[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 773 reacties
  • 85550 keer bekeken

Badge +13
Tussen eind 2018 en eind 2019 wordt de internetverbinding vernieuwd van alle klanten met een oud glasvezelpakket (Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS). Met deze overgang komen analoge radio en televisie en DVB-C te vervallen. Heb jij zo'n pakket, dan krijg je alle informatie op de mat. Nu al benieuwd? Lees dan hieronder het antwoord op de 30 meest gestelde vragen.



Wat kun je verwachten?


Je kiest zelf de overstapdatum en je opties.
Je ontvangt als klant van het oude glasvezelpakket een brief en e-mail met een uitnodiging. In de uitnodiging vind je een link naar de monteursplanner. Daar vind je alle opties van je pakket en kun je je monteursdatum bekijken en aanpassen. Deze datum is altijd op een werkdag.

De monteur maakt op de installatiedag alles in orde.
Op de dag van installatie is het belangrijk dat je aanwezig bent, zodat de monteur het nieuwe netwerk kan aansluiten.
• Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.
• De monteur komt thuis bij je langs.
• Hij sluit de nieuwe verbinding aan en zorgt dat de nieuwe apparatuur goed werkt.


Wanneer ...


2. ... word je overgezet naar het nieuwe glasvezelpakket?
Klanten worden vanaf nu tot eind 2019 in fasen uitgenodigd voor deze overgang. De daadwerkelijke overgang begint eind 2018. Er is van tevoren geen planning bekend. Je hebt ruim een maand voor de geplande overgangsdatum toegang tot de monteursplanner (zie afbeelding hieronder) waarin je je opties kiest en eventueel de overgangsdatum aanpast.

Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen.

Wil je nu al overgaan naar de nieuwe verbinding? Laat je dan vooral gratis terugbellen.


3. ... krijg je je nieuwe apparatuur?
Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.

4. ... gaat de analoge radio, analoge televisie en DVB-C uit?
Dit gebeurt gedurende 2019 in fasen. Iedere klant wordt uitgebreid geïnformeerd voordat de overgang plaatsvindt.


De nieuwe apparatuur



5. Waarom ontvang je nieuwere apparatuur?
De nieuwe glasvezelverbinding heeft een andere techniek en daarom heb je een ander glasvezelkastje, internetmodem en tv-ontvanger nodig. Je krijgt deze apparatuur gratis in bruikleen.

6. Welke internetmodem en tv-ontvanger(s) ontvang je?
Je nieuwe modem is een Experia Box V10. Met dit draadloze modem kun je met meerdere computers tegelijk draadloos op internet. De computers moeten uitgerust zijn met een interne of externe draadloze ontvanger. Naast de draadloze verbinding kun je maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Je nieuwe tv-ontvanger is een Arcadyan HBM2260 of Arris 2952V2. Deze tv-ontvangers verschillen wat van de buitenkant van elkaar, maar zijn van binnen hetzelfde. Met deze tv-ontvangers haal je veel nieuwe mogelijkheden in huis zoals een tv-aanbod met ruim 40 zenders, haarscherpe beeldkwaliteit, Programma Gemist, Live TV Pauzeren en toegang tot Netflix.

7. Met welke kabels sluit je de nieuwe tv-ontvanger aan?
Een SCART- en HDMI-aansluiting, dus aan te sluiten op elke tv.

8. Wat doe je met je oude Amino tv-ontvanger(s) en modem?
Als deze door Telfort zijn geleverd, neemt de monteur ze mee nadat hij de nieuwe apparatuur installeert. Heb je de apparatuur in eigen bezit? Dan mag je er natuurlijk mee doen wat je wilt. Breng deze bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel of naar een inzamelbak bij jou in de buurt.


