[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 821 reacties
  • 88199 keer bekeken

Toon het eerste bericht

821 reacties

Deze afbouw gebeurt maar om 1 reden klinklare bezuiniging en door de licentiehouders die niet meer willen dat we opnames maken op eigen opslag media.

Ik ga zeker met je mee dat het kostenplaatje meespeelt maar vergeet niet dat de achterliggende hardware goed afgeschreven hoort te zijn dus mag het kostenplaatje voor onderhoud en verbetering absoluut geen punt zijn. Daar is genoeg abonnements geld voor betaald. Alle glasnetwerken van het eerste uur hebben onderhoud nodig.

Dat de twee systemen samen financieel niet uit kan daarover zullen we van mening verschillen.
KPN had juist alle glasvezel klanten hierop moeten zetten zeker vanwege de TV.
Niet kunst maatregelen toepassen die nu nodig zijn twee verschillende signaaldragers vanuit 1 platform voorzien.

Het eerste deel wat Mercu schrijft dat is de kern van het geheel er was een brakke beveiliging op de Amino's die door een aantal slimmerikken gekloond is zodat inderdaad via htpc's het itv signaal kon worden bekeken. Met als grootste nadeel je kon ook die pakketten zien waar je niet voor betaalde. Dat is later recht getrokken. De website Tweakers en Telfort hebben hier ook de nodige gekibbel over gehad.

Dit geschreven hebbend zie ik Ziggo/de kabelbedrijven ook DVB afschaffen in de toekomst enkel de tv maatschappijen en de licentiehouders gaan bepalen wat we mogen zien. De providers zijn daarbij noodzakelijke tussen schakels.

Nogmaals dank aan @mercu1983 voor de onderbouwing.
Reputatie 1
Beste Babylonia

Technische vooruit gang?
Volgens mij is het toch zo dat deze diensten over zowel het glas netwerk als ook over koper moeten kunnen, dus ik zou eerder zeggen achter uitgang.
En verouderde systemen moet je onderhouden en zo nodig aanpassen, maar dit is om andere redenen gedaan volgens mij.
De belangrijkste reden is simpel meer geld verdienen, technische vooruitgang kun je dit niet noemen.
Met het oude systeem kun je dezelfde diensten aanbieden, maar de animo 140 werkte voor mij een stuk beter dan de rotzooi die nu geleverd word.
En zoveel heb je helemaal niet toe te voegen en wat je toevoegde is volgens mij zeer discutabel.
Reputatie 1
Beste Galdorf

Ik ben het met je eens dat je inderdaad alle paketten kon kijken met alleen het standaard abonnement.
Maar dat is natuurlijk een fout van de provider, en dit was makkelijk voor hun op te lossen.
Maar volgens mij kwam dit in verhouding niet vaak voor en wogen de kosten niet op tegen de baten.
Probleem was waarschijnlijk wel dat ze gedwongen werden door de content providers en hier later wel degelijk iets aan gedaan is.
Wat ik zeker met je eens ben is dat ze de diensten zoals die bv door Lijbrandt werden geleverd aan alle glas klanten hadden moeten leveren.
Ja dat je dan twee diensten naast elkaar hebt lopen is volgens mij inherent aan de strategie van KPN om alles wat los en vast zit te kopen.
Daarbij vraag ik mij ook af welk systeem ouder is, dat KPN ons hiermee opzadelt zegt niets over oud of beter of technisch beter.
Nogmaals in mijn ogen zijn we er op achteruit gegaan, zeker niet vooruit.
Ik heb hier verschillende dingen gehoord waarom dit systeem beter zou zijn, maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen overtuigen.
Je hoort eigenlijk alleen ja hiermee kunnen meer diensten worden geleverd, maar niemand heeft uitgelegd waarom dit zo zou zijn, het word klakkeloos aangenomen.
Kosten besparing voor KPN en meer kunnen verdienen aan het zelfde abonement zijn inderdaad voordelen voor KPN maar niet voor de klant.
Reputatie 1
Beste Galdorf

