[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 822 reacties
  • 89086 keer bekeken

Badge +13
Tussen eind 2018 en eind 2019 wordt de internetverbinding vernieuwd van alle klanten met een oud glasvezelpakket (Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS). Met deze overgang komen analoge radio en televisie en DVB-C te vervallen. Heb jij zo'n pakket, dan krijg je alle informatie op de mat. Nu al benieuwd? Lees dan hieronder het antwoord op de 30 meest gestelde vragen.

Wat kun je verwachten?

Je kiest zelf de overstapdatum en je opties.
Je ontvangt als klant van het oude glasvezelpakket een brief en e-mail met een uitnodiging. In de uitnodiging vind je een link naar de monteursplanner. Daar vind je alle opties van je pakket en kun je je monteursdatum bekijken en aanpassen. Deze datum is altijd op een werkdag.

De monteur maakt op de installatiedag alles in orde.
Op de dag van installatie is het belangrijk dat je aanwezig bent, zodat de monteur het nieuwe netwerk kan aansluiten.
• Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.
• De monteur komt thuis bij je langs.
• Hij sluit de nieuwe verbinding aan en zorgt dat de nieuwe apparatuur goed werkt.

Wanneer ...

2. ... word je overgezet naar het nieuwe glasvezelpakket?
Klanten worden vanaf nu tot eind 2019 in fasen uitgenodigd voor deze overgang. De daadwerkelijke overgang begint eind 2018. Er is van tevoren geen planning bekend. Je hebt ruim een maand voor de geplande overgangsdatum toegang tot de monteursplanner (zie afbeelding hieronder) waarin je je opties kiest en eventueel de overgangsdatum aanpast.

Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen.

Wil je nu al overgaan naar de nieuwe verbinding? Laat je dan vooral gratis terugbellen.

3. ... krijg je je nieuwe apparatuur?
Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.

4. ... gaat de analoge radio, analoge televisie en DVB-C uit?
Dit gebeurt gedurende 2019 in fasen. Iedere klant wordt uitgebreid geïnformeerd voordat de overgang plaatsvindt.

De nieuwe apparatuur

5. Waarom ontvang je nieuwere apparatuur?
De nieuwe glasvezelverbinding heeft een andere techniek en daarom heb je een ander glasvezelkastje, internetmodem en tv-ontvanger nodig. Je krijgt deze apparatuur gratis in bruikleen.

6. Welke internetmodem en tv-ontvanger(s) ontvang je?
Je nieuwe modem is een Experia Box V10. Met dit draadloze modem kun je met meerdere computers tegelijk draadloos op internet. De computers moeten uitgerust zijn met een interne of externe draadloze ontvanger. Naast de draadloze verbinding kun je maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Je nieuwe tv-ontvanger is een Arcadyan HBM2260 of Arris 2952V2. Deze tv-ontvangers verschillen wat van de buitenkant van elkaar, maar zijn van binnen hetzelfde. Met deze tv-ontvangers haal je veel nieuwe mogelijkheden in huis zoals een tv-aanbod met ruim 40 zenders, haarscherpe beeldkwaliteit, Programma Gemist, Live TV Pauzeren en toegang tot Netflix.

7. Met welke kabels sluit je de nieuwe tv-ontvanger aan?
Een SCART- en HDMI-aansluiting, dus aan te sluiten op elke tv.

8. Wat doe je met je oude Amino tv-ontvanger(s) en modem?
Als deze door Telfort zijn geleverd, neemt de monteur ze mee nadat hij de nieuwe apparatuur installeert. Heb je de apparatuur in eigen bezit? Dan mag je er natuurlijk mee doen wat je wilt. Breng deze bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel of naar een inzamelbak bij jou in de buurt.

9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het nieuwe glasvezelpakket verschilt voor iedereen. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet ziet, geven we hier alleen een globaal overzicht:

Je betaalt níet extra voor:
  • Je huidige pakketsamenstelling: internet, internet en tv of alles-in-1
  • Je huidige internetsnelheid (zie 11)
  • Het nieuwe modem en de eerste nieuwe interactieve tv-ontvanger (zie 6)
  • Het uitgebreide zenderpakket (zie 21)
  • De monteur, aansluiting en activatie (zie 13)
De volgende onderdelen kun je toevoegen:
  • Meerdere interactieve tv-ontvangers (€5,- / stuk*)
  • Het Opnemen pakket (€5,-*)
  • Extra snelheid (vanaf €7,50*)
  • Extra zenderpakketten (vanaf €7,50*)
*Dit zijn de uiteindelijke prijzen van deze onderdelen. Je krijgt nog een paar cadeautjes, waaronder de eerste extra tv-ontvanger 1 jaar lang gratis. Wil je weten welke acties er nog meer voor jou zijn, laat je dan door ons terugbellen of wacht tot je toegang hebt tot de monteursplanner.

Je kunt de monteursplanner alleen gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen. In dat geval bespreek je je cadeautjes met de klantenservice.

10. Kun je gebruik (blijven) maken van CombiVoordeel?
Jazeker! Zolang je thuis en mobiele abonnement op hetzelfde adres geregistreerd zijn blijf je gebruik maken van CombiVoordeel.

Snel internetten

11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar (waar mogelijk):
  • 50/50 Mb/s
  • 100/100 Mb/s
  • 200/200 Mb/s
Je krijgt je huidige snelheid zonder meerprijs. Extra snelheden zijn als optie mogelijk en zijn maandelijks uit te zetten. Wil je extra snelheid, laat je hiervoor dan door ons terugbellen.

