beantwoord

VPN op een V10A werkt niet

• 14 februari 2019
  • 16 reacties
  • 3010 keer bekeken

Reputatie 1
Vandaag omgezet van XMSNET naar Telfort met een Experia V10A helaas werkt nu de VPN verbinding met mijn werk niet meer. De helpdesk wil mij niet helpen omdat ze VPN niet ondersteunen.
wie weet oplossing?

of moet ik toch overstappen naar een andere provider.
icon

Beste antwoord door Babylonia 15 februari 2019, 01:30

VPN kan twee richtingen opgaan.

1. Vanuit een externe locatie naar een VPN-server in je thuis netwerk.
De Experia Box V10A had bugs, met een van de latere firmware updates die zijn gedaan. Zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/port-forwarding-experia-box-v10a-lukt-niet-79472#post659979

Inmiddels heb ik de Experia Box V10A opnieuw aangesloten, en naar fabrieksinstellingen gereset om daarmee een nieuwe firmware versie te laten pushen, als die voorhanden is.
En.....
Er is nu bij mij een nieuwere firmware update ingeladen. Het betreft:
Firmware Version: v6.00.26 build128
Boot Code Version: 1.0.38-161.188

Het was nu wel weer mogelijk Port Forwarders in te stellen voor diverse VPN protocollen.
Maar niet elke VPN methode blijkt succesvol, welke met een oudere router (de V8) wel werkt.

De VPN-methode die met een V10A nu NIET succesvol is gebleken.
Het eenvoudigste (en minst veilige) VPN protocol ---> PPTP

De VPN-methoden die met een V10A nu WEL succesvol zijn.
  • L2TP/IPSec
  • OpenVPN
  • SSL VPN (Synology)

2. Verbinding vanuit de thuis locatie naar een VPN-server elders
.. (zoals bij de topic starter):
Daar zijn geen speciale instellingen voor nodig in een router.
Indien de instellingen op de VPN Client correct zijn ingesteld met wat benodigd is om de server te bereiken, zou men zonder problemen een VPN-connectie moeten kunnen opzetten.

Als zodanig hier met de Experia Box V10A uitgeprobeerd naar diverse VPN-servers elders.
Ook hier heb ik "dezelfde" wisselende resultaten !!

NIET succesvol VPN protocol ---> PPTP

• L2TP/IPSec
  • OpenVPN

Dus er hapert nog steeds het een en ander aan de V10A !!
Opvallend daarbij is dat bij een uitgaande VPN-connectie, --waarbij feitelijk geen aanvullende instellingen in de router nodig zijn--, toch één VPN methode niet werkt?
Er lijkt in de router daarmee een poort geblokkeerd te zijn (poort 1723).
(Misschien gebruikt voor eigen services??)

Afhankelijk van het gebruikte VPN-protocol heb je wel- of geen succes.
Kijk of de door jezelf gebruikte VPN-methode PPTP betreft?
Gebruik dan beter een van de andere methoden.
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Dezelfde vraag is vandaag eerder gesteld en in dit topic is de oplossing volgens mij ook al gegeven, of in ieder geval prima aanknopingspunten.

https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-verbinding-van-mijn-werk-doet-het-ineens-niet-meer-80826#post671414
Reputatie 1
Helaas ligt het niet aan het Wan adres wijn kunnen via elke locatie inloggen via VPN het WAN adres wordt niet gebruikt. Onze IT man heeft het eerder gehad met KPN
Reputatie 8
Badge +9
Dan lijkt contact opnemen met de IT-man de meest logische vervolgstap...
Reputatie 1
bij KPN is het opgelost met andere software in de experia box
Reputatie 8
Badge +9
bij KPN is het opgelost met andere software in de experia box
Als hij er met KPN is uitgekomen dan zal dat hopelijk met Telfort ook mogelijk zijn.
Er zijn ook wel vaste bezoekers op dit forum actief die je wellicht verder kunnen helpen, of een webcare medewerker hier aanwezig.
Mijn kennis van VPN tussen verschillende werklocaties vanaf diverse IP-adressen schiet helaas tekort, ik ben al blij dat ik zelf een VPN-verbinding kan maken naar mijn Fritzbox... 😉
Reputatie 8
VPN kan twee richtingen opgaan.

1. Vanuit een externe locatie naar een VPN-server in je thuis netwerk.
De Experia Box V10A had bugs, met een van de latere firmware updates die zijn gedaan. Zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/port-forwarding-experia-box-v10a-lukt-niet-79472#post659979

Inmiddels heb ik de Experia Box V10A opnieuw aangesloten, en naar fabrieksinstellingen gereset om daarmee een nieuwe firmware versie te laten pushen, als die voorhanden is.
En.....
Er is nu bij mij een nieuwere firmware update ingeladen. Het betreft:
Firmware Version: v6.00.26 build128
Boot Code Version: 1.0.38-161.188

Het was nu wel weer mogelijk Port Forwarders in te stellen voor diverse VPN protocollen.
Maar niet elke VPN methode blijkt succesvol, welke met een oudere router (de V8) wel werkt.