Wat ik ben vergeten te melden , is dat Lijbrandt en Telfort heel lang totaal geen beveiliging hadden, later hebben ze hier iets aan gedaan maar dit was nog steeds niet afdoende.
Maar Lijbrandt stond toe om eigen apparatuur te gebruiken en had geen restrictie hier in.
Je hoefde niet te kraken, je dhcp aanvraag veranderen en je Mac adres klonen was volgens mij het enige dat je moest doen in Windows.
En in linux was het nog veel simpeler, twee bestandjes aanpassen en sommige firewall regeltjes dat was het.
Maar het kon echt nog veel simpeler, maar dit ga ik hier niet uitleggen.
Dus nogmaals dit ligt bij de ( later ) brakke beveiliging en niet bij het gebruikte systeem.
Toendertijd vond ik het leuk speelgoed en en heb van alles uit geprobeert.
Nee ik heb nooit zenders gekeken waar ik niet op geabonneerd was, ik had bv netjes een eredivisie live abo. ( als ik kwaad had gewild had ik niet hoeven te betalen).
Maar wat ik niet begrijp is dat ik niet hetgeen waarvoor ik betaal, op mijn eigen apparatuur kan kijken zoals de wet voorschrijft en zoals ik kon met mijn eerste abonnement. ( ja ik weet wat de providers zeggen, maar dat is niet mijn probleem)
Nu zijn we inhoudelijk bezig mopperen mag maar geef dan ook onderbouwing dat miste ik in de eerste reacties. Hoewel het nu afgebouwd wordt zullen we dat onderwerp over de encryptie maar laten voor wat het is.
Dat laatste zie ik ook graag gebeuren net als eigen router ook eigen stb's over routers in het bijzonder hebben we een topic, ik ben van mening dat al het eindapparatuur hier onder dient te vallen.

Glasvezel wel of niet met een 2e vezel voor DVB gebruikt zal landelijk ongeveer even oud zijn of dit nu bij KPN is of Xms of Lijbrandt of noem maar op.

Casema en upc de voorlopers van Ziggo waren in de jaren 90 al met verglazing van het hoofdnet bezig.Bron Als ik de Stratix verslagen goed lees zijn de eerste ftth glasvezel netwerken nu 10 jaar of langer in gebruik grotendeels aangelegd in samenwerking met dhr Wessels Reggefiber

Voor de TV klanten is voor mij dit oude systeem veel beter de beste bron meteen vanaf 1 niet vanaf 661.
De kanalen die KPN in sd levert zijn ook op dat oude systeem beter aan te zien.
Daarom ben ook ik nog steeds niet blij met deze afbraak.

Ik ben er niet van overtuigd dat de Amino a140 niet geschikt zou zijn voor ott aanbod gezien hoe de maker deze in de markt zet. Het probleem zal in de kosten zitten de aziaten zullen een betere deal hebben geboden KPN en de Aziatische bedrijven zijn vrij dikke maatjes.
Reputatie 8
Volgens mij is het toch zo dat deze diensten over zowel het glas netwerk als ook over koper moeten kunnen,......
Deze diensten "kunnen niet alleen" over zowel koper als glasvezel heen.
Het gebeurt ook daadwerkelijk. Dat is nu net de troef van het gekozen platform.

Afgezien van het VDSL koper "tussen signaal" tussen wijkcentrale en de nog oude KPN koperleiding aansluitingen bij mensen thuis, wat net een ander soort signaal vergt over dat koper, en in de Experia Boxen alsnog door het "modem-deel" van die Experia Boxen naar "ethernet" wordt omgezet.

En bij glasvezel een optisch signaal wat in dat geval (nog) door een "losse" media convertor wordt omgezet naar ethernet, wat dan binnenkomt op de WAN-ethernetpoort van de Experia Boxen.

Het eigenlijke "internet data-signaal" behelst alle diensten die door KPN/Telfort worden geleverd.
Internet - TV - VOIP. Het achterliggende platform is voor VDSL of glasvezel precies hetzelfde.

Je kunt die Experia Boxen dan ook voor zowel "koper" als "glas" inzetten.
Bovendien kun je er ook "eigen" gekozen apparatuur op aansluiten. Bekend zijn o.a. de "Fritz!boxen" en bijv. DrayTek modem/routers, waarmee je precies hetzelfde kunt doen. Past dus ook nog eens een keer heel goed in een nog te volgen besluit eindapparaten.

En in het verlengde ervan m.b.t. "die eindapparaten". Telefonie / VOIP gebruik je op een wijze die jou zelf past, met eigen gekozen apparatuur, en neem je eventueel mee "op je laptop" ergens anders naar toe, en belt dáár met je eigen telefoonlijnen. Er hoeft namelijk helemaal geen expliciete "adres-aansluiting" aan ten grondslag te liggen.

Bedrijven kunnen hun "telefooncentrales" in de "cloud" parkeren, en met weinig kosten laten meegroeien in de behoefte die ze hebben.

En verouderde systemen moet je onderhouden en zo nodig aanpassen,
Precies de reden dat dat wordt afgestoten. Twee verschillende systemen onderhouden vergt twee keer zoveel onderhoud en kosten tegenover één systeem onderhouden.

