[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 91801 keer bekeken

Badge +13
Tussen eind 2018 en eind 2019 wordt de internetverbinding vernieuwd van alle klanten met een oud glasvezelpakket (Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS). Met deze overgang komen analoge radio en televisie en DVB-C te vervallen. Heb jij zo'n pakket, dan krijg je alle informatie op de mat. Nu al benieuwd? Lees dan hieronder het antwoord op de 30 meest gestelde vragen.



Wat kun je verwachten?


Je kiest zelf de overstapdatum en je opties.
Je ontvangt als klant van het oude glasvezelpakket een brief en e-mail met een uitnodiging. In de uitnodiging vind je een link naar de monteursplanner. Daar vind je alle opties van je pakket en kun je je monteursdatum bekijken en aanpassen. Deze datum is altijd op een werkdag.

De monteur maakt op de installatiedag alles in orde.
Op de dag van installatie is het belangrijk dat je aanwezig bent, zodat de monteur het nieuwe netwerk kan aansluiten.
• Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.
• De monteur komt thuis bij je langs.
• Hij sluit de nieuwe verbinding aan en zorgt dat de nieuwe apparatuur goed werkt.


Wanneer ...


2. ... word je overgezet naar het nieuwe glasvezelpakket?
Klanten worden vanaf nu tot eind 2019 in fasen uitgenodigd voor deze overgang. De daadwerkelijke overgang begint eind 2018. Er is van tevoren geen planning bekend. Je hebt ruim een maand voor de geplande overgangsdatum toegang tot de monteursplanner (zie afbeelding hieronder) waarin je je opties kiest en eventueel de overgangsdatum aanpast.

Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen.

Wil je nu al overgaan naar de nieuwe verbinding? Laat je dan vooral gratis terugbellen.


3. ... krijg je je nieuwe apparatuur?
Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.

4. ... gaat de analoge radio, analoge televisie en DVB-C uit?
Dit gebeurt gedurende 2019 in fasen. Iedere klant wordt uitgebreid geïnformeerd voordat de overgang plaatsvindt.


De nieuwe apparatuur



5. Waarom ontvang je nieuwere apparatuur?
De nieuwe glasvezelverbinding heeft een andere techniek en daarom heb je een ander glasvezelkastje, internetmodem en tv-ontvanger nodig. Je krijgt deze apparatuur gratis in bruikleen.

6. Welke internetmodem en tv-ontvanger(s) ontvang je?
Je nieuwe modem is een Experia Box V10. Met dit draadloze modem kun je met meerdere computers tegelijk draadloos op internet. De computers moeten uitgerust zijn met een interne of externe draadloze ontvanger. Naast de draadloze verbinding kun je maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Je nieuwe tv-ontvanger is een Arcadyan HBM2260 of Arris 2952V2. Deze tv-ontvangers verschillen wat van de buitenkant van elkaar, maar zijn van binnen hetzelfde. Met deze tv-ontvangers haal je veel nieuwe mogelijkheden in huis zoals een tv-aanbod met ruim 40 zenders, haarscherpe beeldkwaliteit, Programma Gemist, Live TV Pauzeren en toegang tot Netflix.

7. Met welke kabels sluit je de nieuwe tv-ontvanger aan?
Een SCART- en HDMI-aansluiting, dus aan te sluiten op elke tv.

8. Wat doe je met je oude Amino tv-ontvanger(s) en modem?
Als deze door Telfort zijn geleverd, neemt de monteur ze mee nadat hij de nieuwe apparatuur installeert. Heb je de apparatuur in eigen bezit? Dan mag je er natuurlijk mee doen wat je wilt. Breng deze bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel of naar een inzamelbak bij jou in de buurt.


9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het nieuwe glasvezelpakket verschilt voor iedereen. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet ziet, geven we hier alleen een globaal overzicht:

Je betaalt níet extra voor:
  • Je huidige pakketsamenstelling: internet, internet en tv of alles-in-1
  • Je huidige internetsnelheid (zie 11)
  • Het nieuwe modem en de eerste nieuwe interactieve tv-ontvanger (zie 6)
  • Het uitgebreide zenderpakket (zie 21)
  • De monteur, aansluiting en activatie (zie 13)
De volgende onderdelen kun je toevoegen:
  • Meerdere interactieve tv-ontvangers (€5,- / stuk*)
  • Het Opnemen pakket (€5,-*)
  • Extra snelheid (vanaf €7,50*)
  • Extra zenderpakketten (vanaf €7,50*)
*Dit zijn de uiteindelijke prijzen van deze onderdelen. Je krijgt nog een paar cadeautjes, waaronder de eerste extra tv-ontvanger 1 jaar lang gratis. Wil je weten welke acties er nog meer voor jou zijn, laat je dan door ons terugbellen of wacht tot je toegang hebt tot de monteursplanner.

