[Vraag en antwoord] Zorgeloos naar een nieuwe glasvezelverbinding

  • 27 augustus 2018
  • 676 reacties
  • 80222 keer bekeken

Badge +13
Tussen eind 2018 en eind 2019 wordt de internetverbinding vernieuwd van alle klanten met een oud glasvezelpakket (Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS). Met deze overgang komen analoge radio en televisie en DVB-C te vervallen. Heb jij zo'n pakket, dan krijg je alle informatie op de mat. Nu al benieuwd? Lees dan hieronder het antwoord op de 30 meest gestelde vragen.



Wat kun je verwachten?


Je kiest zelf de overstapdatum en je opties.
Je ontvangt als klant van het oude glasvezelpakket een brief en e-mail met een uitnodiging. In de uitnodiging vind je een link naar de monteursplanner. Daar vind je alle opties van je pakket en kun je je monteursdatum bekijken en aanpassen. Deze datum is altijd op een werkdag.

De monteur maakt op de installatiedag alles in orde.
Op de dag van installatie is het belangrijk dat je aanwezig bent, zodat de monteur het nieuwe netwerk kan aansluiten.
• Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.
• De monteur komt thuis bij je langs.
• Hij sluit de nieuwe verbinding aan en zorgt dat de nieuwe apparatuur goed werkt.


Wanneer ...


2. ... word je overgezet naar het nieuwe glasvezelpakket?
Klanten worden vanaf nu tot eind 2019 in fasen uitgenodigd voor deze overgang. De daadwerkelijke overgang begint eind 2018. Er is van tevoren geen planning bekend. Je hebt ruim een maand voor de geplande overgangsdatum toegang tot de monteursplanner (zie afbeelding hieronder) waarin je je opties kiest en eventueel de overgangsdatum aanpast.

Je kunt alleen de monteursplanner gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen.

Wil je nu al overgaan naar de nieuwe verbinding? Laat je dan vooral gratis terugbellen.


3. ... krijg je je nieuwe apparatuur?
Je ontvangt de nieuwe apparatuur binnen 2 weken voor de installatiedag.

4. ... gaat de analoge radio, analoge televisie en DVB-C uit?
Dit gebeurt gedurende 2019 in fasen. Iedere klant wordt uitgebreid geïnformeerd voordat de overgang plaatsvindt.


De nieuwe apparatuur



5. Waarom ontvang je nieuwere apparatuur?
De nieuwe glasvezelverbinding heeft een andere techniek en daarom heb je een ander glasvezelkastje, internetmodem en tv-ontvanger nodig. Je krijgt deze apparatuur gratis in bruikleen.

6. Welke internetmodem en tv-ontvanger(s) ontvang je?
Je nieuwe modem is een Experia Box V10. Met dit draadloze modem kun je met meerdere computers tegelijk draadloos op internet. De computers moeten uitgerust zijn met een interne of externe draadloze ontvanger. Naast de draadloze verbinding kun je maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Je nieuwe tv-ontvanger is een Arcadyan HBM2260 of Arris 2952V2. Deze tv-ontvangers verschillen wat van de buitenkant van elkaar, maar zijn van binnen hetzelfde. Met deze tv-ontvangers haal je veel nieuwe mogelijkheden in huis zoals een tv-aanbod met ruim 40 zenders, haarscherpe beeldkwaliteit, Programma Gemist, Live TV Pauzeren en toegang tot Netflix.

7. Met welke kabels sluit je de nieuwe tv-ontvanger aan?
Een SCART- en HDMI-aansluiting, dus aan te sluiten op elke tv.

8. Wat doe je met je oude Amino tv-ontvanger(s) en modem?
Als deze door Telfort zijn geleverd, neemt de monteur ze mee nadat hij de nieuwe apparatuur installeert. Heb je de apparatuur in eigen bezit? Dan mag je er natuurlijk mee doen wat je wilt. Breng deze bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel of naar een inzamelbak bij jou in de buurt.