9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het nieuwe glasvezelpakket verschilt voor iedereen. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet ziet, geven we hier alleen een globaal overzicht:

Je betaalt níet extra voor:
  • Je huidige pakketsamenstelling: internet, internet en tv of alles-in-1
  • Je huidige internetsnelheid (zie 11)
  • Het nieuwe modem en de eerste nieuwe interactieve tv-ontvanger (zie 6)
  • Het uitgebreide zenderpakket (zie 21)
  • De monteur, aansluiting en activatie (zie 13)
De volgende onderdelen kun je toevoegen:
  • Meerdere interactieve tv-ontvangers (€5,- / stuk*)
  • Het Opnemen pakket (€5,-*)
  • Extra snelheid (vanaf €7,50*)
  • Extra zenderpakketten (vanaf €7,50*)
*Dit zijn de uiteindelijke prijzen van deze onderdelen. Je krijgt nog een paar cadeautjes, waaronder de eerste extra tv-ontvanger 1 jaar lang gratis. Wil je weten welke acties er nog meer voor jou zijn, laat je dan door ons terugbellen of wacht tot je toegang hebt tot de monteursplanner.

Je kunt de monteursplanner alleen gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen. In dat geval bespreek je je cadeautjes met de klantenservice.


10. Kun je gebruik (blijven) maken van CombiVoordeel?
Jazeker! Zolang je thuis en mobiele abonnement op hetzelfde adres geregistreerd zijn blijf je gebruik maken van CombiVoordeel.


Snel internetten


11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar (waar mogelijk):
  • 50/50 Mb/s
  • 100/100 Mb/s
  • 200/200 Mb/s
Je krijgt je huidige snelheid zonder meerprijs. Extra snelheden zijn als optie mogelijk en zijn maandelijks uit te zetten. Wil je extra snelheid, laat je hiervoor dan door ons terugbellen.




Wat betreft je e-mail…


12. Wat gebeurt er met je e-mailadres?
Je huidige e-mailadres(sen) en eventuele aliassen behoud je. Stap je over naar een andere provider, dan worden deze opgeheven.


De nieuwe apparatuur installeren




13. Komt er een monteur en is het monteursbezoek gratis?
De monteur van onze installatiepartner Guidion komt gratis langs om het glasvezelkastje te vervangen en installeert gratis het internetmodem, de WiFi, de tv-ontvanger(s) en je vaste telefoon.
- Houd er rekening mee dat het bezoek van de monteur ongeveer twee uur duurt. De monteur gaat niet weg tot alles goed is aangesloten, dus het kán ook langer duren. Mocht je vragen hebben, neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.
- De monteur heeft de taak om de aansluiting te installeren. In sommige gevallen zijn er extra werkzaamheden nodig met een meerprijs. Bijvoorbeeld de installatie van een extra stopcontact, werk in de kruipruimte van het huis of het wegwerken van kabels.


14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.

15. Moet je nog kabels trekken?
De monteur zorgt ervoor dat alles werkt en gaat ook de eventuele nodige kabels trekken. Hij gaat alleen niet door de kruipruimte. Hierover kun je het best overleggen met Guidion.

16. Zit je een tijd zonder diensten?
De installatie van nieuw glasvezel wordt vóór de opheffingsdatum van je oude glasvezelverbinding gepland. Daarnaast hebben we onze overstapdienst technisch verbeterd en hebben onze monteurs extra training gekregen over deze overstap. Hierdoor kun je zonder zorgen overstappen. Je kan gedurende één dag een paar uur geen gebruik maken van je diensten zoals internet, telefoon en televisie. Er kan een dag voorbij gaan voordat ook de vaste telefoon weer werkt.


Analoge televisie & opnames




17. Kan je analoge radio en televisie blijven gebruiken?
Dat is vanaf de overstapdatum niet mogelijk. Deze diensten werken niet in combinatie met nieuw glasvezel.

18. Kan je de app van Glashart media blijven gebruiken?
Nee, maar er is wel een nieuwe app voor iTV Online met meer mogelijkheden.

19. Behoud je je opnames?
De opnames zijn op een andere server opgeslagen en werken met een andere techniek, of zijn op je huidige tv-ontvanger opgeslagen. Hierdoor kun je de opnames niet behouden. Je nieuwe opnames blijven natuurlijk wel veilig opgeslagen en je kunt programma's terugkijken.

