[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 90408 keer bekeken


Toon het eerste bericht

832 reacties

Reputatie 8
Heb ergens gelezen dat de gegevens voor inlog voor meerdere interpretatie vatbaar zijn.
Bij beheer van een KPN glasvezel internet account. Gebruik ik voor inlog:

Inlognaam: Macadres@internet
Wachtwoord: kpn
Ik zou bijna zeggen de gebruiks aanwijzingen zijn bijna niet nodig.
Hooguit een snelgids welk draadje waar moet. Het is behoorlijk digibeet proof aansluiten en het werkt.

Uiteraard is het handig om te weten hoe je zelf een andere ssid kan invoeren. De bedoeling is of zal zijn aansluiten en vergeten. Tot nog toe is dat wel mijn ervaring kleine dingetjes daar gelaten.

Voor gebruikers van een eigen router is naast de aanmeld methode bij KPN

Macadres@glasvezel wachtwoord ppp
Macadres@internet wachtwoord ppp
Ook de iets andere Vlan indeling van belang.
Reputatie 8
Bij KPN heb je een "PPPoE aanmelding", bij Telfort niet.
Maar aangezien dat in beide gevallen toch automatisch verloopt heb je daar weinig mee te maken.
Tenzij je een eigen router zou willen gebruiken in de plaats van de Experia Box.
Reputatie 2
Dank Babylonia.

wat zijn de belangrijkste verschillen met KPN?
Reputatie 8
In grote lijnen hetzelfde als voor KPN:
https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/devices/all/internet

https://www.gebruikershandleiding.com/KPN-Experiabox-v10/handleiding-5-598997.html
Reputatie 2
Hoi @henkjan_in_rodenrijs, bedankt voor het delen. De basisinstallatie is dus goed verlopen en alles werkte tegen de avond. Dat is fijn. Alleen ik lees dat je nog niet heel blij bent. Dit omdat je nog werk hebt ervan. Dat komt vast goed ook al kost het even tijd. :(

De WiFi kun je inderdaad gewoon uitzetten.


Henkjan geeft aan:
  • ik heb 2 apparaten erbij (iTV kastje en experia modem) waar geen handleiding bij zit en ik dus geen idee heb hoe in te stellen en wat ik er verder nog mee kan
Omdat mij dit vast ook gaat overkomen:
Waar staat de handleiding van de experiabox?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @henkjan_in_rodenrijs, bedankt voor het delen. De basisinstallatie is dus goed verlopen en alles werkte tegen de avond. Dat is fijn. Alleen ik lees dat je nog niet heel blij bent. Dit omdat je nog werk hebt ervan. Dat komt vast goed ook al kost het even tijd. :(

De WiFi kun je inderdaad gewoon uitzetten.
Reputatie 8
30 Watt wordt door geen van de geleverde apparaten verbruikt.
Wifi, als je dat niet nodig hebt, kun je dat gewoon uitschakelen.
Reputatie 1
..... Wil je dat bezoek nog met ons delen?
goed, de monteur was er dus gisteren. de afspraak kon niet nauwkeuriger dan een dagdeel (ochtend) worden aangekondigd, dus maar thuis werken, wat wel lastig is als het internet er af ligt.... door voorgaande communicatie over wat Telfort bereid is om te doen waren mijn verwachtingen op dat vlak niet te hoog, en zij werden volledig waargemaakt. De monteur heeft t glasvezelmodem aangesloten, de experia kast daarop, en vandaar naar m'n eigen router. en 't internet deed t vrijwel direct. goed begin in elk geval. telefoon ingeprikt: niets. dat is schijnbaar normaal. vervolgens de cat6 kabel door de gang heen naar het iTV kastje, HDMI kabel in de TV en verrek het lijkt het te doen. monteur nog de AB ingesteld op mijn TV. so far so good. na opnieuw opstarten van t iTV kastje (wat duurt dat lang zeg) alleen een foutmelding. ergens storing. ik kreeg t advies het gedurende de dag te proberen, evt eerst harde reset van t modem doen. en ergens in de avond deed de TV t, en vlak voor middernacht de telefoon ook. de toegezegde standaard installatie werkt dus.

