beantwoord

Vreemd telefoontje van 'Telfort medewerker - graag reactie van Telfort

• 22 februari 2018
  • 17 reacties
  • 777 keer bekeken

Gistermiddag ontving ik een telefoontje van iemand die zich voordeet als medewerker van Telfort. Hij vroeg mij of ik tevreden ben met mijn internetverbinding en of er problemen zijn.

Ja ik ben tevreden en nee er zijn geen problemen.

Toen vroeg deze persoon of hij een monteur mocht langssturen om te kijken of alles goed is met de aansluiting. Ik vond dit een raar verzoek want ik had net aangegeven dat alles goed werkt - al jaren.
Deze persoon vond het toch nodig een monteur te sturen, "het is een soort preventieve APK, maar dan gratis", was zijn uitleg.

Ik vind dit een rare gang van zaken en vermoed poging tot oplichting. Graag zou ik weten of meer mensen een dergelijk telefoontje hebben gehad en of dit werkelijk een medewerker van Telfort is geweest - zo ja: waarom in hemelsnaam een monteur sturen naar een klant waar alles goed werkt?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 22 februari 2018, 13:03

Hoi Fritsjof, welkom op het forum. Ik kan me heel goed voorstellen dat je schrikt van zo'n telefoontje. Zeker als het onverwachts is. Wij zijn begonnen met een actie om klanten te bellen, waarvan wij vermoeden dat de internetverbinding niet stabiel is. Er kan dan een monteur langskomen om preventief werkzaamheden uit te voeren. en zo te voorkomen dat je internetverbinding wegvalt of erg langzaam wordt. Het is goed bedoeld, maar in deze tijd is het zeker verstandig om hier duidelijker over te communiceren dan slechts een telefoontje.

De monteur zelf voert een controle uit op je verbinding. Die kijkt er er storingsbronnen aanwezig zijn, je kabels nog in orde zijn en of alles nog in orde is. Zo proberen wij de problemen te voorkomen, voordat ze gestart zijn. Op basis van verschillende metingen kunnen beter in kaart brengen of je verbinding stabiel is of in de risicogroep zit. Door een monteur langs te sturen kunnen wij alle factoren die van invloed zijn nalopen en waar mogelijk verbeteren.

Je feedback over de communicatie heb ik doorgezet naar de verantwoordelijke procesbeheerder. Bedankt hiervoor en excuses dat we je zo hebben laten schrikken. Dat was niet onze bedoeling. 😞
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Ik zou het ook niet vertrouwen. Dus ga er maar niet op in.

Als er preventief onderhoud nodig zou zijn, zou het eerder normaal zijn dat Telfort mensen van tevoren eerst per reguliere post aanschrijft dat zoiets op stapel staat en een exacte uitleg geeft in het waarom van een dergelijk bezoek. (En dan nog kun je als gebruiker een bezoek weigeren). Verder dat mensen zich moeten kunnen legitimeren als ze aan de deur komen.

Vergelijkbaar gaat dat op die wijze hier bijv. bij mijn woningbouwvereniging. Als er groot onderhoud komt, service aan CV-ketels e.d., worden we eerst exact via een brief geïnformeerd, welke bedrijf en in welke periode je mensen kunt verwachten. En dat je ze naar een legitimatie kunt vragen. (Je ziet in de straat doorgaans dan ook een service busje van de bewuste firma).
Ja precies; normaal gaat dat per brief.
Deze persoon zei ook dat het absoluut niet om een sales-gesprek ging toen hij belde en vroeg of het uitkwam dat hij belde, dus upselling middels monteur aan huis (gebeurt regelmatig tegenwoordig) kan het niet zijn lijkt me.

Ik ben heel beniewd wat Telfort hierover zegt.
Reputatie 8
Badge +10
Er heeft nog niet zolang geleden een topic op het forum gestaan waarin dit ook is gemeldt en het blijkt dat Telfort wel degelijk een extern bureau in de arm heeft genomen om deze telefoontjes te plegen en er wordt een monteur gestuurd voor een 'APK'.
Ik kan helaas het bewuste topic niet meer vinden...
Aha, jammer ik kon dat topic ook niet vinden vandaar dat ik het vraag.

