ik verwacht niet dat ik via Sni-F gekoppeld ben, mijn aansluiting heb ik al meer dan vijf jaar. Maar Stephen van Telfort schreef "vanwege het futureproof maken van jouw aansluiting", misschien bedoeld hij daarmee "om IPv6 mogelijk te maken"? :8
Reputatie 5
Badge +4
Misschien denk ik te simpel, maar waarom is het eigenlijk niet mogelijk om (ondanks dat het zelden gebeurd) iedereen van een vast ip adres te voorzien (aangezien het zakelijk wel mogelijk is)?

Door een ip wijziging (wat eigenlijk zelden gebeurd, maar toch) kun je een ip krijgen van iemand die er niet zo zuinig mee is geweest. Ook is het onhandig omdat je soms met externe partijen te maken hebt.

Mijzelf maakt het absoluut niet uit, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reden erachter.
Reputatie 8
Misschien denk ik te simpel, maar waarom is het eigenlijk niet mogelijk om (ondanks dat het zelden gebeurd) iedereen van een vast ip adres te voorzien (aangezien het zakelijk wel mogelijk is)?

IPv4 adressen zijn letterlijk "OP". Voor iets wat schaars is, is er altijd een levendige handel om het alsnog te kunnen (blijven) gebruiken. Voor IPv4 adressen die vrij komen blijft die handel voorlopig nog wel eventjes bestaan. (Totdat alles is omgezet naar IPv6).

Het is gewoon "het streepje voor" als je maar bereid bent meer te betalen voor een internet-aansluiting, zoals bij een zakelijk account. Dan zijn providers bereid je meer garantie te geven dat je dat IPv4 adres ook daadwerkelijk kunt blijven behouden. Het kost ten slotte meer geschuif en gedoe om dat voor een aantal IP-adressen te kunnen blijven handhaven. Alle waar is naar zijn geld.

Maar technieken veranderen ook onder die druk van die beperkte IPv4 adressen.

Tegenwoordig met zoveel mogelijk omzetting naar een "SNI-F" leverstraat, waarbij een IP-adres niet gekoppeld is aan een MAC-adres van een momde/router, maar aan een aansluiting op een woon-adres, is die zekerheid dat men hetzelfde IPv4 adres blijft behouden, verder verbeterd.

Maar dan moet je natuurlijk niet gaan verhuizen, want dan krijg je alsnog een ander IP-adres.
Wat bij een zakelijk IP-adres in dat geval waarschijnlijk nog steeds een optie is, om het mee te laten verhuizen, (voor zolang dat technisch mogelijk is).

IPv4 adressen zijn letterlijk "OP". Voor iets wat schaars is, is er altijd een levendige handel om het alsnog te kunnen (blijven) gebruiken. Voor IPv4 adressen die vrij komen blijft die handel voorlopig nog wel eventjes bestaan. (Totdat alles is omgezet naar IPv6).

Het is gewoon "het streepje voor" als je maar bereid bent meer te betalen voor een internet-aansluiting, zoals bij een zakelijk account. Dan zijn providers bereid je meer garantie te geven dat je dat IPv4 adres ook daadwerkelijk kunt blijven behouden. Het kost ten slotte meer geschuif en gedoe om dat voor een aantal IP-adressen te kunnen blijven handhaven. Alle waar is naar zijn geld.

Maar technieken veranderen ook onder die druk van die beperkte IPv4 adressen.

Tegenwoordig met zoveel mogelijk omzetting naar een "SNI-F" leverstraat, waarbij een IP-adres niet gekoppeld is aan een MAC-adres van een momde/router, maar aan een aansluiting op een woon-adres, is die zekerheid dat men hetzelfde IPv4 adres blijft behouden, verder verbeterd.

Maar dan moet je natuurlijk niet gaan verhuizen, want dan krijg je alsnog een ander IP-adres.
Wat bij een zakelijk IP-adres in dat geval waarschijnlijk nog steeds een optie is, om het mee te laten verhuizen, (voor zolang dat technisch mogelijk is).

Reactie op off-topic reactie hierboven.
Mooie koetjes en kalfjes discussie.
Reputatie 5
Badge +4
@nelly jacoba:
Ik kan het mis hebben maar ik vind het toch redelijk ontopic :)
Anders sorry!

@Babylonia:
Bedankt voor je uitleg 🙂
Reputatie 8
Gezien de expliciete vraagstelling en onderwerp lijkt me dat helemaal niet off topic.
Dat @nelly jacoba het verder geneuzel vindt mag hij natuurlijk zelf weten.
Men is in het geheel niet verplicht om aan die "koetjes en kalfjes" discussies deel te nemen. 😉
De vraag lijkt me of het een relevant antwoord op de vraag van de topic starter is.
Als dat het niet is, is het off-topic.
Reputatie 8
Dat bepaal jij toch hopelijk niet of een antwoord voor een ander relevant is?
En buiten de topic starter mogen ook anderen gebruikers gewoon aanvullend hun vragen stellen.
De vraag van @Knorde lijkt me legitiem binnen het onderwerp passen.
Gezien zijn bedankje voor de uitleg, was het antwoord kennelijk relevant genoeg voor zijn vraag.

Reageer