[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 832 reacties
  • 90410 keer bekeken


Toon het eerste bericht

832 reacties

Reputatie 8
Komt mij helemaal niet bekend voor...
Mij wel. Diverse providers maken gebruik van PPPoE waarbij je voor internet die inlog gegevens nodig hebt. (Waaronder bijv. KPN, en wat ik me dacht te herinneren bij een kennis waar ik in het verleden internet heb aangesloten, ook bij T-Mobile). Dat is doorgaans bij de door de provider geleverde modem/routers al automatisch ingevuld. Daarom merkt een klant dat niet, en lijkt de verbinding "automatisch" tot stand te komen als men een dergelijke "provider" geleverde router aansluit. Gebruik je een eigen router heb je die gegevens echter wel degelijk nodig.

Had het juist voor T-Mobile opgezocht, en kreeg daar juist negatieve berichtgeving over.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/instellingen-eigen-modem-t-mobile-thuis-280431

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/gebruik-eigen-modem-t-mobile-thuis-vdsl-276070

Maar dat waren al wat oudere berichten. Vandaar de hint om het eerst goed na te vragen.

Komt mij helemaal niet bekend voor...Mij wel. Diverse providers maken gebruik van PPPoE waarbij je voor internet die inlog gegevens nodig hebt. (Waaronder bijv. KPN, en wat ik me dacht te herinneren bij een kennis waar ik in het verleden internet heb aangesloten, ook bij T-Mobile). Dat is doorgaans bij de door de provider geleverde modem/routers al automatisch ingevuld. Daarom merkt een klant dat niet, en lijkt de verbinding "automatisch" tot stand te komen als men een dergelijke "provider" geleverde router aansluit. Gebruik je een eigen router heb je die gegevens echter wel degelijk nodig.

Had het juist voor T-Mobile opgezocht, en kreeg daar juist negatieve berichtgeving over.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/instellingen-eigen-modem-t-mobile-thuis-280431

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/gebruik-eigen-modem-t-mobile-thuis-vdsl-276070

Maar dat waren al wat oudere berichten. Vandaar de hint om het eerst goed na te vragen.



Het glasnetwerk is van Vodafone overgenomen en daar heb je geen gegevens nodig. Bij ADSL kan het natuurlijk anders zijn. De tweede link is ook vdsl

De "oude" propositie is van Concepts geweest gebruikt ook geen PPPoE gewoon een MTU van 1500 en gewoon al jaren ipv6. Dat de "oude" propositie van Concepts is geweest kun je route nog gewoon zijn.
Reputatie 8
Het zal best, ik gaf je alleen maar een hint om het eerst goed uit te zoeken.
(Daar steek ikzelf geen tijd in). Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee. 😉
Dat heb je kennelijk gedaan. Dan is het toch opgelost?
Helaas is het service niveau van Guidion er niet beter op geworden de afgelopen 2 weken. Nog steeds komen monteurs niet opdagen bij de afspraken. Op diverse klachten fora komt steeds naar voren dat Guidion niet aan zijn verplichten heeft voldaan.

Hoe gaat telfort dat doen met de klanten die verplicht over moeten?
Hoe gaat telfort dat doen met de klanten die verplicht over moeten?

Daarom is hier een jaar voor uitgetrokken maar als er meer dan verwacht eerder overwillen dan is het in weze door eigen toedoen dat het spaak loopt.
Alle providers die werken met Guidion kampen met klachten over het niet komen opdagen van de monteurs.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is spijtig om te lezen. Ik hoor hier zo weinig tot geen klachten meer over eigenlijk. In ieder geval weet ik dat ze bij Guidion hun uiterste best doen om alle afspraken zo soepel mogelijk te laten verlopen. Mocht iemand toch nog problemen ervaren dan horen wij dat graag. Dan kunnen we uitzoeken wat er aan de hand is.
@Bart - Telfort het kan zijn dat de klachten jou niet bereiken. Ze zijn er helaas wel ondanks jullie inspanningen om alles weer in orde te krijgen bij jullie externe partij. De externe partij Guidion heeft nog steeds problemen met het zorgen dat de monteurs de afspraken ook daadwerkelijk na komen. Ik zou zeggen kijk twitter, en de klachtenfora maar na. Dan weet je ook dat er nog steeds klachten zijn over het niet komen opdagen van de monteur.

het haalt zelfs de krant. https://www.gelderlander.nl/nijmegen/klanten-telfort-zitten-weken-zonder-verbinding~a1c5c7b1/
Reputatie 1
@Babylonia
ben inmiddels weer bezig met de Experia V10 en de Syno2600. Ook gelezen van je vele heldere en helpende bijdragen op andere Fora. Blijkbaar heb je er tijd en voor en, haast belangrijker nog, zin in. Ga zo door in het Nieuwe jaar en alvast de beste wensen.

