[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 90561 keer bekeken


Toon het eerste bericht

832 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Op dit moment zijn daar geen concrete plannen voor, de ontwikkelaars hebben het hier eerder wel over gehad maar toen lukte het nog niet om het werkend te krijgen. Als het mogelijk wordt zullen we dit natuurlijk delen op het forum 🙂
Reputatie 8
Het is best een opgave om in "Jip & Janneke" taal toch een voldoende heldere uitleg te geven van technische termen. En regelrechte fouten, WLAN versus WAN mag natuurlijk niet voorkomen.
Maar ja, het zijn net mensen die dergelijke handleidingen in elkaar zetten. Ze maken fouten. 😉

Een voorval jaren terug, nadat PSV landskampioen was geworden, heeft er ooit eens een pagina grote advertentie/felicitatie in de krant gestaan met de tekst:

We are the "champignons"
Dat het wennen is kan ik beamen, maar ik was binnen een paar dagen gewend aan de nieuwe verbinding, veel meer mogelijkheden dan het oude.
Nu ben ik eigenlijk terug in de tijd bij de concurrent, en na 2 maanden ben ik nog steeds niet terug gewend, wat een stap terug richting het stenen tijdperk en nog verder, nu kun je met de app helemaal niks als alleen TV kijken of de gids raadplegen, en laten we het over opnames terugkijken maar niet hebben, meer handelingen en zoeken dan hier.
Reputatie 8
Dank! Inmiddels heb ik echter besloten over te stappen naar T-Mobile Thuis. Daar heb ik ook een managed switch nodig, maar zij leveren hier 750/750 mbit/s voor een lager bedrag dan waar Telfort 100/100 mbit/s voor levert.
Het is maar de vraag of dat zal lukken bij T-Mobile??
Zij gebruiken namelijk typische PPPoE inloggegevens om connectie met internet te leggen.
Die geven ze vooralsnog niet vrij. (Net als de meeste andere providers). Ik zou daar eerst eens heel grondig navraag voor gaan doen bij klantenservice en/of T-Mobile forum of dat gaat zoals je voor ogen hebt.

Bij Telfort heb je niet die expliciete gegevens nodig, omdat de verbinding gewoon "automatisch" tot stand komt zonder inlog gegevens. (Met uitzondering van telefonie VOIP gegevens. Die geeft Telfort ook niet vrij).
Met glasvezel is het helemaal verwarrend de MediaConverter het glasvezel "kastje" wordt ook vaak modem genoemd. Die naam is nog steeds de samenrekking van de functie.

Maar zo zijn er in het dagelijks leven ook merknamen die de aanduiding voor het product zijn geworden de Bahco(verstelbare moersleutel) en Luxaflex(jaloeziën)

Het ergste voor mij is de term versterker gebruiken voor accespunten.
Reputatie 8
Met fourstack kom ik ook aan een snel genoeg glasvezelnetwerk (tot 524 Mbps).
(Voor alle naaste buren die men invult):
https://netco-fpi-info.fourstack.nl
Reputatie 1
Heeft niets te maken met wennen, sinds het geen Lijbrandt meer is maar KPN is de dienst steeds verder uitgekleed en slechter geworden.
Ik heb de nieuwe dienst nu meer dan twee weken en begin me steeds meer te ergeren, waarom iets wat goed werkt verbeteren.( lees verslechteren.)
En dan lees ik ook nog veel meer mogelijkheden, maar welke zijn dit dan? De paar dingen die nu kunnen heb ik persoonlijk niets aan en kunnen ook op mijn tv.( voordeel tv is 1 ab)
Ik ben jaren lang een tevreden klant geweest zonder ooit een klacht, ik heb hier niet voor gekozen maar het word je opgelegd, installatie data werden mij opgelegd die ik niet kon veranderen ( er word gewoon over jou tijd beslist) maar Telfort kon dat wel, twee keer afspraak afgezegd en opnieuw gepland zonder mij hier over te berichten laat staan te vragen, en meerdere keren word je belooft dat je word terug gebeld maar dat gebeurd niet.
Ala jullie van het begin eerlijk waren geweest en het niet zo rooskleurig hadden voorgesteld, was ik niet zo teleurgesteld geweest.
En wanneer leren jullie nou een keer van jullie fouten, er staan al jaren de zelfde klachten op het forum, dan moet je je toch echt schamen en het niet afdoen als incidenten.
Maar het ergst is toch wel dat jullie vertellen dat het voor de zelfde abonnements kosten zou zijn terwijl het voor bijna iedereen duurder word en voor sommigen fors duurder.
Nee niet echt zonder zorgen, tijd om de zooi te verplaatsen naar de afvalbak na een andere provider te hebben genomen.
Reputatie 8
Badge +11
De overstap is tussen eind 2018 en eind 2019. Aangezien je de datum zelf kunt aanpassen verwacht ik niet dat daar een probleem in hoeft te ontstaan. Ik heb een concreet tijdsbestek zoals je vraagt nog niet gelezen en zou zelf (ik hoef niet over te stappen) overwegen om bijvoorbeeld in januari tegen Telfort te zeggen: "doe mij maar in mei".
Nogmaals bedankt @Bart - Telfort voor het uitzoeken, in de app staat dat niet helemaal duidelijk omschreven, in de mail en brief staat het ook weer anders omschreven.

