[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 773 reacties
  • 85591 keer bekeken

Toon het eerste bericht

773 reacties

Wat is er nog meer uitgekleed behalve het verlies van DVB-C?

Heb je dat schokkerige beeld op alle zenders want dat mag gewoonweg niet.
Staan de ontvanger ingesteld op 1080i?
Hoe is of zijn de tv ontvangers aangesloten? Regelrecht middels utp op de Experiabox?
Als hier een dvs of switch tussen zit is de ondersteuning van IGMP van groot belang.

Met meer ontvangers betaal je inderdaad meer net zoveel als alle andere klanten die nooit van het systeem met DvB-c en harddisk recorders gebruik hebben kunnen maken. Dat zijn alle nieuwe Telfort klanten van na 2016 de DSL klanten zijn vanaf dat jaar hetzelfde gaan betalen als glasvezel klanten heel veel daarvan halen net de 20Mb sommigen niet eens toch betalen ze even veel.

Ik ben vorig jaar augustus al overgezet had ik maar niet moeten verhuizen. Ik ben blij dat mij deze ellende bespaart is gebleven daar ben ik heel eerlijk in. Want wat ik in de diverse topics lees en zeker ook jou situatie dat moet niet mogen.

Door die verhuizing en het niet meer willen of kunnen leveren van het pakket zoals ik dat had ben ik maandelijks €10 meer kwijt voor exact hetzelfde wat ik al had. Van €45,00 naar €55,00
€ 2,50 voor Telefonie sinds maart 2018 een optie. €2,50 voor het behoud van de 50/50 snelheid €5,00 voor het behoud van het tv pakket zoals ik dat had het huidige basis en uitgebreid pakket.

Zonder die verhuizing had ik nu minder betaalt dan daarvoor ik heb wel 2 maanden de €5,00 als korting gekregen en 6 maanden de andere € 5,00 geloof me ik ben het er nog steeds niet mee eens dat die kortingen niet doorliepen tot ik zelf iets zou wijzigen.

Wat dat aangaat weet ik wat er speelt en wat erbij komt kijken. Bij mij ging het ook fout met de monteur die had vertraging. Ik had zelf alles al aangesloten en werkend. Dus hij hoefde niet meer te komen.
Met dank aan een glazenkamp een glasvezelinitiatief uit Nijmegen een in mijn ogen goede test van de Moca oplossing met de kosten erbij.
Zeer nuttig voor wie zijn coax kabels niet kan of wil vervangen link naar document
Reputatie 1
Met dank aan een glazenkamp een glasvezelinitiatief uit Nijmegen een in mijn ogen goede test van de Moca oplossing met de kosten erbij.
Zeer nuttig voor wie zijn coax kabels niet kan of wil vervangen link naar document

bedankt voor het delen
Reputatie 8
Badge +9
@Galdor68 Dankjewel voor de toevoeging over het stukje Interactieve TV online, je hebt gelijk: De mogelijkheden zijn anders. Dat is een betere verwoording.

@mercu1983 Ik ben het eens met Galdor. Sommige functies zullen wennen zijn, maar het beeld hoort niet slecht of schokkerig te zijn. Als dat wel zo is, ben ik benieuwd naar de antwoorden op zijn vragen:
Heb je dat schokkerige beeld op alle zenders want dat mag gewoonweg niet.
Staan de ontvanger ingesteld op 1080i?
Hoe is of zijn de tv ontvangers aangesloten? Regelrecht middels utp op de Experiabox?
Als hier een dvs of switch tussen zit is de ondersteuning van IGMP van groot belang.

Laat je het ons weten, als dat wel het geval is?

bedankt voor het delen

Graag gedaan in mijn ogen als de coax bekabeling goed is met kwalitatieve stekkers etc is het zonde deze niet te gebruiken en lijkt mij deze oplossing betrouwbaarder dan het stroomnetwerk. Het zal de nodige extra kosten geven, kortom niet heel kosteloos en zorgeloos, elk goed netwerk vergt investeringen ook thuis.
Reputatie 1
@Alexandra - Telfort Op uw advies heb ik afgelopen week tot 2x toe mijn telefoonnummer ingevuld op het formulier om teruggebeld te worden. Geen enkele reactie gekregen...

