[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 90398 keer bekeken

Toon het eerste bericht

832 reacties

Reputatie 8
Voor al die oud Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS mensen die uitgebreide DVB-C installaties hebben. Neem eens contact op met "Trined" of zij dat gat niet op willen vullen?
Bij voldoende animo zijn zij er mogelijk juist in geïnteresseerd om te gaan leveren??

Zie ook een andere reactie onlangs geplaatst < HIER >

En eerdere reactie naar aanleiding van de beperkingen van Telfort en mogelijke overstap m.b.t. die provider < HIER >

M.b.t. radio. Daar zijn zoveel alternatieven voor.
Oppikken van FM uit de lucht (zolang FM nog actief is) < HIER >
Duizenden zenders digitaal via internet < HIER > + nog een link ter overdenking < HIER >
Met dat draadje zal een externe antenne of een simpel koperdraadje bedoeld worden zoals GJC dit schreef in dat geval zal je niet veel buitenlandse zenders ontvangen.

@RSMT in het meest gunstige geval krijg je een halfjaar korting die zou je kunnen houden mits je elk jaar opnieuw verlengt. Met het risico dat een en ander weer aangepast wordt en je nog weer minder product krijgt.
Reputatie 1
Hi Bickel, op 5 juni kreeg ik een email die aangaf dat de Telfort overstap op 11 juli zou zijn, Via de link "monteursplanning" kon ik die maximal verzetten naar 9 augustus, ~4 weken dus.
Reputatie 1
Ik kan nog begrip opbrengen voor het stoppen van analoge tv.
Echter, stoppen met analoge radio en dvb-c is volkomen onbegrijpelijk.
Ik heb meerdere radio's in huis aangesloten op coax, mijn kinderen hebben dvb-c op hun kamers en we hebben 2 mediaboxen met harddisk.
Door deze "extra service" worden de radio's zo goed als waardeloos, moet ik verschillende nieuwe kabels naar de slaapkamers en zullen alle mediaboxen gehuurd moeten gaan worden. Dus minder diensten voor (veel) meer geld.

Vaarwel Telfort...
Reputatie 1
Het zou Telfort sieren als mijn mogelijkheden hetzelfde bleven ongeacht de aanlevering van een signaal.
Men zou de klanten moeten vragen / mailen / brief wat hun opstelling thuis is en dan door het van hun uit gewijzigde beleid hun aanbod aanpassen met de gratis apparatuur die nodig is voor ontvangst zoals die nu is.
Mijn mogelijkheden om te kijken of luisteren met mijn apparatuur zoals deze daarvoor ontwikkeld is en niet alles via een centraal kastje moeten aansturen en daardoor diverse mogelijkheden van mijn apparatuur moeten missen!! Ook op een berg afstandsbedieningen zit ik niet te wachten.
Ook wij kijken via de Amino met een goed beeld maar info / teletekst / favorieten instelling is niet zoals met de TV mogelijk is.
Ik heb een Panasonic Oled TV met Panasonic dual Sat reciever en Panasonic DVB-C dual recorder met harddisk en mijn geliud loopt via een Yamaha V-681. Alles gekoppeld via Viera Link zodat met 1 afstandsbediening alles te regelen en in te stellen is.
Wat wil een mens nog meer dan dat dit niet van hem / haar afgenomen wordt door monopolist KPN??
Als hier nu nog eens echte mensen nadachten wat de cijferaars en aandelhouders eisen van ons ontvangers dan zou het toch een heel ander beleid en aanbod moeten zijn.
Misschien droom ik wel en blijft alles zoals het nu nog is??
Alternatief zou Ziggo met DVB-C kunnen zijn of Canaal digitaal via de satteliet. Mijn TV's hebben al een ingebouwde sat ontvanger :-)
Ziggo Coax ligt hier nog en de satteliet ontvang ik al jaren, ook in HD.
Reputatie 1
En wat is daar erg aan? Als je niet wil blijven kan je nu al weg. Mensen die niet naar het forum komen maken zich niet druk en wachten de volgende brief af en zien wel wat er gebeurd.
Er zijn vaak meer mensen die de telefoon pakken dan even naar het forum gaan. En die mensen worden dus steeds verkeerd geinformeerd.
@Jurgen - Telfort toch wel een puntje wat in mijn ogen niet correct is op de webpagina telfort.nl/naardigitaal
Namelijk over de zwarte afstandsbediening als daarmee de afstandsbediening van de Amino bedoelt wordt gebruik je geen analoge televisie dit is gewoon interactieve tv. Je hebt uiteraard wel de mogelijkheid maar je gebruikt dit niet. Het echte analoge signaal gebruik je alleen via de coax aansluiting met je eigen afstandsbediening behorend bij de TV