En het gaat me niet om de kosten, de stabiliteit is een belangrijker punt voor mij en die was prima op het oude systeem, alleen de laatste paar maanden was het beeld soms blokkerig voor een paar seconden, een andere amino had geen effect, nieuwe kabel ook niet, dus daarom wilde ik versneld overstappen, dat is nu in ieder geval weg, ik wijte dat aan de afloop van het Lijbrand glas.
@DexterXL dat de TP link problemen heeft kan aan de gecombineerde 2,4 en 5 ghz wifi band liggen, deze zijn te scheiden maar niet door op het toestel in te loggen als gebruiker dit schijnt vanuit het KPN/Telfort systeem te moeten gebeuren.
Als je een gast netwerk aanmaakt lukt het dan wel?
Tip maak voor de vraag betreffende TP link en de overige v10a problemen onder rand apparatuur een nieuw topic aan.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272
Reputatie 8
Badge +10
Hoi Robbert, dankjewel voor je reactie. Ik begrijp je standpunt volledig.

Het zit 'm in de techniek. Je bent nu niet op de snelste glasvezelverbinding aangesloten. Dit heb ik aangekaart bij de specialisten. Dit kan niet tijdens de verandering naar nieuw glasvezel omgezet worden. Je maximale snelheid is nu 100 Mb, nadat je op nieuw glasvezel bent gezet is dat hetzelfde. Het kan dus wel, nadat de vernieuwing afgerond is.

Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je naar op zoek bent, het spijt me dat ik er niet meer van kan maken.
Dus als ik het goed begrijp moet officier eerst naar nieuw glas, dus een nieuw abonnement.
Met andere en soms duurdere voorwaarden?
Dan kan hij zijn plan trekken lijkt mij.
Reputatie 4
Badge +1

@officier Hoi Robbert, ik heb een update voor je. Je huidige abonnement is niet geschikt voor de 200/200 Mb snelheid. Wanneer je straks op nieuw glasvezel zit, kan je je abonnement verhogen, zodat deze snelheid wel haalbaar wordt. De korting is dan echter niet beschikbaar. Je kan daarom nu uit een van de andere cadeautjes kiezen :)

Stel dat je buren een nieuw abonnement nemen, is direct de hoogst haalbare snelheid mogelijk, omdat dit een nieuw contract en verbinding zijn. Dat is waarom je die snelheid wel op hun adres ziet, als je de check doet.
Hallo @Alexandra - Telfort ,
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat als je het antwoord nog eens terugleest, je zelf ook begrijpt wat een onzinverhaal dit is.

Waarom zou ik niet van een hogere snelheid kunnen profiteren na de migratie als “cadeautje”, terwijl ik wel van diezelfde hogere snelheid gebruik kan maken tegen betaling, ook na de migratie? Wil ook nog even kwijt dat het woord cadeautje misplaatst is. Het gaat om een compensatie voor ongemak. Tenslotte nog dit. Als je deze https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ volgt en mijn postcode en huisnummer opgeeft, is duidelijk te zien dat de 200/200 snelheid reeds nu beschikbaar is. Klinkt dus meer als een kwestie van niet willen.

groet,
robbert


Het heeft niets met een kwestie van niet willen te maken, het heeft te maken met de techniek.
De oude propositie (WGDO) heeft andere apparatuur in de POP en deze apparatuur gaat maar tot 100Mbit.