Nog een belangrijke aanvulling op de uitleg met twee routers achter elkaar (NAT achter NAT), mocht je die set-up willen gaan toepassen. Er zit daarbij nog een addertje onder het gras in die set-up. (Algemeen aandachtspunt bij NAT achter NAT set-ups).


Het standaard sub-net van de Experia Box ligt in het bereik 192.168.2.xx Dat is hetzelfde standaard bereik voor het "WiFi gast" sub-net van de Synology router. Dat conflicteert dan met elkaar, en krijg je onberekenbare fouten in je connectie.


Om dit soort problemen te vermijden, zou je ofwel het sub-net van de Experia Box eerst anders in moeten stellen. Ofwel je zou bij de allereerste "instel Wizard" van de Synology router om die te gaan gebruiken, deze nog NIET achter de Experia Box moeten aansluiten. Alleen een LAN-verbinding tussen PC en Synology router. Na de basis Wizard te hebben doorlopen, de sub-netten in de Synology eerst andere bereiken moeten geven. Pas daarna aansluiten met de Experia Box.


Vraag 1: heb je een voorkeur voor het wijzigen van de sub-netten in de Experia V10 of is het makkelijker en beter in de Syno2600 te doen?

Bij een allereerste start met set-up Wizard van een Synology, gebruik je om veiligheidsredenen beter ook direct een andere gebruiksnaam dan "admin". (Erna is dat niet meer te herstellen). Met een andere loginnaam met "adminrechten" is het eigenlijke "admin" account ook nog aanwezig, maar zou je (om dezelfde veiligheidsredenen) dat kunnen uitschakelen = niet verwijderen.
("Admin" is de meest voorkomende inlognaam. Maak het potentiële hackers niet te gemakkelijk).


Vraag 2: in een ander Forum las ik dat je een harde reset van de Syno2600 aangeeft. Is daarmee dan wél achteraf een andere gebruikersnaam dan admin te (her-)stellen?
Router rt2600ac Change Admin Password
Reputatie 8
Vraag 1: heb je een voorkeur voor het wijzigen van de sub-netten in de Experia V10 of is het makkelijker en beter in de Syno2600 te doen?
Ik heb de sub-netten van al mijn routers op andere bereiken staan. 😉
Dus zowel van de router van Telfort die ervoor zit, alsook die van de Synology zelf.
En dat heeft dan te maken met < DEZE > reden m.b.t. VPN (+ doorloop achterliggende links).

Makkelijkste is misschien te beginnen met een ander sub-net van de Telfort router die ervoor zit.

Vraag 2: in een ander Forum las ik dat je een harde reset van de Syno2600 aangeeft. Is daarmee dan wél achteraf een andere gebruikersnaam dan admin te (her-)stellen?Router rt2600ac Change Admin Password