Ben ik een tevreden klant nu? Nee.
  • Dat er alleen een standaard (=minimum) installatie wordt aangeboden is al niet goed, nu zit ik nog met redelijk wat eigen werk.
  • ik heb een extra kastje in de meterkast dat continue 30W verstookt.
  • ik heb 2 apparaten erbij (iTV kastje en experia modem) waar geen handleiding bij zit en ik dus geen idee heb hoe in te stellen en wat ik er verder nog mee kan
  • ik heb een nutteloze extra wifi zender die nog meer ruis de ether in stuurt
  • het heeft me nu al een halve snipperdag gekost, en gaat straks nog meer vrije tijd en geld kosten om de kabels weer netjes weg te werken
Reputatie 1
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Ja hoor
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt niet heel positief inderdaad @henkjan_in_rodenrijs. Spijtig om te lezen dat het zo gelopen is. Ik ga er in ieder geval zeker van uit dat de monteur je goed gaat helpen. Wil je dat bezoek nog met ons delen?
Reputatie 1
Nou, als m'n gesprek van vandaag met iemand van Telfort de toon zet, dan gaat t niet leuk worden. Ik had (zoals besproken met Telfort) een mail met info over hoe ik nu allen heb aangesloten en het verzoek dat door te geven aan de monteur. Krijg in mail bot te horen dat ze dat niet gaan doen. Ik reageren dat ik daar verbaasd over ben en niet blij. Wordt ik vandaag gebeld (het begon goed dus) waar iemand met lange tenen 17 keer herhaalde dat ze dat niet KUNNEN doen, waarop ik elke keer reageerde met dat ze t niet WILLEN doen (want een mail doorsturen dat kon mn oma nog wel). Niets opgeschoten, dus ik heb de beste man maar aangeraden een andere carrière te kiezen, want als je als klantenservice medewerker een geïrriteerde klant probeert te overtreffen in geïrriteerd zijn dan zit je niet op de goede plek...

Hopelijk is de monteur straks gewoon wel vriendelijk en behulpzaam (waarschijnlijk wel)...
Reputatie 8
Badge +9

Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.

Ik ben blij dat te lezen! 🙂
Reputatie 1
Ik denk dat, hoewel ze dat misschien graag willen, de wereld zo toch niet in elkaar zit. Zij (Telfort) hebben dit geinitieerd en mijn moeder heeft natuurlijk niets te maken met onderaannemers van Telfort.
Het is nu 14 augustus en hoewel het even geduurd heeft, heeft Telfort/kpn het keurig opgelost.

Dank daarvoor.
Reputatie 1
Even een positief geluid. Mijn migratie naar de nieuwe propositie was is 45 minuten geregeld.
Monteur keurig op tijd, snelle werker en hij nam tijd om e.a. uit te leggen. Ik had, met dank aan Galdor en Babylonia, al wat voorwerk gedaan. Klein minpuntje, de vaste telefoon deed het ook na 24 uur niet. Maar vandaag (na 36 uur) een reset gedaan en ook deze werkt weer.

Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?



Voor het TV deel ben ik daarvan overtuigd en is dat publiek geheim. Prijsverhogingen naar alle klanten afgedwongen door Fox Sports bijvoorbeeld. Het wel of niet kunnen terugkijken van uitzendingen wordt door de leverancier bepaalt technisch kunnen we elke uitzending terugkijken. De houdbaarheid van opnames zal deels met capaciteit hebben te maken maar zal ook vanuit de leveranciers komen. Vooral die niet onbeperkte houdbaarheid van opnames en niet op eigen hardware is uiteraard voor diverse klanten een stap terug.
Reputatie 2
Galdor68 schreef:Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.


Ik verwacht ook te kunnen profiteren van de voordelen die een grote leverancier (als KPN) kan bieden. Schaalvoordelen waardoor de prijs lager is, technische ontwikkelingen waardoor je nieuwe en betere diensten hebt, enz.

In plaats daarvan zie je precies het tegenovergestelde: na bijna 10 jaar XMS net, en Telfort (dat niets heeft gewijzigd aan het systeem) leidt de overstap naar KPN tot minder producten en diensten en hogere prijzen.

En dat zou dan veroorzaakt worden door hun toeleveranciers?
Dat storingsgevoeligheid van coax is net als met dsl en utp sterk afhankelijk van de kabelkwaliteit en de gebruikte kwaliteit connectors.

In onze tijd bij Casema en Ziggo pre fusie nooit gelazer. Een coax stekker is stukken makkelijker te vervangen dan utp. Die coax is simpel het komt via coax binnen je sluit alles daar op aan vanaf de kabel modem/router ga je met utp verder voor internet en coax voor het basis tv signaal zoals mijn zus geen interactief poespas wel internet.

Ik kijk als klant naar mijn kosten en de huidige ontwikkelingen binnen de NV KPN zijn niet allemaal even goed voor de kosten.