Wat betreft je e-mail…

12. Wat gebeurt er met je e-mailadres?
Je huidige e-mailadres(sen) en eventuele aliassen behoud je. Stap je over naar een andere provider, dan worden deze opgeheven.

De nieuwe apparatuur installeren

13. Komt er een monteur en is het monteursbezoek gratis?
De monteur van onze installatiepartner Guidion komt gratis langs om het glasvezelkastje te vervangen en installeert gratis het internetmodem, de WiFi, de tv-ontvanger(s) en je vaste telefoon.
- Houd er rekening mee dat het bezoek van de monteur ongeveer twee uur duurt. De monteur gaat niet weg tot alles goed is aangesloten, dus het kán ook langer duren. Mocht je vragen hebben, neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.
- De monteur heeft de taak om de aansluiting te installeren. In sommige gevallen zijn er extra werkzaamheden nodig met een meerprijs. Bijvoorbeeld de installatie van een extra stopcontact, werk in de kruipruimte van het huis of het wegwerken van kabels.

14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.

15. Moet je nog kabels trekken?
De monteur zorgt ervoor dat alles werkt en gaat ook de eventuele nodige kabels trekken. Hij gaat alleen niet door de kruipruimte. Hierover kun je het best overleggen met Guidion.

16. Zit je een tijd zonder diensten?
De installatie van nieuw glasvezel wordt vóór de opheffingsdatum van je oude glasvezelverbinding gepland. Daarnaast hebben we onze overstapdienst technisch verbeterd en hebben onze monteurs extra training gekregen over deze overstap. Hierdoor kun je zonder zorgen overstappen. Je kan gedurende één dag een paar uur geen gebruik maken van je diensten zoals internet, telefoon en televisie. Er kan een dag voorbij gaan voordat ook de vaste telefoon weer werkt.

Analoge televisie & opnames

17. Kan je analoge radio en televisie blijven gebruiken?
Dat is vanaf de overstapdatum niet mogelijk. Deze diensten werken niet in combinatie met nieuw glasvezel.

18. Kan je de app van Glashart media blijven gebruiken?
Nee, maar er is wel een nieuwe app voor iTV Online met meer mogelijkheden.

19. Behoud je je opnames?
De opnames zijn op een andere server opgeslagen en werken met een andere techniek, of zijn op je huidige tv-ontvanger opgeslagen. Hierdoor kun je de opnames niet behouden. Je nieuwe opnames blijven natuurlijk wel veilig opgeslagen en je kunt programma's terugkijken.

20. Kan je nog met je hard disk of dvd recorder opnemen?
Deze functionaliteit komt helaas te vervallen. Om op te nemen gebruik je het Opnemen pakket. Daarmee kun je:
  • Tot 6 programma's tegelijk opnemen en afspelen via elke tv-ontvanger in huis
  • 200 uur aan opnames (HD en SD) maken
  • Opnames afspelen tot een jaar na opnamen
Ook zonder het Opnemen pakket, kun je bij Telfort:
  • Gratis programma’s terugkijken
  • Gratis Begin Gemist gebruiken
  • Gratis Live tv pauzeren
  • Online tv kijken in de hele EU

Nieuwe interactieve tv mogelijkheden

21. Wat is het zenderaanbod van het nieuwe pakket?
Het aanbod bestaat uit 29 HD-zenders en in totaal ruim 40 televisiezenders en ruim 90 radiozenders. Dit is gesplitst in 2 zenderpakketten: het basispakket en het uitgebreide pakket. Het aanbod kan uitgebreid worden met extra zenderpakketten. Bekijk ons online zenderoverzicht om precies op de hoogte te zijn van de beschikbare zenders.

22. Op hoeveel televisies kan ik interactieve tv aansluiten?
Je kunt maximaal 5 tv-ontvangers aansluiten.

23. Kun je ook met de nieuwe tv-ontvanger opnemen?
Met Interactieve TV kun je eenvoudig met 1 druk op de knop live programma's pauzeren, hervatten en terugspoelen. Als je het Opnemen pakket erbij neemt kun je losse uitzendingen opnemen, maar ook een gehele serie inplannen. Je opnames worden veilig bewaard in de Cloud.

24. Kun je dan ook programma’s pauzeren en terugkijken?
Bepaal zelf wat je wanneer kijkt met gratis terugkijken.

25. Kun je op andere apparaten televisiekijken?
Ja, Interactieve TV werkt ook op je smartphone, tablet en laptop.

26. Kun je dan Netflix via de tv-ontvanger kijken?
Ja, dat kan! Met de Netflix-app van de tv-ontvanger log je in met je eigen Netflix abonnement.

27. Kun je nog steeds de zenders in HD kijken?
Je ontvangt 29 zenders in HD (High Definition).

28. Is het mogelijk dat je geen HD op 1 meer hebt?
Tegenwoordig hebben alle klanten hun HD zenders vanaf het eerste kanaal.

29. Is het mogelijk om kosteloos op te zeggen?
Je bent contractvrij dus hoeft nooit te betalen om op te zeggen. Hiervoor laat je je door ons terugbellen.