9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het nieuwe glasvezelpakket verschilt voor iedereen. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet ziet, geven we hier alleen een globaal overzicht:

Je betaalt níet extra voor:
  • Je huidige pakketsamenstelling: internet, internet en tv of alles-in-1
  • Je huidige internetsnelheid (zie 11)
  • Het nieuwe modem en de eerste nieuwe interactieve tv-ontvanger (zie 6)
  • Het uitgebreide zenderpakket (zie 21)
  • De monteur, aansluiting en activatie (zie 13)
De volgende onderdelen kun je toevoegen:
  • Meerdere interactieve tv-ontvangers (€5,- / stuk*)
  • Het Opnemen pakket (€5,-*)
  • Extra snelheid (vanaf €7,50*)
  • Extra zenderpakketten (vanaf €7,50*)
*Dit zijn de uiteindelijke prijzen van deze onderdelen. Je krijgt nog een paar cadeautjes, waaronder de eerste extra tv-ontvanger 1 jaar lang gratis. Wil je weten welke acties er nog meer voor jou zijn, laat je dan door ons terugbellen of wacht tot je toegang hebt tot de monteursplanner.

Je kunt de monteursplanner alleen gebruiken:
- Zodra je bent uitgenodigd. Wil je een cadeautje uitkiezen in de monteursplanner, doe dit dan 3 weken voordat je wordt overgezet.
- Als je niet zelf contact opneemt of je laat terugbellen om over te stappen. In dat geval bespreek je je cadeautjes met de klantenservice.


10. Kun je gebruik (blijven) maken van CombiVoordeel?
Jazeker! Zolang je thuis en mobiele abonnement op hetzelfde adres geregistreerd zijn blijf je gebruik maken van CombiVoordeel.


Snel internetten


11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar (waar mogelijk):
  • 50/50 Mb/s
  • 100/100 Mb/s
  • 200/200 Mb/s
Je krijgt je huidige snelheid zonder meerprijs. Extra snelheden zijn als optie mogelijk en zijn maandelijks uit te zetten. Wil je extra snelheid, laat je hiervoor dan door ons terugbellen.




Wat betreft je e-mail…


12. Wat gebeurt er met je e-mailadres?
Je huidige e-mailadres(sen) en eventuele aliassen behoud je. Stap je over naar een andere provider, dan worden deze opgeheven.


De nieuwe apparatuur installeren




13. Komt er een monteur en is het monteursbezoek gratis?
De monteur van onze installatiepartner Guidion komt gratis langs om het glasvezelkastje te vervangen en installeert gratis het internetmodem, de WiFi, de tv-ontvanger(s) en je vaste telefoon.
- Houd er rekening mee dat het bezoek van de monteur ongeveer twee uur duurt. De monteur gaat niet weg tot alles goed is aangesloten, dus het kán ook langer duren. Mocht je vragen hebben, neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.
- De monteur heeft de taak om de aansluiting te installeren. In sommige gevallen zijn er extra werkzaamheden nodig met een meerprijs. Bijvoorbeeld de installatie van een extra stopcontact, werk in de kruipruimte van het huis of het wegwerken van kabels.


14. Hoe maak je de afspraak met de monteur?
Voordat je je nieuwe internetverbinding krijgt, ontvang je per e-mail en sms een uitnodiging om een afspraak te maken met de monteur.

15. Moet je nog kabels trekken?
De monteur zorgt ervoor dat alles werkt en gaat ook de eventuele nodige kabels trekken. Hij gaat alleen niet door de kruipruimte. Hierover kun je het best overleggen met Guidion.

16. Zit je een tijd zonder diensten?
De installatie van nieuw glasvezel wordt vóór de opheffingsdatum van je oude glasvezelverbinding gepland. Daarnaast hebben we onze overstapdienst technisch verbeterd en hebben onze monteurs extra training gekregen over deze overstap. Hierdoor kun je zonder zorgen overstappen. Je kan gedurende één dag een paar uur geen gebruik maken van je diensten zoals internet, telefoon en televisie. Er kan een dag voorbij gaan voordat ook de vaste telefoon weer werkt.


