[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 822 reacties
  • 89057 keer bekeken

Toon het eerste bericht

822 reacties

Reputatie 8
Onderaan rechts - TV-ontvanger
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/handleidingen.htm
Reputatie 2

Interface en werking is hetzelfde als van de Arcadyan TV-ontvanger.
Gewoon de menu's nalopen, en het wordt vanzelf duidelijk wat het allemaal is.
Die had ik dus niet, ik keek gewoon DVB-C op mn TV

Volgens mij had niemand van de van oud naar nieuw overstappers een Arcadyan. Het was Amino en/of DVB-C.
Reputatie 8
Nu met de overstap werd specifiek gevraagd naar handleidingen van de nieuwe apparatuur.
Dat is ofwel een Arcadyan of een Arris TV-ontvanger. (Alle twee met witte afstandbediening).
Voor allebei geldt overeenkomstig gebruik.
Reputatie 1
Onderaan rechts - TV-ontvangerhttps://www.telfort.nl/persoonlijk/service/handleidingen.htm
Niet op de mobiele site in elk geval...
Reputatie 8
Dan zoek je toch niet op de mobiele site?
Genoeg aanknopingspunten dat er handleidingen bestaan, zijn op te zoeken en in te zien.
Reputatie 2
In de orginele post van Telfort staat "draadloze modem" ik denk dat wat bedoeld wordt, geen modem is, maar een router is, die ook wifi heeft, om met het (inter)net te verbinden, en de modem zal altijd met draden of fiber verbonden zijn, Sorry hoor, ik kon dit niet laten... 🙂
In de orginele post van Telfort staat "draadloze modem" ik denk dat wat bedoeld wordt, geen modem is, maar een router is, die ook wifi heeft, om met het (inter)net te verbinden, en de modem zal altijd met draden of fiber verbonden zijn, Sorry hoor, ik kon dit niet laten... :)
Terechte opmerking, net zo goed dat een draadloze verbinding set niet draadloos is deze gaat via de draden van het electra net.

De Experiabox waar het hier om gaat wordt steevast als modem aangeduid voor het 'gemak' terwijl dit een modem/router combinatie is ook een router zal bedraad moeten worden aangesloten.
Reputatie 2
Ik dacht ook, dat het modem deel bij de Experia, in dit geval dan, niet wordt gebruikt en de glasvezel modem op de WAN van de Experia wordt aangesloten ? of heb ik dat dan wel mis ?
@Galdor68 ja zo'n draadloze verbindings set heet dan weer Powerline adapter set, of Homeplug zie je ook wel eens vermeldt staan.
Ja, best lastig, maar ik denk dat het voor de leek ook best wel lastig kan zijn, om te begrijpen wat er bedoeld wordt, "welke kastje/box/doos wordt er nu weer bedoeld....?"
dan raken soms de verbasterde namen beter bekend , helaas.

btw foutje op de gesimuleerde experia 10 afbeelding ? WLAN ipv WAN ?
Reputatie 2

Ja, best lastig, maar ik denk dat het voor de leek ook best wel lastig kan zijn, om te begrijpen wat er bedoeld wordt, "welke kastje/box/doos wordt er nu weer bedoeld....?"
dan raken soms de verbasterde namen beter bekend , helaas.

Min mijn beleving noemen de meeste ICT-ers alles: “een kastje”.
Vreemde naam want een modem, router en settopbox (hoe heet dat ding wat we nu gaan krijgen voor de tv eigenlijk officieel?) lijken niet op een kastje, eerder op een doosje.
Men als je soms met de servicedeskmedewerker belt wordt het pas echt verwarrend.
Reputatie 8
Min mijn beleving noemen de meeste ICT-ers alles: “een kastje”.
Vraag me af of het dan wel ICT-ers zijn? 🤓
Want daarmee kun je nooit het onderscheid aangeven met wat er wordt bedoeld.