Je kunt de monteursplanner alleen gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen. In dat geval bespreek je je cadeautjes met de klantenservice.


10. Kun je gebruik (blijven) maken van CombiVoordeel?
Jazeker! Zolang je thuis en mobiele abonnement op hetzelfde adres geregistreerd zijn blijf je gebruik maken van CombiVoordeel.


Snel internetten


11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar (waar mogelijk):
  • 50/50 Mb/s
  • 100/100 Mb/s
  • 200/200 Mb/s
Je krijgt je huidige snelheid zonder meerprijs. Extra snelheden zijn als optie mogelijk en zijn maandelijks uit te zetten. Wil je extra snelheid, laat je hiervoor dan door ons terugbellen.




Wat betreft je e-mail…


12. Wat gebeurt er met je e-mailadres?
Je huidige e-mailadres(sen) en eventuele aliassen behoud je. Stap je over naar een andere provider, dan worden deze opgeheven.


De nieuwe apparatuur installeren




13. Komt er een monteur en is het monteursbezoek gratis?
De monteur van onze installatiepartner Guidion komt gratis langs om het glasvezelkastje te vervangen en installeert gratis het internetmodem, de WiFi, de tv-ontvanger(s) en je vaste telefoon.
- Houd er rekening mee dat het bezoek van de monteur ongeveer twee uur duurt. De monteur gaat niet weg tot alles goed is aangesloten, dus het kán ook langer duren. Mocht je vragen hebben, neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.
- De monteur heeft de taak om de aansluiting te installeren. In sommige gevallen zijn er extra werkzaamheden nodig met een meerprijs. Bijvoorbeeld de installatie van een extra stopcontact, werk in de kruipruimte van het huis of het wegwerken van kabels.


14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.

15. Moet je nog kabels trekken?
De monteur zorgt ervoor dat alles werkt en gaat ook de eventuele nodige kabels trekken. Hij gaat alleen niet door de kruipruimte. Hierover kun je het best overleggen met Guidion.

16. Zit je een tijd zonder diensten?
De installatie van nieuw glasvezel wordt vóór de opheffingsdatum van je oude glasvezelverbinding gepland. Daarnaast hebben we onze overstapdienst technisch verbeterd en hebben onze monteurs extra training gekregen over deze overstap. Hierdoor kun je zonder zorgen overstappen. Je kan gedurende één dag een paar uur geen gebruik maken van je diensten zoals internet, telefoon en televisie. Er kan een dag voorbij gaan voordat ook de vaste telefoon weer werkt.


Analoge televisie & opnames




17. Kan je analoge radio en televisie blijven gebruiken?
Dat is vanaf de overstapdatum niet mogelijk. Deze diensten werken niet in combinatie met nieuw glasvezel.

18. Kan je de app van Glashart media blijven gebruiken?
Nee, maar er is wel een nieuwe app voor iTV Online met meer mogelijkheden.

19. Behoud je je opnames?
De opnames zijn op een andere server opgeslagen en werken met een andere techniek, of zijn op je huidige tv-ontvanger opgeslagen. Hierdoor kun je de opnames niet behouden. Je nieuwe opnames blijven natuurlijk wel veilig opgeslagen en je kunt programma's terugkijken.

20. Kan je nog met je hard disk of dvd recorder opnemen?
Deze functionaliteit komt helaas te vervallen. Om op te nemen gebruik je het Opnemen pakket. Daarmee kun je:
  • Tot 6 programma's tegelijk opnemen en afspelen via elke tv-ontvanger in huis
  • 200 uur aan opnames (HD en SD) maken
  • Opnames afspelen tot een jaar na opnamen
Ook zonder het Opnemen pakket, kun je bij Telfort:
  • Gratis programma’s terugkijken
  • Gratis Begin Gemist gebruiken
  • Gratis Live tv pauzeren
  • Online tv kijken in de hele EU

Nieuwe interactieve tv mogelijkheden



21. Wat is het zenderaanbod van het nieuwe pakket?
Het aanbod bestaat uit 29 HD-zenders en in totaal ruim 40 televisiezenders en ruim 90 radiozenders. Dit is gesplitst in 2 zenderpakketten: het basispakket en het uitgebreide pakket. Het aanbod kan uitgebreid worden met extra zenderpakketten. Bekijk ons online zenderoverzicht om precies op de hoogte te zijn van de beschikbare zenders.