Analoge televisie & opnames




17. Kan je analoge radio en televisie blijven gebruiken?
Dat is vanaf de overstapdatum niet mogelijk. Deze diensten werken niet in combinatie met nieuw glasvezel.

18. Kan je de app van Glashart media blijven gebruiken?
Nee, maar er is wel een nieuwe app voor iTV Online met meer mogelijkheden.

19. Behoud je je opnames?
De opnames zijn op een andere server opgeslagen en werken met een andere techniek, of zijn op je huidige tv-ontvanger opgeslagen. Hierdoor kun je de opnames niet behouden. Je nieuwe opnames blijven natuurlijk wel veilig opgeslagen en je kunt programma's terugkijken.

20. Kan je nog met je hard disk of dvd recorder opnemen?
Deze functionaliteit komt helaas te vervallen. Om op te nemen gebruik je het Opnemen pakket. Daarmee kun je:
  • Tot 6 programma's tegelijk opnemen en afspelen via elke tv-ontvanger in huis
  • 200 uur aan opnames (HD en SD) maken
  • Opnames afspelen tot een jaar na opnamen
Ook zonder het Opnemen pakket, kun je bij Telfort:
  • Gratis programma’s terugkijken
  • Gratis Begin Gemist gebruiken
  • Gratis Live tv pauzeren
  • Online tv kijken in de hele EU

Nieuwe interactieve tv mogelijkheden



21. Wat is het zenderaanbod van het nieuwe pakket?
Het aanbod bestaat uit 29 HD-zenders en in totaal ruim 40 televisiezenders en ruim 90 radiozenders. Dit is gesplitst in 2 zenderpakketten: het basispakket en het uitgebreide pakket. Het aanbod kan uitgebreid worden met extra zenderpakketten. Bekijk ons online zenderoverzicht om precies op de hoogte te zijn van de beschikbare zenders.

22. Op hoeveel televisies kan ik interactieve tv aansluiten?
Je kunt maximaal 5 tv-ontvangers aansluiten.

23. Kun je ook met de nieuwe tv-ontvanger opnemen?
Met Interactieve TV kun je eenvoudig met 1 druk op de knop live programma's pauzeren, hervatten en terugspoelen. Als je het Opnemen pakket erbij neemt kun je losse uitzendingen opnemen, maar ook een gehele serie inplannen. Je opnames worden veilig bewaard in de Cloud.

24. Kun je dan ook programma’s pauzeren en terugkijken?
Bepaal zelf wat je wanneer kijkt met gratis terugkijken.

25. Kun je op andere apparaten televisiekijken?
Ja, Interactieve TV werkt ook op je smartphone, tablet en laptop.

26. Kun je dan Netflix via de tv-ontvanger kijken?
Ja, dat kan! Met de Netflix-app van de tv-ontvanger log je in met je eigen Netflix abonnement.

27. Kun je nog steeds de zenders in HD kijken?
Je ontvangt 29 zenders in HD (High Definition).

28. Is het mogelijk dat je geen HD op 1 meer hebt?
Tegenwoordig hebben alle klanten hun HD zenders vanaf het eerste kanaal.


29. Is het mogelijk om kosteloos op te zeggen?
Je bent contractvrij dus hoeft nooit te betalen om op te zeggen. Hiervoor laat je je door ons terugbellen.

30. Moet je een nieuw jaarcontract afsluiten om over te stappen?
Nee! Als je overstapt met je huidige pakketsamenstelling (internet, internet en tv of alles-in-1) blijft je pakket maandelijks opzegbaar. Voor andere extra's (tv-ontvangers, zenderpakketten, extra snelheid enz.) hoef je geen jaarcontract af te sluiten. Je kunt wel kiezen voor een jaarcontract, als je het bijbehorende aanbod aantrekkelijker vindt. Sluit je een jaarcontract af, dan ga je akkoord met bijbehorende voorwaarden.