Een betere titel zou zijn Telfort gaat over naar volledig digitaal. Dat klopt beter met de eigenlijke boodschap dan hoe het nu staat. En heel strikt genomen ook nog niet want dvb is digitaal.
Ook dit stukje tekst van die pagina klopt niet met de werkelijkheid: Daarom stopt Telfort met het aanbieden van analoge tv en radio. Dit wekt bij mij de indruk dat het DVB-c signaal wel behouden blijft wat dus helaas niet zo is.

Heel strikt genomen is er niks nieuws aan de fysieke vezel blijft hetzelfde we krijgen het signaal uit een andere bron. En voor velen zal het signaal door de gebruikte compressie er eerder op achteruit gaan dan beter worden. Dit weet ik doordat Crime&Investigation beduidend slechter beeld heeft dan via de Amino het geval was.

Reputatie 1
Hallo Forum, Korte update. Recent een telefoontje gehad van Telfort over de aanbieding. We zijn niet tot een conclusie gekomen hoe kosten-neutraal 5 TV's omgezet kunnen worden naar IP-TV. Ook voor de bekabeling geen oplossing. Zoals bekend geen oplossing voor FM tuners. Afgesproken is dat ik na intern overleg zal worden teruggebeld.
Omdat ik geen oplossing verwacht, denk ik over te stoppen naar Trined, die wel DVB-C en analoge radio biedt (niet zoveel FM zenders), maar geen analoge TV. Ik begrijp dat Trined een los glasmodem (Huawei) en een Frtiz!Box leveren, zodat je een eigen router/Wifi kunt gebruiken. Trined geeft aan de nodige (PPPoE dacht ik) gegevens beschikbaar te stellen. Deze oplossing is wel duurder dan wat ik nu heb, daar krijg ik wel 500/500 Mbps voor. VoIP gegevens kan je volgens een forum uit je Fritz!Box teruglezen. Voor IP-TV via je eigen router/Wifi moet deze wel overweg kunnen met VLANs. Je kunt natuurlijk ook de bijgeleverde router/Wifi gebruiken. Trined schijnt niet overal een aansluiting te kunnen aanbieden.
Voor telefonie heb ik gekozen voor CheapConnect met nummerbehoud, ik gebruik daarvoor onder meer een Gigaset toestel met VoIP bij. Werkt OK.
Kent iemand nog andere aanbieders met DVB-C/FM-Radio/Analog TV?
Dat lijkt me inderdaad duidelijk genoeg maar het eerste deel met die zwarte afstandsbediening daar staat het toch echt fout. Hier moet iets staan als u kijkt interactieve tv maar u krijgt wel een andere aansluiting. Zoals verder op die pagina staat.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @bhaaff, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet had gehoord dat er ook over gebeld zou worden, maar het klinkt me wel logisch in de oren. Ik heb hier navraag over gedaan, zodat we er zekerheid over kunnen krijgen.
Als er gebeld wordt kan ik me voorstellen dat er naar het vaste nummer gebeld zal worden, aangezien dat het nummer is dat bij het abonnement hoort, een contactnummer kan wel eens veranderen en niet bijgewerkt worden. Met het vaste nummer kom je dan altijd bij de juiste persoon uit. Zodra ik een reactie op het navraag heb deel ik het met jullie!
Met dank aan een glazenkamp een glasvezelinitiatief uit Nijmegen een in mijn ogen goede test van de Moca oplossing met de kosten erbij.
Zeer nuttig voor wie zijn coax kabels niet kan of wil vervangen link naar document
Reputatie 1
Met dank aan een glazenkamp een glasvezelinitiatief uit Nijmegen een in mijn ogen goede test van de Moca oplossing met de kosten erbij.
Zeer nuttig voor wie zijn coax kabels niet kan of wil vervangen link naar document

bedankt voor het delen
Reputatie 8
Badge +10
@Galdor68 Dankjewel voor de toevoeging over het stukje Interactieve TV online, je hebt gelijk: De mogelijkheden zijn anders. Dat is een betere verwoording.

