beantwoord

Voip instellen op Experiabox V10

  • 24 januari 2017
  • 54 reacties
  • 10589 keer bekeken

Hiervoor had ik een experiabox v8, wegvallende wifi verbinding. Channel op minder drukke kanalen gezet maar werd bijna altijd weggedrukt. Voip gedeelte op v8 heb ik zelf ingesteld (cheapconnect voor inkomende lijn en voipwise voor uitgaand)

Met klantenservice gebeld en in overleg v10 modem aangevraagd omdat ontvangst op 2.4 beter was en ook ondersteuning voor 5hz aanwezig was.
Voip gedeelte zou " vrij" instelbaar zijn.

Vandaag modem ontvagen. Wifi doet uitstekend. Alleen is er geen mogelijkheid om voip in te stellen. Klantenservice gebeld, die hebben geen kennis om mij verder te helpen. Werd naar forum doorverwezen. Is er wel uberhaubt mogelijk om voip in te stellen? want volgens mij is dat helemaal niet mogelijk. geen enkele mogelijkheid om een account toe te voegen. Kunnen julllie aangeven of dit wel/niet mogelijk is?
icon

Beste antwoord door cobus 25 januari 2017, 08:28

Die kan gewoon terug want het kan niet Ik heb er hier ook een liggen doe werkeloos is ivm met de sip.
Bekijk reactie

54 reacties

Reputatie 1
Met de glasvezel en de Experia box V8 van Telfort had ik problemen met geluid met mijn VOIP-telefonie van Budgetphone met een Linksys PAP 2T-NA Internet phone adapter (port 5070).
Met hulp van Budgetphone (super helpdesk!) had ik port forwarding moeten zetten en dan werkte het prima.
Met de Experia box V10 (en veel beter Wifi dan de V8), verbinding van de Linksys aan een van de Ethernet poorten van de V10 werkte de VOIP perfect zonder port forwarding (gelukkig!).
Bedankt voor jullie reacties en aan de Budgetphone helpdesk vrienden.
Reputatie 8
Zoals aangehaald, je moet het wel in de juiste context plaatsen.
Dat geldt in de bewuste draad ook ten aanzien van uitspraken van webcare in de context van die games. (Die denkt op dat moment wellicht niet eens aan die VOIP poort 5060).

En in de context van wat in deze draad wordt besproken of reacties ten aanzien van VOIP zeker GEEN zout leggen op een slak.

Als het om de V10 gaat kunnen klanten daarmee niet hun eigen VOIP apparatuur kiezen.
Daar kun je op basis van de wetgeving gewoon een kort geding op aanspannen, en dan verliest KPN/Telfort omdat de V10 gewoonweg niet voldoet aan de zeer duidelijke bepalingen die in de wetgeving zijn benoemd ten aanzien van diensten en services die worden geleverd.

Alleen is er nog niemand geweest die deze handschoen heeft opgepakt.
Ik denk dat je mijn punt mist de dienst doet er niet toe, het gaat om de uitspraak dat er geen poorten worden geblokkeerd. Er wordt al is het dan alleen voor voip en alleen in de v10 dus wel iets geblokkeerd danwel gereserveerd, ik geef toe het is zout op een slak leggen want uiteindelijk gaat het blijkbaar maar om 1 poort van 1 specifieke dienst.
Reputatie 8
Mijn fout de verkeerde link zat blijkbaar nog in het geheugen. De bedoeling was een link naar het topic over een ps4 met gta die niet werkte vanwege een vermeende blokkade, waarvan dus werd gezegd dat Telfort niks blokkeerd.
Je moet het wel in de juiste context plaatsen. Die draad heeft te maken met games en niets met VOIP.
Poort 5060 die voor VOIP wordt gebruikt wordt werkelijk echt nooit voor games toegepast.

Het is de enige poort bij gebruik in een V10 die in dat geval dus is gereserveerd voor VOIP "van de eigen VOIP" dienst. Wil je die poort inzetten voor eigen gebruik, heb je dus een probleem.
Mijn fout de verkeerde link zat blijkbaar nog in het geheugen. De bedoeling was een link naar het topic over een ps4 met gta die niet werkte vanwege een vermeende blokkade, waarvan dus werd gezegd dat Telfort niks blokkeerd. Nu zal er achterliggend dan niks worden geblokkeerd, maar firmware technisch die voip poort dus wel. Dat is in dit geval dus deels tegenstrijdig. Enerzijds lezen er worden geen poorten geblokkeerd en anderzijds hier dus wel.
Reputatie 8
Bedoel je dan als antwoord dat niet twee glasvezel lijnen gebruikt zouden mogen worden?
Al zouden er tien lijnen liggen, dan zou je in principe 10 lijnen kunnen gebruiken.
Moet je uiteraard wel voor 10 aparte internetconnecties en abonnementen betalen.