Dat fourstack aangeeft dat het wel kan komt omdat deze kijkt wat KPN WBA (nieuwe propositie) kan leveren.
Deze nieuwe propositie heeft gigabit apparatuur waardoor er dus wel 200Mbit beschikbaar is.
Om 200Mbit te moeten krijgen moet je dus eerst worden omgezet van de oude operator (WGDO) naar KPN WBA en dat is een fysieke handeling in de POP.

@Alexandra - TelfortDe extra mogelijkheden zijn onder andere ITV Online, deze heeft veel meer mogelijkheden dan de huidige app. Mocht je een Netflix abonnement hebben, dan is dit ook via de ontvanger te kijken.

Excuse me!!!

De huidige itv app is juist beperkter. Mee eens naast de app kunnen we van https://telfort.interactievetv.nl/ gebruik maken wat met de oude propositie niet kon. De itv app zelf mist op dit moment twee cruciale functies het gebruiken als interactieve tv gids via de gids de zender kiezen op de Amino hier thuis veel gebruikt missen we een jaar later nog steeds. De vernieuwde itv app heeft dan wel Chromecast ondersteuning maar niet een Videoland tab wat het zoeken naar die content lastiger maakt.

Er zijn andere mogelijkheden niet meer zeker niet véél meer, alleen zoals ik in eerdere reacties al aangeef klanten die alleen dvb gebruikten zullen meer mogelijkheden ervaren voor de Amino gebruikers zal dat mee of zelfs tegenvallen. Netflix kunnen kijken via de tv ontvanger is handig dat zeker, wie van deze klanten zoals ik al een Netflix abonnement heeft kijkt op zijn smart tv, via chromecast of een mediabox en meteen in 4K met een geschikt abonnement wat met de huidige Telfort tv ontvangers niet kan.


Een ander bijkomend nadeel op het huidige KPN/Telfort netwerk is ipv6 niet in geheel nederland actief. Het concepts netwerk had in ieder geval ipv6 RD
Voor mij heeft het weinig meerwaarde voor AndreM wel met de 53 clients.

@AndreM zowel van de v10 als de v10a zijn alle poorten voor zowel internet als tv bruikbaar een goede switch met igmp ondersteuning kan al uitkomst bieden.
Bij mij thuis de smart tv voor Netflix en de tv ontvanger en een wifi accespunt via een Netgear switch op 1 poort van de in mijn geval v10.
Reputatie 2
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Ik weet ook niet wat Senior allemaal gedaan heeft, dat kan ik niet beoordelen. Nu is het zo dat er een datum vast gesteld wordt. Deze moet wel bevestigd worden en er moet dan ook een monteur ingepland worden. Dit kan via de monteursplanne of om door even te bellen.

hoe werkt het dan wel? Je vult toch je overgangsdatum in, in de “monteursplanner”. En Guidion gaat dan toch de monteur plannen? En Telfort de overstap?

Of zijn er meer acties nodig dan:
14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.
en uit punt 2:
Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd.

Want als dit niet is wat je moet doen dan snap ik wel waarom die monteurs niet op komen dagen.
Reputatie 4
Badge +1
@Jurgen - Telfort misschien een idee om punt 30 aan te vullen met dat extra's (extra tv ontvangers, opnemen e.d., meer snelheid) niet zorgt voor een jaarcontract?
Reputatie 8
Badge +10
Jammer dat punt 16 niet klopt. Een paar uur zonder internet, TV en telefoon blijkt niet om een paar uur te gaan. In ons geval gaat het inmiddels al om een paar dagen.
Beetje onnodig om hier het hele startopic voor te 'citeren'... 🙄
Reputatie 8
Badge +10
Misschien heb je een punt Enterprise, maar als ik zie hoeveel pagina's dit topic heeft,
kan ik mijzelf er wel iets bij voorstellen.
Bijna niemand leest een topic vanaf het begin.