20. Kan je nog met je hard disk of dvd recorder opnemen?
Deze functionaliteit komt helaas te vervallen. Om op te nemen gebruik je het Opnemen pakket. Daarmee kun je:
  • Tot 6 programma's tegelijk opnemen en afspelen via elke tv-ontvanger in huis
  • 200 uur aan opnames (HD en SD) maken
  • Opnames afspelen tot een jaar na opnamen
Ook zonder het Opnemen pakket, kun je bij Telfort:
  • Gratis programma’s terugkijken
  • Gratis Begin Gemist gebruiken
  • Gratis Live tv pauzeren
  • Online tv kijken in de hele EU

Nieuwe interactieve tv mogelijkheden



21. Wat is het zenderaanbod van het nieuwe pakket?
Het aanbod bestaat uit 29 HD-zenders en in totaal ruim 40 televisiezenders en ruim 90 radiozenders. Dit is gesplitst in 2 zenderpakketten: het basispakket en het uitgebreide pakket. Het aanbod kan uitgebreid worden met extra zenderpakketten. Bekijk ons online zenderoverzicht om precies op de hoogte te zijn van de beschikbare zenders.

22. Op hoeveel televisies kan ik interactieve tv aansluiten?
Je kunt maximaal 5 tv-ontvangers aansluiten.

23. Kun je ook met de nieuwe tv-ontvanger opnemen?
Met Interactieve TV kun je eenvoudig met 1 druk op de knop live programma's pauzeren, hervatten en terugspoelen. Als je het Opnemen pakket erbij neemt kun je losse uitzendingen opnemen, maar ook een gehele serie inplannen. Je opnames worden veilig bewaard in de Cloud.

24. Kun je dan ook programma’s pauzeren en terugkijken?
Bepaal zelf wat je wanneer kijkt met gratis terugkijken.

25. Kun je op andere apparaten televisiekijken?
Ja, Interactieve TV werkt ook op je smartphone, tablet en laptop.

26. Kun je dan Netflix via de tv-ontvanger kijken?
Ja, dat kan! Met de Netflix-app van de tv-ontvanger log je in met je eigen Netflix abonnement.

27. Kun je nog steeds de zenders in HD kijken?
Je ontvangt 29 zenders in HD (High Definition).

28. Is het mogelijk dat je geen HD op 1 meer hebt?
Tegenwoordig hebben alle klanten hun HD zenders vanaf het eerste kanaal.


29. Is het mogelijk om kosteloos op te zeggen?
Je bent contractvrij dus hoeft nooit te betalen om op te zeggen. Hiervoor laat je je door ons terugbellen.

30. Moet je een nieuw jaarcontract afsluiten om over te stappen?
Nee! Als je overstapt met je huidige pakketsamenstelling (internet, internet en tv of alles-in-1) blijft je pakket maandelijks opzegbaar. Voor andere extra's (tv-ontvangers, zenderpakketten, extra snelheid enz.) hoef je geen jaarcontract af te sluiten. Je kunt wel kiezen voor een jaarcontract, als je het bijbehorende aanbod aantrekkelijker vindt. Sluit je een jaarcontract af, dan ga je akkoord met bijbehorende voorwaarden.

Heb je een andere vraag? Stel 'm dan hieronder.

773 reacties

Reputatie 1
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Ja hoor
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Reputatie 1
Nou, als m'n gesprek van vandaag met iemand van Telfort de toon zet, dan gaat t niet leuk worden. Ik had (zoals besproken met Telfort) een mail met info over hoe ik nu allen heb aangesloten en het verzoek dat door te geven aan de monteur. Krijg in mail bot te horen dat ze dat niet gaan doen. Ik reageren dat ik daar verbaasd over ben en niet blij. Wordt ik vandaag gebeld (het begon goed dus) waar iemand met lange tenen 17 keer herhaalde dat ze dat niet KUNNEN doen, waarop ik elke keer reageerde met dat ze t niet WILLEN doen (want een mail doorsturen dat kon mn oma nog wel). Niets opgeschoten, dus ik heb de beste man maar aangeraden een andere carrière te kiezen, want als je als klantenservice medewerker een geïrriteerde klant probeert te overtreffen in geïrriteerd zijn dan zit je niet op de goede plek...

