[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

• 27 augustus 2018
  • 821 reacties
  • 87990 keer bekeken

Toon het eerste bericht

821 reacties

Reputatie 8
Badge +11
De monteur brengt inderdaad 17,50 euro per kwartier extra in rekening. Ook voor bepaalde extra handelingen zoals het aanbrengen van een stopcontact zullen nog weer extra kosten in rekening gebracht.
Ik zou nieuw aan te leggen bedrading sowieso vooraf doen dan is het een kwestie van inpluggen en klaar op het moment dat de nieuwe NT en Experia wordt geplaatst. Of in ieder geval goed inventariseren wat echt nodig is.
De monteur brengt inderdaad 17,50 euro per kwartier extra in rekening. Ook voor bepaalde extra handelingen zoals het aanbrengen van een stopcontact zullen nog weer extra kosten in rekening gebracht.
Bedankt voor je reactie. Maar ik kan dus nergens terug vinden wat die extra handelingen dus kosten naast de 17.50 per kwartier.

Waar kan ik de tarievenlijst terug vinden op de website van telfort hier over?
Reputatie 3
Badge +1

De monteur brengt inderdaad 17,50 euro per kwartier extra in rekening. Ook voor bepaalde extra handelingen zoals het aanbrengen van een stopcontact zullen nog weer extra kosten in rekening gebracht.Bedankt voor je reactie. Maar ik kan dus nergens terug vinden wat die extra handelingen dus kosten naast de 17.50 per kwartier.

Waar kan ik de tarievenlijst terug vinden op de website van telfort hier over?

Ik denk dat je dat het beste aan Guidion kan vragen

Mocht je vragen hebben over de installatie, dan staat Guidion je graag telefonisch te woord. Je kunt Guidion bereiken op het volgende nummer: 088 2000 120.
Reputatie 8
Badge +11
Dat klopt inderdaad wat je zegt Dennis_L. Guidion kan hier zeker meer over zeggen. Daarnaast krijg je ook nog een informatiepakket over de overgang waar de tarieven ook in vermeld komen te staan.
Ik heb deze hele draad van 15 pagina's met verbijstering zitten doorlezen.

Toen ik nog bij XMS klant zat keek ik op twee TV's digitaal via DVB-C.
Toen interactive TV mogelijk werd kreeg ik één Amino gratis, de 2e heb ik zelf gekocht en werkt zonder probleem zonder extra maandelijkse betaling.

Toen XMS naar Telfort ging bleef interactieve TV gewoon werken zonder verdere kosten.

Ik lees dat ik na de migratie (na één jaar) moet gaan betalen om op mijn 2e TV beeld te krijgen. Of om radio te luisteren gelijk met TV!
En opnemen op eigen harddisk (en dus echt bewaren) kan ook niet meer zoals nu met mijn Humax recorder kan opnemen en het naar mijn Mediaserver of PC kan copieren.

Ik zal het aanbod van KPN afwachten,
Een 2e ontvanger gratis zolang het abonnement duurt lijkt me logisch.
Zoniet dan rest niets anders dan overstap naar Ziggo.
Reputatie 1
@Babylonia - terugkoppeling als beloofd,
al duurde het met de nieuwe ExperiaV10 + installatie wat langer dan ik dacht.
*
Nogmaals bedankt voor je zeer uitgebreide info. Heb mijzelf wat overschat. Heb daarom voorlopig het eenvoudig gehouden zodat ik een werkend systeem heb dat ik daarna kan uitbouwen.
*
De Synology 2600AC (bedankt voor je latere info daarover) moet nog komen, dus eerst nog maar mijn oude Dlink-router achter de ExpV10 gezet.
Op de Dlink-router heb ik de port forwards tbv OpenVPN en L2TP (beide via mijn NAS) laten staan zoals die er stonden en werkten.
*
Zo is het dus voorlopig; en het werkt, intern (lan, wifi) en extern (3G/4G):
< INTERNET >
Public IP _ ExperiaV10 = xxx.xxx.xxx.xxx
Intern IP _ ExperiaV10 = xxx.xxx.2.xxx
Lan-1: xxx.xxx.2.xxx => DHCP binding = Dlink-router (xxx.xxx.0.xxx)
=> Poort forwarding > App.Config.= VPN > ‘OpenVPN...’ (TCP en UDP 443)
=> Poort forwarding > App.Config.= VPN > ‘L2TP...’ (UDP 500,1701,4500)
Lan-2: i(p)TV
Lan-3: NAS (is backup van familielid; hij kan dus niet in mijn eigen Lan, met dank aan @WJB)
Lan-4: --- (nog vrij)
RJ11-1: Gigaset S685IP (ook gekoppeld aan Lan van Dlink-router tbv. instellen via webpage)
(dus niet tbv VOIP; vaste lijn van Telfort gaat over VOIP)
RJ11-2: --- (nog vrij)
*
Alle commentaar is welkom!
NB. Waarom ben jij eigenlijk geen voorstander van gebruik van DMZ zoals @WJB? Dat is toch makkelijker dan alles zonder fouten in port forward/mapping te moeten zetten? Al weet ik dat je wel moet oppassen.
MVG, J_T
Reputatie 8
RJ11-1: Gigaset S685IP (ook gekoppeld aan Lan van Dlink-router tbv. instellen via webpage)
(dus niet tbv VOIP; vaste lijn van Telfort gaat over VOIP)