30. Moet je een nieuw jaarcontract afsluiten om over te stappen?
Nee! Als je overstapt met je huidige pakketsamenstelling (internet, internet en tv of alles-in-1) blijft je pakket maandelijks opzegbaar. Voor andere extra's (tv-ontvangers, zenderpakketten, extra snelheid enz.) hoef je geen jaarcontract af te sluiten. Je kunt wel kiezen voor een jaarcontract, als je het bijbehorende aanbod aantrekkelijker vindt. Sluit je een jaarcontract af, dan ga je akkoord met bijbehorende voorwaarden.

Heb je een andere vraag? Stel 'm dan hieronder.

822 reacties

Reputatie 1
Zojuist de brief ontvangen, terwijl ooit juist Telfort om Analoog gekozen was. (voorkomen extra kosten)
Ik snap werkelijk nu het woord "kosteloos overstappen" in de brief niet:
Minder Zenders:
  • Van oud basis 39 naar nw basis 26
  • Aanvullend pakket kosten?...
Kan weggooien:
  • mijn Analoge TV (slaapkamer)
  • mijn Radio (HiFi installatie)
  • mijn HDD (tbv opnames)
Extra kosten:
  • 3 TV's (is 2 x € 5,- p/m)
  • Opname pakket (5,- € p/m)
  • Totaal € 180,- meer kosten op jaarbasis
Kosteloos ?
Reputatie 1
Even een positief geluid. Mijn migratie naar de nieuwe propositie was is 45 minuten geregeld.
Monteur keurig op tijd, snelle werker en hij nam tijd om e.a. uit te leggen. Ik had, met dank aan Galdor en Babylonia, al wat voorwerk gedaan. Klein minpuntje, de vaste telefoon deed het ook na 24 uur niet. Maar vandaag (na 36 uur) een reset gedaan en ook deze werkt weer.
Reputatie 1
Ik betreur deze omvangrijke, technische operatie. Ik betreur vooral dat Telfort niet eerlijk / openhartig is in haar brief. Dat deze operatie kosteloos zou zijn voor de klant is niet waar. Naast veel overlast betekent het in mijn geval een forse prijsverhoging van 10 euro per maand = 120 euro per jaar = 1.200 euro over 10 jaar. Te weten +5 euro per maand voor huidige tweede digitale televisie +5 euro om programma's te kunnen blijven opnemen. De Amino's, die het prima doen, mag je weggooien. Is dat nu de milieuvriendelijkheid, die we moeten nastreven? Nu is de vraag: wat schiet de klant er nu echt mee op? Welk voordelen zou hij genieten? Ik zie het helaas niet. Echt, iedereen heeft al lang prima werkend wifi. Ik zie alleen heel veel gedoe voor de klant en onbeleefde monteurs, die onder druk staan en haast hebben.

Ik vind deze prijsverhoging, die hiermee quasi wordt afgedwongen niet acceptabel. Natuurlijk, je kan afzien van de tweede (of derde) tv en geen programma's meer opnemen. Of opzeggen en naar Ziggo overstappen. Maar KPN trekt dankzij de bestaande duopolie KPN-Ziggo gewoon de tarieven omhoog voor dezelfde dienstverlening. Internet is helaas een onmisbare basisbehoefte geworden. De Telfort klant wordt financieel flink in het pak genaaid. Ik zal ook mijn beklag doen bij de consumentenbond.
Reputatie 1
Ik betreur deze omvangrijke, technische operatie. Ik betreur vooral dat Telfort niet eerlijk / openhartig is in haar brief. Dat deze operatie kosteloos zou zijn voor de klant is niet waar. Naast veel overlast betekent het in mijn geval een forse prijsverhoging van 10 euro per maand = 120 euro per jaar = 1.200 euro over 10 jaar. Te weten +5 euro per maand voor huidige tweede digitale televisie +5 euro om programma's te kunnen blijven opnemen. De Amino's, die het prima doen, mag je weggooien. Is dat nu de milieuvriendelijkheid, die we moeten nastreven? Nu is de vraag: wat schiet de klant er nu echt mee op? Welk voordelen zou hij genieten? Ik zie het helaas niet. Echt, iedereen heeft al lang prima werkend wifi. Ik zie alleen heel veel gedoe voor de klant en onbeleefde monteurs, die onder druk staan en haast hebben.

Ik vind deze prijsverhoging, die hiermee quasi wordt afgedwongen niet acceptabel. Natuurlijk, je kan afzien van de tweede (of derde) tv en geen programma's meer opnemen. Of opzeggen en naar Ziggo overstappen. Maar KPN trekt dankzij de bestaande duopolie KPN-Ziggo gewoon de tarieven omhoog voor dezelfde dienstverlening. Internet is helaas een onmisbare basisbehoefte geworden. De Telfort klant wordt financieel flink in het pak genaaid. Ik zal ook mijn beklag doen bij de consumentenbond.
Reputatie 1
Beste Galdorf