22. Op hoeveel televisies kan ik interactieve tv aansluiten?
Je kunt maximaal 5 tv-ontvangers aansluiten.

23. Kun je ook met de nieuwe tv-ontvanger opnemen?
Met Interactieve TV kun je eenvoudig met 1 druk op de knop live programma's pauzeren, hervatten en terugspoelen. Als je het Opnemen pakket erbij neemt kun je losse uitzendingen opnemen, maar ook een gehele serie inplannen. Je opnames worden veilig bewaard in de Cloud.

24. Kun je dan ook programma’s pauzeren en terugkijken?
Bepaal zelf wat je wanneer kijkt met gratis terugkijken.

25. Kun je op andere apparaten televisiekijken?
Ja, Interactieve TV werkt ook op je smartphone, tablet en laptop.

26. Kun je dan Netflix via de tv-ontvanger kijken?
Ja, dat kan! Met de Netflix-app van de tv-ontvanger log je in met je eigen Netflix abonnement.

27. Kun je nog steeds de zenders in HD kijken?
Je ontvangt 29 zenders in HD (High Definition).

28. Is het mogelijk dat je geen HD op 1 meer hebt?
Tegenwoordig hebben alle klanten hun HD zenders vanaf het eerste kanaal.


29. Is het mogelijk om kosteloos op te zeggen?
Je bent contractvrij dus hoeft nooit te betalen om op te zeggen. Hiervoor laat je je door ons terugbellen.

30. Moet je een nieuw jaarcontract afsluiten om over te stappen?
Nee! Als je overstapt met je huidige pakketsamenstelling (internet, internet en tv of alles-in-1) blijft je pakket maandelijks opzegbaar. Voor andere extra's (tv-ontvangers, zenderpakketten, extra snelheid enz.) hoef je geen jaarcontract af te sluiten. Je kunt wel kiezen voor een jaarcontract, als je het bijbehorende aanbod aantrekkelijker vindt. Sluit je een jaarcontract af, dan ga je akkoord met bijbehorende voorwaarden.

Heb je een andere vraag? Stel 'm dan hieronder.

832 reacties

Reputatie 2

Een andere onverwachte wijziging die doorgevoerd is, is dat we sinds de overstap  voicemail van Telfort bleken te hebben. Allemaal mensen die aangaven dat ze iets ingesproken hadden, maar niet op ons systeem thuis (Philips DECT centrale).

WeL raar, we hadden het nooit en het is zonder aankondiging aangezet. Ben vast niet de enige. Duurt effe voordat je erachter komt.

Het viel me ineens op dat het doek voor oudglasvezel definitief is gevallen geen verwijzing meer naar de zwarte afstandsbediening bij het zender overzicht.  Alle Sitecom router beschrijvingen weg.

 

Al wist ik het een rare gewaarwording dit systeem was voor mij de reden om glasvezel te nemen. Nu dus uitgefaseerd en als klap op de vuurpijl de migratie naar KPN.

Deze stap was daar uiteraard voor nodig.

Reputatie 8
Badge +12

Bij mijn weten al een tijdje zo hoor. Als sinds het gestopt is. Het bestaat helaas niet meer, dus heeft het ook geen zin meer om op de site te laten staan. 

Bij mijn weten al een tijdje zo hoor. Als sinds het gestopt is. Het bestaat helaas niet meer, dus heeft het ook geen zin meer om op de site te laten staan. 

Mee eens, het viel me nu op, geen idee wanneer ik de laatste keer keek dat zal ergens in de laatste 4 maanden van 2019 zijn geweest toen stond het er nog wel.

Reputatie 2

Half oktober werkte Telfort zelfs allang niet meer met met Guideon en alleen nog met KPN volgens de servicedeskmedewerker.

 

Maar wat was de laatste dag van de zwarte AB? Daar ben ik wel benieuwd naar. Het heeft bij ons met de Amino 540’s toch ruim 10 jaar gewerkt. 

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wanneer de laatste klant is omgezet toch het eind van een tijdperk. Bij mijn weten is er een handjevol die het zo nog leveren.

Solccon heeft het ook afgebouwd gek genoeg of mischien juist niet  ze zijn nu ook dochter van KPN. Opmerkelijk is ook ze zijn een maand eerder dan Telfort met Mobiel gestopt. Dit hebben ze sinds 2014 geleverd. Ik ben niet van de conspiracy's maar de hand van KPN is ook daar duidelijk aanwezig.

Hier wel een leuk draadje 

Reputatie 8
Badge +12

De exacte laatste dag heb ik zo niet helemaal meer scherp. Maar het was zo rond eind september, begin oktober. Toen zal het ook zo ongeveer van de website gehaald zijn. 

Reageer