En dat werkt dan zonder problemen?
Dat komt dan mogelijk omdat "Telfort" VOIP (poort 5060) in de Experia Box via het LAN wordt geblokkeerd, en het om die reden met aansluiting via de D-Link router dan geen conflicten geeft?

NB. Waarom ben jij eigenlijk geen voorstander van gebruik van DMZ zoals @WJB? Dat is toch makkelijker dan alles zonder fouten in port forward/mapping te moeten zetten?
Ook al heeft je D-Link router ook een firewall, ik ga van het standpunt uit dat je zo min mogelijk risico's zou moeten nemen, en nooit meer poorten open zet dan absoluut strikt noodzakelijk. Slechts 4 poorten open zetten in plaats van 65.535 is toch nogal een groot verschil. Je weet nooit welke nog onbekende veiligheidslekken door slechte firmware implementatie er in routers verscholen zitten?

Juist door beperkingen en het "slopen" van bepaalde functies in de firmware wat providers doorgaans met hun te leveren modem/routers uithalen, werkt DMZ vaak niet eens op een wijze zoals bedoeld. Bij een Experia Box V8 model levert dit gewoon stabiliteitsproblemen op in de verbinding. (Bij de V10 heb ik het verder niet uitgeprobeerd).
Reputatie 1
@Babylonia
toen ik in Application Configuration een nieuwe appnaam tbv de Gigaset wilde aanmaken kreeg ik bij opgave van poort 5060 onder UDP idd. de melding:
De volgende poorten zijn gereserveerd door het modem en kunt u niet gebruiken:
TCP:8085
UDP:5060, 16384~16434
Kies een andere poort.
Ik heb toen een poort in de 6000 range gemaakt.En dat werkte.
Maar later nadenkend vroeg ik mij af of de Gigaset eigenlijk wel Poort forwarding nodig heeft omdat hij is aangesloten op RJ11-1 en ik de verbinding met de Dlink-router alléén gebruik om via de ingebakken Login-Interface van de Gigaset wijzigingen aan te brengen; wat makkelijker gaat dan met de handset.
Ik gebruik de Gigaset dan ook niét met een apart VOIP-abo.
Ik heb dus de complete Gigaset Poort forwarding weer verwijderd en de Gigaset bleef gewoon werken met inbellen en uitbellen. Had ik vooraf kunnen bedenken dus.... (idd, hou het eenvoudig !!)

Je DMZ-reactie was en is ook mijn idee al sinds jaren, maar ik laat mij graag beleren; van @WJB op het KPN-forum heb ik ook het een en ander geleerd.

De Syno2600 wordt binnenkort besteld. Je eerdere opmerkingen daarover heb ik al genoteerd. Zal met tzt. daarmee wel melden

En verder, met NAT achter NAT nog geen problemen ondervonden. Via OpenVPN en L2TP die als Service staan op mijn NAS (dus gebruikt als server en niet als client), die weer aan de Dlink-router gekoppeld is, kan ik van buitenaf via 3G/4G of externe wifi prima inloggen op mijn Lan. Zo gek is die ExpV10 blijkbaar nog niet.

(viel me bij googlen op hoe actief en behulpzaam jij wel niet was en bent !!
mogen Telfort en Syno wel blij mee zijn)
Reputatie 8
En verder, met NAT achter NAT nog geen problemen ondervonden.
......
Zo gek is die ExpV10 blijkbaar nog niet.