Eigenlijk moet ik Telfort bedanken voor het niet reageren, sinds gisteren heeft Ziggo de mogelijkheid om een 2de 4k mediabox te bestellen. Dus nu heb ik wel de services die ik gewend ben (radio, dbvc, 2 media boxen, opnemen) voor bijna de prijs die ik gewend was.

Wel is het jammer om op deze manier verdreven te worden, we hebben afgelopen jaren nauwelijks of geen problemen gehad bij Telfort. Na het lezen van bovenstaande berichten lijkt het erop dat ook de kwaliteit na de overstap nu drastisch gaat veranderen. Alles bij elkaar heeft mij doen concluderen dat ik mijn buik vol heb van dit monopolistische gedrag en opstap.
@c-w toch vreemd Ziggo lijkt steeds meer op de hybride variant die Telfort en de overgenomen voorlopers waren Dvb-c en tv via kastjes voor wie HD wil en meer kanalen.

Nu maar hopen dat Ziggo dvb nog even houd deze gaat ook meer en meer de kant van huurkastjes op.
Reputatie 8
Badge +11
Wat gek dat je niet terug bent gebeld @c-w. Dat zou niet zo mogen zijn, excuses. Al lees ik wel dat je al een oplossing hebt gevonden. Mocht je onze hulp nog nodig zijn, laat het dan vooral weten.
Reputatie 2
Goed nieuws en slecht nieuws:

Telfort doet zijn best een aanbod te maken en probeert mijn zeer fanatiek daarover te benaderen. Goede service.

We hebben duidelijkheid en een aanbod, dus probeer ik in de monteursplanner een andere datum te kiezen ivm onze vakantie.

Maar dat valt tegen. Het lijkt erop dat we niet op vakantie mogen dit jaar, want we hebben een tijdvenster van een paar dagen (i.p.v. 4 weken) waaruit we kunnen kiezen. En dat eind augustus?
Dus we zijn niet thuis en de monteur moet komen.
Wat wordt de oplossing? Meer mensen ervaring hiermee?
De beller is sneller. Wel vreemd dat je geen datum over 4 weken na nu kan kiezen.
Reputatie 2
De beller is sneller. Wel vreemd dat je geen datum over 4 weken na nu kan kiezen.
Ja dat kan ik wel. Maar bijna niks anders: alleen de laatste week van augustus. Ik begreep dat je tot 4 weken na de voorgestelde overgangsdatum kon kiezen. Dat blijkt nu 1 week te zijn.

Maar ik ga morgen bellen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @bickel, leuk dat je zo enthousiast bent over de service. Dat doet goed. Alleen nu kom je niet uit om een juiste datum te kiezen voor de overgang vanwege de vakantie.

Het zou in ieder geval niet goed zijn als je niet op vakantie kan hierdoor. Dat wordt te gek. Een belletje is in dit geval even makkelijker. Graag met 088-7650121. Daarachter zitten mijn collega's die alles wween over de migratie en ook mee kunnen kijken in de monteursplanning. Wil je nog laten weten hoe het afloopt?

In ieder geval vast een hele fijne vakantie gewenst.
Reputatie 2
Hoi @bickel, leuk dat je zo enthousiast bent over de service. Dat doet goed. Alleen nu kom je niet uit om een juiste datum te kiezen voor de overgang vanwege de vakantie.

Het zou in ieder geval niet goed zijn als je niet op vakantie kan hierdoor. Dat wordt te gek. Een belletje is in dit geval even makkelijker. Graag met 088-7650121. Daarachter zitten mijn collega's die alles wween over de migratie en ook mee kunnen kijken in de monteursplanning. Wil je nog laten weten hoe het afloopt?

In ieder geval vast een hele fijne vakantie gewenst.

Omdat Telfort iedereen overgezet wil hebben voor september kan ik dat in de monteursplanner niet kiezen. Bizar voor de vakantietijd. Verklaart ook gelijk het fanatisme waarmee ik achter de broek gezeten werd (thuis bellen, berichten op tv in een grote balk, e-mail) om toch vooral iets door te geven. Of was het toch service om mij te helpen herinneren?