Heb je een andere vraag? Stel 'm dan hieronder.

676 reacties

Ik mis een regel voor klanten die ook telefonie hebben zoals ik dat had. Ik krijg nu korting maar moet daar uiteindelijk €2,50 extra voor betalen. Of is dat onderdeel van de genoemde basis abonnement bij punt 9? Verder een helder en duidelijke uitleg en complimenten voor het op tijd aankondigen.
Reputatie 8
Badge +17
Heb hier niets op aan te merken
Ik heb wel een vraag, ook al is dit niet voor mij van toepassing.

Klopt deze snelheid wel?

Snel internetten


11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar:

  • 50/50 Mb/s
Moet dit niet 50/05 Mb/s zijn?
Ja dat moet kloppen, omdat punt 9 zegt dat je prijs hetzelfde blijft. Als de snelheden dan veranderen klopt dit niet. Ik heb voor de gelijke snelheid tijdelijke € 2,50 korting na 6 maanden dus 2,50 extra maar dan blijft mijn basis abonnement wel gelijk met wat ik op de oude propositie betaalde €45,00 ipv €42,50 voor 50/5.
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb wel een vraag, ook al is dit niet voor mij van toepassing.

Klopt deze snelheid wel?

Snel internetten


11. Welke maximale internetsnelheid krijg je met het nieuwe pakket?
Er zijn drie snelheden beschikbaar:

  • 50/50 Mb/s
Moet dit niet 50/05 Mb/s zijn?

Lijkt mij niet; de oude propositie was al 50/50Mbps dus als de snelheid gelijk blijft, blijft het toch 50/50Mbps

Overigens vind ik die 50/5Mbps op glasvezel sowieso een rare keuze.
Ik kreeg toch echt te horen bij een 'verlenging', dan wel in de nieuwe propositie,
dat het 50/5 ging worden.
En mijn abonnement, glas alles in 1 was inderdaad €42,50 maar in juli met de prijsverhoging, werd het ook €45,00.
Precies de reden voor mij om nu niet te 'verlengen' en nog wat andere zaken....
Vandaar ook mijn opmerking.

Maar als het hier dus 50/50 blijft, is dat natuurlijk helemaal goed.
Klanten die 2015/2016 overstapten hielden ook 50/50 maar gingen totaal 1 euro in kosten omhoog(46,00), wat ik toen met het wegvallen van het dvb-c signaal niet kon rijmen dus niet in meegegaan.

Net te vroeg verhuist ik zou waarschijnlijk geen nee zeggen tegen dit aanbod zeker niet tegen een kostenloze 2e ontvanger en blijvend maandelijks opzegbaar dus niet de veranderingen die voor mij door die verhuizing gelden.(Hint hint 😎)
Er staat:
9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het basisabonnement blijft gelijk aan de prijs die je op dit moment betaalt. De eerste tv-ontvanger is inbegrepen in de prijs van het basisabonnement.
Dit suggereert dat 2e en volgende ontvangers niet in de prijs zijn inbegrepen, maar in mijn huidige abonnement zijn 2 ontvangers wél inbegrepen. Hoe zit dat?

Ik heb nu al een glasvezel in huis en geen coaxkabel meer in gebruik. Het Genexis-modem maakt uit het glasvezelsignaal analoge TV en analoge radio: er zit een coax-aansluiting op het modem. Het TV-signaal gebruik ik niet, maar het radio-signaal wel. Wordt dat glasvezelmodem vervangen en maakt het nieuwe modem geen analoog radio-signaal meer?

Er staat ook:
6. Welke internetmodem en tv-ontvanger(s) ontvang je?
Je nieuwe modem is een Experia Box V10. Met dit draadloze modem kun je met meerdere computers tegelijk draadloos op internet. De computers moeten uitgerust zijn met een interne of externe draadloze ontvanger. Naast de draadloze verbinding kun je maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Ik heb nooit een draadloos modem van Telfort ontvangen, maar gebruik een zelf gekochte WiFi-router plus Ethernet switch om diverse apparaten via netwerkkabel of draadloos aan te sluiten.