PSTN "analoge" telefonie en ISDN is evengoed ook passé.
Feitelijk zijn of waren er dus 3(4)systemen en nu nog steeds 2.
KPN gebruikt nu ook nog verschillende systemen en technieken.
FttH, FttC, adsl,vdsl, vvdsl Gpon. De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-c

De gevolgen van de samenvoeging van deze klanten ondervind KPN achterliggend en de klanten zelf het netwerk is er gewoonweg niet op berekend er moet heel wat meer capaciteit komen.
Getuige wel de ellende die diverse klanten met tv kijken ondervinden met name met uitgesteld kijken en noem maar op.

De troef is gelijk de boosdoener.

De routers dat kan inderdaad met een flinke beperking in de keuze opgelost worden.
Waar het Mercu mede om gaat eigen hard en of software voor iptv niet.
Laat dat afgaande op de reacties net zijn wat de wens is.
Reputatie 8
De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-c
Maar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.

De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-cMaar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.

Welke zware stempel?

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in. De rest werkte ook prima beter zelfs.
Vanaf zeg 2016 is bewust voor 1 vezel gekozen uit zuinigheid. Het onderhoudskosten aspect is relevant maar deels ook irrelevant op basis daarvan heeft Trined geen levenskans? En Ziggo levert ook precies zo hierbij niet via twee vezels maar via 1 koperdraad wel dvb en iptv precies zoals Lijbrandt etc dit deden. Die kunnen blijkbaar ook twee systemen in standhouden in verband met de bandbreedte is puur analoog uitgezet.

De genexis modellen doen/deden exact wat nu de Experia doet op het punt beheersgemak heb je gelijk. Dit is makkelijker en daarmee goedkoper. Enkel de dvb had uit gehoeven de rest kon prima intact blijven.
Reputatie 8
Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.
Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

Dat gaat ook op voor koper wat nog vele malen ouder is en het huidige glasvezel systeem het enige wat zover ik op de hoogte ben is veranderd de vervanging van EoF naar Gbic zodat we bij KPN tot 500Mb kunnen afnemen en tot 200Mb bij Telfort via glasvezel. Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.

...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Reputatie 8
Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.

Maar wel degelijk vanuit bedrijfs-economische redenen.
En dat is toch echt het enige bestaansrecht van een "bedrijf".

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Ach, heel leuk en aardig dat Trined, maar moet evengoed opboxen tegen andere aanbieders in die gemeenten die geen DVB-c aanbieden. Daarmee hun abonnementen goedkoper kunnen aanbieden omdat ze minder kosten hebben. Het is gewoon een gelopen race, dat hele DVB-c.
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Dat is en blijft de kern we mogen enkel iets al er aan verdiend kan worden!
En het merendeel doet daar graag aan mee dat is wellicht nog het ergste.

Mee eens wat dat bedrijfs perspectief betreft echter zonder klanten geen bedrijf vrij simpel.

Dvb-c kan inderdaad wel eens stoppen ook bij Ziggo die juist daar zijn bestaansrecht aan te danken heeft.

Los van DVB voor iptv was dit glasvezel systeem toch echt beter dit was hier speciaal voor ingericht. Niet dat hybride gepruts dezelfde bron delen met de dsl klanten.
Reputatie 8
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Het is maar net hoe een klant daar tegenaan kijkt?

Zelf heb ik dat DVB jaren geleden al afgezworen. Dat gepruts met die coax. Altijd gelazer mee.
Ontzettend gevoelig voor storingen. Tot op de dag van vandaag bij mijn ex, met Ziggo en een TV-box aangesloten via coax idem dito. Wil je "Interactieve TV" bekijken, moet je alsnog terug naar de "internetverbinding". Dus waarom die coax dan nog?

Bij een organisatie waar ik het netwerkbeheer doe, welke van gebouw gaat verhuizen, overwegen we zelfs naar "Trined" te gaan. Niet om het DVB-c, want zoals gezegd op dat gepruts via coax zitten we echt niet te wachten. Maar die keus alleen omdat zij 1 Gigabit internet leveren.
Dat storingsgevoeligheid van coax is net als met dsl en utp sterk afhankelijk van de kabelkwaliteit en de gebruikte kwaliteit connectors.

In onze tijd bij Casema en Ziggo pre fusie nooit gelazer. Een coax stekker is stukken makkelijker te vervangen dan utp. Die coax is simpel het komt via coax binnen je sluit alles daar op aan vanaf de kabel modem/router ga je met utp verder voor internet en coax voor het basis tv signaal zoals mijn zus geen interactief poespas wel internet.

Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Reputatie 2
Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.

Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?

Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?

Voor het TV deel ben ik daarvan overtuigd en is dat publiek geheim. Prijsverhogingen naar alle klanten afgedwongen door Fox Sports bijvoorbeeld. Het wel of niet kunnen terugkijken van uitzendingen wordt door de leverancier bepaalt technisch kunnen we elke uitzending terugkijken. De houdbaarheid van opnames zal deels met capaciteit hebben te maken maar zal ook vanuit de leveranciers komen. Vooral die niet onbeperkte houdbaarheid van opnames en niet op eigen hardware is uiteraard voor diverse klanten een stap terug.
Reputatie 1
Even een positief geluid. Mijn migratie naar de nieuwe propositie was is 45 minuten geregeld.
Monteur keurig op tijd, snelle werker en hij nam tijd om e.a. uit te leggen. Ik had, met dank aan Galdor en Babylonia, al wat voorwerk gedaan. Klein minpuntje, de vaste telefoon deed het ook na 24 uur niet. Maar vandaag (na 36 uur) een reset gedaan en ook deze werkt weer.
Reputatie 1
Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.
Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.
Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.

Ik ben blij dat te lezen! 🙂
Reputatie 1
Nou, als m'n gesprek van vandaag met iemand van Telfort de toon zet, dan gaat t niet leuk worden. Ik had (zoals besproken met Telfort) een mail met info over hoe ik nu allen heb aangesloten en het verzoek dat door te geven aan de monteur. Krijg in mail bot te horen dat ze dat niet gaan doen. Ik reageren dat ik daar verbaasd over ben en niet blij. Wordt ik vandaag gebeld (het begon goed dus) waar iemand met lange tenen 17 keer herhaalde dat ze dat niet KUNNEN doen, waarop ik elke keer reageerde met dat ze t niet WILLEN doen (want een mail doorsturen dat kon mn oma nog wel). Niets opgeschoten, dus ik heb de beste man maar aangeraden een andere carrière te kiezen, want als je als klantenservice medewerker een geïrriteerde klant probeert te overtreffen in geïrriteerd zijn dan zit je niet op de goede plek...

Hopelijk is de monteur straks gewoon wel vriendelijk en behulpzaam (waarschijnlijk wel)...
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Reputatie 1
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Ja hoor
Reputatie 1
..... Wil je dat bezoek nog met ons delen?
goed, de monteur was er dus gisteren. de afspraak kon niet nauwkeuriger dan een dagdeel (ochtend) worden aangekondigd, dus maar thuis werken, wat wel lastig is als het internet er af ligt.... door voorgaande communicatie over wat Telfort bereid is om te doen waren mijn verwachtingen op dat vlak niet te hoog, en zij werden volledig waargemaakt. De monteur heeft t glasvezelmodem aangesloten, de experia kast daarop, en vandaar naar m'n eigen router. en 't internet deed t vrijwel direct. goed begin in elk geval. telefoon ingeprikt: niets. dat is schijnbaar normaal. vervolgens de cat6 kabel door de gang heen naar het iTV kastje, HDMI kabel in de TV en verrek het lijkt het te doen. monteur nog de AB ingesteld op mijn TV. so far so good. na opnieuw opstarten van t iTV kastje (wat duurt dat lang zeg) alleen een foutmelding. ergens storing. ik kreeg t advies het gedurende de dag te proberen, evt eerst harde reset van t modem doen. en ergens in de avond deed de TV t, en vlak voor middernacht de telefoon ook. de toegezegde standaard installatie werkt dus.

Ben ik een tevreden klant nu? Nee.
  • Dat er alleen een standaard (=minimum) installatie wordt aangeboden is al niet goed, nu zit ik nog met redelijk wat eigen werk.
  • ik heb een extra kastje in de meterkast dat continue 30W verstookt.
  • ik heb 2 apparaten erbij (iTV kastje en experia modem) waar geen handleiding bij zit en ik dus geen idee heb hoe in te stellen en wat ik er verder nog mee kan
  • ik heb een nutteloze extra wifi zender die nog meer ruis de ether in stuurt
  • het heeft me nu al een halve snipperdag gekost, en gaat straks nog meer vrije tijd en geld kosten om de kabels weer netjes weg te werken
Reputatie 8
30 Watt wordt door geen van de geleverde apparaten verbruikt.
Wifi, als je dat niet nodig hebt, kun je dat gewoon uitschakelen.

Reageer