Nu heeft de migratie afdeling 088-7650121 de planner ingevuld voor mij. Maar dan verdwijnt de service:
1 ik kan mijn keuzes niet meer doorgeven
2 extra (gratis?) tv ontvangers worden niet geïnstalleerd
3 Cadeautje wordt niet geleverd/geen kortingen.
4 ik mag pas na levering monteur mijn keuzes doorgeven, en krijg dan alles nagezonden. Zelf installeren dus, niks geen monteur die alles komt installeren en zorgeloos overstappen u hoeft niets te doen
5 van de belofte in punt 4 krijg je geen bevestiging. Dus het is maar afwachten of ik überhaupt keuzes kan doorgeven en of er iets geleverd wordt en of ik het geïnstalleerd krijg want er staat nergens dat ik daar recht op heb.

En dat allemaal omdat Telfort voor september klaar wil zijn?
gelukkig kan ik wel op vakantie. Heel gerust en ontspannen
Ik lees voor het gemak KPN waar Telfort staat voor september klaar willen zijn zit wat in dat zal dan weer verband houden met de overgang naar KPN.
Reputatie 8
Badge +11
Het zou best goed kunnen dat ze daarom zo fanatiek zijn. Ik weet inderdaad dat tegen september het project afgerond willen hebben.

Nu zie ik dat je contact hebt gehad en dat de datum verzet is. Ik zie ook melding dat de cadeautjes na die tijd doorgevoerd worden. Heb je met hem afgesproken dat hij dat te zijner tijd gaat regelen of moet je weer bellen? Dat is dan bij deze de bevestiging dat de cadeautjes achteraf toegevoegd gaan worden.

Mocht het dan ook niet goed gaan met het aansluiten, laat het dan even weten, dan gaan we kijken wat we kunnen betekenen. Maar een extra ontvanger is zo aangesloten hoor.
Reputatie 2
Ik lees voor het gemak KPN waar Telfort staat voor september klaar willen zijn zit wat in dat zal dan weer verband houden met de overgang naar KPN.

KPN wil wel Telfort over nemen, maar niet de klanten van Telfort die op een oud systeem zitten? Zou best kunnen. Die oude klanten die met weerhaken vasthouden aan hun goede systeem als haren van een processierups. Daar heb je niks aan.

Cashcows, zoals ze in de marketing heten, waar je zonder veel moeite veel geld aan verdiend. Die worden nu getraind om vaker te gaan switchen. Waarschijnlijk niet naar KPN
Reputatie 1
https://tweakers.net/nieuws/155460/kpn-verliest-24000-internetklanten-door-onder-meer-opdoeken-van-telfort.html
Ach, die 24000 klanten missen we niet hoor ... 😁
Reputatie 2
Het zou best goed kunnen dat ze daarom zo fanatiek zijn. Ik weet inderdaad dat tegen september het project afgerond willen hebben.

Nu zie ik dat je contact hebt gehad en dat de datum verzet is. Ik zie ook melding dat de cadeautjes na die tijd doorgevoerd worden. Heb je met hem afgesproken dat hij dat te zijner tijd gaat regelen of moet je weer bellen? Dat is dan bij deze de bevestiging dat de cadeautjes achteraf toegevoegd gaan worden.

Mocht het dan ook niet goed gaan met het aansluiten, laat het dan even weten, dan gaan we kijken wat we kunnen betekenen. Maar een extra ontvanger is zo aangesloten hoor.

Thx Bart.
ik moet er zelf weer achteraan dus ik ben blij met deze bevestiging.
Reputatie 2
https://tweakers.net/nieuws/155460/kpn-verliest-24000-internetklanten-door-onder-meer-opdoeken-van-telfort.htmlAch, die 24000 klanten missen we niet hoor ... 😁
Leuk artikel:

De Jager wijst erop dat de brutowinst wel stijgt, met 1,1 procent naar 602 miljoen euro. "We zijn in staat geweest om de kosten sterker te laten dalen dan dat de omzet daalt.