Bij twee glasvezel lijnen, twee aansluitingen, twee abonnementen.
Datgene wat ik in die draad ook naar voren breng. Het is echter niet duidelijk geworden welke aansluiting ter plekke aanwezig is, met één of twee glasvezel draadjes.
Daar ben ik het verder wel mee eens. Zeker het stukje van het blokkeren van die poort omdat ondanks het andere onderwerp het ten dele in tegenspraak lijkt te zijn met deze opmerking hier en verder terug in die draad.
Reputatie 8
Daar wil ik dan wel bij opmerken dat dit alleen zo is als je de V10 in je netwerk houd. Weet je een eigen router goed werkend te krijgen heb je dit probleem niet.

De hele discussie heeft mijns inziens met het tripleplay te maken. Wil je alles in 1 prima, maar dan wel met onze apparatuur dat is de houding van KPN.

Dat heeft er niets mee te maken. De Experia Box V8 voldoet ook aan "tripleplay".
Een provider "mag" voor eigen services een standaard installatie aanbieden op haar modem/routers. Maar men mag geen services blokkeren of anderszins tegenwerken met DIEZELFDE apparatuur, als een klant andere instellingen en gebruik wil kiezen om daarmee zijn eigen apparatuar in te zetten.

Als een klant alleen eigen VOIP apparatuur wil gebruiken, mag hij niet door Telfort gedwongen / tegen gewerkt worden om dan ook maar een andere modem/router te moeten aanschaffen. Zo simpel is dat.
Nog sterker. Als je de "Telfort" VOIP binnen de V10 uitschakelt, zou normaal gesproken poort 5060 weer vrij moeten komen, zodat je die naar eigen keus kunt doorsturen naar achterliggende eigen VOIP apparatuur. (Zo werkt dat wel bij de V8).
Maar bij de V10 blijft poort 5060 "bezet" en komt niet vrij voor eigen gebruik.

Daarmee voldoet de V10 niet aan de huidige internet wetgeving. Want Telort belemmert op die wijze je keus om zelf eigen apparatuur in te zetten voor VOIP.


Daar wil ik dan wel bij opmerken dat dit alleen zo is als je de V10 in je netwerk houd. Weet je een eigen router goed werkend te krijgen heb je dit probleem niet. Behalve dat je via omwegen de Telfort instellingen moet achterhalen om in een eigen router te gebruiken.
Als er alleen een standaard modem werdt geleverd door de isp en de rest aan de klant werd over gelaten had het een boel gescheeld. Alleen voor klanten die alles in 1 afnemen zou een combi wat mij betreft kunnen. De hele discussie heeft mijns inziens met het tripleplay te maken. Wil je alles in 1 prima, maar dan wel met onze apparatuur dat is de houding van KPN.

@cobus zolang die consultatie niet is afgerond zullen we daar ook niet veel van horen.

Wat betreft het acm @Enterprise slaat de spijker op de kop, acm had de overname van Reggefiber en zeker van de diverse oorspronkelijke glasvezel providers nooit goed mogen keuren.
Reputatie 1
Cobus en Babylonia: bedankt!

Ik wacht nog voor de reactie van een Telfort medewerker of supporter......
Reputatie 6
Badge +7
Zo is maar net, maar ook daar hoor je niks meer over het blijft stil daarover.
Reputatie 8
Nog sterker. Als je de "Telfort" VOIP binnen de V10 uitschakelt, zou normaal gesproken poort 5060 weer vrij moeten komen, zodat je die naar eigen keus kunt doorsturen naar achterliggende eigen VOIP apparatuur. (Zo werkt dat wel bij de V8).
Maar bij de V10 blijft poort 5060 "bezet" en komt niet vrij voor eigen gebruik.