@mercu1983 Ik ben het eens met Galdor. Sommige functies zullen wennen zijn, maar het beeld hoort niet slecht of schokkerig te zijn. Als dat wel zo is, ben ik benieuwd naar de antwoorden op zijn vragen:
Heb je dat schokkerige beeld op alle zenders want dat mag gewoonweg niet.
Staan de ontvanger ingesteld op 1080i?
Hoe is of zijn de tv ontvangers aangesloten? Regelrecht middels utp op de Experiabox?
Als hier een dvs of switch tussen zit is de ondersteuning van IGMP van groot belang.

Laat je het ons weten, als dat wel het geval is?
Ik een vraag over opnemen.
Ik heb ooit een amino met opname functie moeten kopen om op te kunnen nemen.
Nu weet ik dat dit soort gegevens bekent zijn bij Telfort in de administratie (kwam ik achter toen ik een keer met Telfort moest bellen).
Dus ik neem aan dat als we nu over moeten stappen naar de de nieuwe glasvezelverbinding dat we dan een aanbod krijgen met gratis opnemen op afstand aangezien we dat nu ook hebben.
Klopt dit?
Reputatie 8
En verder, met NAT achter NAT nog geen problemen ondervonden.
......
Zo gek is die ExpV10 blijkbaar nog niet.

Men heeft op aanwijzingen van een aantal "test-gebruikers" wel zaken moeten corrigeren hoor.
Aanvankelijk waren de poorten 4000 tot 5000 geblokkeerd "voor eigen gebruik door Telfort (?)". Heeft 9 maanden geduurd voordat men er van doordrongen was, dat dit toch echt niet geaccepteerd kon worden. (O.a. VPN L2TP maakt gebruik van poort 4500. Was toen niet mogelijk).

Als het aan die test-gebruikers lag zouden er nog een aantal zaken bijgesteld moeten worden.
Maar daar heeft KPN/Telfort geen oren naar. (O.a. het niet kunnen ontgrendelen / vrijgeven van poort 5060, zodat VOIP doorgestuurd kan worden naar achterliggende apparatuur).
Reputatie 1

Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar een 50/50 abonnement geeft met minimale marges een 50/50 snelheid. Download doorgaans iets lager (47-49 Mbps), upload hoger (55-59 Mbps).

Een 100/100 abonnement is een 100/100 snelheid. zelf heb ik ook 100/100
Met minimale overhead (VPN) trek ik dat ook als ik data bij kennissen 75 km verder van de server afhaal heen of terug. (Met natuurlijk ook zij een vergelijkbare abonnement, anders lukt dat niet).

Kijk, dat bedoel ik, de meeste mensen/consumenten weten dat niet, maar consumenten lijnen worden altijd ‘ overboekt’ , bijvoorbeeld 1 op 40.
Dat wil zeggen dat je jouw 50/ 50 abo met 40 anderen moet delen.
In de zakelijke markt heb je soms de mogelijkheid om een 1: 1 verbinding te nemen, zonder overboeking dus. Dat is wel duur.
Het is dus ook bij glasvezel dus helaas zo dat niet geldt: ‘ what you see is what you get’ bij consumentenlijnen.

in de praktijk is bijvoorbeeld een 1:1 20 mb/s soms sneller dan een 1:40 50/50 mb/s.
En ja, soms kan je bij een meting een prima snelheid terugzien, maar vergeet niet dat het bij drukte ook anders kan zijn.

Ik heb thuis een 100/100 consumentenlijn en zakelijk ( op de zaak dus) een 50/50 1:1 lijn die doorgaans veeeeel sneller is dan thuis.
Dit is iets dat maar weinig mensen weten. Niemand vraagt naar de mate van overboeking, bij het afsluiten van een internet contract.