Hij vergeet te zeggen dat ze ook de prijzen hebben laten stijgen waardoor de omzet minder daalde.
Reputatie 1
Update van eerdere posts.
Afgelopen week heeft Trined hier hun glasvezel opgeleverd. Ik heb nu 500/500 Mbps internet op een vast IP adres, veel DVB-C TV kanalen, ook veel in HD en een aantal analoge FM zenders. Ik gebruik geen interactieve IP-TV. Voor vaste telefonie gebruik ik CheapConnect VoIP (meeste telefoontjes gaan Inmiddels via mobiel).
Het Enexis glasmodem is verwijderd, de 'grondplaat' bleef zetten. Een optisch kabeltje zorgt voor de verbinding naar een Huawei HG8012H glasmodem (klein kastje). Het Huawei modem heeft een coax
uitgang die met mijn coax-verdeelsysteem is verbonden. Omdat het Huawei modem meer signaal afgeeft dan Enexis is de monteur even bezig geweest om de niveaus weer goed te krijgen. Trined levert een Fritz!Box 7350 wireless router waarmee de 500/500 snelheid werd bevestigd. Zelf gebruik ik een Asus AC-RT88U wireless router met enkele 'AiMesh' clients voor goede wifi door (echt) het hele huis.
Van Trined kreeg ik ter plekke de inloggevens voor PPPoE internet. De Asus router ondersteunt VLAN. Door mijn bestaande router/Wifi te gebruiken bleven alle portforwardings, DHCP instellingen, SSID, etc ongewijzigd. Ik moest de Asus op PPPoE instellen, username / wachtwoord invullen en VLAN 6 kiezen. Viel alles mee. De Asus router heeft ook de mogelijkheid om telefonie en IPTV met hun eigen VLAN te ondersteunen, dat heb ik niet geprobeerd. Wel TV's en radio's opnieuw instellen. De Fritz!box is nu ongebruikt, maar moet ik bewaren omdat eventuele garanties alleen gelden icm de Fritz!Box..
Op mijn wired aangesloten PC haal ik de 500 Mbps download ruimschoots, de 500 upload net niet. Ping vaak onder de 5 ms. Op mijn mobieltje, in de buurt van een van de Wifi access points op 5 Ghz, net niet de 500 Mbps. Dit zijn geen 'serieuze' metingen, gewoon ff via speedtest.net.
Telfort heeft, na een laatste marketing poging, op uiterst correcte wijze het abonnement afgesloten. De overstap was door Trined geregeld.
Ik betaal nu 55 euro per maand geen eenmalige kosten (aktie). CheapConnect is 8.95 / jaar voor inkomende gesprekken, 5 euro eenmalig voor nummerbehoud, uitgaand via een scherp tarief.
Dank aan Telfort voor de vele jaren prima service via het "verouderde" systeem. Als ik had mogen kiezen…
Reputatie 8
Badge +11
Namens heel Telfort graag gedaan @TR6PI, het blijft jammer om je te zien gaan. Maar volgens mij heb je nu een pakket wat goed aansluit bij jouw wensen, dat is uiteindelijk het belangrijkste 👌
Mocht je ooit terug willen komen (dat zal dan onder de naam KPN zijn), ben je natuurlijk welkom 🙂
Reputatie 1
Jammer dat Trined bij mij nog niet beschikbaar is, wat zij aanbieden sluit goed aan bij wat ik wil
Reputatie 1
Beste Galdorf