Daarmee voldoet de V10 niet aan de huidige internet wetgeving. Want Telort belemmert op die wijze je keus om zelf eigen apparatuur in te zetten voor VOIP.
Reputatie 6
Badge +7
Idd die v10 is een ramp je kunt en mag niks zelf instellen terwijl het wel een goed modem is.
Reputatie 1
Sinds 3 jaar gebruik ik VOIP telefonie van Budgetphone met een Linsys PAP 2T-NA Internet phone adapter. Tot nu toe, met Telfort VDSL Internet en een Experia Box V8 ging de VOIP prima. Alleen het WIFI bereik van de V8 is erg slecht.
Nu ben ik net naar Telfort Glasvezel over gegaan, nog met hetzelfde V8 modem.
Dan het geluid van mijn telefoon viel uit naar enkele minuten. De advies van de (erg goed) helpdesk van
Budgetphone was op de Experia Box V8 de poorten 5060-5061 en16384-16482 te mappen. Dat ging prima. Opgelost....
Maar nu, met de nieuwe glasvezel abonnement, heb ik een Experia Box V10 van Telfort ontvangen.
Mijn vraag is: is er een evolutie met de firmware ? kan ik met de VOIP of de V10 instellen en hoe? of moet ik de V10 naar Telfort terug sturen?
Bij voorbaat dank! Pantheist
Reputatie 8
Je kunt ook specifiek vragen om de Experia Box V8 ?
Als ze vragen waarom, kun je dat aangeven.

Ik heb gegevens en handleiding ook even doorgenomen (Panasonic KX-TGP500).

Je kunt tot 8 VOIP / SIP accounts gebruiken.
Dan zul je de gegevens daarvan toch echt in moeten brengen, om er gebruik van te kunnen maken, anders kun je niet bellen. Zie vanaf blz. 8 en verder.
www.callvoip.nl/cvtsupport/callvoip_handleiding_Panasonic-KX-TGP5xx.pdf

Ik weet zo niet een internet provider die de VOIP gegevens wel aan haar klanten doorgeeft.
(Afgezien van separate VOIP providers waar je een account bij afsluit).


Ik zie het inderdaad.
Overigens heb ik wel gebeld met telfort zakelijk. Wellicht gaan ze anders om met zakelijke klanten ivm particuliere klanten. Maar de medewerker zei me wel dat ik een experia v10 modem krijg.
Denk dat ik dan maar van Telfort af zie.
Reputatie 8
Ok, ik heb even de handleiding van mijn panasonic voip set doorgelezen en ik hoef nergens sip gegevens in te vullen.
Ik heb gegevens en handleiding ook even doorgenomen (Panasonic KX-TGP500).

Je kunt tot 8 VOIP / SIP accounts gebruiken.
Dan zul je de gegevens daarvan toch echt in moeten brengen, om er gebruik van te kunnen maken, anders kun je niet bellen. Zie vanaf blz. 8 en verder. (Handleiding via CallVoip).
www.callvoip.nl/cvtsupport/callvoip_handleiding_Panasonic-KX-TGP5xx.pdf

Ik weet zo niet een internet provider die de VOIP gegevens wel aan haar klanten doorgeeft.
(Afgezien van separate VOIP providers waar je een account bij afsluit).

Nee dat gaat niet, omdat je daarvoor poort 5060 die standaard wordt gebruikt en gereserveerd in de V10 zelf, zou moeten uitschakelen, zodat die vrij komt om te benutten voor je VOIP basis-station.
Die poort 5060 wordt niet vrijgegeven bij uitschakelen. Dus je bent aangewezen voor connectie van telefoons in de "analoge" RJ11 poortjes van de V10. Bovendien zou je in je Panasonic VOIP basis-station je de Telfort VOIP/SIP gegevens moeten invoeren.
En die gegevens krijg je vooralsnog ook nog niet van Telfort.


Ok, ik heb even de handleiding van mijn panasonic voip set doorgelezen en ik hoef nergens sip gegevens in te vullen.
Maar voor mij reden genoeg om niet naar Telfort over te stappen. Iemand een idee voor een provider waar dit wel kan? Is namelijk zakelijk dus ik kan mijn telefoonverkeer niet missen.
Reputatie 8
We zitten hier (nog) niet in een bananen republiek.
Reputatie 8
Badge +10
Bij manco van ACM, zouden we met een aantal gebruikers ook naar de rechter kunnen stappen.
De Nederlandse (D66) rechters zitten, net zoals de ACM, ook in de zak van de overheid... :8
Reputatie 8
Bij manco van ACM, zouden we met een aantal gebruikers ook naar de rechter kunnen stappen.
Reputatie 8
Badge +10

Ik denk dat het onderhand tijd wordt een zwart-boek bij ACM aan te bieden voor alle zaken die niet overeenkomstig de wet zijn. Er lopen wel bezwaren van KPN bij de ACM over die wetgeving (dec. 2016), maar er is vooralsnog geen antwoord van ACM.