Men heeft op aanwijzingen van een aantal "test-gebruikers" wel zaken moeten corrigeren hoor.
Aanvankelijk waren de poorten 4000 tot 5000 geblokkeerd "voor eigen gebruik door Telfort (?)". Heeft 9 maanden geduurd voordat men er van doordrongen was, dat dit toch echt niet geaccepteerd kon worden. (O.a. VPN L2TP maakt gebruik van poort 4500. Was toen niet mogelijk).

Als het aan die test-gebruikers lag zouden er nog een aantal zaken bijgesteld moeten worden.
Maar daar heeft KPN/Telfort geen oren naar. (O.a. het niet kunnen ontgrendelen / vrijgeven van poort 5060, zodat VOIP doorgestuurd kan worden naar achterliggende apparatuur).
Ik lees op fora zoals tweakers dat Gideon met capaciteitsproblemen zit. Met het gevolg dat soms afspraken niet worden nagekomen of dat afspraken worden geherpland waardoor je zonder diensten zit. Weet iemand of de dienst verlening wordt verbeterd bij Gideon.
Reputatie 8
Ik vermoed dat je beter bij Gideon zelf zou kunnen aankloppen met wat zij aan informatie geven. Heb je het uit eerste hand.
Er zal dan hoe dan ook wel voor de dagen dat je niet van de diensten gebruik kan maken een vergoeding moeten komen en ik heb er vertrouwen in dat dit ook wel zal gebeuren, mits je als klant hierover zelf aan de bel trekt. Ik vind het wel on acceptabel dat de hardware in de pop al omgezet wordt terwijl er in huis nog geen andere NT is geplaatst dat lijkt mij een foutieve volgorde.
Reputatie 8
Badge +11
Het ging inderdaad een tijdje bij Guidion niet helemaal zoals je mag verwachten. Dit had meerdere oorzaken, onder andere met betrekking tot de capaciteit. Nu is er de afgelopen weken met man en macht gewerkt om alles weer op de rit te krijgen. Dit zien we ook terug. Het gaat weer zoals je mag verwachten.
Het ging inderdaad een tijdje bij Guidion niet helemaal zoals je mag verwachten. Dit had meerdere oorzaken, onder andere met betrekking tot de capaciteit. Nu is er de afgelopen weken met man en macht gewerkt om alles weer op de rit te krijgen. Dit zien we ook terug. Het gaat weer zoals je mag verwachten.
Maar Bart hoe verklaar je op bijv. klacht.nl dat ik van de afgelopen weken alleen maar zie dat de monteur niet komt opdagen.

https://www.klacht.nl/guidion/

Dit zijn recente meldingen dus geen oudere. Weet je dus zeker dat je een KPI van 100% behaalt?
@hardstyler dat zullen niet alleen Telfort gerelateerde klachten betreffen, je weet neem ik aan dat ze bij Guidion voor meerdere partijen werken 100% is hoe dan ook niet reëel.
@hardstyler dat zullen niet alleen Telfort gerelateerde klachten betreffen, je weet neem ik aan dat ze bij Guidion voor meerdere partijen werken 100% is hoe dan ook niet reëel.

Maar het is ook bekend dat door het personeelstekort bij Giudion de providers zitten met klachten. Het gaat dus niet om het product van telfort wat fout gaat maar van externe partij waar telfort mee werkt. Daar zit het pijn punt. En dit geldt dus ook voor andere providers die hebben daar ook last van.

Het betekend dat Telfort veel wilt doen voor zijn klant maar het niet kan waarmaken omdat de externe partij in gebreke is.
Reputatie 6
Badge +9

Het ging inderdaad een tijdje bij Guidion niet helemaal zoals je mag verwachten. Dit had meerdere oorzaken, onder andere met betrekking tot de capaciteit. Nu is er de afgelopen weken met man en macht gewerkt om alles weer op de rit te krijgen. Dit zien we ook terug. Het gaat weer zoals je mag verwachten.Maar Bart hoe verklaar je op bijv. klacht.nl dat ik van de afgelopen weken alleen maar zie dat de monteur niet komt opdagen.

https://www.klacht.nl/guidion/

Dit zijn recente meldingen dus geen oudere. Weet je dus zeker dat je een KPI van 100% behaalt?

