beantwoord

Voip probleem P-2812HNU-F1

• 25 april 2012
  • 5 reacties
  • 3316 keer bekeken

Badge
Onderstaande vraag had ik vandaag al gepost on het 'Overig internet' subforum maar het lijkt me hier meer op zijn plaats:
Ik heb een week geleden een P-2812HNU-F1 router/modem gekregen van Telfort maar sindsdien lukt het me niet meer om de SIP/VOIP optie te gebruiken zoals voorheen:
- het externe nummer wordt opgepakt door mijn servertje (192.168.31.200)
- de modem/router verbindt over het interne netwerk naar het servertje (toestellen 100 en 200).

Ik geef toe dat ik de manier van gebruik misschien niet standaard is maar het heeft bijna 2 jaar probleemloos gewerkt. Nu krijg ik als ik de SIP accounts wil registreren de volgende melding:
SIP Registration: SIP💯 Register Fail, error_cause 387
Tijdens het experimenteren heb ik ook al eens een error_cause 90 voorbij komen (verkeerde pincode/wachtwoord SIP account).Hebben jullie enig idee hoe ik mijn alternatieve situatie weer werkend kan krijgen? Staat er ergens ook een lijst met de error code's van het modem? Zou het misschien zo kunnen zijn dat de SIP optie van de P-2812HNU-F1 alleen werkt op de WAN poort?
Alvast bedankt,

Daniel
p.s. Mijn 'antieke' Zyxel Prestige 2602HW-61C werkt nog steeds prima als switch en voip ata met de toestellen 400 en 500 op dezelfde server.
icon

Beste antwoord door Hugo 26 april 2012, 17:57

U heeft nog firmware TUE.3, daarmee is het inderdaad niet mogelijk. Uw modem wordt morgen geüpdatet naar TUE.4, dan moet het weer lukken.

Hugo
Bekijk reactie

5 reacties

Badge
Zyxel heeft me via de email bevestigd dat mijn configuratie door de hardware gewoon ondersteund zou moeten zijn en dat het probleem vermoedelijk wordt veroorzaakt door de telfort firmware. Nu heb ik net mbv MS network monitor het verkeer naar mijn servertje geanalyseerd en daar blijkt dus, zoals ik al vermoede, helemaal geen registratie request van de router aan te komen.

Kan iemand van Telfort bevestigen dat de VOIP/SIP optie standaard alleen werkt op de wan poort? Is het mogelijk om deze 'blokade' te omzeilen mbv de telnet configuratie van de router? Zo nee, is er kans op een firmware update of ben ik nu genoodzaakt om zelf maar een router/modem aan te schaffen?
Badge +2
U heeft nog firmware TUE.3, daarmee is het inderdaad niet mogelijk. Uw modem wordt morgen geüpdatet naar TUE.4, dan moet het weer lukken.

Hugo
Badge

Hugo

Alvast bedankt http://forum.telfort.nl/images/smilies/biggrin.png! Ik ben morgen de hele dag thuis dus ik test wel meteen of het weer wil werken (resultaat post ik uiteraard wel even)!
Badge
Na een korte internet onderbreking heb ik nu firmware V3.10(TUE.4)-3. Moest in eerste instantie nog wel even de optie Bound Interface Name onder de SIP Accounts instellen naar LAN ipv AnyWAN maar het loopt nu weer als een zonnetje http://forum.telfort.nl/images/smilies/cool.png
Badge
Na een korte internet onderbreking heb ik nu firmware V3.10(TUE.4)-3. Moest in eerste instantie nog wel even de optie Bound Interface Name onder de SIP Accounts instellen naar LAN ipv AnyWAN maar het loopt nu weer als een zonnetje http://forum.telfort.nl/images/smilies/cool.png

Jammer genoeg blijkt het toch niet helemaal als een zonnetje te lopen...... De toestellen die aan de P-2812HNU-F1 hangen verbinden nu weer netjes met mijn eigen servertje en onderling bellen werkt ook weer als vanouds. Bij externe gesprekken wordt de inkomende audio echter door de router geblokkeerd (daar lijkt het tenminste wel op). Geluid gaat wel goed naar buiten toe...
Ik heb al geprobeerd om de audio poorten (19200-32767 UDP) door te laten mbv NAT maar ook zonder het gewenste resultaat. Poort 5060 UDP door laten wou niet omdat dat conflicteerd met de SIP regel (die in de webinterface onzichtbaar is). Met de oude router heeft het trouwens altijd zonder NAT en firewall aanpassingen gewerkt (servertje verbindt ook als een SIP toestel met telefoniedienst dus het zou ook niet nodig moeten zijn).

Reageer