beantwoord

Voip instellen op Experiabox V10

  • 24 januari 2017
  • 54 reacties
  • 10599 keer bekeken

Hiervoor had ik een experiabox v8, wegvallende wifi verbinding. Channel op minder drukke kanalen gezet maar werd bijna altijd weggedrukt. Voip gedeelte op v8 heb ik zelf ingesteld (cheapconnect voor inkomende lijn en voipwise voor uitgaand)

Met klantenservice gebeld en in overleg v10 modem aangevraagd omdat ontvangst op 2.4 beter was en ook ondersteuning voor 5hz aanwezig was.
Voip gedeelte zou " vrij" instelbaar zijn.

Vandaag modem ontvagen. Wifi doet uitstekend. Alleen is er geen mogelijkheid om voip in te stellen. Klantenservice gebeld, die hebben geen kennis om mij verder te helpen. Werd naar forum doorverwezen. Is er wel uberhaubt mogelijk om voip in te stellen? want volgens mij is dat helemaal niet mogelijk. geen enkele mogelijkheid om een account toe te voegen. Kunnen julllie aangeven of dit wel/niet mogelijk is?
icon

Beste antwoord door cobus 25 januari 2017, 08:28

Die kan gewoon terug want het kan niet Ik heb er hier ook een liggen doe werkeloos is ivm met de sip.
Bekijk reactie

54 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Een aantal forumleden (ik incluis) hebben meegedaan met een pilot om de V10 (grootschalig) in gebruik te kunnen nemen door Telfort.

Geen enkele van onze opmerkingen, waaronder vrij instelbaar VOIP, zijn meegenomen in de huidige versie van de firmware.

En KPN is zeggens niet erg meewerkend in het aanpassen van (al) onze opmerkingen...

Hoeveel bevestiging wil je nog hebben? 😞
Reputatie 1
Met de glasvezel en de Experia box V8 van Telfort had ik problemen met geluid met mijn VOIP-telefonie van Budgetphone met een Linksys PAP 2T-NA Internet phone adapter (port 5070).
Met hulp van Budgetphone (super helpdesk!) had ik port forwarding moeten zetten en dan werkte het prima.
Met de Experia box V10 (en veel beter Wifi dan de V8), verbinding van de Linksys aan een van de Ethernet poorten van de V10 werkte de VOIP perfect zonder port forwarding (gelukkig!).
Bedankt voor jullie reacties en aan de Budgetphone helpdesk vrienden.
Reputatie 1
Sinds 3 jaar gebruik ik VOIP telefonie van Budgetphone met een Linsys PAP 2T-NA Internet phone adapter. Tot nu toe, met Telfort VDSL Internet en een Experia Box V8 ging de VOIP prima. Alleen het WIFI bereik van de V8 is erg slecht.
Nu ben ik net naar Telfort Glasvezel over gegaan, nog met hetzelfde V8 modem.
Dan het geluid van mijn telefoon viel uit naar enkele minuten. De advies van de (erg goed) helpdesk van
Budgetphone was op de Experia Box V8 de poorten 5060-5061 en16384-16482 te mappen. Dat ging prima. Opgelost....
Maar nu, met de nieuwe glasvezel abonnement, heb ik een Experia Box V10 van Telfort ontvangen.
Mijn vraag is: is er een evolutie met de firmware ? kan ik met de VOIP of de V10 instellen en hoe? of moet ik de V10 naar Telfort terug sturen?
Bij voorbaat dank! Pantheist
Reputatie 6
Badge +7
Idd die v10 is een ramp je kunt en mag niks zelf instellen terwijl het wel een goed modem is.
Reputatie 8
Nog sterker. Als je de "Telfort" VOIP binnen de V10 uitschakelt, zou normaal gesproken poort 5060 weer vrij moeten komen, zodat je die naar eigen keus kunt doorsturen naar achterliggende eigen VOIP apparatuur. (Zo werkt dat wel bij de V8).
Maar bij de V10 blijft poort 5060 "bezet" en komt niet vrij voor eigen gebruik.