Wat @Galdor68 aangeeft klopt. Wij zijn niet de enige provider die met Guidion samenwerkt. Om nog even een aanvulling te geven op @Bart - Telfort; de problemen hebben twee oorzaken:

1. De monteurs werken met een nieuw ordersysteem;
  2. Er zijn veel meer opdrachten sinds klanten overstappen na ons bericht over het einde van het oude glasvezelabonnement.
Door bovengenoemde veranderingen is het werkpakket van de monteurs wekenlang groter geweest dan wat de monteurs aan konden. Er wordt hard gewerkt om de problemen op te lossen: er zijn meer monteurs en meer klantenservicemedewerkers ingezet en afspraken zijn verplaatst. Verwachting is dat het nog 2 weken duurt voor alles weer loopt zoals voorheen.
Ook ik heb een e-mail ontvangen over de verplichte overstap naar de nieuwe propositie. Ik neem alleen internet af, en heb momenteel mijn eigen router rechtstreeks aangesloten op het Genexis-modem. Kan ik onder de nieuwe propositie mijn eigen router rechtstreeks aansluiten op de NT (en dus de Experia Box niet aansluiten)?

Mijn router (Apple Time Capsule) ondersteunt geen vlan tagging. Is dit in mijn situatie (alleen internet, geen tv/telefonie) noodzakelijk?

Mocht ondersteuning voor vlan tagging noodzakelijk zijn: als alternatief zou ik een managed switch met ondersteuning voor vlan tagging kunnen aansluiten tussen de NT en mijn eigen router, toch?
Reputatie 8
Mocht ondersteuning voor vlan tagging noodzakelijk zijn: als alternatief zou ik een managed switch met ondersteuning voor vlan tagging kunnen aansluiten tussen de NT en mijn eigen router, toch?
Voor internet alleen, zou dat met een managed switch inderdaad ingesteld kunnen worden.

Voorbeeld < HIER > wat in dat geval wel uitgaat van een netwerk bij KPN.
Bij Telfort wordt voor internet (en VOIP) VLAN 34 gebruikt.
Dank! Inmiddels heb ik echter besloten over te stappen naar T-Mobile Thuis. Daar heb ik ook een managed switch nodig, maar zij leveren hier 750/750 mbit/s voor een lager bedrag dan waar Telfort 100/100 mbit/s voor levert.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi Galapogos, fijn dat Babylonia je vragen heeft kunnen beantwoorden. Jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten. We hopen je in de toekomst nog eens terug te zien 🙂 Je weet ons te vinden als we iets voor je kunnen doen.
Reputatie 8
Dank! Inmiddels heb ik echter besloten over te stappen naar T-Mobile Thuis. Daar heb ik ook een managed switch nodig, maar zij leveren hier 750/750 mbit/s voor een lager bedrag dan waar Telfort 100/100 mbit/s voor levert.
Het is maar de vraag of dat zal lukken bij T-Mobile??
Zij gebruiken namelijk typische PPPoE inloggegevens om connectie met internet te leggen.
Die geven ze vooralsnog niet vrij. (Net als de meeste andere providers). Ik zou daar eerst eens heel grondig navraag voor gaan doen bij klantenservice en/of T-Mobile forum of dat gaat zoals je voor ogen hebt.

Bij Telfort heb je niet die expliciete gegevens nodig, omdat de verbinding gewoon "automatisch" tot stand komt zonder inlog gegevens. (Met uitzondering van telefonie VOIP gegevens. Die geeft Telfort ook niet vrij).
Reputatie 2
Ook ik heb een e-mail ontvangen over de verplichte overstap naar de nieuwe propositie.......

Worden er ook e-mails verzonden?

Dank! Inmiddels heb ik echter besloten over te stappen naar T-Mobile Thuis. Daar heb ik ook een managed switch nodig, maar zij leveren hier 750/750 mbit/s voor een lager bedrag dan waar Telfort 100/100 mbit/s voor levert.Het is maar de vraag of dat zal lukken bij T-Mobile??
Zij gebruiken namelijk typische PPPoE inloggegevens om connectie met internet te leggen.
Die geven ze vooralsnog niet vrij. (Net als de meeste andere providers). Ik zou daar eerst eens heel grondig navraag voor gaan doen bij klantenservice en/of T-Mobile forum of dat gaat zoals je voor ogen hebt.

Bij Telfort heb je niet die expliciete gegevens nodig, omdat de verbinding gewoon "automatisch" tot stand komt zonder inlog gegevens. (Met uitzondering van telefonie VOIP gegevens. Die geeft Telfort ook niet vrij).

Komt mij helemaal niet bekend voor nog even voor de zekerheid nagevraagd in T-Mobile topic op Tweakers. Dat is gewoon mogelijk zonder inloggevens voor internet.
Voor telefoon geven ze netzo als de meeste providers ook geen gevens
Even zoeken in de startpost van het [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie topic op tweakers.

Reageer