Zo komen we weer terug op het thema van dit topic. Het gaat velen meer kosten zonder inhoudelijk veel verbetering.
Reputatie 8
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Het is maar net hoe een klant daar tegenaan kijkt?

Zelf heb ik dat DVB jaren geleden al afgezworen. Dat gepruts met die coax. Altijd gelazer mee.
Ontzettend gevoelig voor storingen. Tot op de dag van vandaag bij mijn ex, met Ziggo en een TV-box aangesloten via coax idem dito. Wil je "Interactieve TV" bekijken, moet je alsnog terug naar de "internetverbinding". Dus waarom die coax dan nog?

Bij een organisatie waar ik het netwerkbeheer doe, welke van gebouw gaat verhuizen, overwegen we zelfs naar "Trined" te gaan. Niet om het DVB-c, want zoals gezegd op dat gepruts via coax zitten we echt niet te wachten. Maar die keus alleen omdat zij 1 Gigabit internet leveren.
En wat krijgen we er voor terug meer controle vanuit de content leveranciers en de providers.
Dat valt niet te ontkennen. Het klant belang is tegenwoordig ver te zoeken.

Dat is en blijft de kern we mogen enkel iets al er aan verdiend kan worden!
En het merendeel doet daar graag aan mee dat is wellicht nog het ergste.

Mee eens wat dat bedrijfs perspectief betreft echter zonder klanten geen bedrijf vrij simpel.

Dvb-c kan inderdaad wel eens stoppen ook bij Ziggo die juist daar zijn bestaansrecht aan te danken heeft.

Los van DVB voor iptv was dit glasvezel systeem toch echt beter dit was hier speciaal voor ingericht. Niet dat hybride gepruts dezelfde bron delen met de dsl klanten.
Reputatie 8
Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.

Maar wel degelijk vanuit bedrijfs-economische redenen.
En dat is toch echt het enige bestaansrecht van een "bedrijf".

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Ach, heel leuk en aardig dat Trined, maar moet evengoed opboxen tegen andere aanbieders in die gemeenten die geen DVB-c aanbieden. Daarmee hun abonnementen goedkoper kunnen aanbieden omdat ze minder kosten hebben. Het is gewoon een gelopen race, dat hele DVB-c.

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

Dat gaat ook op voor koper wat nog vele malen ouder is en het huidige glasvezel systeem het enige wat zover ik op de hoogte ben is veranderd de vervanging van EoF naar Gbic zodat we bij KPN tot 500Mb kunnen afnemen en tot 200Mb bij Telfort via glasvezel. Al met al geen reden tot deze afbouw niet vanuit klant perspectief gezien.


...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

Met maar 750 leden/klanten kan KPN ook heel snel opdoeken hopelijk proviteert Trined van deze ontwikkeling.
Reputatie 8
Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in.
Is al jaren oud, blijft niet eeuwig werken. Zul je dus een keer moeten vernieuwen.

...op basis daarvan heeft Trined geen levenskans?
Op termijn hebben die naar ik vermoed daarmee inderdaad geen levenskans.
Ze hebben al eens eerder uitstel van betaling gekregen omdat ze bijna failliet waren.

De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-cMaar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.


Welke zware stempel?

Die hardware was er allemaal dat kan nu de shredder in. De rest werkte ook prima beter zelfs.
Vanaf zeg 2016 is bewust voor 1 vezel gekozen uit zuinigheid. Het onderhoudskosten aspect is relevant maar deels ook irrelevant op basis daarvan heeft Trined geen levenskans? En Ziggo levert ook precies zo hierbij niet via twee vezels maar via 1 koperdraad wel dvb en iptv precies zoals Lijbrandt etc dit deden. Die kunnen blijkbaar ook twee systemen in standhouden in verband met de bandbreedte is puur analoog uitgezet.

De genexis modellen doen/deden exact wat nu de Experia doet op het punt beheersgemak heb je gelijk. Dit is makkelijker en daarmee goedkoper. Enkel de dvb had uit gehoeven de rest kon prima intact blijven.
Reputatie 8
De enige bijkomstigheid was het stukje DVB-c
Maar dat drukt wel een hele zware stempel op het systeem.
Er worden per woonadres dan twee glasvezel kernen gebruikt. (Eentje specifiek voor dat DVB-c).
Heb je in een wijkcentrale plaats voor 2500 "woonhuis" aansluitingen, moet je echt specifiek appartuur daar neer zetten om 5000 aansluitingen te patchen. Bovendien met ander achterliggend platform, en een heel administratief systeem wat daarbij nog apart afgestemd moet zijn, naast de "normale" IPTV / internet structuur.

Reageer