Ik heb toendertijd speciaal Lijbrändt genomen omdat je daar zelf veel mee kon doen.
Ik kon mijn eigen opnamen doen op een pc die daar voor was ingericht, ik kon de opnamen overal terug kijken waar ik ook was, er was geen beperking voor het aantal opnames ( zoveel als het glas netwerk toe liet in mijn geval ongeveer 6 hd streams ).
En misschien nog wel belangrijker ik kon ook met andere apparatuur anders dan geleverd door toen Lijbrandt, de digitale streamen kijken. ( dus geen analoog of dvb-c ).
Dit alles werd toegestaan door Lijbrandt, sterker er werd zelfs min of meer mee geadverteerd.
Ik had bv geen app van de provider nodig om op mijn tablet of tel live tv te kijken met een uitgebreide tv gids. ( dit alles werkte een stuk beter dan wat Telfort nu zelf levert ).
Ja ik begrijp dat misschien niet veel mensen dit deden, maar dat neemt niet weg dat het abo voor mij behoorlijk is uitgekleed.( en nogmaals dit was voor mij één van de redenen om dit abonnement te nemen ).
Wat betreft het schokkerige beeld, de upt stekker ging van de utp poort op het modem naar een utp poort op de Experia box dus hier is niets aan veranderd.( als je de Experia box bij je glas aansluiting hebt, kun je het zo overzetten ik heb nooit het analoge en of het dvbc signaal gebruikt anders dan voor radio ontvangst ).
Daarbij ben ik niet de enige met dit probleem getuige dit forum maar ook een dochter van ons en een zusje van mij hebben precies het zelfde ( de enige twee die ik ken met de nieuwe aansluiting, zij storen zich er niet aan maar ik wel. Ik denk dat ik iets kieskeurige ben)
Ja en dan de kosten, ik het vreemd dat jij komt met het verhaal over nieuwe klanten, die hebben niet het zelfde abonnement als ik en dan gaat dat soms zo voorbeelden te over.
In mijn situatie is niets verandert, dus nogmaals leg mij met geldige argumenten uit waarom je dan meer zou moeten betalen.
Het komt veel vaker voor waneer dat iets dat langer geleden is afgesloten goed koper is dan een abo dat je nu neemt.( misschien betaal jij voor een andere dienst eo verzekering of weet ik wat, minder om dat jij hem eerder heb afgesloten, maar nogmaals mijn abo was heel duidelijk 1 animo kreeg je en de rest kon je zelf bij kopen zonder bijkomende kosten voor streamen ed of eigen apparatuur gebruiken)
Dus misschien ten overvloede jou argument vind ik er niet toe doen.
Jij hebt dan het geluk gehad dat je al de juiste aansluiting had maar ik niet, je bent dan wel afhankelijk van wat Telfort en Guidion doen of juist niet doen.
Bii mij is ook alleen de aansluiting verandert door de monteur de rest heb ik zelf gedaan, router in pluggen twee kabeltjes in het router op de LAN kant en even wat nieuwe instellingen op de router en het werkte.( hele slechte Wi-Fi verbinding, zeer beperkte instel mogelijkheden dus eigen router bij moeten gebruiken, extra energie verbruik en dat in deze tijd, terwijl dit allemaal met eigen apparatuur had gekunt ja ik weet dat je die kunt kopen, maar dat zou niet moeten dus hoezo vooruit gang?)
En zoals ik al eerder heb gezegd, een fout maken overkomt iedereen, als je om wat voor een reden een afspraak niet nakunt komen geen probleem als je dat comuniceerd, maak afspraken en geef de klant de optie om daar een stem in te hebben en niet eenzijdig en dan zeggen dat die niet verandert kan worden, word niet onbeschoft en geef de klant op z'n minst de indruk dat jou het intreseerd als hij belt met een klacht, maar vooral geen smoesjes en leugentjes maar ben eerlijk dan begrijp ik het wel.( nee ik heb nooit geklaagd in al die tijd ook niet toen het abo steeds verder werd uitgekleed en ben altijd netjes geweest in woord en gebaar en ook nu had ik het over me heen laten komen als men mij normaal had behandelt.
Dis heel duidelijk voor mij terug in de tijd en iedereen die een beetje bekend is met deze apparatuur, zal toch toe moeten geven dat deze al sterk veroudert is.
Ais ik apart moet gaan betalen voor apparaten wil ik zelf bepalen welke ik gebruik zoals ook in de wet staat.
En helemaal ten overvloede hoop ik , dit word mij opgedrongen hier heb ik niet om gevraagd, echt schandalig de hele gang van zaken. ( ben echt aan het twijfelen of nu alles de afval bak in gaat, of straks als ik moet gaan betalen voor een extra ontvanger en nee nergens in mijn contract staat dat ik iets moet terug sturen en nee hier heb ik ook nooit in meegestemd.
Reputatie 1
Ik heb de brief ook ontvangen over het "nieuwe" glasvezel. Nu heb ik al glasvezel dus ik weet niet wat er nieuw aan is. Ik ben een oude klant van Lijbrandt, en heb dus een glasvezel modem met een coax aansluiting. Dat was erg handig omdat ik zo probleemloos kon overstappen van Ziggo naar Lijbrandt.
Op dit moment heb ik op zo'n 5 plaatsen in huis, of een analoge TV of een DVB-C TV in gebruik. Ik heb 1 HD-decoder in de woonkamer waarmee ik kan opnemen (Amino M 540 PVR). Ik heb een internetsnelheid van 100 Mb.
Als ik alles wil behouden zoals het nu is kost me dat een hoop geld, terwijl ik niet om deze verandering heb gevraagd.
Het gaat dan om 5 X 5 euro voor de extra decoders + nog eens 5 euro voor opnemen (30 euro extra). Ik kom in totaal uit op 6 TV-toestellen en dat kan niet eens (max 5),
Je zult begrijpen dat ik niet sta te springen van blijdschap.
Reputatie 1
Opnieuw word ik (we) beduveld!!
Begonnen in 2012 met Lijbrandt vanwege het analoge en DVB-C signaal, hiermee elk radio en TV in huis een goed geluid en beeld.
Echter Lijbrandt werd Tiscali inclusief verhoging voor de HD zenders 100% verhoging van € 2,50 naar € 5,= was een z.g. kwaliteits verbetering. Op de interactiefe Amino ontvanger verdwenen zenders die eerst gratis waren naar het extra Duitse paket ( RTL en NDR 3 )
Tiscali werd Telfort en het HD paket ging verder omhoog van € 5,= via € 7,50 naar nu € 10,=
Internet snelheid bleef gelijk met 50 / 50 Mbps.
Pornokanalen werden gratis toegevoegd, had ik nog nooit naar gevraagd 😞 )
Vandaag de nieuwe onheilsbrief ontvangen, Meneer we maken u blij want het slegte analoge signaal verdwijnt en we doen ook de DVB-C weg, de D staat voor Digitaal maar we beschouwen het als een analoog signaal, snapt u het nog ik niet meer.
Mijn situatie,
  • dochter 1 heeft 1 DVB-C TV en 1 surround systeem
  • dochter 2 heeft 1 analoge TV en 1 surround systeem
  • ouder slaapkamer 1 DVB-C TV en 1 surround
  • keuken 1 DVB-C TV ( net nieuw )
  • woonkamer 1 OLED DVB-C TV (1 maand oud), 1 surround systeem, 1 DVB-C videorecorder / brander met harde schijf ( 2 programma's tegelijk opnemen)
Alles met nu nog perfect beeld en geluid!!
Mijn vooruitgang wordt,
  1. maximaal 5 HD ontvangers voor 6 TV / Videorecorder meerprijs € 20,=/maand
  2. radio ontvangst alleen via de nieuwe active ontvanger of TV
  3. geen NDR3 ontvangst mogelijk anders dan met Duits extra paket € 3,99
  4. geen gebruik meer kunnen maken van de mogelijkheden van de Oled TV of surroundsysteem, alles gaat via de interactive ontvanger,
  5. bescheiden teletext ontvangst alleen via de interactive ontvanger zonder leuke mogelijkheden
  6. radio luisteren alleen via TV en weg is mijn 5.1 of 7.1 surround
Hoezo begrijp ik deze vooruitgang niet?
Waarom kan de glasvezel dit signaal wat het 10.000 voudige van de koper Coax aankon dit niet meer doorgeven? Ziggo biedt hetzelfde via de Coax kabel??
KPN het is je prima gelukt om via machtsovernames en grof geld verdient met mobiele telefonie te verdelen onder de aandeelhouders deze tevreden te houden en ons luisteraars en kijkers het genot te verzieken.
Wat heb ik aan een Firato of IFA met de nieuwste TV (OLED / 4K / 8K enz.) en surroundsystemen als dit door jullie afgeknepen wordt naar een alleman ontvanger met allerlei beperkingen??
Zou ik dan toch via de andere aanbieders (Canal Digitaal / Ziggo ) een normaal paket af kunnen nemen en jullie succes wensen met de verdere verslechtering van het nu nog mooie aanbod in TV en Radio signaal?
Wie heeft er goed nieuws voor mij?
Reputatie 1
Vooral dat we "naar digitaal" gaan is een gotspe. Wie kijkt er nog naar een analoog PAL-signaal? Ik heb hier een televisie op een Amino en twee televisies op dvb-c (576p en 1080p signalen) en dat werkt prima en al jaren volledig digitaal. Ik heb destijds Lijbrandt gekozen juist vanwege dvb-c.

