[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

Toon het eerste bericht

411 reacties

Aan alle oud glasvezel propositie klanten
Kijk je nu alleen via DVB-c dus de coax of ook via een Amino

Voor alle klanten met een Amino verandert er niet zo heel veel je krijgt in plaats van de A140 (of indien nog in gebruik de 540)

Één van deze twee, naar alle waarschijnlijkheid de Arris.

Zodra je een bericht met een abonnements nummer en pincode krijgt is de itv site en nieuwe app bruikbaar. Ik baseer dit op de ervaring van mijn verhuizing waarbij ik ook over moest.
Ruim voor de oplevering op het nieuwe adres kon ik de andere app en site al gebruiken.

Kijkt iemand alleen via DVB-c op de hoofd televisie of op een 2e of 3e televisie in die situatie zou je de vraag kunnen stellen heb ik €5,00 voor een exra ontvanger over(dit pas na het eerste jaar)
Heb je geen smartphone, tablet, laptop, desktop computer en of een chromecast en wil je hierin niet investeren. Dan zou naast alleen internet van Telfort een TV abonnement bij Ziggo een oplossing zijn.(of ook het internet daar onder brengen)

Vooral voor de oudere minder technisch aan gelegde klanten zou Ziggo mischien het beste of enige alternatief zijn.

Zijn de eerder genoemde producten aanwezig of wil je hier in investeren dan heb je alternatieven.
Het DVB-c aanbod is beperkter dan via de Amino.
Op het huidige systeem is het aanbod via de TV-ontvangers ook uitgebreider dan via de site en de app.

Alternatief 1
Tv kijken op een laptop of desktop via de itv website.
Alternatief 2
Kijken op een Tablet (telefoon is wel heel klein)
Alternatief 3
Kijken op de Televisie daarvoor wel een chromecast aanschaffen daarna kan je vanaf tablet of telefoon vanuit de app kunnen casten.

Het radio deel is hiervoor uitgelegd met nuttige links met dank aan @Babylonia

Er is nog wel een provider (Trined) die nog hetzelfde levert als het systeem wat bij Telfort verdwijnt maar deze is niet landelijk dekkend dus niet voor iedereen een alternatief.
Reputatie 1
Badge
Ik zit dus op dat 100mbit netwerk van concepts en was al een paar jaar benieuwd of ik ook voor 200mbit
in aanmerking zou kunnen komen, in het verleden was mij verteld dat het concepts netwerk niet sneller kon of te wel niet werd geupgrade naar 500mbit en nu dus het goede nieuws.
De brief had ik ontvangen vorige maand maar ik dacht dat alleen analoog werd uitgezet.

Ik zou graag nu wel willen overstappen en zal jullie daarvoor opbellen, ivm ploegendiensten is het lastig om mij te bereiken.
Nu is mijn vraag, ik heb nu internet en interactieve TV zonder telefonie, is het mogelijk dat ik alleen internet
kan krijgen van 200mbit, ik kijk namelijk bijna geen TV meer door mijn onregelmatige werk tijden.
Kom ik in aanmerking voor die aanbieding, 6 maanden 200mbit voor 37,50 euro en daarna 42 ,50 euro?
Reputatie 6
Badge +9
@bickel bedankt voor de feedback. Dat is zeker iets waar we wat mee kunnen. Als ik je bericht zo lees, heb je dan nog verdere vragen? Zo ja, dan hoor ik dat graag.

@Michel72, je kan zeker al overstappen. Bel mijn collega daar voor op of start een chat. Je kan als je wilt dan ook kiezen voor de aanbieding. Let er op dat je dan wel een nieuw jaarcontract aangaat. In ieder geval wil mijn collega graag de mogelijkheden met je bespreken.
Reputatie 1
Badge
@Galdor68 en @Babylonia
Jullie advies is goed bedoeld. Maar waarom neem ik TV en RADIO af van een provider?
Dat doe ik toch voor het gebruiksgemak?