Ik heb toendertijd speciaal Lijbrändt genomen omdat je daar zelf veel mee kon doen.
Ik kon mijn eigen opnamen doen op een pc die daar voor was ingericht, ik kon de opnamen overal terug kijken waar ik ook was, er was geen beperking voor het aantal opnames ( zoveel als het glas netwerk toe liet in mijn geval ongeveer 6 hd streams ).
En misschien nog wel belangrijker ik kon ook met andere apparatuur anders dan geleverd door toen Lijbrandt, de digitale streamen kijken. ( dus geen analoog of dvb-c ).
Dit alles werd toegestaan door Lijbrandt, sterker er werd zelfs min of meer mee geadverteerd.
Ik had bv geen app van de provider nodig om op mijn tablet of tel live tv te kijken met een uitgebreide tv gids. ( dit alles werkte een stuk beter dan wat Telfort nu zelf levert ).
Ja ik begrijp dat misschien niet veel mensen dit deden, maar dat neemt niet weg dat het abo voor mij behoorlijk is uitgekleed.( en nogmaals dit was voor mij één van de redenen om dit abonnement te nemen ).
Wat betreft het schokkerige beeld, de upt stekker ging van de utp poort op het modem naar een utp poort op de Experia box dus hier is niets aan veranderd.( als je de Experia box bij je glas aansluiting hebt, kun je het zo overzetten ik heb nooit het analoge en of het dvbc signaal gebruikt anders dan voor radio ontvangst ).
Daarbij ben ik niet de enige met dit probleem getuige dit forum maar ook een dochter van ons en een zusje van mij hebben precies het zelfde ( de enige twee die ik ken met de nieuwe aansluiting, zij storen zich er niet aan maar ik wel. Ik denk dat ik iets kieskeurige ben)
Ja en dan de kosten, ik het vreemd dat jij komt met het verhaal over nieuwe klanten, die hebben niet het zelfde abonnement als ik en dan gaat dat soms zo voorbeelden te over.
In mijn situatie is niets verandert, dus nogmaals leg mij met geldige argumenten uit waarom je dan meer zou moeten betalen.
Het komt veel vaker voor waneer dat iets dat langer geleden is afgesloten goed koper is dan een abo dat je nu neemt.( misschien betaal jij voor een andere dienst eo verzekering of weet ik wat, minder om dat jij hem eerder heb afgesloten, maar nogmaals mijn abo was heel duidelijk 1 animo kreeg je en de rest kon je zelf bij kopen zonder bijkomende kosten voor streamen ed of eigen apparatuur gebruiken)
Dus misschien ten overvloede jou argument vind ik er niet toe doen.
Jij hebt dan het geluk gehad dat je al de juiste aansluiting had maar ik niet, je bent dan wel afhankelijk van wat Telfort en Guidion doen of juist niet doen.
Bii mij is ook alleen de aansluiting verandert door de monteur de rest heb ik zelf gedaan, router in pluggen twee kabeltjes in het router op de LAN kant en even wat nieuwe instellingen op de router en het werkte.( hele slechte Wi-Fi verbinding, zeer beperkte instel mogelijkheden dus eigen router bij moeten gebruiken, extra energie verbruik en dat in deze tijd, terwijl dit allemaal met eigen apparatuur had gekunt ja ik weet dat je die kunt kopen, maar dat zou niet moeten dus hoezo vooruit gang?)
En zoals ik al eerder heb gezegd, een fout maken overkomt iedereen, als je om wat voor een reden een afspraak niet nakunt komen geen probleem als je dat comuniceerd, maak afspraken en geef de klant de optie om daar een stem in te hebben en niet eenzijdig en dan zeggen dat die niet verandert kan worden, word niet onbeschoft en geef de klant op z'n minst de indruk dat jou het intreseerd als hij belt met een klacht, maar vooral geen smoesjes en leugentjes maar ben eerlijk dan begrijp ik het wel.( nee ik heb nooit geklaagd in al die tijd ook niet toen het abo steeds verder werd uitgekleed en ben altijd netjes geweest in woord en gebaar en ook nu had ik het over me heen laten komen als men mij normaal had behandelt.
Dis heel duidelijk voor mij terug in de tijd en iedereen die een beetje bekend is met deze apparatuur, zal toch toe moeten geven dat deze al sterk veroudert is.
Ais ik apart moet gaan betalen voor apparaten wil ik zelf bepalen welke ik gebruik zoals ook in de wet staat.
En helemaal ten overvloede hoop ik , dit word mij opgedrongen hier heb ik niet om gevraagd, echt schandalig de hele gang van zaken. ( ben echt aan het twijfelen of nu alles de afval bak in gaat, of straks als ik moet gaan betalen voor een extra ontvanger en nee nergens in mijn contract staat dat ik iets moet terug sturen en nee hier heb ik ook nooit in meegestemd.
Complimenten dit is een duidelijk geheel.
Niks aan toe te voegen.
Reputatie 8
Nou ja, ik heb er best wel wat aan toe te voegen.

In een notendop:

Algemene technische trend op allerlei gebied.
Met nieuwe technische vooruitgang probeert men zoveel mogelijk systemen te optimaliseren en te minimaliseren. Dat houdt in dat verouderde systemen sneller worden afgestoten omwille van kosten en support die het met zich meebrengt.

Daar kan ik me vanuit "bedrijfseconomische" motieven nog best het een en ander wat bij voorstellen. Ofwel "twee systemen" hanteren is kostentechnisch niet levensvatbaar als men het ook met één systeem kan doen.

De wijze waarop de omzetting plaatsvindt sluit echter nooit naadloos op elkaar aan.
Dat soort negatieve ervaring zul je echter altijd hebben met dit soort transities. Je kunt alleen hopen op een goede support om dat soort overgangen met de minste overlast en effecten te laten plaatsvinden.

De support hoe een en ander wordt geregeld door KPN / Telfort en aangestuurde "onderaannemers" is helaas echter werkelijk "om te huilen". Zo slecht blijkt dat in de praktijk geregeld te zijn.

Reageer