Beste antwoord door Kees-Jan
Echter is dat maar een klein deel van het hele eind apparaten besluit.
Ja, echt? Dit is natuurlijk grote onzin.
Ik rij 150km/u en ik wordt geflitst. laat het voorkomen bij de rechter en heb als verweer dat mijn collega weggebruiker wél 100km/u reed...
KPN gaat zich gewoon aan de wet houden. zo simpel is het.
Maar lees vooral het onderliggende besluit eens want daar staat precies de omvang in welke apparatuur allemaal "geraakt wordt" door dat besluit.
Zo staat het niet in het besluit. Het zou volgens het besluit mogelijk moeten worden om eigen apparatuur (die goedkeuring heeft) aan te koppelen en een provider moet dat toestaan en de daarvoor benodigde gegevens bekend moeten maken om je eigen apparatuur werkend te krijgen. De provider blijft een decoder leveren; die hoef je dus niet te gebruiken als jíjzélf een alternatief hebt. En als er een inlogcode nodig is dán zal de provider die aan jou moeten verstrekken. Of jou een mogelijkheid bieden om een veilige inlogcode in te stellen.
Net zoals je zélf een VoIP alternatief mag koppelen; daar zal de provider ook de inlogcodes voor moeten vrijgeven.
En als jij een ander modem wil aankoppelen, dan kan dat. Dat kan nu ook al. Er zijn zat klanten die een Fritz!Box of ander merk modem gekoppeld hebben en gewoon TV en VoIP via het eigen modem laten afhandelen. Mogelijk is wel dat je bepaalde functionaliteit verliest als je eigen apparatuur aankoppelt, maar dat is je eigen risico. De provider ondersteund alléén zijn eigen geleverde apparatuur.
Maar eh, dat staat allemaal in dat andere topic. We hoeven hier toch niet alles te herhalen?!