Nee, achteraf is niet een andere -extra- gebruikersnaam dan admin in te stellen, vandaar om dit direct meteen in het begin te doen, bij de installatie wizard.
In een brief van Telfort wordt mij gemeld dat Telfort overgaat naar volledig digitaal omdat Telfort dan meer tijd kan besteden aan het verbeteren en onderhouden van de digitale diensten. In de brief staat ook dat Telfort zich kan voorstellen dat het voor ons even wennen is maar ze gaan de overstap zo makkelijk mogelijk maken en ik niet meer ga betalen wanneer ik naar de nieuwe internet verbinding over ga. Nu heb ik geïnvesteerd in een decoder met opname mogelijkheid, heb ik bewust gekozen voor coax ivm 2 TV’s op de 1e verdieping en een radio in de keuken.
Vanavond maar eens even gebeld met Telfort om te ervaren hoe makkelijk ze de overstap voor mij willen maken. Na maar 1 min in de wacht werd ik vriendelijk te woord gestaan door Joyce. Nadat ik mijn situatie had uitgelegd, kreeg ik de 1e 12 maanden gratis het opname pakket aanboden. Toen ik aangaf dat ik hier niet zo blij van werd omdat dit op den duur voor mij duurder wordt, ging ze kijken wat er mogelijk was en werd in in de wacht gezet. Na 10 minuten wachten werd de verbinding verbroken en heb ik opnieuw gebeld... De mevrouw die toen te woord stond was iets minder vriendelijk en toen in aangaf dat ik dan tzt mij misschien maar moet gaan oriënteren op andere aanbieders, werd de verbinding verbroken...
De 3e keer kreeg in Coen aan de lijn en hij was erg vriendelijk maar gaf aan dat het systeem het alleen toestaat om het opname pakket gratis aan te bieden voor max 2 x 6 maanden. Na 12 maanden was er een kans dat het weer voor een jaar verleng kon worden wanneer ik dan contact op nam, maar garantie kreeg ik niet. Kortom: omdat Telfort vanwege efficiëntie overstapt naar volledig digitaal moet ik toch extra gaan betalen om hetzelfde blijven te ontvangen, ik moet namelijk gaan betalen voor het opname pakket en 2 extra decoders. Om nog maar niet te spreken van het vervangen van de Coax door utp kabel en het kopen van een nieuwe internet radio ...
Dit is toch niet helemaal wat Hans beloofd in de Telfort TV-reclame: “Wie had dat gedacht ... De kwaliteit die we gewend zijn, maar dan heel voordelig”. Wie heeft dezelfde ervaring en hoe heb jij dat opgelost?
@ge685502 het basis abonnement wordt inderdaad niet duurder mits je van de 1 op 1 overstap gebruik maakt. Heb je meerdere ontvangers nodig en een opname pakket gaat het uiteindelijk wel duurder worden, is dit niet het eerste jaar het volgende jaar zeker. Je zou jaarlijks kunnen bellen om te verlengen dan heb je vaak wel een tijdelijke korting. Als je nu al een korting krijgt aangeboden verspeel je vermoedelijk het contract vrij zijn hoewel dat vermoedelijk bijzaak is.

Ga eerst eens na of alle tv's echt een ontvanger nodig hebben of wellicht is er al een chromecast aanwezig dan kan je vanuit de app streamen. Wat betreft de radio met een soundbar aan de tv ontvanger via de spdif optical werkt perfect.
Reputatie 1
Guidion is net langs geweest. !0 minuten te laat. In een kwartier klaar.
XMSNET klant. Bestaande router aangesloten aan Experiabox
Tot dusver werkt het nog zonder problemen.

Op de snelheid na! Die is al die jaren bij Xmsnet up en down 100Mb geweest.
Telfort heeft verzekerd die snelheid gehandhaaft zou blijven.

Dat is NIET het geval. Alle speedtesten laten zien dat ik down 50 Mb haal. up iets meer: 60Mb.
Reputatie 8
Bestaande router aangesloten aan Experiabox
En als je rechtstreeks test achter de Experia Box, zonder extra router?
@allwheels je abonnement is wel 100/100 neem ik aan?
Reputatie 1
Jazeker. Het is altijd 100/100 geweest en daar is ook niets aan veranderd. Bovendien heb ik een up die groter is dan de downloadsnelheid (60 Mb)
Reputatie 1
Even een reactie op Babylonia.

Het lukt mij niet om dat zelf voor elkaar te krijgen. (Vier wielen is beter dan drie. Vijf wielen is nog beter. Ik heb haar zelfs zes.)

In ieder geval had ik met de bestaande router een 100/100 verbinding.
@allwheels met de bestaande router bedoel je een Sitecom of een andere zelf gekocht model?
De snelheden zijn bedraad gemeten?

De situatie is nu dus Glasvezelkast --->Experia----> eigen router

De Experia is een modem/router dus in principe kan elk kabeltje uit jouw router poort 1-4 regelrecht in 1 van poorten 1-4 op de Experia haal je dan nog die 100/100 niet zit er bij Telfort in het eigen systeem iets niet goed.
Reputatie 1
@Galdor68 klopt allemaal. Ik heb destijds zelf een router moeten kopen (D-link). De verbinding is bedraad. Mijn router zit in een van de vier poorten van de Experia box. Ik gebruik alleen de internetverbinding.

De upload begint wel bij 100 Mb, maar knijpt daarna af naar 60 Mb. De download ligt stabiel op 50 Mb.

Dus geen 100/100 verbinding!