Via internet TV kijken (zoals NDR of ARTE die straks niet meer in het pakket zitten)
Ik zal dan moeten gaan streamen naar je TV. als je het in de huiskamer op je TV scherm wil kijken.
Hoe doe je dat met een uitzending 's avonds laat of midden in de nacht die je wilt opnemen?
Dat wordt lastig of je moet van elk station uitzoeken en onthouden of er iets van "uitzending gemist" is voor dat station.
Paar veranderingen nog bij dit projeect aan het thuis netwerk gedeelte.
Van de situatie waarbij je een glasvezel kastje met een router van de provider of een eigen router hebt.

Per aansluiting kan het glasvezel kastje er ander uit zien. Hier zit in het witte deel
1 rj45 kabel naar de Amino, 1 rj45 naar in dit geval een Sitecom router, en 1 rj11 voor de telefoon.
De andere kant is de catv module voor het DVB-c signaal.

Hieronder de nieuwe situatie

Deze foto is in een andere woning gemaakt en net als bij vorige kan het er anders uitzien. In de voorgaande periode dat woningen van glasvezel zijn voorzien zijn er verschillende typen onderplaten (FTu) gebruikt
Op de foto het voorlaatste model nu is het een veel kleiner wit kastje met een blauw klepje.

De verandering het witte deel is hier dus weg. Waar de catv zat op de andere foto is de nieuwe glaskast (NT of MC) geplaatst. Afhankelijk dus van het type onderplaat komt er een passende NT hier zit alleen nog een rj45 ethernet uitgang deze gaat naar de Experiabox op de afbeelding een v10, dit kan ook de v10a worden.

Practisch verdwijnt het hele catv deel er kan niet meer via coax televie worden gekeken.
Alle kabeltjes die in de voorgaande NT zaten en de losse router gaan nu allemaal in de Experia Box.
Deze heeft 2 rj11 telefoon aansluitingen en 4 rj45 ethernet aansluitingen. LETOP de v10a heeft 1 rj11 telefoon aansluiting en 3 rj45 aansluitingen.

Voordeel van deze situatie nog maar 1 kabel naar de televisie.
Voor een smart tv en de Amino moest je twee kabels gebruiken of met 2 switches ook 1 kabel dat vergde wel enige know how.
Nu dus vanaf de Experia 1 utp kabel naar de tv ontvanger indien nodig daar een Geschikte switch als je de smart tv niet via wifi wil verbinden.
Voor de overige bedraad aangesloten apparaten zal er dus weinig veranderen deze kabels of Verbindings set zullen al aanwezig zijn.

De grootste meest ingrijpende wijziging is dus het televisie en radio gedeelte.
Zie daarvoor Dit topic met nuttige links en Dit topic met info
Heb je bedacht een beperkter aanbod is voor extra televisies of ook voor de hoofd televisie genoeg, of wil je niet teveel veranderen lees niet verder maar bekijk de twee gelinkte topics met enkele alternatieve mogelijkheden.

Als je dit leest wil je de mogelijkheden van de nieuwe tv ontvanger ook op een extra televisie,
Mogelijkheden zoals Netflix en Youtube ,terugkijken via de gids, begin gemist, Videoland via Telfort, kijken vanaf het begin.

Heb je nog geen netwerk aansluiting in de betreffende ruimte dan zal je deze moeten creëeren bij voorkeur een kwalitatieve cat6 kabel met masieve koperkern liefst dubbel afgeschermd. Cat5e kan ook en andere soorten kabels zullen werken, maar als het dan toch moet kan je het beste bij de kabelkeuze niet te zuinig zijn cat7 is iets teveel van het goede op dit moment.

Een andere oplossing zou de eerder gelinkte verbindingset via het stroomnet zijn of dit goed werkt is sterk afhankelijk van het electra netwerk. Kies je voor deze oplossing kan het slim zijn iets meer uit te geven en een uitvoering met wifi te kiezen. Voor elke tvontvanger is dan een adapter nodig.