Als het waar is dat Telfort echt monteurs stuurt naar klanten zonder problemen, is het dan zo dat de monteurs niets te doen hebben en dat ze dus maar gewoon langsgaan bij mensen voor de lol? Met welk doel dan? Iets dat goed werkt nog beter goed laten werken?

Als ze mij als vaste klant willen belonen dan kunnen ze beter korting geven op het abonnement of de snelheid wat verhogen, maar dit kost mij gewoon tijd (en dus geld) als ik een monteur laat komen 'to fix something that isn't broken'.

Dus alsnog zou ik graag een reactie van Telfort ontvangen.
Reputatie 8
Er heeft nog niet zolang geleden een topic op het forum gestaan waarin dit ook is gemeldt en het blijkt dat Telfort wel degelijk een extern bureau in de arm heeft genomen om deze telefoontjes te plegen en er wordt een monteur gestuurd voor een 'APK'.
Erg knullig gedoe dan.
Ik zou me niet inlaten met dit soort diensten waarbij je je moet afvragen of het wel betrouwbaar is?
Die betrouwbaarheid en integriteit moet namelijk als een paal boven water staan.

In een wat verder verleden ben ik ook eens benaderd door een "incassobureau" met opzichtige oranje tekst, met alleen een duur telefoon betaalnummer met audio-bandje, een naam en antwoord enveloppe.
Geen vestigingsadres, KvK nummer etc.

Ik ben naar de krant gestapt en heb er een journalist bijgehaald om uit te zoeken, omdat meerdere mensen zo'n brief kregen. Bleek het in dat geval toch echt een ingehuurd incassobedrijf te zijn door een provider. Heb me er alsnog NIET mee ingelaten. Nooit meer iets van gehoord.
(Mede ingegeven denk ik door de negatieve publiciteit die het opleverde voor het bedrijf).
Ja precies: waarom zou je als ISP je klanten laten benaderen door een ge-outsourcede partij die het in de communicatie niet echt betrouwbaar laat overkomen?

Bij mij gingen de alarmbellen direct af. En ik snap het ook gewoon niet: als Telfort onderhoud wil plegen dan sturen ze toch gewoon een briefje? Email mag ook, maar leg dan even uit waar het ovor is en niet zo'n raar verhaal over "een soort APK maar dan gratis".

Die telefonist kost geld, die monteur kost geld: waarom? Wat gaan ze er mee winnen? Dat ik tevreden ben? Dat ben ik al, want het werkt goed. Ik begrijp er niks van.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Fritsjof, welkom op het forum. Ik kan me heel goed voorstellen dat je schrikt van zo'n telefoontje. Zeker als het onverwachts is. Wij zijn begonnen met een actie om klanten te bellen, waarvan wij vermoeden dat de internetverbinding niet stabiel is. Er kan dan een monteur langskomen om preventief werkzaamheden uit te voeren. en zo te voorkomen dat je internetverbinding wegvalt of erg langzaam wordt. Het is goed bedoeld, maar in deze tijd is het zeker verstandig om hier duidelijker over te communiceren dan slechts een telefoontje.

De monteur zelf voert een controle uit op je verbinding. Die kijkt er er storingsbronnen aanwezig zijn, je kabels nog in orde zijn en of alles nog in orde is. Zo proberen wij de problemen te voorkomen, voordat ze gestart zijn. Op basis van verschillende metingen kunnen beter in kaart brengen of je verbinding stabiel is of in de risicogroep zit. Door een monteur langs te sturen kunnen wij alle factoren die van invloed zijn nalopen en waar mogelijk verbeteren.

Je feedback over de communicatie heb ik doorgezet naar de verantwoordelijke procesbeheerder. Bedankt hiervoor en excuses dat we je zo hebben laten schrikken. Dat was niet onze bedoeling. 😞
Reputatie 8
Je feedback over de communicatie heb ik doorgezet naar de verantwoordelijke procesbeheerder.
Ik denk dat dat beslist nodig is. In deze tegenwoordige tijd waar mensen geconfronteerd worden met allerlei malafide praktijken en oplichting en mensen alert daarop zijn, zul je als provider daar rekening mee moeten houden, hoe op een juiste wijze de klant te benaderen.