De ACM zit ook in de broekzak van de KPN grootaandeelhouder, de Nederlands staat... :8
En zoals bekend wappert de Nederlandse overheid graag met het vingertje als een andere Europese lidstaat afspraken niet nakomt, maar zelf hebben ze er maling aan.
Reputatie 8
Ik wil alleen weten of ik mijn ip telefoonbasisstation icm telfort telefonie kan blijven gebruiken.
Nee dat gaat niet, omdat je daarvoor poort 5060 die standaard wordt gebruikt en gereserveerd in de V10 zelf, zou moeten uitschakelen, zodat die vrij komt om te benutten voor je VOIP basis-station.
Die poort 5060 wordt niet vrijgegeven bij uitschakelen. Dus je bent aangewezen voor connectie van telefoons in de "analoge" RJ11 poortjes van de V10. Bovendien zou je in je Panasonic VOIP basis-station je de Telfort VOIP/SIP gegevens moeten invoeren.
En die gegevens krijg je vooralsnog ook nog niet van Telfort.

Ik ben zelf een van de gebruikers die vorig jaar heeft meegedaan met een V10 test-pilot, en dat zelf heb kunnen vaststellen, en die beperkingen als klacht heb aangeleverd. KPN die de firmware moet aanpassen, doet er alleen niets mee op dit punt.

Op zichzelf hoeft KPN / Telfort geen faciliteiten te bieden dat ze in hun eigen apparatuur andere VOIP accounts zou kunnen instellen.
Maar ze mogen het gebruik van eigen aangeschafte apparatuur waarin dat wel kan NIET beperken of belemmeren, als je die daarvoor wilt inzetten. En dat doen ze dus wel op de wijze zoals eerder omschreven. (Verder **moeten** ze je alle benodigde gegevens aanleveren).

Ik denk dat het onderhand tijd wordt een zwart-boek bij ACM aan te bieden voor alle zaken die niet overeenkomstig de wet zijn. Er lopen wel bezwaren van KPN bij de ACM over die wetgeving (dec. 2016), maar er is vooralsnog geen antwoord van ACM. Die wet wordt overigens echt niet veranderd. Die is vanuit EU regelgeving bindend voor al haar lidstaten en inmiddels zelfs nog verder aangescherpt.
(In die verscherping van de wetgeving zijn o.a. de extra "roamingkosten" bij mobiel bellen in het buitenland die eerder werden berekend, inmiddels verboden. In diezelfde wetgeving wordt aan al haar lidstaten bovendien strikte regels opgelegd aangaande internet).
Dat is een glasverbinding en de telfort medewerker vertelde me dat ik een experia v10 modem zou krijgen.
Ik wil overigens geen andere voipprovider gebruiken, telfort is voor mij prima.

Ik wil alleen weten of ik mijn ip telefoonbasisstation icm telfort telefonie kan blijven gebruiken. De telfort medewerker zegt van wel, maar ik krijg de indruk van dit topic dat dit lastig is.

Aangezien ik de telefonie ook zakelijk gebruik wil ik uiteraard geen issues met een niet werkend signaal.
Reputatie 8
Als je over zou willen stappen naar Telfort, is dat dan een koper-verbinding (VDSL) of glasvezel?
Bij koper, grote kans dat je nog een Experia Box V8 krijgt aangeleverd.

Bij de Experia Box V10 kun je geen andere VOIP accounts invoeren.
Het eigen "Telfort" VOIP account kun je wel "uitschakelen", maar poort 5060 die is gereserveerd voor de eigen VOIP-dienst wordt met het uitschakelen NIET vrijgegeven, zodat je die zou kunnen benutten voor een eigen VOIP telefoon "achter" de Experia Box.

Bovendien krijg je de telefonie VOIP/SIP wachtwoorden NIET van Telfort (of KPN) aangeleverd.
Met een Experia Box V8 zijn er overigens wel trucjes om die uit te lezen. Niet met een V10.
Tevens bij de V8 als VOIP wordt uitgeschakeld komen gereserveerde poorten weer vrij.

Zowel aangaande het niet vrij geven van poort 5060 bij uitschakelen VOIP in de V10, als het niet verstrekken van VOIP/SIP wachtwoorden (en verdere aanvullende gegevens) is in strijd met de huidige wetgeving m.b.t. internetverkeer.

Aangaande VOIP, kun je op dit moment dus beter een V8 hebben dan een V10.
Alleen is de WiFi van de V8 beperkt tot alleen 2.4 GHz en slecht in bereik en snelheid.

Reageer