Ik heb het gevoel dat die hele vervanging niet of veel minder van toepassing is op de ex-Concepts klanten, zoals ik, die vanuit de historie wat andere apparatuur in huis hebben dan klanten die altijd al Telfort-klant waren. Klopt dat?
@ko_van_den_berg vraag 1 betreffende de radio ja je verliest de coax uitgang en inderdaad wordt dat glasvezel kastje vervangen voor een model die 1 utp/rj45 uitgang heeft echter is radio luisteren via de nieuwe tv ontvanger vrij simpel en sluit je deze op een geluids systeem aan bijvoorbeeld een soundbar dan hoeft hier de tv niet voor aan.

Je tweede vraag het is juist wel van belang omdat je tenzij je weet wat je doet en hoe het moet, je vast zit aan de Experiabox en omdat de tv via 1 draad gaat moet je een geschikte switch hebben een managed type met igmp ondersteuning. Dus nee het klopt niet zeker als je ook telefonie afneemt voldoet niet elke router.

Hier op het forum is wel het een en ander te vinden over geschikte modem routers maar zoals gezegd het instellen is niet altijd even makkelijk.

Wat betreft die 2e ontvanger staat er op je factuur geen regel extra tvontvanger a€4,00 of 5,00?
Ooit had ik 1 TV-ontvanger, een Amino 110 (ik ben niet helemaal zeker over het nummer).
Die werd vervangen door een nieuwer model Amino 140(?). De oude hoefde niet terug, maar werkte nog wel, dus toen had ik er 2, die ik via een simpele Gbit Ethernet switch allebei op de TV-RJ45-poort van het glasvezelmodem aansloot.
Ergens na een update deed de oude het niet meer en toen vroeg ik Telfort hoe ik aan een tweede TV-ontvanger kon komen. Het antwoord was dat een tweede ontvanger gratis in het abonnement zit en ik kreeg een tweede Amino 140(?) thuisgestuurd. Er staat dan ook geen regel voor een extra ontvanger op de factuur. Ik word natuurlijk niet blij als ik nu ineens voor een tweede ontvanger zou moeten gaan bijbetalen.

Wat de radio-ontvangst via de TV-ontvanger betreft: dat gaat natuurlijk alleen maar gemakkelijk als radio/versterker en tv bij elkaar in de buurt staan. Anders moet je weer een lange kabel tussen die 2 gaan aanleggen. Bovendien kan ik dan niet meer tegelijk radio luisteren en TV kijken. Dat deed ik toch met enige regelmaat, bijv. Tour de France beeld met het geluid van de radio erbij.
Reputatie 8
Twee alternatieven voor radio via een Amino:

Oppikken van FM uit de lucht (zolang FM nog actief is) < HIER >
Duizenden zenders digitaal via internet < HIER > + nog een link ter overdenking < HIER >
Badge +13
Om dit topic goed leesbaar te houden, wil ik iedereen vragen om:

1) De vragen en antwoorden goed te lezen, voordat je een vraag stelt. Deze antwoorden gelden voor iedere oud-klant van Concepts, Lijbrandt, KickXL en XMS.

2) Vragen niet meer dan 1 keer te plaatsen. Zo houden we dit topic lekker bondig en on-topic 🙂

3) Feedback, klachten en opmerkingen over de overstap te plaatsen onder het nieuwsbericht.



Dankjewel!

Discussies zijn natuurlijk welkom, maar eventueel verplaatsen of schrappen we reacties die herhalen of afdwalen.