Lees bijvoorbeeld https://www.fieber.nl/wat-is-overboeking-op-een-internet-lijn/
Reputatie 1
Nogmaals: Je kunt eigenwijs blijven maar een consumentenlijn is altijd overboekt. Lees je maar verder in op internet en daarnaast de links/Wikipedia die ik stuurde.
Ik heb hier zelf heel veel overleg over gehad in het verleden.
Dat jij in de praktijk goede resultaten scoort kan best. Toch deel ook jij je lijntje/bandbreedte die de wijk binnenkomt met een heleboel anderen.
Een 1:1 glasvezelverbinding komt in de consumentenmarkt niet voor.
Ik scoor zelf met mijn 100/100 bedraad vaak rond de 80 mb/s.
Op de zaak haal ik de 99,99%
Reputatie 1
@Bart - Telfort Ik ben natuurlijk een individueel geval. Is niet zo relevant voor KPN, die miljoenen klanten heeft. KPN heeft Telfort klanten en niet in de laatste plaats de XS4ALL gemeenschap in de gordijnen gejaagd. De OR van XS4ALL is zelfs naar de ondernemingskamer gestapt. Niet slim van de directie. Maar meestal zijn directies niet zo goed om bij zichzelf, laat staan bij de klant, te rade te gaan. Want klantbehoud lijkt me veel waardevoller dan dure campagnes om klanten te (her)winnen. Ik weet niet hoe snel mensen overstappen. In de energiesector gebeurt het massaal.

Ik heb weinig problemen met het vervallen van zaken als DVB en analoog signaal - hoe zuur ook voor mensen, die op kosten worden gejaagd of dienstverlening kwijtraken. Dat is inherent aan voortschrijdend techniek, die voorgangers inhaalt. Ik vind het ook legitiem dat bedrijven kosten proberen te besparen door de administratie, marketing en techniek te harmoniseren en te vereenvoudigen en bijvoorbeeld dubbele winkels te sluiten. Telfortmedewerkers en KPN moeten, net zoals de klanten, door die zure appel heen bijten. Dat is al pijnlijk genoeg. Maar dat houd je niet tegen. Juist hierom had KPN wel wat royaler mogen zijn.

Ik wil overstappen (glasvezel) om geld te besparen i.c.m. betere, vooral andere dienstverlening. Want KPN kleedt het Telfort pakket uit én verhoogt de prijs. Dat stoort mij, want beloont loyaliteit niet. Dat is deels straffeloos door te voeren, vermoed ik, dankzij de duopolie KPN-Ziggo op de infrastructuur. Dat stoort mij ook. Weliswaar "stunt" T-mobile nu, maar hoe lang ze dat volhouden, is maar de vraag. T-mobile is minstens zo'n winstmachine als KPN natuurlijk. Kan ook zijn dat ze nu marktaandeel proberen te kopen door op marge in te leveren en later alsnog de prijzen verhogen. Overigens, KPN verdient als eigenaar van de glasvezelinfra ook aan de verhuur aan andere partijen.

In mijn specifieke geval is gebleken dat we nauwelijks meer "lineaire" tv kijken. En als, dan uitsluitend NPO (start). Onze kinderen kennen lineaire tv helemaal niet meer. Zij kijken uitsluitend Youtube, Netflix en NPO start (waar wij ook paal en perk aan stellen - wees gerust) en hebben niet anders gekend. Ik geloof overigens niet dat lineaire tv zal verdwijnen. Net zo min als radio. Er zijn twee belangrijke redenen voor het bestaansrecht:
  1. Live uitzendingen (vooral sport: voetbal, olympische spelen, EK, WK, GP of bijv. voice kids)
  2. Mensen willen blijven zappen en niet altijd zelf op zoek.
Voor (live) sport hebben wij geen bijzondere belangstelling en zappen vind ik één grote deprimerende bende (dit is mijn strikt persoonlijke beleving). Maar, ik realiseer me: wij zijn ongetwijfeld de uitzondering in kijkgedrag. Dus KPN hoeft zich geen zorgen te maken.

Dus ik denk, stap over op T-mobile. Glasvezelinternet 100mbit up/down plus vast bellen voor 38,50 EUR per maand (zonder tv dus). Plus 3 euro per maand voor NPO start plus (jaar terug kijken en hele serie vooruit kijken). Een Google chromecast werkt perfect en kost per tv eenmalig 40 euro. Dat is te overzien. Dan bespaar ik t.o.v. Telfort een paar euro per maand. Ik kan vooralsnog gewoon Telfort mobiel houden. Eenmalige kosten en tijdelijke kortingen vind ik irrelevant, want eindig. Je zit levenslang vast aan internet en mobiele telefonie, want zonder kan je niet meer functioneren. Het is een eerste levensbehoefte geworden. Dus een structurele besparing zet lange termijn zoden aan de dijk. Een tientje per maand besparen (willekeurig voorbeeld), lijkt misschien weinig, maar bespaart over 10 jaar 1.200 euro. Levenslang een veelvoud. Is dus zeer relevant. En vaak is het voor toeters en bellen, die je niet echt nodig hebt. Elders wordt op dit forum beweerd dat door gebrek aan concurrentie alle prijzen toch samenkomen. Ik sluit dat zeker niet uit, maar dat moet eerst maar blijken. Dan staan we toch met zijn allen met de rug tegen de muur.

