[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 91809 keer bekeken

Toon het eerste bericht

832 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi @Senior, ik kan mij goed voorstellen dat je graag wilt weten hoe het zit met het vervangen van het NT, het glasvezelkastje. Ik heb dan ook meteen even meegekeken. Ik zie dat er twee opdrachten voor de Guidon monteur in het systeem staan. Dit zijn het patchen van de aansluiting in de centrale en de installatie bij jou thuis. Hij zal dan ook het glasvezelkastje gaan vervangen. Deze heeft de monteur ook bij zich. Ik zie nog geen afspraak staan. Deze kan je maken via de monteursplanner of je kan bellen met 088-7650121. Achter dit nummer zit een team die alles weet over de migratie en de stappen met je door kan lopen.
Reputatie 2
Hoi @Senior, ik kan mij goed voorstellen dat je graag wilt weten hoe het zit met het vervangen van het NT, het glasvezelkastje. Ik heb dan ook meteen even meegekeken. Ik zie dat er twee opdrachten voor de Guidon monteur in het systeem staan. Dit zijn het patchen van de aansluiting in de centrale en de installatie bij jou thuis. Hij zal dan ook het glasvezelkastje gaan vervangen. Deze heeft de monteur ook bij zich. Ik zie nog geen afspraak staan. Deze kan je maken via de monteursplanner of je kan bellen met 088-7650121. Achter dit nummer zit een team die alles weet over de migratie en de stappen met je door kan lopen.

Maar ik heb al een datum geplanned op 30 juli 2019, kan je nakijken of dit dan klopt. Ik heb een emailbevestiging gehad voor deze afspraak.
Reputatie 8
Badge +12
Ik zie inderdaad de datum van overzetting op 30 juli staan. Er is echter nog geen monteur ingepland op die datum. Ik wil je toch aanraden om even te bellen met 088-7650121 of rechtstreeks met Guidion op 088-2000121 om ook een monteur in te plannen voor die dag.
Reputatie 1
Gemiste kans voor Telfort om dienstverlenend bezig te zijn. Volgens mij heeft @Senior alles gedaan wat moest. Dat het op de achtergrond niet helemaal goed is gegaan kan gebeuren, maar Telfort los het zelf voor je klant op in plaats van de klant te vragen om dat voor jullie te doen. De datum 30 juli staat al, dus jullie hoeven alleen maar een monteur te regelen. Dat hoeft de klant niet te doen, toch?
Reputatie 8
Badge +12
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Ik weet ook niet wat Senior allemaal gedaan heeft, dat kan ik niet beoordelen. Nu is het zo dat er een datum vast gesteld wordt. Deze moet wel bevestigd worden en er moet dan ook een monteur ingepland worden. Dit kan via de monteursplanne of om door even te bellen.
Reputatie 2
Beste Bart, Via de monteursplanner kan je niets aangeven, nadat je een datum hebt ingepland. Dus het telfort nummer 088-7650121 gebeld, alleraardigste mevrouw maar keek alleen in het systeem en ja hoor.... u staat voor de 30 juli ingepland voor overzetting, maar verder kan ik niets voor u doen. Bel maar naag Guidion. Ja dat heb ik natuurlijk ook gedaan, maar na 3 kwartier ! in de wacht, heb ik toch maar opgehangen. Er zijn belangrijkere dingen in het leven😉

Nu maar hopen dat er een monteur staat ingepland voor 30 juli die de patch verzorgd en de installatie bij mij thuis doet.
Reputatie 2
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Ik weet ook niet wat Senior allemaal gedaan heeft, dat kan ik niet beoordelen. Nu is het zo dat er een datum vast gesteld wordt. Deze moet wel bevestigd worden en er moet dan ook een monteur ingepland worden. Dit kan via de monteursplanne of om door even te bellen.

hoe werkt het dan wel? Je vult toch je overgangsdatum in, in de “monteursplanner”. En Guidion gaat dan toch de monteur plannen? En Telfort de overstap?

Of zijn er meer acties nodig dan:
14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.
en uit punt 2:
Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd.

Want als dit niet is wat je moet doen dan snap ik wel waarom die monteurs niet op komen dagen.
Reputatie 1
algemene opmerking: de verstrekte info is erg algemeen en bevat geen technische info. nu zal dat voor de meeste mensen prima zijn, maar ik wil dat wel weten. wat verder ook niet helpt is dat ik toen voor Lijbrand koos juist vanwege het DVB-C dat nu dus komt te vervallen. ik heb geen behoefte aan interactieve tv voor die paar programma's die ik nog kijk. en voor als iemand voorstelt om me te laten terugbellen, dat heb ik gedaan maar Telfort neemt geen contact op.