Groet, Allwheels

P.S. Net gezien dat de volgende overgang er ook alweer staat aan te komen. Maar nu naar KPN. Ik heb nog even overwogen om naar XS4ALL te gaan. Maar dat hoeft nu niet meer.
Reputatie 8
@Galdor68 klopt allemaal. Ik heb destijds zelf een router moeten kopen (D-link). De verbinding is bedraad. Mijn router zit in een van de vier poorten van de Experia box. Ik gebruik alleen de internetverbinding.
En zoals eerder gevraagd, wat levert een snelheidsmeting op, als je een PC bekabeld rechtstreeks aan de Experia Box koppelt, en dus niet achter je tweede router. Dit om na te gaan of het probleem reeds in het stuk t/m de Experia Box ligt, of pas in het traject erna.
Reputatie 1
En zoals eerder gevraagd, wat levert een snelheidsmeting op, als je een PC bekabeld rechtstreeks aan de Experia Box koppelt, en dus niet achter je tweede router. Dit om na te gaan of het probleem reeds in het stuk t/m de Experia Box ligt, of pas in het traject erna.

Zodra het me lukt, ga ik dat proberen. Het resultaat koppel ik hier terug.

Groet, Allwheels
Reputatie 1
Badge
.
Dit is toch niet helemaal wat Hans beloofd in de Telfort TV-reclame: “Wie had dat gedacht ... De kwaliteit die we gewend zijn, maar dan heel voordelig”. Wie heeft dezelfde ervaring en hoe heb jij dat opgelost?


Zit met het zelfde dilemma als jij.
Let ook op dat je straks ook TV zenders kwijt bent: o.a. NDR en ARTE. Daar moet je namelijk het DUITSLAND pakket extra voor bijkopen. 😐
Bovendien moet je voor elke TV en RADIO een aparte ontvanger hebben. Dus na één jaar moet je als je op 2 plekken TV wilt kijken en op een ander plek RADIO wilt luisteren 2x huur gaan betalen voor die extra ontvangers. En natuurlijk betalen voor opnemen.

.
@HenkD Radio zou met een losse FM radio met antenne al op te lossen zijn, zo heb ik dat hier in 1 kamer opgelost, of gebruikmaken van het internet en hier een Internet radio voor gaan gebruiken dan heb je een legio aan kanalen nog meer dan via de TV ontvanger.

Even specifiek zijn Radio kan je via de ontvanger luisteren die zal je dan op een externe geluidssysteem zoals een Soundbar kunnen aansluiten met de optical uitgang van de ontvanger hiervoor hoeft de televisie niet aan.

Voor ELKE Tv en radio is dus niet helemaal juist.

Het is allemaal wel even anders dan gewend maar goed op te lossen zonder heel veel kosten.
omdat het DVB wegvalt zal er voor TV mits noodzakelijk inderdaad bij elke tv een ontvanger en verbinding met de Experiabox nodig zijn. Ik schrijf bewust mits noodzakelijk omdat het aanbod via het DVB aanbod op deze oude propositie net zo beperkt of nog beperkter is dan via de itv app en website.

voor een slaapkamer zou indien aanwezig streamen vanaf een telefoon of Chromecast prima kunnen, dit is uiteraard afhankelijk van welke kanalen je in welke ruimte wil zien.
Reputatie 8
Voor nogal wat TV-zenders zijn er genoeg alternatieven om het zonder TV-kastje te bekijken.
https://telfort.itvonline.nl/welkom

Voor zenders als Arte heb je een groter aanbod in verschillende talen via internet zelf:
https://www.arte.tv/en/

NDR is ook via internet te ontvangen:
https://www.ndr.de/fernsehen/
https://www.ndr.de/fernsehen/livestream/index.html
https://www.youtube.com/ndrdoku
https://www.youtube.com/user/ndr/channels

Voor radio zijn die alternatieven helemaal enorm. De keus is groter dan jij ooit nodig zult hebben.
Bijvoorbeeld:
http://www.onlineluisteren.nl/
https://www.radioviainternet.nl/

http://www.allradio.nl/
Op alfabet: http://www.allradio.nl/?display=az
Populariteit: http://www.allradio.nl/?display=popular
Reputatie 2
Voor nogal wat TV-zenders zijn er genoeg alternatieven om het zonder TV-kastje te bekijken.
https://telfort.itvonline.nl/welkom

Dank voor de uitleg.
We kunnen of moeten straks dus ook op andere manieren tv kijken, maar wat en hoe is niet altijd duidelijk of zelfs bekend.
Misschien dat Telfort daar meer aandacht aan kan besteden buiten dit forum, om de onrust weg te nemen.

Telfortklanten met de oude propositie kunnen niet zien wat straks op iTV online te zien is. De app en de link werkt nog niet, pas na overstap. En streamen is voor veel ouderen die naar NDR oid willen kijken iets onmogelijks.

.

Reageer