Hopelijk is de monteur straks gewoon wel vriendelijk en behulpzaam (waarschijnlijk wel)...
Reputatie 6
Badge +8

Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.

Ik ben blij dat te lezen! 🙂
Reputatie 1
Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.
Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.
Reputatie 1
Even een positief geluid. Mijn migratie naar de nieuwe propositie was is 45 minuten geregeld.
Monteur keurig op tijd, snelle werker en hij nam tijd om e.a. uit te leggen. Ik had, met dank aan Galdor en Babylonia, al wat voorwerk gedaan. Klein minpuntje, de vaste telefoon deed het ook na 24 uur niet. Maar vandaag (na 36 uur) een reset gedaan en ook deze werkt weer.

Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?



Voor het TV deel ben ik daarvan overtuigd en is dat publiek geheim. Prijsverhogingen naar alle klanten afgedwongen door Fox Sports bijvoorbeeld. Het wel of niet kunnen terugkijken van uitzendingen wordt door de leverancier bepaalt technisch kunnen we elke uitzending terugkijken. De houdbaarheid van opnames zal deels met capaciteit hebben te maken maar zal ook vanuit de leveranciers komen. Vooral die niet onbeperkte houdbaarheid van opnames en niet op eigen hardware is uiteraard voor diverse klanten een stap terug.
Reputatie 2
Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.


Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?
Dat storingsgevoeligheid van coax is net als met dsl en utp sterk afhankelijk van de kabelkwaliteit en de gebruikte kwaliteit connectors.

In onze tijd bij Casema en Ziggo pre fusie nooit gelazer. Een coax stekker is stukken makkelijker te vervangen dan utp. Die coax is simpel het komt via coax binnen je sluit alles daar op aan vanaf de kabel modem/router ga je met utp verder voor internet en coax voor het basis tv signaal zoals mijn zus geen interactief poespas wel internet.

Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Reputatie 8
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Het is maar net hoe een klant daar tegenaan kijkt?

Zelf heb ik dat DVB jaren geleden al afgezworen. Dat gepruts met die coax. Altijd gelazer mee.
Ontzettend gevoelig voor storingen. Tot op de dag van vandaag bij mijn ex, met Ziggo en een TV-box aangesloten via coax idem dito. Wil je "Interactieve TV" bekijken, moet je alsnog terug naar de "internetverbinding". Dus waarom die coax dan nog?

Bij een organisatie waar ik het netwerkbeheer doe, welke van gebouw gaat verhuizen, overwegen we zelfs naar "Trined" te gaan. Niet om het DVB-c, want zoals gezegd op dat gepruts via coax zitten we echt niet te wachten. Maar die keus alleen omdat zij 1 Gigabit internet leveren.
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Dat is en blijft de kern we mogen enkel iets al er aan verdiend kan worden!
En het merendeel doet daar graag aan mee dat is wellicht nog het ergste.

Mee eens wat dat bedrijfs perspectief betreft echter zonder klanten geen bedrijf vrij simpel.

Dvb-c kan inderdaad wel eens stoppen ook bij Ziggo die juist daar zijn bestaansrecht aan te danken heeft.

Los van DVB voor iptv was dit glasvezel systeem toch echt beter dit was hier speciaal voor ingericht. Niet dat hybride gepruts dezelfde bron delen met de dsl klanten.
Reputatie 8
Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.

Maar wel degelijk vanuit bedrijfs-economische redenen.
En dat is toch echt het enige bestaansrecht van een "bedrijf".

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Ach, heel leuk en aardig dat Trined, maar moet evengoed opboxen tegen andere aanbieders in die gemeenten die geen DVB-c aanbieden. Daarmee hun abonnementen goedkoper kunnen aanbieden omdat ze minder kosten hebben. Het is gewoon een gelopen race, dat hele DVB-c.

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

Dat gaat ook op voor koper wat nog vele malen ouder is en het huidige glasvezel systeem het enige wat zover ik op de hoogte ben is veranderd de vervanging van EoF naar Gbic zodat we bij KPN tot 500Mb kunnen afnemen en tot 200Mb bij Telfort via glasvezel. Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.