Wat mij betreft mag het opschonen/verplaatsen meteen beginnen. ☺️
Reputatie 1
9. Hoe zit het met de prijs?
De prijs van het basisabonnement blijft gelijk aan de prijs die je op dit moment betaalt. De eerste tv-ontvanger is inbegrepen in de prijs van het basisabonnement. De totaalprijs hangt af van eventuele extra opties zoals een tweede tv-ontvanger, het Opnemen pakket, extra zenderpakketten en een hogere internetsnelheid. Je betaalt geen aansluitkosten. Je ziet je maandprijs in de monteursplanner.

Let op: Mogelijk betaal je op dit moment niet voor opnemen, omdat je gebruik maakt van een interactieve tv-ontvanger met ingebouwde opnemenfunctie. Dit is op het nieuwe netwerk niet mogelijk. Mocht je willen opnemen, zet dan het Opnemen pakket aan voor €5 per maand.

Hier benoem je niet direct de prijzen wat je na een jaar gaat betalen. Laat het dan ook duidelijk zijn voor iedereen.
Reputatie 8
Badge +11
Het opnemen pakket kost €5 per maand. Dat kun je natuurlijk ook zelf even nakijken op de site. Voor jou, voor mij, voor iedereen.
@andre de Waal
Wil je alles in detail weten:
Laat je dan vooral gratis terugbellen
Vraag 28. Is het mogelijk dat je geen HD op 1 meer hebt?
Dat is inderdaad mogelijk. We zetten HD op 1 de rest van het jaar aan voor onze klanten. Tot die tijd beginnen de HD-zenders op 701.

Bij het Amino platform staan de HD glas zenders (6xx) gewoon op 1 de HD zenders 7xx zijn van mindere kwaliteit.

Wanneer gaat KPN dit eens echt regelen ze zijn nu al 3 jaar aan het roepen dat ze HD zenders op 1 zetten.

Een reden om zeker niet over te stappen en aangezien ze toch alle opnames kwijt bent bij een overstap binnen telfort of andere provider
@Hans_68

Een reden om zeker niet over te stappen en aangezien ze toch alle opnames kwijt bent bij een overstap binnen telfort of andere provider

Er zal toch een moment komen dat je moet. Dus beter de tijd tot dat moment gebruiken om de Telfort aanbieding en eventuele alternatieven op jouw adres naast elkaar te leggen.
Reputatie 1
@andre de Waal
Wil je alles in detail weten:Laat je dan vooral gratis terugbellen

Maar het is voor de klant toch handiger dan een terugbel verzoek in te dienen? Wees direct transparant en maak een overzichtje van het oude gedeelte en het nieuwe gedeelte met daarin per maand de meerprijs is van de opties. Dan ben je ook niet afhankelijk van de openingstijden van het call center.
Reputatie 8
Je betaalt dan ook niet zozeer voor de TV-ontvanger, maar voor de extra TV-stream die ervoor moet worden afgegeven, buiten de reguliere "internet" datastream om.
Reputatie 1
Je betaalt dan ook niet zozeer voor de TV-ontvanger, maar voor de extra TV-stream die ervoor moet worden afgegeven, buiten de reguliere "internet" datastream om.
Je betaald wel voor de ontvanger. Want als je bedoelt je betaald voor de stream. Die heb je ook als je de Chromecast gebruikt. Dat zit incl.

Met de huur is er extra omzet. (oftewel een extra verdien model)
Reputatie 1

Ik snap je wel @JessS maar 2 kosteloze ontvangers vind ik nog redelijk. Meer zou niet eerlijk zijn ten opzichte van andere klanten die al op dit netwerk zitten. En even voor de duidelijkheid Analoog en DVB-c worden stopgezet die D staat voor Digitaal.

Wat dat kopen betreft dat is lastig tenzij je apparatuur van Telfort zelf koopt dit heeft met de software voor de pakketten die je wel en niet gebruikt te maken.

Je zou een chromecast kunnen aanschaffen voor de derde tv en dan via de app daarnaar kunnen casten.

Wat een regelgeving aangaande eindapparaten betreft zou letterlijk genomen het gebruik van eigen apparatuur wel moeten kunnen maar om voornoemde reden lastig.