Ik wil het graag zo houden als het is. Analoge televisie mag eruit, maar dvb-c moet blijven. Dank u.
”Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding”. Yeah right. Denkt Telfort nu echt dat de klant niet door dit prachtige stukje marketing-proza heen kan prikken?
ik ga er op alle fronten op achteruit.
  • Heb een uitstekende geluidsinstallatie met tuner die erg veel wordt gebruikt, ook voor buitenlandse zenders die met een ‘draadje’ niet beschikbaar zijn.
  • Heb een aantal tv toestelen met dvb-c op allerlei plekken in het huis. Daar moeten nieuwe kabels en (betaalde) settop boxen voor komen of Chromecasts om via tablet te kunnen streamen.
  • Heb Glasvezel 100/100, verstuur veel grote bestanden voor mijn werk en ga in het nieuwe voorstel naar een uploadsnelheid van 5mb, tenzij ik extra ga betalen. En dat terwijl de glasvezel werd aangeprezen met het grote voordeel van goede download én upload snelheden.
  • Heb een prima eigen router en uitgebreid thuisnetwerk, met nas en mediaschijven, die ik met de nieuwe Experia niet meer kan gebruiken. Een Experia waar ik ook nog eens heel veel slechte verhalen over lees op allerlei fora.
Daarbij, we hebben binnen ons gezin ook nog 3 Telfort mobiele abonnementen, alleen interessant vanwege het combivoordeel. Zonder dat is Telfort veel te duur voor wat het biedt. Dus ook daar gaan we naar andere opties kijken.
Na jarenlang zonder al te veel problemen bij Telfort en voorganger Concepts te zijn geweest is het nu tijd om ‘doeidoei’ te zeggen.
Schaam je diep Telfort, om dit verhaal als ‘noodzakelijk’ en ‘zonder kosten’ te verkopen.