...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Reputatie 8
Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.
Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-cMaar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.


Welke zware stempel?

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in. De rest werkte ook prima beter zelfs.
Vanaf zeg 2016 is bewust voor 1 vezel gekozen uit zuinigheid. Het onderhoudskosten aspect is relevant maar deels ook irrelevant op basis daarvan heeft Trined geen levenskans? En Ziggo levert ook precies zo hierbij niet via twee vezels maar via 1 koperdraad wel dvb en iptv precies zoals Lijbrandt etc dit deden. Die kunnen blijkbaar ook twee systemen in standhouden in verband met de bandbreedte is puur analoog uitgezet.

De genexis modellen doen/deden exact wat nu de Experia doet op het punt beheersgemak heb je gelijk. Dit is makkelijker en daarmee goedkoper. Enkel de dvb had uit gehoeven de rest kon prima intact blijven.
Reputatie 8
De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-c
Maar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.
Feitelijk zijn of waren er dus 3(4)systemen en nu nog steeds 2.
KPN gebruikt nu ook nog verschillende systemen en technieken.
FttH, FttC, adsl,vdsl, vvdsl Gpon. De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-c


De gevolgen van de samenvoeging van deze klanten ondervind KPN achterliggend en de klanten zelf het netwerk is er gewoonweg niet op berekend er moet heel wat meer capaciteit komen.
Getuige wel de ellende die diverse klanten met tv kijken ondervinden met name met uitgesteld kijken en noem maar op.

De troef is gelijk de boosdoener.

De routers dat kan inderdaad met een flinke beperking in de keuze opgelost worden.
Waar het Mercu mede om gaat eigen hard en of software voor iptv niet.
Laat dat afgaande op de reacties net zijn wat de wens is.
Reputatie 8
Volgens mij is het toch zo dat deze diensten over zowel het glas netwerk als ook over koper moeten kunnen,......
Deze diensten "kunnen niet alleen" over zowel koper als glasvezel heen.
Het gebeurt ook daadwerkelijk. Dat is nu net de troef van het gekozen platform.

Afgezien van het VDSL koper "tussen signaal" tussen wijkcentrale en de nog oude KPN koperleiding aansluitingen bij mensen thuis, wat net een ander soort signaal vergt over dat koper, en in de Experia Boxen alsnog door het "modem-deel" van die Experia Boxen naar "ethernet" wordt omgezet.

En bij glasvezel een optisch signaal wat in dat geval (nog) door een "losse" media convertor wordt omgezet naar ethernet, wat dan binnenkomt op de WAN-ethernetpoort van de Experia Boxen.

Het eigenlijke "internet data-signaal" behelst alle diensten die door KPN/Telfort worden geleverd.
Internet - TV - VOIP. Het achterliggende platform is voor VDSL of glasvezel precies hetzelfde.

Je kunt die Experia Boxen dan ook voor zowel "koper" als "glas" inzetten.
Bovendien kun je er ook "eigen" gekozen apparatuur op aansluiten. Bekend zijn o.a. de "Fritz!boxen" en bijv. DrayTek modem/routers, waarmee je precies hetzelfde kunt doen. Past dus ook nog eens een keer heel goed in een nog te volgen besluit eindapparaten.

En in het verlengde ervan m.b.t. "die eindapparaten". Telefonie / VOIP gebruik je op een wijze die jou zelf past, met eigen gekozen apparatuur, en neem je eventueel mee "op je laptop" ergens anders naar toe, en belt dáár met je eigen telefoonlijnen. Er hoeft namelijk helemaal geen expliciete "adres-aansluiting" aan ten grondslag te liggen.

Bedrijven kunnen hun "telefooncentrales" in de "cloud" parkeren, en met weinig kosten laten meegroeien in de behoefte die ze hebben.

En verouderde systemen moet je onderhouden en zo nodig aanpassen,
Precies de reden dat dat wordt afgestoten. Twee verschillende systemen onderhouden vergt twee keer zoveel onderhoud en kosten tegenover één systeem onderhouden.