Overigens, ik denk dat de dienstverlening (mobiel) internet en tv van buitengewoon hoog niveau is in Nederland. Dat realiseer je je snel genoeg als je in het buitenland bent (het welvarende en geografisch uitgestrekte Duitsland is berucht om zijn "Funklöcher"). Succes met de mega-operatie van de migratie. Ik wens alle Telfort medewerkers een zonnige, zorgeloze toekomst.
Reputatie 2

Ik zou in die situatie eigenlijk niet weten waarom?
En zo staat het ook niet als zodanig beschreven bij de eerste informatiepagina van dit onderwerp.
Maar je kunt wel individueel onderhandelen. Dus maak daar zeker gebruik van.

De volgende onderdelen kun je toevoegen:
Voor dat sterretje *
geldt:*Dit zijn de uiteindelijke prijzen van deze onderdelen. Wil je weten welke acties er speciaal voor jou zijn, laat je dan door ons terugbellen of wacht tot je toegang hebt tot de monteursplanner.
Dus ik neem aan dat als we nu over moeten stappen naar de de nieuwe glasvezelverbinding dat we dan een aanbod krijgen met gratis opnemen op afstand aangezien we dat nu ook hebben.

Beste Telfort medewerkers: graag een officiële reactie hierop.

Dit betekent dus toch een prijsverhoging EN een jaarcontract. Of is bovengenoemde reactie incorrect??

Dit is en blijft echt onduidelijk.
Reputatie 8
Badge +17

Dus als je wilt overstappen omdat je straks toch moet en je hebt 2 tv's een ontvanger nodig omdat er 1 op dvbc draait wat straks er niet is zit je dan aan een jaar contract dan weer vast? Of je hebt nu eigen opname apparatuur met de overgang komt dat te vervallen je dan verplicht dan over te stappen naar opnames vanuit de cloud a 5 euro per maand. Zit je hier dan ook aan een jaarcontract direct vast?

Of kunnen we nog steeds maandelijks opzeggen.
Nee, dat wordt een jaarcontract. Want eigen apparatuur vervangen met Telfort tv kastjes of een opnemen pakket zien zij als een wijziging van het contract dus pats heb jij een jaarcontract.

Dan voeg je die later, nadat je bent overgestapt toe (dus NIET direct bij overstappen) en behoud je je contract dat je maandelijks kan opzeggen.

😋
Badge +13
Wat het contract aangaat, is het antwoord op de startpagina leidend:

30. Moet je een nieuw jaarcontract afsluiten om over te stappen?
Nee! Als je overstapt met je huidige pakketsamenstelling (internet, internet en tv of alles-in-1) blijft je pakket maandelijks opzegbaar. Je kunt wel kiezen voor een jaarcontract, als je het bijbehorende aanbod aantrekkelijker vindt.

De klantenservice is inmiddels volledig op de hoogte.
Reputatie 8
Badge +11
Extra ontvangers toevoegen mag niet tot een jaarcontract leiden. Dit zijn namelijk extra's. Als je bijvoorbeeld interactieve tv bij een internet only abonnement toevoegt, dan is dat een wijziging van het hoofdpakket en ga je wel een nieuw jaarcontract aan.
Ik mis een regel voor klanten die ook telefonie hebben zoals ik dat had. Ik krijg nu korting maar moet daar uiteindelijk €2,50 extra voor betalen. Of is dat onderdeel van de genoemde basis abonnement bij punt 9? Verder een helder en duidelijke uitleg en complimenten voor het op tijd aankondigen.
Reputatie 8
Badge +17
Heb hier niets op aan te merken
Ja dat moet kloppen, omdat punt 9 zegt dat je prijs hetzelfde blijft. Als de snelheden dan veranderen klopt dit niet. Ik heb voor de gelijke snelheid tijdelijke € 2,50 korting na 6 maanden dus 2,50 extra maar dan blijft mijn basis abonnement wel gelijk met wat ik op de oude propositie betaalde €45,00 ipv €42,50 voor 50/5.

Reageer