Een derde ietwat kostbare oplossing is de bestaande coax kabels blijven gebruiken en hier een Moca adapter voor inzetten het principe in zekere zin hetzelfde als de andere verbindingset echter hier maak je gebruik van de al aanwezige coax kabels.

Je kan de bestaande coax vervangen voor ethernet kabels dat kan soms lastig zijn zeker als deze er al jaren zitten.

Ik hoop dat samen met de andere bijdragen het hele proces iets duidelijker is geworden.

Nog een kleine aanvulling heb je een eigen router dan kan je deze als accespunt voor wifi gebruiken.
Hier is op het forum al wel een en ander over te vinden.

Je zal afhankelijk van de bestaande situatie met éénmalige kosten te maken krijgen vooral als het bestaande netwerk uitgebreid of aangepast moet worden dit is in de startpost niet heel duidelijk.
Helaas dit heb je nu eenmaal zelfs als je naar een andere provider wil overstappen.
Wil je echt helemaal niks veranderen dan is er eigenlijk maar 1 keuze en dat zal ik hier niet hoeven te noemen, heb ik elders al gedaan.

Veel succes en weeg alles goed af deze en de andere 2 topics kunnen hier mischien in bijdragen.
HenkD schreef:

@Galdor68 en @Babylonia

Jullie advies is goed bedoeld. Maar waarom neem ik TV en RADIO af van een provider?
Dat doe ik toch voor het gebruiksgemak?

Via internet TV kijken (zoals NDR of ARTE die straks niet meer in het pakket zitten)
Ik zal dan moeten gaan streamen naar je TV. als je het in de huiskamer op je TV scherm wil kijken.
Hoe doe je dat met een uitzending 's avonds laat of midden in de nacht die je wilt opnemen?
Dat wordt lastig of je moet van elk station uitzoeken en onthouden of er iets van "uitzending gemist" is voor dat station.

De radio is zoals gezegd goed op te lossen op de oude propostie kon je net als met de nieuwe radio via de tvontvanger luisteren sluit er door middel van een optical kabel een geluidssysteem op aan en dit probleem is vrij simpel opgelost.

Ik ben zelf ook van dvb-c via de glasvezel overgegaan op dit nieuwe systeem en geloof me het gebruiks gemak om radio te luisteren is niet veel anders.

Ja de FM tuner heb je niks aan sorry, tenzij je een dippool antenne gebruikt voor de etherzenders ook hier zal je in de toekomst een probleem krijgen als FM compleet vervangen wordt voor DAB+

Voor de NDR zal je het duitse pakket moeten afnemen en om op te nemen ook dat pakket erbij
Ndr zit met de Amino ook al in het duitstalige pakket. Maar was ook te zien via DVB en tenzij je een video recorder hebt niet opneembaar hooguit live opnemen. Dus ja het zal mischien of bijna zeker meer kosten waar je dan wel iets meer gebruiksgemak voor terug krijgt dat blijft een persoonlijke afweging.

Persoonlijk had ik dit systeem, internet itv en dvb via glasvezel, juist ook graag gehouden het dvb deel is naast synchrone up en download de enige reden dat we zijn overgegaan. Waren een aantal specifieke tvkanalen er niet waren we vermoedelijk nog kabel klant. Door het combivoordeel en dergelijke is Telfort aantrekkelijk. Voor televisie is er eigenlijk maar 1 altijd al geweest die het meest uitgebreide aanbod heeft. Ook die (VZ oranje rood tegenwoordig) heeft te maken met zenders zoals AMC die zelf besluiten te stoppen.
Reputatie 6
Badge +9
Bedankt @Galdor68 voor de duidelijke uitleg. Heel erg fijn. @HenkD maakt dit verhaal de situatie duidelijker? Kun je hier verder mee? Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.
Niet meer relevant.
Voor de mensen die erg lui zijn je kan natuurlijk ook google home mini koppelen aan je bluetooth set dan kan je gewoon je radio aanroepen welke zender ook.
Prijzig maar inderdaad een optie.
Je had ze met de blackfriday al bij Albert heyn voor 24 euro

Reageer