PSTN "analoge" telefonie en ISDN is evengoed ook passé.
Nu zijn we inhoudelijk bezig mopperen mag maar geef dan ook onderbouwing dat miste ik in de eerste reacties. Hoewel het nu afgebouwd wordt zullen we dat onderwerp over de encryptie maar laten voor wat het is.
Dat laatste zie ik ook graag gebeuren net als eigen router ook eigen stb's over routers in het bijzonder hebben we een topic, ik ben van mening dat al het eindapparatuur hier onder dient te vallen.


Glasvezel wel of niet met een 2e vezel voor DVB gebruikt zal landelijk ongeveer even oud zijn of dit nu bij KPN is of Xms of Lijbrandt of noem maar op.

Casema en upc de voorlopers van Ziggo waren in de jaren 90 al met verglazing van het hoofdnet bezig.Bron Als ik de Stratix verslagen goed lees zijn de eerste ftth glasvezel netwerken nu 10 jaar of langer in gebruik grotendeels aangelegd in samenwerking met dhr Wessels Reggefiber

Voor de TV klanten is voor mij dit oude systeem veel beter de beste bron meteen vanaf 1 niet vanaf 661.
De kanalen die KPN in sd levert zijn ook op dat oude systeem beter aan te zien.
Daarom ben ook ik nog steeds niet blij met deze afbraak.

Ik ben er niet van overtuigd dat de Amino a140 niet geschikt zou zijn voor ott aanbod gezien hoe de maker deze in de markt zet. Het probleem zal in de kosten zitten de aziaten zullen een betere deal hebben geboden KPN en de Aziatische bedrijven zijn vrij dikke maatjes.
Reputatie 1
Beste Galdorf

Wat ik ben vergeten te melden , is dat Lijbrandt en Telfort heel lang totaal geen beveiliging hadden, later hebben ze hier iets aan gedaan maar dit was nog steeds niet afdoende.
Maar Lijbrandt stond toe om eigen apparatuur te gebruiken en had geen restrictie hier in.
Je hoefde niet te kraken, je dhcp aanvraag veranderen en je Mac adres klonen was volgens mij het enige dat je moest doen in Windows.
En in linux was het nog veel simpeler, twee bestandjes aanpassen en sommige firewall regeltjes dat was het.
Maar het kon echt nog veel simpeler, maar dit ga ik hier niet uitleggen.
Dus nogmaals dit ligt bij de ( later ) brakke beveiliging en niet bij het gebruikte systeem.
Toendertijd vond ik het leuk speelgoed en en heb van alles uit geprobeert.
Nee ik heb nooit zenders gekeken waar ik niet op geabonneerd was, ik had bv netjes een eredivisie live abo. ( als ik kwaad had gewild had ik niet hoeven te betalen).
Maar wat ik niet begrijp is dat ik niet hetgeen waarvoor ik betaal, op mijn eigen apparatuur kan kijken zoals de wet voorschrijft en zoals ik kon met mijn eerste abonnement. ( ja ik weet wat de providers zeggen, maar dat is niet mijn probleem)
Reputatie 1
Beste Galdorf

Ik ben het met je eens dat je inderdaad alle paketten kon kijken met alleen het standaard abonnement.
Maar dat is natuurlijk een fout van de provider, en dit was makkelijk voor hun op te lossen.
Maar volgens mij kwam dit in verhouding niet vaak voor en wogen de kosten niet op tegen de baten.
Probleem was waarschijnlijk wel dat ze gedwongen werden door de content providers en hier later wel degelijk iets aan gedaan is.
Wat ik zeker met je eens ben is dat ze de diensten zoals die bv door Lijbrandt werden geleverd aan alle glas klanten hadden moeten leveren.
Ja dat je dan twee diensten naast elkaar hebt lopen is volgens mij inherent aan de strategie van KPN om alles wat los en vast zit te kopen.
Daarbij vraag ik mij ook af welk systeem ouder is, dat KPN ons hiermee opzadelt zegt niets over oud of beter of technisch beter.
Nogmaals in mijn ogen zijn we er op achteruit gegaan, zeker niet vooruit.
Ik heb hier verschillende dingen gehoord waarom dit systeem beter zou zijn, maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen overtuigen.
Je hoort eigenlijk alleen ja hiermee kunnen meer diensten worden geleverd, maar niemand heeft uitgelegd waarom dit zo zou zijn, het word klakkeloos aangenomen.
Kosten besparing voor KPN en meer kunnen verdienen aan het zelfde abonement zijn inderdaad voordelen voor KPN maar niet voor de klant.
Reputatie 1
Beste Babylonia