Nog even wat favorieten uit de folder: “U gaat niet meer betalen dan bij uw huidige internet abonnement” .... Nee, maar je krijgt wel veel minder voor je geld... of je mag bij gaan betalen voor settop boxen en een normale upload snelheid...
Radio en tv zijn in de nieuwe situatie geheel interactief”. IK HEB DAN GEEN RADIO MEER!...
De monteur komt gratis uw nieuw apparatuur installeren.”....En zorgt er zo meteen voor dat je hele thuisnetwerk naar de schroot kan.
Uw abonnement is maandelijks opzegbaar”. .... Kijk, dat komt mij dan wel weer even goed uit nu.
Dag Telfort.
Reputatie 1
Zelfben ik ongevraagd overgezet van XMSNET naar Telfort. Bij XMSNET mocht ik 2 tv ontvangers aansluiten zonder bijbetaling. Enige tijd na de overgang kreeg ik de melding op het tvscherm dat de oude amino niet meer ondersteund werd. Een tweede aansluiting zou 4 euro per maand gaan kosten.
Ikheb hier over geklaagd maar er is op geen enkele manier gecompenseerd voor dit verlies van gebruiksrecht.
Nu gaat mende analoge signalen stoppen zodat ik de tv in een andere kamer niet meer kan gebruiken. Tevens kan ik dan ook geen radio meer luisteren. Ook hier wordt geen compensatie voor aangeboden. Als dit zo uitgevoerd wordt, is telfort/kpn weer een klant armer.
Badge +13

De medewerker aan de telefoon geeft aan dat er een jaarcontract dan moet worden afgesloten. Dat is toch niet de bedoelingEr is mij nu al drie maal een jaar contract aangeboden terwijl ik gewoon mijn oude contract voor zes. Dus niks extra's niks anders. Dit is gewoon misleidend voor de mensen die deze voor formatie hebben op dit forum en ik vind dat heel teleurstellend
Verder kreeg ik net te horen dat de verwachting is dat het oude aanbod in het eerste kwartaal afloopt. Dit omdat er maar weinig klanten zijn die dit abonnement nog hebben

De collega's die aan die project werken doen hun best om de collega's die je terugbellen zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van de nieuwe voorwaarden. Je kunt de collega's aan de telefoon eventueel doorverwijzen naar telfort.nl/naardigitaal. Daar staat de juiste informatie. Bijvoorbeeld:
"Het contract is maandelijks opzegbaar."
"Alles vindt in fases plaats en zal tot begin 2020 duren."
De meeste info staat op het forum en daar verwijzen we klanten ook naartoe op de pagina telfort.nl/naardigitaal. Je krijgt bovendien een informatiepakket waar ook in staat dat je contract maandelijks opzegbaar blijft.
Reputatie 1
Vanmorgen overgezet naar de nieuwe propositie.
Was toch wel argwanend n.a.v.de vele negatieve reacties hier op het forum.
Het is mij 100% meegevallen.Monteur van Guidion kwam stipt op tijd(was zelfs nog iets te vroeg)
Aardige man, nam de tijd om de situatie te bekijken en dacht met me mee over de netwerkaansluitingen waardoor ik een switch kon besparen in de meterkast.Was wel enige tijd bezig om de afstandsbediening te koppelen aan onze 2e tv (verkeerde code...),maar ook dat loste hij op.
Al met al ongeveer is hij een uur bezig geweest en alles werkt perfect,mag ook wel eens gezegd worden.
Had wel mijn voorbereidingen getroffen door een aantal switches te vervangen door Netgear GS105/8 E ivm ICMP en al mijn devices vast op DHCP gezet.Port forwarding op de Experia V10 was makkelijk in te stellen en mijn NAS is weer bereikbaar van buiten af...
Ben blij met deze soepele overstap, het kan blijkbaar ook in 1 keer goed.
Badge +13
Om dit topic goed leesbaar te houden, wil ik iedereen vragen om:

1) De vragen en antwoorden goed te lezen, voordat je een vraag stelt. Deze antwoorden gelden voor iedere oud-klant van Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS.

2) Vragen niet meer dan 1 keer te plaatsen. Zo houden we dit topic lekker bondig en on-topic 🙂

3) Feedback, klachten en opmerkingen over de overstap te plaatsen onder het nieuwsbericht.

Dankjewel!

Reputatie 8
Voor nogal wat TV-zenders zijn er genoeg alternatieven om het zonder TV-kastje te bekijken.
https://telfort.itvonline.nl/welkom

Voor zenders als Arte heb je een groter aanbod in verschillende talen via internet zelf:
https://www.arte.tv/en/

NDR is ook via internet te ontvangen:
https://www.ndr.de/fernsehen/
https://www.ndr.de/fernsehen/livestream/index.html
https://www.youtube.com/ndrdoku
https://www.youtube.com/user/ndr/channels

Voor radio zijn die alternatieven helemaal enorm. De keus is groter dan jij ooit nodig zult hebben.
Bijvoorbeeld:
http://www.onlineluisteren.nl/
https://www.radioviainternet.nl/

http://www.allradio.nl/
Op alfabet: http://www.allradio.nl/?display=az
Populariteit: http://www.allradio.nl/?display=popular
A daar verslikte ik me in bitjes en bytjes, dus klopt mijn redenering niet idd.