Wat dat kopen betreft dat is lastig tenzij je apparatuur van Telfort zelf koopt dit heeft met de software voor de pakketten die je wel en niet gebruikt te maken.Telfort verkoopt geen modems en tv ontvangers. Je krijgt deze altijd in bruikleen.
Telfort zegt dat je de ontvangers in bruikleen krijgt dus dat betekent om niet, gratis dus (http://wetten.overheid.nl/BWBR0006000).
Ze bedoelen gewoon dat je MOET huren. Juist het analoge signaal was voor mij reden om bij Telfort te blijven, omdat ik op de slaapkamer geen kastje kwijt kan en zakelijk met mobiel ook bij Telfort zit.....ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.....



De prijs van de 1e decoder zit in het abbonementsprijs in. Dan ben ik heel benieuwd hoe de 52.50 is opgebouwd. Dat vind ik dus nergens terug op de site van telfort.
Reputatie 8

Je betaalt dan ook niet zozeer voor de TV-ontvanger, maar voor de extra TV-stream die ervoor moet worden afgegeven, buiten de reguliere "internet" datastream om.Je betaald wel voor de ontvanger. Want als je bedoelt je betaald voor de stream. Die heb je ook als je de Chromecast gebruikt. Dat zit incl.

Met de huur is er extra omzet. (oftewel een extra verdien model)

Nee, zo zit dat niet in elkaar.
De stream van een TV-ontvanger loopt via een apart VLAN, separaat van de "internet" data die je benut om bijv. websites te bekijken. Je abonnement omvat bijv. een internet snelheid van 50 Mbps.

De bandbreedte benodigd voor TV-streams met een TV-ontvanger worden bij glasvezel niet belast op de bandbreedte gebruikt voor normale internet-data.

Elke TV-ontvanger genereert een extra stream van circa 7-8 Mbps voor HD kanalen,
en 12-13 Mbps aan de nog wat betere kwaliteit "GLAS" HD kanalen.
Je internetsnelheid van 50 Mbps blijft daarbij "onaangeroerd" die snelheid hebben.

Heb je dus 5 TV-ontvangers, genereert dat een EXTRA bandbreedte van pakweg 40-65 Mbps aan bandbreedte BOVENOP de 50 Mbps die je voor internet-data benut.
Als je aan het "internetten" bent, merk je daar niets van. Je hebt nog steeds 50 Mbps ter beschikking.
Ofwel als totaal benut je dan al meer dan 100 Mbps aan internet data en TV-streams tegelijk.

Bij casten naar Chromecast, gaat het WEL van je internet bandbreedte af, omdat het dan via het reguliere VLAN loopt waar je de internet-data zoals die van websites. Bovendien is de kwaliteit via casten niet dezelfde kwaliteit als die je kunt afnemen via de TV-ontvanger. Ook minder zenders.

Dus zou je 5 streams via het reguliere internet willen casten, is de volledige bandbreedte zo ongeveer reeds opgesnoept aan de TV-streams die je met een Chromecast wilt casten. Houdt je niets over om te "internetten".

Bij elke stream via een TV-ontvanger zit ook een deel aan kosten m.b.t. een extra licentie om TV-content te kunnen bekijken. Daarnaast is hardware die je in bruikleen hebt uiteraard nooit "gratis", want hardware kost gewoon geld. Zijn gewoon kosten. Dat zal toch ook ergens van betaald moeten worden. De klant dus. Telfort is namelijk geen charitatieve instelling, maar gewoon een commercieel bedrijf waar winst gemaakt moet worden. Jij kunt je Chromecast apparaatjes ook niet gratis bij een winkel krijgen.

Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte.
Reputatie 1
Dan zijn we erg benieuwd hoe de prijs van het all in pakket is opgebouwd dus wie kan de all in prijs specificeren per product onderdeel.
Nog steeds:
@andre de Waal
Wil je alles in detail weten:
Laat je dan vooral gratis terugbellen

Reageer