Daarmee voldoet de V10 niet aan de huidige internet wetgeving. Want Telort belemmert op die wijze je keus om zelf eigen apparatuur in te zetten voor VOIP.
Reputatie 6
Badge +7
Zo is maar net, maar ook daar hoor je niks meer over het blijft stil daarover.
Reputatie 8
Badge +17
kort en simpel: dat kan dus niet! 😞
Badge
Omdat dit gelocked is in de firmware... Tijd voor KPN/Telfort dit los te gooien zoals in de v8 en Zyxel wel kan.


............................
Voip gedeelte zou " vrij" instelbaar zijn.
.............................



Wie heeft dat gezegd?
Reputatie 1
Cobus en Babylonia: bedankt!

Ik wacht nog voor de reactie van een Telfort medewerker of supporter......
kort en simpel: dat kan dus niet! :( dat hadden ze ook bij eerste contact (klantenservice) ook eerlijk kunnen zeggen. had veel moeite bespaard.
Nog sterker. Als je de "Telfort" VOIP binnen de V10 uitschakelt, zou normaal gesproken poort 5060 weer vrij moeten komen, zodat je die naar eigen keus kunt doorsturen naar achterliggende eigen VOIP apparatuur. (Zo werkt dat wel bij de V8).
Maar bij de V10 blijft poort 5060 "bezet" en komt niet vrij voor eigen gebruik.

Daarmee voldoet de V10 niet aan de huidige internet wetgeving. Want Telort belemmert op die wijze je keus om zelf eigen apparatuur in te zetten voor VOIP.


Daar wil ik dan wel bij opmerken dat dit alleen zo is als je de V10 in je netwerk houd. Weet je een eigen router goed werkend te krijgen heb je dit probleem niet. Behalve dat je via omwegen de Telfort instellingen moet achterhalen om in een eigen router te gebruiken.
Als er alleen een standaard modem werdt geleverd door de isp en de rest aan de klant werd over gelaten had het een boel gescheeld. Alleen voor klanten die alles in 1 afnemen zou een combi wat mij betreft kunnen. De hele discussie heeft mijns inziens met het tripleplay te maken. Wil je alles in 1 prima, maar dan wel met onze apparatuur dat is de houding van KPN.

@cobus zolang die consultatie niet is afgerond zullen we daar ook niet veel van horen.

Wat betreft het acm @Enterprise slaat de spijker op de kop, acm had de overname van Reggefiber en zeker van de diverse oorspronkelijke glasvezel providers nooit goed mogen keuren.


............................
Voip gedeelte zou " vrij" instelbaar zijn.
.............................




Wie heeft dat gezegd?


Dat hebben ze bij klantenservice aangegeven omdat ik expliciet er om vroeg. Voip gedeelte was vrij en toegankelijk.
Omdat dit gelocked is in de firmware... Tijd voor KPN/Telfort dit los te gooien zoals in de v8 en Zyxel wel kan.

V10 modem heeft ook geen "indicatie" lamp voor puur voip. Vond al raar toen ik ging uitpakken.
Slechte zaak, die verkeerde info.
Nu toch maar de V8 blijven gebruiken?
Een voorbeeld van met kluit in het riet sturen.

-Eerste klantenservice medewerker gaf aan dat het mogelijk is, anders helpen wij u graag verder hoor.
-Als het niet lukt bel je terug en je krijgt totaal andere verhaal:
-Voip gedeelte wordt niet ondersteund, u moet hulp zoeken op forum. Daar helpen ze u verder.

Kan iemand (van Telfort ) bevestigen dat dit een "locked" firmware is, dan stuur ik modem terug.
Slechte zaak, die verkeerde info.
Nu toch maar de V8 blijven gebruiken?
ik heb geen andere opties als v10 locked is. wil graag een bevestiging van telfort, dan kan v10 terug
Reputatie 6
Badge +7
Die kan gewoon terug want het kan niet Ik heb er hier ook een liggen doe werkeloos is ivm met de sip.
Ik snap niet zo goed wat er niet kan. Ik wil namelijk overstappen naar telfort en mijn bestaande twee telefoonnummers meenemen. Daarnaast wil ik mijn IP telefoon blijven gebruiken (panasonic KX-TGP500 met 3 handsets). Dus het basisstation van de telefoon wil ik via utp aansluiten op het Telfort modem.