maar nu de eerste vragen:
  • wat voor kabel komt er tussen het glasvezel modem en de 'box' bij de TV? is dat de zelfde coax die ik nu gebruik? (ja deze is geschikt voor digi tv (DVB-C incl HD kanalen), een fatsoenlijke Hirschmann). Deze is netjes aangelegd en weggewerkt en een nieuwe trekken zou nogal een verbouwing betekenen.
  • is er ook een CI kaart beschikbaar? ik zit niet te wachten op nog een kastje met eigen AB , bij voorkeur wil ik de TV blijven gebruiken zoals nu.
  • heb je met een moderne smart-TV ook nog die box nodig? ik vervang liever mn TV dan dat ik een extra kastje moet neerzetten
  • ik neem aan dat het internet het gewoon doet met elke router? het aangeboden combi geval voldoet niet aan mijn eisen en wil ik niet gaan gebruiken (ik heb nu een separate router en wifi-AP)
Reputatie 1
Je 'zorgeloze' nieuwe aansluiting is alles behalve dat met deze wensen.
Coax is eventueel voor ethernet te gebruiken met 2 Moca omzetters als die multicast doen.
Je krijgt een ip tvbox die via de router van Telfort werkt, heel handig voor elke tv een box.
Een eigen router is mogelijk mits die met vlans kan werken, daar is een ander topic over.
Telfort en Kpn zijn niet zo slim om een app voor smart tv te maken, liever doen ze alles op zijn moeilijkst.
@henkjan_in_rodenrijs
1. Vanaf de experia box naar de tvontvanger heb je normaal gesproken een utp kabel nodig.
Hetzelfde als met de Amino's die maken ook van utp gebruik.
Je kan dit inderdaad met een moca systeem oplossen waardoor je de coaxkabel kan blijven gebruiken.

2. Nee je zal de stb moeten gebruiken de afstands bediening is net als die van de Amino voor basis functie zoals aan en uit en volume aan de tv te koppelen. Een mogelijkheid voor extra tv's is een chromecast aanschaffen en vanuit de itv app casten.

3.ja of je moet overstappen naar KPN deze hebben een app voor samsung smart tv's vanaf 2017 die momenteel net zo beperkt is als de app voor smartphone's en tablets.

4. Helaas zal niet elke router het doen deze moet met Vlans overweg kunnen en IGMP er is maar een beperkt aantal merken die zonder al te veel ellende werken. Neem je ook telefonie bij Telfort af zit je bijna zeker aan de Experiabox vast als je niet via een omweg de benodigde gegevens wil achterhalen.

Als je zoweinig TV kijkt is internet only wellicht genoeg dan moet je in kaart brengen wat je nog kijkt en wat je hiervoor wil betalen. Inclusief 1 tv ontvanger kost het je €10,00 p/m voor tv bij internet. Neem je andere opties kan je duurder uitkomen.

De 3 NPO zenders kan je op elke smart tv via de NPO start app kosteloos zien, kijk je ook de commercielen is er NLziet de combinatie van NPOStart RTL XL en KIJK.
Reputatie 1
Bedankt @Galdor68 en @AndreM voor de info (ook al wordt ik er niet vrolijker van)

ethernet kabel (vanaf router) ligt er ook wel, maar dat is in ook gebruik voor t LAN en internet (muziek streamen en de chromecast; switch ligt in t TV meubel).

kwa TV kijken beperkt dat zich tot NPO123, soms Canvas of BBC en als ik me verveel disco of ng.

telefoon heb ik ook van Telfort idd.

beetje onbegrijpelijk moeilijk doen allemaal, duidelijk niet vanuit de klant gedacht dit. zelfs Ziggo lijkt minder erg dan dit...
Met een geschikte switch is de tv ontvanger aansluiten vrij eenvoudig op te lossen.

Npo kan dus zonder tv abonnement Discovery ook via hun dplay app en de site, bbc zal lastiger zijn voor canvas zal het mogelijk ook lastig zijn. NG is zover ik het kan zeggen niet online te zien.

Dit hele project is inderdaad meer om het bedrijf KPN eenvoudiger te maken pure besparing.
Reputatie 1
Met een geschikte switch is de tv ontvanger aansluiten vrij eenvoudig op te lossen.
ziet er goed uit, en betaalbaar ook nog. 1 zorg minder alvast

canvas wordt lastig denk ik, BBC idem
code:
canvas schrijft:  Gebruikers met een account zonder een Belgisch adres

