voipvraag

• 18 februari 2013
  • 6 reacties
  • 2381 keer bekeken

Badge
Hallo,

Heb sinds enkele weken ter vervanging van kpn isdn voip van budgetphone.nl, bevalt supergoed! Heb 2 nummers, 1 zakelijk en 1 privé. (Nummers heb ik laten porteren van ISDN naar VOIP).

Ik gebruik de beide sip accounts van mijn telfort Zyxel modem. Deze zijn nu dus beide bezet.

Echter, nu betaal ik voor uitgaande telefoontjes (bel alleen maar naar vaste NL of BE nummers) iets van 6 cent starttarief en dan nog een paar cent per minuut. Al met al kan dat toch nog wel aantikken gezien het feit dat ik op mijn zakelijke nummer best veel bel.

Nu vond ik ergens voipstunt.nl, en ik begrijp dat je daar gratis mee naar vaste NL en BE nummers kan bellen. Prima, dat is wat ik graag wil. Alleen, hoe is het nou het handigst dat te combineren met hoe ik het nu heb. Want ik wil wel graag bereikbaar zijn op mijn geporteerde nummers uiteraard, maar als ik bel wil ik dat graag via voipstunt.nl doen in plaats van via budgetphone.

Iemand tips hoe ik dat het slimste kan doen? Zat zelf te denken aan het kopen van een IP telefoon en die dan aansluiten op het modem zodat ik via die telefoon kan bellen en op mijn analoge telefoon de ontvangende gesprekken kan aannemen.

Of anders zit ik te denken aan het niet meer gebruik van de sippoorten van mijn zyxel niet meer te gebruiken een voip gateway aan te schaffen en hier beide telefoons op aan te sluiten. Dat met het idee dat het wellicht mogelijk is om hier verschilllende sip-instellingen te maken voor het ingaande en uitgaande gesprek, maar ik weet niet of dat kan?

Maar... tips of andere visies zijn welkom!

Bedankt alvast voor het meedenken!

Ronald

6 reacties

Reputatie 8
Badge +16
In je modem kan je aangeven bij phone welke sip account gebruikt moet worden voor uitgaand verkeer.
tevens kan je instellen welk toestel naar welke inkomende account moet luisteren voor binnekomende gesprekken
Reputatie 6
Badge +7
Koop gewoon een fritzbox 7340 bv en er gaat een wereld open tot meer dan 10 voip accounts instellen is een makkie en als je dan bv uitbeld met voipbuster pro dan ben je voor vaste nummers ongeveer een 25 euro in het jaar kwijt (en als je daarnaast ook nog veel belt naar mobiel dan ook een account aanmaken bij intervoip dan bel je daar voor maar 0.03 cent per minuut) inkomende laat je gewoon via jouw eigen voip acount lopen.
Badge
Bedankt tuut tuut, echter, ik vraag me af: wat moet ik onder 'sip settings' veranderen? Want ik wil wel qua inkomende gesprekken via budgetphone blijven bellen, dus wat moet ik precies veranderen? sip server adres bijvoorbeeld?
Reputatie 8
Badge +16
Onder SIP maak je enkel de account aan met de details en login gegevens van je voipprovider.
Onder Phone configureer je het aangesloten toestel middels de knop modify. Hier kan je instellen wele SIP account gebruikt moet worden om uit te bellen.
en in het zelfde scherm kan je ook instellen op welk toestel een inkomende oproep binnen moet komen
Badge
Oké,

Even nog mijn situatie helder: ik heb momenteel een zyxel 2602 modem (even uit mijn hoofd het type). Daarop heb ik 2 budgetphone sip accounts geconfigureerd voor 2 lijnen/nummers (privé en zakelijk kantoor aan huis). Beide telefoons (analoog) heb ik aangesloten op de phone poorten van het modem.

Nu wil ik voor het uitbellen gebruik gaan maken van voipstunt.com ipv budgetphone, inkomend wel gewoon via budgetphone:

Paar vraagjes:

1. Bedoel je dat ik onder sip de accounts in feite moet laten staan zoals ze waren tot ik me aanmelde bij voipstunt? 
2. Dan ga ik naar 'phone', alleen zie ik daar nergens een knop modify? Hoe werkt dit dan?

Ronald
Reputatie 8
Badge +16
Daar had ik even niet op gerekend, ging er vanuit dat je een 2812 in gebruik had, weet zelf niet hoe de interface van de 2602 eruit ziet en werkt.
Mogelijk dat een ander user je kan helpen.
Voor wat betreft je punt 1, Ja gewoon je sip gegevens laten staan, in de 2812 is er de mogelijkheid om een 3e account aan te maken, weet niet of dit ook mogelijk is in de 2602.

Reageer