Technische vooruit gang?
Volgens mij is het toch zo dat deze diensten over zowel het glas netwerk als ook over koper moeten kunnen, dus ik zou eerder zeggen achter uitgang.
En verouderde systemen moet je onderhouden en zo nodig aanpassen, maar dit is om andere redenen gedaan volgens mij.
De belangrijkste reden is simpel meer geld verdienen, technische vooruitgang kun je dit niet noemen.
Met het oude systeem kun je dezelfde diensten aanbieden, maar de animo 140 werkte voor mij een stuk beter dan de rotzooi die nu geleverd word.
En zoveel heb je helemaal niet toe te voegen en wat je toevoegde is volgens mij zeer discutabel.
Deze afbouw gebeurt maar om 1 reden klinklare bezuiniging en door de licentiehouders die niet meer willen dat we opnames maken op eigen opslag media.

Ik ga zeker met je mee dat het kostenplaatje meespeelt maar vergeet niet dat de achterliggende hardware goed afgeschreven hoort te zijn dus mag het kostenplaatje voor onderhoud en verbetering absoluut geen punt zijn. Daar is genoeg abonnements geld voor betaald. Alle glasnetwerken van het eerste uur hebben onderhoud nodig.

Dat de twee systemen samen financieel niet uit kan daarover zullen we van mening verschillen.
KPN had juist alle glasvezel klanten hierop moeten zetten zeker vanwege de TV.
Niet kunst maatregelen toepassen die nu nodig zijn twee verschillende signaaldragers vanuit 1 platform voorzien.

Het eerste deel wat Mercu schrijft dat is de kern van het geheel er was een brakke beveiliging op de Amino's die door een aantal slimmerikken gekloond is zodat inderdaad via htpc's het itv signaal kon worden bekeken. Met als grootste nadeel je kon ook die pakketten zien waar je niet voor betaalde. Dat is later recht getrokken. De website Tweakers en Telfort hebben hier ook de nodige gekibbel over gehad.


Dit geschreven hebbend zie ik Ziggo/de kabelbedrijven ook DVB afschaffen in de toekomst enkel de tv maatschappijen en de licentiehouders gaan bepalen wat we mogen zien. De providers zijn daarbij noodzakelijke tussen schakels.

Nogmaals dank aan @mercu1983 voor de onderbouwing.
Reputatie 8
Nou ja, ik heb er best wel wat aan toe te voegen.

In een notendop:

Algemene technische trend op allerlei gebied.
Met nieuwe technische vooruitgang probeert men zoveel mogelijk systemen te optimaliseren en te minimaliseren. Dat houdt in dat verouderde systemen sneller worden afgestoten omwille van kosten en support die het met zich meebrengt.

Daar kan ik me vanuit "bedrijfseconomische" motieven nog best het een en ander wat bij voorstellen. Ofwel "twee systemen" hanteren is kostentechnisch niet levensvatbaar als men het ook met één systeem kan doen.

De wijze waarop de omzetting plaatsvindt sluit echter nooit naadloos op elkaar aan.
Dat soort negatieve ervaring zul je echter altijd hebben met dit soort transities. Je kunt alleen hopen op een goede support om dat soort overgangen met de minste overlast en effecten te laten plaatsvinden.

De support hoe een en ander wordt geregeld door KPN / Telfort en aangestuurde "onderaannemers" is helaas echter werkelijk "om te huilen". Zo slecht blijkt dat in de praktijk geregeld te zijn.
Complimenten dit is een duidelijk geheel.
Niks aan toe te voegen.

Reageer