Indien u niet beschikt over een Belgisch adres heeft u niet automatisch het recht, op basis van deze regelgeving, de programma's te bekijken. De wetgeving baseert zich dus niet op de nationaliteit, maar op de domicilie.
Let op: We implementeren de regels zoals ze gesteld worden door de regelgever. Daarnaast spelen de eisen van de aanbodleveranciers ook mee. Zij hebben een stem in dit debat en staan niet altijd toe dat hun programma's "overal" mogen verdeeld worden.
Reputatie 1
Als je tv toevallig een dvb-t2 tuner heeft dan kan je daar gratis Npo 1-3 en lokale zenders mee ontvangen.
Heb je geld te veel dan biedt Digitenne de zenders die je noemt, tenminste als het signaal goed genoeg is
Ps @AndreM zoals je ziet is KPN op de goede weg met hun Smart tv app.
Naast digitenne is er ook nog canal digital voordeliger dan Digitenne.
Reputatie 1
Oh fantastisch, die Kpn app is te vinden op wel 1 tv merk.
CD heb ik via mijn huidige provider en hun app werkt o.a. op mijn LG tv's.
Wel mooi dat CD het via internet levert, dat open (kabel) idee dat er tig jaar hoort te zijn beperkt ons nog altijd enorm.
Reputatie 1
Als je tv toevallig een dvb-t2 tuner heeft dan kan je daar gratis Npo 1-3 en lokale zenders mee ontvangen.
DVB-T volgens de handleiding. wat voor antenne is daar voor nodig?
Dvbt heb je niks meer aan Digitenne en daarmee ook de Npo worden in Dvb T2 HEVC h.265 doorgegeven.
Reputatie 8
Badge +11
@bickel Wat je aangeeft klopt helemaal 🙂 Dat is gewoonlijk hoe je de monteur en de omzetting kan inplannen. Wat Bart bedoelde is dat wij de afspraak niet namens de klant kunnen maken. Dus als er onverhoopt iets mis gaat met de afspraak of als deze nog niet is ingepland, is het wel nodig dat diegene zelf even contact opneemt met Guidion om de afspraak te maken.

@henkjan_in_rodenrijs Klopt, technische info en specificaties staan niet in de startpost, maar ik snap dat jij graag meer wilt weten. Het forum is daar de ideale plek voor, en ik zie dat je al op weg geholpen bent. Dat is fijn! Als je nog vragen hebt of als we iets voor je kunnen betekenen, laat het gerust weten.
Reputatie 1
@bickel

@henkjan_in_rodenrijs ! Als je nog vragen hebt of als we iets voor je kunnen betekenen, laat het gerust weten.

Nou, wat dacht je van een.helder antwoord van Telfort op mijn vragen? Of gewoon de gevraagde technische details verstrekken? Dat is toch zo moeilijk niet?

@bickel

@henkjan_in_rodenrijs ! Als je nog vragen hebt of als we iets voor je kunnen betekenen, laat het gerust weten.
Nou, wat dacht je van een.helder antwoord van Telfort op mijn vragen? Of gewoon de gevraagde technische details verstrekken? Dat is toch zo moeilijk niet?

Ik zou het zelf practische details noemen ik ben het er mee eens dat dit ontbreekt in het start bericht.
Het is mij opgevallen dat een aardig wat klanten nooit de Amino hebben gebruikt en alleen via de coax uitgang tv hebben gekeken. Ik kan me wat dat betreft voorstellen dat de verandering ook en juist wat de extra kosten betreft het grootst is.
Reputatie 8
Badge +11
Welke vragen bedoel je dan precies @henkjan_in_rodenrijs? Ik zie een bericht met een viertal vragen van je, waar Galdor de antwoorden al op heeft gegeven. Die antwoorden kloppen en daar kunnen wij vrij weinig aan toevoegen. Daarna zie ik alleen nog een vraag van je over een DVB-T(2) en antenne. DVB-T is door KPN uitgefaseerd, voor dat netwerk wordt nu alleen nog DVB-T2 gebruikt. Andere vragen dan dat zie ik hier niet van je staan.
Reputatie 1
Vanmorgen overgezet naar de nieuwe propositie.
Was toch wel argwanend n.a.v.de vele negatieve reacties hier op het forum.
Het is mij 100% meegevallen.Monteur van Guidion kwam stipt op tijd(was zelfs nog iets te vroeg)
Aardige man, nam de tijd om de situatie te bekijken en dacht met me mee over de netwerkaansluitingen waardoor ik een switch kon besparen in de meterkast.Was wel enige tijd bezig om de afstandsbediening te koppelen aan onze 2e tv (verkeerde code...),maar ook dat loste hij op.
Al met al ongeveer is hij een uur bezig geweest en alles werkt perfect,mag ook wel eens gezegd worden.
Had wel mijn voorbereidingen getroffen door een aantal switches te vervangen door Netgear GS105/8 E ivm ICMP en al mijn devices vast op DHCP gezet.Port forwarding op de Experia V10 was makkelijk in te stellen en mijn NAS is weer bereikbaar van buiten af...
Ben blij met deze soepele overstap, het kan blijkbaar ook in 1 keer goed.
Precies en die gevallen lezen we hier niet of nauwelijks. Het staat en valt echt met welke monteur komt.
Dat mag ook zeker wel vaker gezegd worden, de meeste monteurs zijn prima gasten, maar zoals ook in het echte leven zijn er altijd een paar die het verpesten voor de grote groep.

Reageer