[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 822 reacties
  • 89008 keer bekeken

Toon het eerste bericht

822 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @henkjan_in_rodenrijs, bedankt voor het delen. De basisinstallatie is dus goed verlopen en alles werkte tegen de avond. Dat is fijn. Alleen ik lees dat je nog niet heel blij bent. Dit omdat je nog werk hebt ervan. Dat komt vast goed ook al kost het even tijd. :(

De WiFi kun je inderdaad gewoon uitzetten.
Reputatie 2
Hoi @henkjan_in_rodenrijs, bedankt voor het delen. De basisinstallatie is dus goed verlopen en alles werkte tegen de avond. Dat is fijn. Alleen ik lees dat je nog niet heel blij bent. Dit omdat je nog werk hebt ervan. Dat komt vast goed ook al kost het even tijd. :(

De WiFi kun je inderdaad gewoon uitzetten.

Henkjan geeft aan:
  • ik heb 2 apparaten erbij (iTV kastje en experia modem) waar geen handleiding bij zit en ik dus geen idee heb hoe in te stellen en wat ik er verder nog mee kan
Omdat mij dit vast ook gaat overkomen:
Waar staat de handleiding van de experiabox?
Reputatie 8
In grote lijnen hetzelfde als voor KPN:
https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/devices/all/internet

https://www.gebruikershandleiding.com/KPN-Experiabox-v10/handleiding-5-598997.html
Reputatie 2
Dank Babylonia.

wat zijn de belangrijkste verschillen met KPN?
Reputatie 8
Bij KPN heb je een "PPPoE aanmelding", bij Telfort niet.
Maar aangezien dat in beide gevallen toch automatisch verloopt heb je daar weinig mee te maken.
Tenzij je een eigen router zou willen gebruiken in de plaats van de Experia Box.
Ik zou bijna zeggen de gebruiks aanwijzingen zijn bijna niet nodig.
Hooguit een snelgids welk draadje waar moet. Het is behoorlijk digibeet proof aansluiten en het werkt.

Uiteraard is het handig om te weten hoe je zelf een andere ssid kan invoeren. De bedoeling is of zal zijn aansluiten en vergeten. Tot nog toe is dat wel mijn ervaring kleine dingetjes daar gelaten.

Voor gebruikers van een eigen router is naast de aanmeld methode bij KPN

Macadres@glasvezel wachtwoord ppp
Macadres@internet wachtwoord ppp
Ook de iets andere Vlan indeling van belang.
Reputatie 8
Heb ergens gelezen dat de gegevens voor inlog voor meerdere interpretatie vatbaar zijn.
Bij beheer van een KPN glasvezel internet account. Gebruik ik voor inlog:

Inlognaam: Macadres@internet
Wachtwoord: kpn
Reputatie 2

Tenzij je een eigen router zou willen gebruiken in de plaats van de Experia Box.

We hebben nu ook een goede eigen router en een range extender beiden ook met 5G op verschillende verdiepingen. Iets anders was niet mogelijk met XMS Net in 2009-2015. (Hey ik ben bijna 10 jaar klant!)
Ik ben daar zeer tevreden mee, want baas over eigen WiFi. Een router in de meterkast gaat 0 bereik geven bij ons vrees ik. Op dit moment komen daar alle kabels samen evenals al het gevlochten beton. Dus eigen router is noodzaak denk ik.

En als je er dan geen handleiding bij krijgt om je eigen router aan te sluiten en de experiawifi te killen, wordt het ook onhandig. Dus ik zal nog wel aan de bel hangen hier.

Bovendien krijgen we sowieso geen 100/100 op de glasvezel maar 75-85% daarvan. Staat in de bevestigingsbrief van de pakketkeuze. Heel vreemd, maar daarover ga ik nog bellen, want dat is echt een achteruitgang als je nu wel 100/100 hebt.
Reputatie 8
Badge +11
Henkjan geeft aan:
  • ik heb 2 apparaten erbij (iTV kastje en experia modem) waar geen handleiding bij zit en ik dus geen idee heb hoe in te stellen en wat ik er verder nog mee kan

Die had ik even over het hoofd gezien, excuses. Inmiddels zie ik dat Babylonia hier al op gereageerd heeft. @henkjan_in_rodenrijs Kun je met die handleidingen verder? Ander vind je op deze pagina onze handleidingen.
Bovendien krijgen we sowieso geen 100/100 op de glasvezel maar 75-85% daarvan. Staat in de bevestigingsbrief van de pakketkeuze. Heel vreemd, maar daarover ga ik nog bellen, want dat is echt een achteruitgang als je nu wel 100/100 hebt.
Dat is eerder een standaard indekkings regeltje bedraad zul je toch echt die 100/100 of dicht daar tegen moeten halen.
Reputatie 1
Ik denk dat mn punt over "1 oplossing en.klaar" wel gedeeld wordt. Ik zal de handleidingen eens doornemen. (maar waarom niet een papieren handleiding? Als er wat is met de experia box kan ik ook t internet niet op om t op te zoeken)

Eigen router heeft wel mn voorkeur, maar de telefoon aansluiting zit op de experia box, niet op t glasvezel modem zoals bij Lijbrand, dus geen idee of dat kan. Dus nu de eigen router na de experia box en vanaf mn eigen router naar mn eigen wifi AP die buiten de meterkast hangt.
Die wachtwoorden en inlog heb ik dus ook niet maar geen idee of dat ook nodig Is?