Maar mijn snelheid is goed genoeg op dit moment, want volgens mij is de 100/100 nog niet doorgevoerd en heb ik nog 50/50 op de lijn staan, bedraad kom ik ook nog niet hoger dan dit, en dat is al vanaf dag 1 de snelheid.
Maar wifi op 2.4 is hier drama, hotel in de buurt en veel andere punten, woon er mooi tussen in, met de V10a kreeg ik op 2.4 geen eens verbinding de V10 drukte hem wel door.
Aan alle oud glasvezel propositie klanten
Kijk je nu alleen via DVB-c dus de coax of ook via een Amino

Voor alle klanten met een Amino verandert er niet zo heel veel je krijgt in plaats van de A140 (of indien nog in gebruik de 540)

Één van deze twee, naar alle waarschijnlijkheid de Arris.

Zodra je een bericht met een abonnements nummer en pincode krijgt is de itv site en nieuwe app bruikbaar. Ik baseer dit op de ervaring van mijn verhuizing waarbij ik ook over moest.
Ruim voor de oplevering op het nieuwe adres kon ik de andere app en site al gebruiken.

Kijkt iemand alleen via DVB-c op de hoofd televisie of op een 2e of 3e televisie in die situatie zou je de vraag kunnen stellen heb ik €5,00 voor een exra ontvanger over(dit pas na het eerste jaar)
Heb je geen smartphone, tablet, laptop, desktop computer en of een chromecast en wil je hierin niet investeren. Dan zou naast alleen internet van Telfort een TV abonnement bij Ziggo een oplossing zijn.(of ook het internet daar onder brengen)

Vooral voor de oudere minder technisch aan gelegde klanten zou Ziggo mischien het beste of enige alternatief zijn.

Zijn de eerder genoemde producten aanwezig of wil je hier in investeren dan heb je alternatieven.
Het DVB-c aanbod is beperkter dan via de Amino.
Op het huidige systeem is het aanbod via de TV-ontvangers ook uitgebreider dan via de site en de app.

Alternatief 1
Tv kijken op een laptop of desktop via de itv website.
Alternatief 2
Kijken op een Tablet (telefoon is wel heel klein)
Alternatief 3
Kijken op de Televisie daarvoor wel een chromecast aanschaffen daarna kan je vanaf tablet of telefoon vanuit de app kunnen casten.

Het radio deel is hiervoor uitgelegd met nuttige links met dank aan @Babylonia

Er is nog wel een provider (Trined) die nog hetzelfde levert als het systeem wat bij Telfort verdwijnt maar deze is niet landelijk dekkend dus niet voor iedereen een alternatief.
Nog een mooie wie bedacht heeft dat kilo overal voor 1000 staat behalve in de digitale dan is het ineens 1024??
Paar veranderingen nog bij dit projeect aan het thuis netwerk gedeelte.
Van de situatie waarbij je een glasvezel kastje met een router van de provider of een eigen router hebt.

Per aansluiting kan het glasvezel kastje er ander uit zien. Hier zit in het witte deel
1 rj45 kabel naar de Amino, 1 rj45 naar in dit geval een Sitecom router, en 1 rj11 voor de telefoon.
De andere kant is de catv module voor het DVB-c signaal.

Hieronder de nieuwe situatie

Deze foto is in een andere woning gemaakt en net als bij vorige kan het er anders uitzien. In de voorgaande periode dat woningen van glasvezel zijn voorzien zijn er verschillende typen onderplaten (FTu) gebruikt
Op de foto het voorlaatste model nu is het een veel kleiner wit kastje met een blauw klepje.

De verandering het witte deel is hier dus weg. Waar de catv zat op de andere foto is de nieuwe glaskast (NT of MC) geplaatst. Afhankelijk dus van het type onderplaat komt er een passende NT hier zit alleen nog een rj45 ethernet uitgang deze gaat naar de Experiabox op de afbeelding een v10, dit kan ook de v10a worden.

Practisch verdwijnt het hele catv deel er kan niet meer via coax televie worden gekeken.
Alle kabeltjes die in de voorgaande NT zaten en de losse router gaan nu allemaal in de Experia Box.
Deze heeft 2 rj11 telefoon aansluitingen en 4 rj45 ethernet aansluitingen. LETOP de v10a heeft 1 rj11 telefoon aansluiting en 3 rj45 aansluitingen.

Voordeel van deze situatie nog maar 1 kabel naar de televisie.
Voor een smart tv en de Amino moest je twee kabels gebruiken of met 2 switches ook 1 kabel dat vergde wel enige know how.
Nu dus vanaf de Experia 1 utp kabel naar de tv ontvanger indien nodig daar een Geschikte switch als je de smart tv niet via wifi wil verbinden.
Voor de overige bedraad aangesloten apparaten zal er dus weinig veranderen deze kabels of Verbindings set zullen al aanwezig zijn.

De grootste meest ingrijpende wijziging is dus het televisie en radio gedeelte.
Zie daarvoor Dit topic met nuttige links en Dit topic met info
Heb je bedacht een beperkter aanbod is voor extra televisies of ook voor de hoofd televisie genoeg, of wil je niet teveel veranderen lees niet verder maar bekijk de twee gelinkte topics met enkele alternatieve mogelijkheden.