Als ik telfort bel zeggen ze dat dit prima werkt met een experiabox v10, maar als ik dit topic lees dan is dat niet zo. Kan iemand me opheldering geven?

ps. daarnaast wil ik graag dat al het uitbellen via 1 nummer gaat en dat bij binnenkomende gesprekken (op 1 van de 2 nummers) alle handsets overgaan.
Die kan gewoon terug want het kan niet Ik heb er hier ook een liggen doe werkeloos is ivm met de sip. Met andere woorden [x] ongeschikt voor voip
Reputatie 8
Daar wil ik dan wel bij opmerken dat dit alleen zo is als je de V10 in je netwerk houd. Weet je een eigen router goed werkend te krijgen heb je dit probleem niet.

De hele discussie heeft mijns inziens met het tripleplay te maken. Wil je alles in 1 prima, maar dan wel met onze apparatuur dat is de houding van KPN.

Dat heeft er niets mee te maken. De Experia Box V8 voldoet ook aan "tripleplay".
Een provider "mag" voor eigen services een standaard installatie aanbieden op haar modem/routers. Maar men mag geen services blokkeren of anderszins tegenwerken met DIEZELFDE apparatuur, als een klant andere instellingen en gebruik wil kiezen om daarmee zijn eigen apparatuar in te zetten.

Als een klant alleen eigen VOIP apparatuur wil gebruiken, mag hij niet door Telfort gedwongen / tegen gewerkt worden om dan ook maar een andere modem/router te moeten aanschaffen. Zo simpel is dat.
Daar ben ik het verder wel mee eens. Zeker het stukje van het blokkeren van die poort omdat ondanks het andere onderwerp het ten dele in tegenspraak lijkt te zijn met deze opmerking hier en verder terug in die draad.
Een aantal forumleden (ik incluis) hebben meegedaan met een pilot om de V10 (grootschalig) in gebruik te kunnen nemen door Telfort.

Geen enkele van onze opmerkingen, waaronder vrij instelbaar VOIP, zijn meegenomen in de huidige versie van de firmware.

En KPN is zeggens niet erg meewerkend in het aanpassen van (al) onze opmerkingen...

Hoeveel bevestiging wil je nog hebben? :(


Glashelder
Reputatie 8
Als je over zou willen stappen naar Telfort, is dat dan een koper-verbinding (VDSL) of glasvezel?
Bij koper, grote kans dat je nog een Experia Box V8 krijgt aangeleverd.

Bij de Experia Box V10 kun je geen andere VOIP accounts invoeren.
Het eigen "Telfort" VOIP account kun je wel "uitschakelen", maar poort 5060 die is gereserveerd voor de eigen VOIP-dienst wordt met het uitschakelen NIET vrijgegeven, zodat je die zou kunnen benutten voor een eigen VOIP telefoon "achter" de Experia Box.

Bovendien krijg je de telefonie VOIP/SIP wachtwoorden NIET van Telfort (of KPN) aangeleverd.
Met een Experia Box V8 zijn er overigens wel trucjes om die uit te lezen. Niet met een V10.
Tevens bij de V8 als VOIP wordt uitgeschakeld komen gereserveerde poorten weer vrij.

Zowel aangaande het niet vrij geven van poort 5060 bij uitschakelen VOIP in de V10, als het niet verstrekken van VOIP/SIP wachtwoorden (en verdere aanvullende gegevens) is in strijd met de huidige wetgeving m.b.t. internetverkeer.

Aangaande VOIP, kun je op dit moment dus beter een V8 hebben dan een V10.
Alleen is de WiFi van de V8 beperkt tot alleen 2.4 GHz en slecht in bereik en snelheid.
Reputatie 8
Bedoel je dan als antwoord dat niet twee glasvezel lijnen gebruikt zouden mogen worden?
Al zouden er tien lijnen liggen, dan zou je in principe 10 lijnen kunnen gebruiken.
Moet je uiteraard wel voor 10 aparte internetconnecties en abonnementen betalen.

Bij twee glasvezel lijnen, twee aansluitingen, twee abonnementen.
Datgene wat ik in die draad ook naar voren breng. Het is echter niet duidelijk geworden welke aansluiting ter plekke aanwezig is, met één of twee glasvezel draadjes.

Reageer