Die 30W staat op de experia box, 12V 2.5A. Hopelijk wordt dat minder als de wifi uit is.

Snelheid is nog gewoon 50/50 zoals eerst (speedtest op bedraad aangesloten pc)

@Bart - Telfort ja, als ik alles zelf doe komt het vast wel goed. Dat is nou net de kern van mijn ontevredenheid, dat Telfort wat wil veranderen en dat ik daar de lasten van heb. Totaal 0 service, halve dag vrijnemen, en dan met iets opgezadeld worden wat niet mijn keuze is, ter vervanging van iets dat wel mijn keuze was.
Reputatie 1

Henkjan geeft aan:
Die had ik even over het hoofd gezien, excuses. Inmiddels zie ik dat Babylonia hier al op gereageerd heeft. @henkjan_in_rodenrijs Kun je met die handleidingen verder? Ander vind je op deze pagina onze handleidingen.

Nou, op die pagina wordt van t kastje naar de muur gestuurd, en is geen normale handleiding te vinden. Ligt mss aanbaan mijn zoeken, maar helpen doet t allemaal niet. Doe gewoon een papieren handleiding er bij.
Reputatie 1
In grote lijnen hetzelfde als voor KPN:https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/devices/all/internet
https://www.gebruikershandleiding.com/KPN-Experiabox-v10/handleiding-5-598997.html

Bedankt.

Uitzetten van wifi met t knopje lukt niet, eco modus gevonden en met knopje aangezet. Later wel de verdere instellingen in duiken.
Reputatie 1
Nu nog handleiding van de tv ontvanger.
Ook leuk zou zijn de AB codes van.de iTV, tbv programmeerbare ABs

Die zitten toch in de doos van de ontvanger?
Reputatie 1

Die zitten toch in de doos van de ontvanger?

Niet bij mij, alleen de ontvanger en wat snoeren. Was altijd zo volgens de monteur.
Je zit nu een beetje in de modus dat anderen van alles voor je moeten opzoeken, lijkt het.

Ontvanger installeren.

Hier staat ook de pdf waar de snelcodes op staan.
Reputatie 2
Je zit nu een beetje in de modus dat anderen van alles voor je moeten opzoeken, lijkt het.

Ontvanger installeren.

Nee hij zit in de modus dat hij iets voor Telfort moet opzoeken. Want dat was wel de service geweest.
Reputatie 8
Die 30W staat op de experia box, 12V 2.5A. Hopelijk wordt dat minder als de wifi uit is.
Overbemeten qua specs. Het gaat om het werkelijke verbruik:
https://nl.hardware.info/product/280129/zte-kpn-experia-box-v10
Reputatie 1

Ontvanger installeren.

had ik al gezien, maar installeren hoeft niet meer, dat is al gedaan. maar de verdere instellingen, FAQ, foutzoeken, etc en al die andere dingen waarvoor een handleiding nuttig is. ik vraag niet of andere willen zoeken, ik mopper dat ik t niet kan vinden 😁 en dat er dan gelukkig mensen zijn die willen helpen waardeer ik zeer hoor.
Reputatie 1

Die 30W staat op de experia box, 12V 2.5A. Hopelijk wordt dat minder als de wifi uit is.Overbemeten qua specs. Het gaat om het werkelijke verbruik:https://nl.hardware.info/product/280129/zte-kpn-experia-box-v10

dat scheelt gelukkig flink
Reputatie 8
Badge +11
ik snap dat je baalt. Je moet zelf aan de slag. Dit heeft de monteur niet gedaan. De monteur zou de kabels wel willen trekken en wegwerken enz. Maar daar had hij wel extra kosten voor berekend. Dat zou ook zonde zijn.

De handleidingen zijn nu volgens mij allemaal gedeeld en kun je daar nog verder mee. Als er nog iets is, dan zien wij het wel verschijnen .
Reputatie 1
Die van dat Arris kastje is niet te vinden, alleen een installatie handleiding.
Reputatie 8
Interface en werking is hetzelfde als van de Arcadyan TV-ontvanger.
Gewoon de menu's nalopen, en het wordt vanzelf duidelijk wat het allemaal is.
Reputatie 1
Interface en werking is hetzelfde als van de Arcadyan TV-ontvanger.
Gewoon de menu's nalopen, en het wordt vanzelf duidelijk wat het allemaal is.

Die had ik dus niet, ik keek gewoon DVB-C op mn TV

Reageer