Een e-mail bericht vooraf (waarvan de herkomst is te traceren met bijv. het klant abonneenummer erbij + juiste aanhef van de klantnaam) dat de gebruiker binnenkort benadert zal worden met simpel de beweegreden zoals je hierboven hebt beschreven, en bijv. een gratis telefoonnummer om eventueel al meer informatie vooraf te kunnen inwinnen wat je zelf zou kunnen benaderen (als controle), daarmee zou je direct een meer betrouwbare indruk kunnen achterlaten.

Zoals het nu kennelijk is gegaan IMO echt te knullig voor woorden. Dat blijkt wel.
Werkt eerder averechts, dan dat het iets oplevert.
Reputatie 7
Badge +7
Die mening deel ik met je Babylonia. Daarom heb ik het gelijk doorgezet. Praktijken, zoals de Microsoft telefoontjes, komen vandaag de dag veel meer voor. Dan is de keuze om veilig te blijven een verstandige.
Aaah dat verklaart het dan: Telfort vermoedt dat mijn verbinding instabiel is. Als die medewerker dat nou had gezegd... dan was het logischer (al had ik dan nog geweigerd want met mijn verbinding is niets mis: stabiel 6,1 MB/s (bij downloads).

Heel netjes dat Telfort hier via dit forum zo snel en helder op reageert (op mijn vraag) en fijn dat er iets aan wordt gedaan. Inderdaad: ik moest meteen aan Microsoft-telefoontjes denken...

Nogmaals dank voor de opheldering!
Reputatie 6
Badge +7
Hier had ik hetzelfde voor 2 weken terug,
Toen belde ze ook vanuit Telfort met het verzoek een monteur te sturen dat hebben ze ook gedaan en netjes alle aansluitingen van het ISRA tot aan het modem alles vernieuwd (hier ging het over meer dan 3 plaatsten waar alles vernieuwd is)
De monteur zei nog Voor die tijd dat we hier minimaal 80 Mb zouden moeten kunnen halen maar ook hij kwam bij het ISRA punt niet verder dan goed 60 en mijn modem traint in op 59 dus weinig verlies op de kabels ondanks dat er ongeveer 20 meter tussen het ISRA en het modem zit.
Bij mij zit er 20 CM tussen IS/RA en modem, dus daar kan niet zoveel mis zijn in de bekabeling lijkt me. Ik heb gewoon de traagste verbinding die er is (goedkoopste abonnement) en vind dat prima, maar om dat 'instabiel' te noemen is vreemd, want het is juist erg stabiel.
Reputatie 6
Badge +7
Het is niet instabiel maar is meer voor de toekomst, dat alles dus in topconditie is voor de toekomst Waarschijnlijk word je ISRA punt vernieuwd en zul je zien dat de waardes iets hoger kunnen zijn dan dat ze nu al zijn.
De speedtest laat zien:
Ping = 10 ms
Download = 51 Mbps
Jitter = 2 ms
Upload = 19,2 Mbps
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c5801670-17dc-11e8-a0fa-a116c905bd9e

Ik betaal €26,- per maand (alleen internet), ik weet niet wat ik zou moeten halen voor dat bedrag, dus heb geen idee of er iets te verbeteren valt.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Fritsjof, dit is ook precies de snelheid die je moet halen met je abonnement. Onze analyse is niet waterdicht, er is altijd een kans dat we er naast zitten. Toch kiezen we liever voorkomen dan genezen. 🙂
Ja tuurlijk prima instelling - maar ik heb de snelheid even gecheckt n.a.v. de reactie van cobus hierboven. Het is nu dus goed zoals het is en kan niet sneller worden met mijn abo. Prima in orde lijkt me.
Reputatie 6
Badge +7
Dat is het zeker! maar ze willen dat het zo blijft en daarom de Monteur.

Reageer