Dekker blijkbaar wel want hij heeft in het venster van het starttopic op 'citeer' geklikt...
Geen punt verder, maar eigenlijk niet volgens 'goed forumgebruik'...
Dat storingsgevoeligheid van coax is net als met dsl en utp sterk afhankelijk van de kabelkwaliteit en de gebruikte kwaliteit connectors.

In onze tijd bij Casema en Ziggo pre fusie nooit gelazer. Een coax stekker is stukken makkelijker te vervangen dan utp. Die coax is simpel het komt via coax binnen je sluit alles daar op aan vanaf de kabel modem/router ga je met utp verder voor internet en coax voor het basis tv signaal zoals mijn zus geen interactief poespas wel internet.

Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Reputatie 1
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Ja hoor
Reputatie 1
waarom wordt er aan de telefoon aangegeven dat je als je een extra ontvanger nodig hebt een jaar contract moet afsluiten
Reputatie 1
[Edit: bericht met citaten ingekort]

Dus je bedoelt dat de 1e jaar gratis een actie is om mensen te laten overtappen op het verplichte alternatief? En dat je dit daarom bewust niet vermeld in de faq.
Reputatie 1
Wat valt er te onderhandelen?
Een extra tv ontvanger kan blijkbaar, maar als je een pvr hebt dan krijg je geen opname mogelijkheid?
Die pvr hebben we veelal zelf betaald en als hij onbruikbaar wordt dan willen we blijven opnemen zonder meerprijs.
Dus niet nog meer inleveren naast de coax en de dichtgetimmerde V10 die ons toch al niet opgedrongen mag worden omdat we in principe zelf de apparatuur mogen kiezen ...
@henkjan_in_rodenrijs
1. Vanaf de experia box naar de tvontvanger heb je normaal gesproken een utp kabel nodig.
Hetzelfde als met de Amino's die maken ook van utp gebruik.
Je kan dit inderdaad met een moca systeem oplossen waardoor je de coaxkabel kan blijven gebruiken.

2. Nee je zal de stb moeten gebruiken de afstands bediening is net als die van de Amino voor basis functie zoals aan en uit en volume aan de tv te koppelen. Een mogelijkheid voor extra tv's is een chromecast aanschaffen en vanuit de itv app casten.

3.ja of je moet overstappen naar KPN deze hebben een app voor samsung smart tv's vanaf 2017 die momenteel net zo beperkt is als de app voor smartphone's en tablets.

4. Helaas zal niet elke router het doen deze moet met Vlans overweg kunnen en IGMP er is maar een beperkt aantal merken die zonder al te veel ellende werken. Neem je ook telefonie bij Telfort af zit je bijna zeker aan de Experiabox vast als je niet via een omweg de benodigde gegevens wil achterhalen.


Als je zoweinig TV kijkt is internet only wellicht genoeg dan moet je in kaart brengen wat je nog kijkt en wat je hiervoor wil betalen. Inclusief 1 tv ontvanger kost het je €10,00 p/m voor tv bij internet. Neem je andere opties kan je duurder uitkomen.

De 3 NPO zenders kan je op elke smart tv via de NPO start app kosteloos zien, kijk je ook de commercielen is er NLziet de combinatie van NPOStart RTL XL en KIJK.

Je kan via de optical out je surround aansluiten dan kan je op deze manier radio luisteren via de ontvanger dat wel maar de tv hoeft niet aan.
Dus het is niet zo dat je daar niks meer aan hebt ook voor je tv geluid heb je er zeker wat aan.
En wat zie jij als alternatief voor een prijsverhoging van 23.95 euro per maand voor de vorige schrijver? dit is ruim 40 % meer dan wat hij nu betaald.

Dat je het weet ik heb je antwoord als ongepast aangemerkt.
Het door mij gegeven antwoordt gaat over het gewoon kunnen gebruiken van de surround sets. Niks meer niks minder de rest klopt helaas het word er niet voordeliger op alleen dit klopte niet. Dat jij hier op reageert met de kosten slaat nergens op.

Reageer