Als je dit leest wil je de mogelijkheden van de nieuwe tv ontvanger ook op een extra televisie,
Mogelijkheden zoals Netflix en Youtube ,terugkijken via de gids, begin gemist, Videoland via Telfort, kijken vanaf het begin.

Heb je nog geen netwerk aansluiting in de betreffende ruimte dan zal je deze moeten creëeren bij voorkeur een kwalitatieve cat6 kabel met masieve koperkern liefst dubbel afgeschermd. Cat5e kan ook en andere soorten kabels zullen werken, maar als het dan toch moet kan je het beste bij de kabelkeuze niet te zuinig zijn cat7 is iets teveel van het goede op dit moment.

Een andere oplossing zou de eerder gelinkte verbindingset via het stroomnet zijn of dit goed werkt is sterk afhankelijk van het electra netwerk. Kies je voor deze oplossing kan het slim zijn iets meer uit te geven en een uitvoering met wifi te kiezen. Voor elke tvontvanger is dan een adapter nodig.

Een derde ietwat kostbare oplossing is de bestaande coax kabels blijven gebruiken en hier een Moca adapter voor inzetten het principe in zekere zin hetzelfde als de andere verbindingset echter hier maak je gebruik van de al aanwezige coax kabels.

Je kan de bestaande coax vervangen voor ethernet kabels dat kan soms lastig zijn zeker als deze er al jaren zitten.

Ik hoop dat samen met de andere bijdragen het hele proces iets duidelijker is geworden.

Nog een kleine aanvulling heb je een eigen router dan kan je deze als accespunt voor wifi gebruiken.
Hier is op het forum al wel een en ander over te vinden.

Je zal afhankelijk van de bestaande situatie met éénmalige kosten te maken krijgen vooral als het bestaande netwerk uitgebreid of aangepast moet worden dit is in de startpost niet heel duidelijk.
Helaas dit heb je nu eenmaal zelfs als je naar een andere provider wil overstappen.
Wil je echt helemaal niks veranderen dan is er eigenlijk maar 1 keuze en dat zal ik hier niet hoeven te noemen, heb ik elders al gedaan.

Veel succes en weeg alles goed af deze en de andere 2 topics kunnen hier mischien in bijdragen.
Reputatie 8
Badge +11
Alleen bij het wijzigen van het hoofdpakket zal een nieuw jaarcontract aangegaan worden, dus stel je hebt nu alleen Internet en je wil naar Alles-in-1, dan ga je een nieuw jaarcontract aan. Voeg je een zenderpakket toe, of extra ontvanger, dan geen nieuw jaarcontract, deze extra opties zijn maandelijks opzegbaar.
Reputatie 1
Wij zitten op het glashart TV platform vanaf dag 1. Dat hebben we nooit om laten zetten naar het KP platform ondanks aanbiedingen van Telfort. De reden is al onze zenders nu op HD kwaliteit zijn en deze stream heeft rond de 18 mbps aan brandbreedte per kanaal (1080p). Prachtig beeld zonder ongewenste compressie.

Mijn vragen voor TV:

• Hoeveel kanalen op het nieuwe platform zijn er in 1080p HD?
  • Indien niet alle kanalen, welke kanalen wel?
  • Wat is de bitrate van deze kanalen in mbps?
Overige vragen
  • Waarom wordt er door de helpdesk beweerd dat de koperdraden uit de grond gaan en dat dit goed is voor het milieu?
Om eerlijk te zijn vind ik het een onzin actie We hebben al glasvezel en ook op 100mbit snelheid. Zijn prima tevreden.
Badge +13
@andre de waal

Je bent hier en hier gewaarschuwd om niet dezelfde vraag of opmerking meerdere keren te herhalen. Toch blijf je dit doen (1234567).

De waarschuwing heeft geen effect gehad, dus ik geef je voor nu een tijdelijke ban. Als je na terugkomst weer in herhaling valt, ben ik genoodzaakt je een permanente ban te geven.
Reputatie 1
Is allemaal niet zo moeilijk...
Dit grapje gaat me € 180,= per jaar meer kosten plus een hoop gesloop en gebreek in mijn huis.
Ik ga me eens oriënteren om terug naar Ziggo te gaan.
Reputatie 1
Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.
Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.
Reputatie 7
Badge +9
btw foutje op de gesimuleerde experia 10 afbeelding ? WLAN ipv WAN ?
Hallo @thefug2, je doelt dan op de afbeelding onder het kopje 'De nieuwe apparatuur'. Je hebt gelijk! Ik heb het direct laten aanpassen. 🙂
Badge +13

Nee zoals Jasper ook aangeeft staan op een maandcontract.maar de meeste maken een fout en maken er een jaarcontract er van.

Ik heb het nogmaals onder de aandacht gebracht bij de collega's. Zoals Jasper al aangeeft, de collega's mogen je een jaarcontract aanbieden maar je kunt ook maandelijks opzegbaar overstappen.

Als je iemand telefonisch spreekt en ze herkennen de maandelijks opzegbare optie niet, dan kun je ze doorverwijzen naar de informatie op het forum, op telfort.nl/naardigitaal of telfort.nl/glasinfo. De laatste link is naar de kennisbank voor collega's en alleen beschikbaar voor hen. Hierin staat het behouden van een maandelijks contract en de huidige snelheid onder het kopje 'voorwaarden'.

Reageer