De VPN-methode die met een V10A nu NIET succesvol is gebleken.
Het eenvoudigste (en minst veilige) VPN protocol ---> PPTP

• L2TP/IPSec
  • OpenVPN
  • SSL VPN (Synology)

2. Verbinding vanuit de thuis locatie naar een VPN-server elders
.. (zoals bij de topic starter):
Daar zijn geen speciale instellingen voor nodig in een router.
Indien de instellingen op de VPN Client correct zijn ingesteld met wat benodigd is om de server te bereiken, zou men zonder problemen een VPN-connectie moeten kunnen opzetten.

Als zodanig hier met de Experia Box V10A uitgeprobeerd naar diverse VPN-servers elders.
Ook hier heb ik "dezelfde" wisselende resultaten !!

NIET succesvol VPN protocol ---> PPTP

• L2TP/IPSec
  • OpenVPN

Dus er hapert nog steeds het een en ander aan de V10A !!
Opvallend daarbij is dat bij een uitgaande VPN-connectie, --waarbij feitelijk geen aanvullende instellingen in de router nodig zijn--, toch één VPN methode niet werkt?
Er lijkt in de router daarmee een poort geblokkeerd te zijn (poort 1723).
(Misschien gebruikt voor eigen services??)

Afhankelijk van het gebruikte VPN-protocol heb je wel- of geen succes.
Kijk of de door jezelf gebruikte VPN-methode PPTP betreft?
Gebruik dan beter een van de andere methoden.
Reputatie 1
bedankt ik ga er mee aan de gang het weekend.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Beek, ik lees dat het niet meer lukt om verbinding met de VPN van je werk te krijgen. Dat is natuurlijk niet fijn als je thuis kan en mag werken. Nu zou dit opgelost kunnen worden door nieuwe firmware Ik heb zo nog geen bericht ontvangen dat deze er aan gaat komen. Ik hoop dat je verder komt met de tips van Babylonia of anders met de ITV man van het werk.
Reputatie 8
Nu zou dit opgelost kunnen worden door nieuwe firmware Ik heb zo nog geen bericht ontvangen dat deze er aan gaat komen.
Er is dus al een verschil weer met een eerdere versie die ik weken terug heb bekeken.
De versie nu heeft in ieder geval wel de gebruikelijke mogelijkheden, op het VPN PPTP protocol na, wat nog steeds niet mogelijk is. (Zelfs niet vanuit beide richtingen bekeken. Niet als server op achterliggende LAN apparatuur en connectie van buiten, niet als Client naar een server elders).
Reputatie 8
Badge +11
Dan heb ik die vermoedelijk gemist in de tijd dat ik verlof had. Het is in ieder geval goed nieuws en mogelijk zit er nog meer aan te komen.
Reputatie 1
Ik heb de VPN verbinding weer werkend via L2TP/IPSec dus PPTP wordt inderdaad geblokeerd.

bedankt voor de reacties.
Reputatie 8
Mooi dat je het op die wijze hebt kunnen oplossen.
Reputatie 8
Badge +11
Top dat het weer werkt. Ik ben blij dat te lezen.

Mocht je zo nog meer vragen voor mij hebben, dan hoor ik dat graag.
Reputatie 8
Inmiddels is er een nieuwe firmware-versie:

Firmware Version: v6.00.27 build129

Maar de problemen met VPN - PPTP zoals eerder uitgebreid vermeld, zijn er NIET mee opgelost.
Ook de loopback-functie die bij andere Telfort modem/routers gewoon functioneert, werkt NIET bij de Experia Box V10A. Het is en blijft vooralsnog een modem/router die niet aan de eisen voldoet.
Ik was me nog niet bewust van dit probleem totdat ik sinds 2 weken een VPN (PPTP) nodig heb voor remote access voor een vrijwilligers klus.
Ik heb me rot gezocht naar het waarom hiervan, en omdat het ergens anders wel werkt kwam ik bij de V10A uit dat het "GRE" protocol niet juist ondersteunt.(firmware bug)
Intussen heb ik in het KPN forum over dit issue gelezen dat zij hier intussen een patch voor hebben die ze gericht kunnen pushen, in afwachting van de definitieve oplossing middels een FW update.

Zou deze ook naar Telfort gebruikers gepushed kunnen worden ????
Reputatie 8
...totdat ik sinds 2 weken een VPN (PPTP) nodig heb
voor remote access voor een vrijwilligers klus.

...kwam ik bij de V10A uit dat het "GRE" protocol niet juist ondersteunt.(firmware bug)

PPTP staat op zichzelf los van de ontwikkeling van het door Cisco ontwikkelde "GRE" protocol.
Dus welk protocol wil je eigenlijk inzetten. PPTP of een "Cisco" VPN ?

PPTP is op zichzelf de minst veilige VPN implementatie.
Als je de mogelijkheid hebt een ander VPN-protocol te gebruiken is dat zeer aan te bevelen.
Indien niet kun je wel een verzoek doen voor een firmware update.
Zie het volgend onderwerp vanaf < HIER > en vervolgreacties.

Reageer