beantwoord

Waarom is internetsnelheid bij mij max 12 Mbit/s en bij buren 108 Mbit/s?

• 19 februari 2018
  • 8 reacties
  • 529 keer bekeken

Badge
Dag allemaal,

Al jarenlang trouwe klant bij Telfort. Internetsnelheid op mijn adres was altijd maximaal 16 - 17 Mbit/s.
De laatste tijd vernam ik dat internetten trager ging. Bij postcodecheck zag ik dat mijn vermoeden inderdaad klopt. Er staat nu maximaal 12 - 13 Mbit/s.
Hoe kan dit? Met deze nieuwe snelheid gaat het allemaal niet zo soepel meer, vooral als er meerdere mensen tegelijk internetten.
Normaal gesproken verwacht je dat in verloop van jaren de snelheid omhoog gaat door de nieuwere techniek, maar dit is het tegenovergestelde. Dit is erg teleurstellend.

Als ik een postcode snelheidstest doe van mijn buren, dan hebben mijn directe buren maximaal 25 Mbit/s en 4 huizen verderop zitten ze zelfs al op 108 Mbit/s!

Hoe is dit mogelijk? Is er een mogelijkheid dat op mijn adres ook sneller internet komt?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 20 februari 2018, 14:23

Hoi Bert, welkom op het forum. Ik kan je dit verder toelichten. Niet alle huizen bij jou in de straat zijn op hetzelfde kabelrek aangesloten. De lijn van je buren met de hogere snelheid zit op een kabelrek bij een verdeelkast bij jou in de buurt. Jouw lijn zit op het kabelrek in de hoofdverdeler. De hoofdverdeler staat een flink stuk verder weg en hierdoor is de maximale snelheid voor jou een stuk lager. Een van de actieve gebruikers op het KPN forum heeft een keer een overzicht gemaakt van alle hoofd- en kabelverdelers. Jij zit op Ws-C-MDF en je buren op Ws-C-SDF. Het is niet mogelijk om je naar deze lijnkaart om te zetten. :(

Omdat jij dus verder van de lijnkaart af zit, komt je snelheid lager uit. Hoe langer de afstand tussen de lijnkaart en je modem is hoe meer snelheidsverlies er optreedt.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 1
Kijk eens bij https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ wat die zeggen over de 2 postcodes. Wat daar staat is de realiteit
Badge
Ja ik weet het. Op die website had ik de postcodecheck gedaan.
Badge
En trouwens de huizen in onze straat staan dicht bij elkaar. Er zit misschien 5 of 6 meter tussen. En die van mijn buurman grenst aan mijn huis zelfs
Ja ik weet het. Op die website had ik de postcodecheck gedaan.

En wat zegt die dan voor jouw adres?
Badge
Die waardes had ik al vermeld in mijn 1e bericht.

Dus voor de duidelijkheid: de topic die ik aangemaakt heb, de snelheden die ik daar benoem zijn berust op resultaten van de website https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Staat je klantnummer in je forumprofiel, dan kan webcare meekijken wat er voor jou mogelijk is.
Badge
Ja mijn klantnummer staat in mijn forumprofiel.
Bedankt
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Bert, welkom op het forum. Ik kan je dit verder toelichten. Niet alle huizen bij jou in de straat zijn op hetzelfde kabelrek aangesloten. De lijn van je buren met de hogere snelheid zit op een kabelrek bij een verdeelkast bij jou in de buurt. Jouw lijn zit op het kabelrek in de hoofdverdeler. De hoofdverdeler staat een flink stuk verder weg en hierdoor is de maximale snelheid voor jou een stuk lager. Een van de actieve gebruikers op het KPN forum heeft een keer een overzicht gemaakt van alle hoofd- en kabelverdelers. Jij zit op Ws-C-MDF en je buren op Ws-C-SDF. Het is niet mogelijk om je naar deze lijnkaart om te zetten. :(

Omdat jij dus verder van de lijnkaart af zit, komt je snelheid lager uit. Hoe langer de afstand tussen de lijnkaart en je modem is hoe meer snelheidsverlies er optreedt.

Reageer