...als je soms met de servicedeskmedewerker belt wordt het pas echt verwarrend.
Zo iemand is doorgaans alleen getraind op specifieke (administratieve) taken en situaties met wat een ISP aan diensten levert. Meestal slechts beperkt op de hoogte van aanverwante netwerkzaken.
Reputatie 2
Wat ik bedoel is niet zozeer een klacht naar de "hulp verlening" maar meer dat het onderscheid maken
best wel lastig is om iets duidelijk te kunnen uitleggen, het komt er meer op neer om de technische termen duidelijk te kunnen vertalen, er komen steeds nieuwe dingen bij, een flow-chart met zowel de technische termen als vertaling erbij zou het duidelijk moeten maken, maar een fout als WLAN aansluiting in de tekening is onvergeeflijk....dat moet echt WAN zijn.
Reputatie 8
Het is best een opgave om in "Jip & Janneke" taal toch een voldoende heldere uitleg te geven van technische termen. En regelrechte fouten, WLAN versus WAN mag natuurlijk niet voorkomen.
Maar ja, het zijn net mensen die dergelijke handleidingen in elkaar zetten. Ze maken fouten. 😉

Een voorval jaren terug, nadat PSV landskampioen was geworden, heeft er ooit eens een pagina grote advertentie/felicitatie in de krant gestaan met de tekst:

We are the "champignons"
Reputatie 2
Dan heb je ook geen bloed als er dak naar beneden valt 🙂 maar .... kon er een verkeerde spelling controle aan staan, dan kun je toch weer de computer de schuld geven.
Met glasvezel is het helemaal verwarrend de MediaConverter het glasvezel "kastje" wordt ook vaak modem genoemd. Die naam is nog steeds de samenrekking van de functie.

Maar zo zijn er in het dagelijks leven ook merknamen die de aanduiding voor het product zijn geworden de Bahco(verstelbare moersleutel) en Luxaflex(jaloeziën)

Het ergste voor mij is de term versterker gebruiken voor accespunten.
Reputatie 2
Ja, de frequenties waar ze werken, liggen nogal uit elkaar... 10Hz/20 KHz - 2,4GHz/5GHz
maar ja, als je letterlijk dingen uit het Engels vertaalt lig je ook in een deuk,
Technisch Engels heet het dan, en in verschillende beroepen heeft hetzelfde woord een andere betekenis.
En het Nederlands is al zo moeilijk, zeg ik dan eerlijk........
Reputatie 7
Badge +9
btw foutje op de gesimuleerde experia 10 afbeelding ? WLAN ipv WAN ?
Hallo @thefug2, je doelt dan op de afbeelding onder het kopje 'De nieuwe apparatuur'. Je hebt gelijk! Ik heb het direct laten aanpassen. 🙂
Reputatie 2
Prima ! nu is het goed, bedankt !
Reputatie 1
Dan zoek je toch niet op de mobiele site?
Genoeg aanknopingspunten dat er handleidingen bestaan, zijn op te zoeken en in te zien.

tja, waarom deze niet gewoon worden meegeleverd of desnoods op verzoek worden verstrekt snap ik niet, het is zelfs een wettelijke verplichting (CE) dat er een handleiding wordt verstrekt.
Reputatie 1

Onderaan rechts - TV-ontvangerhttps://www.telfort.nl/persoonlijk/service/handleidingen.htmNiet op de mobiele site in elk geval...

op de pc ook niet, komt niet verder dan de installatie instructies
Waar zitten tegenwoordig nog uitgebreide handleidingen bij? Een snel start gidsje met daarin meestal een webadres.

Mede uit milieuoogpunt (papier verspilling) en mogelijk bezuiniging zitten deze er niet bij. Inderdaad verder dan een installatie instructie kom je niet.

Meer heeft een basis gebruiker niet nodig. Zaken als hoe port forwards werken kan je op het forum vinden.
Een gevorderde gebruiker die heeft geen handleiding nodig.
Zeker niet voor de beperkte mogelijkheden van de Experiabox.
Reputatie 8
Badge +11
@henkjan_in_rodenrijs het staat iets verder naar onderen op deze pagina.

Goed even mijn duit in het zakje.
Ik kom van concept ICT af. Fijn abbo animo enz.
Nu ben ik ook over van oud naar nieuw. Het eerste wat me opvalt is dat ik een extra ab nodig heb. Daar waar de animo het volume regelde in het digitale domein doet de nieuwe box het niet. Dus ik heb de ab van mijn audioset nodig om het volume te regelen. (Tvbox HDMI naar tv, optisch naar audioset) Dat is achteruitgang 1. De experiabox wist ik al en heb ik ondervangen door deze er al tussenuit te slopen. Achteruitgang 2. En zoals zovelen aangeven, Welke extra's houd ik dan over? Ik gebruik geen app oid en als ik het al doe is het die van Ziggo (zakelijke verbinding op de zaak) zappen gaat traag als droge piep door een trechter.
Wellicht ook is kijken voor ziggo thuis

Reageer