beantwoord

Vier verschillende snelheden gemeten met glasvezel

• 20 februari 2019
  • 29 reacties
  • 532 keer bekeken

Ik heb net 4 verschillende snelheden gemeten met glasvezel.
Deze metingen zijn bedraad gemaakt.
Dit via https://kpn-itns.speedtestcustom.com/
Zie screenshots.
Meestal heb ik dus het eerste screenshot.
Ik dacht dat glasvezel stabiel moest zijn?
Deze metingen heb ik nog nooit gehad, ook niet kort achter elkaar.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 25 februari 2019, 13:15

Hartelijk bedankt voor het doormeten Natasja!
Nu ben ik absoluut geen techneut, maar hoe kan het dan, dat de testen zo afwijken?
Vooral diegene met die hoge 21 ping en 14 jitter met download 38,4 en een anderen 23,2 en 27,7?
Dan heb ik het niet over die van Ookla..

Met Wifi kan ik mijzelf daar nog iets bij voorstellen maar bij bedraad glasvezel niet.
Ik download ook geen grote bestanden.

Geen enkel probleem. 🙂 Ik heb de situatie nog even voorgelegd aan een collega van de technische dienst. Het is lastig om te bepalen waarom de resultaten uit de speedtests zo verschillen. Bij Ookla blijft de speedtest constant. De grafiek bij onze speedtest laat daarentegen zien dat de snelheid goed begint, maar dan instort. Je zou eventueel nog een testbestand van een gigabyte kunnen downloaden om te controleren of de download dan dezelfde snelheid houdt of ook instort.

Echter, we zien aan deze kant bij het uitvoeren van de metingen geen bijzonderheden. De waardes zijn goed en er verandert niets aan de snelheid van 50/50Mb/s voor jouw glasvezelverbinding. Daarover geen zorgen dus.
Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Heb je tijdens de meting nog andere apparaten aanstaan zoals iTv of andere devices.
Doe de test ook eens via speedtest.nl wat komt daar uit
De metingen zijn achter elkaar gedaan.
Dus de devices die aanstonden zijn gelijk.

Via speedtest

Bij een glasvezel verbinding mag je niet de helft aan de download snelheid verliezen als je TV kijkt het is geen koper verbinding. Zojuist ook 4 keer achter elkaar getest met Netflix via de TV ontvanger met een dip van meer dan 10%. De metingen van Mandy zijn behoorlijk slechter bijna onacceptabel voor glasvezel. Hoewel ik heb de ervaring dat meet resultaten niet altijd gelijk zijn, voor de goede orde dit is via wifi gemeten.
Ik heb dus een glasvezel verbinding 50/50 voor de duidelijkheid.
Maar als ik de ping en jitter bekijk, met daarbij de verschillende snelheden, lijkt mij dit niet goed.
Het 3e plaatje is in mijn ogen inderdaad veel te hoge ping en jitter. Bij mijn metingen was de jitter 0 en 1 de ping rond de 7 wat ik ook hoog vind.
Reputatie 8

Dat is te vaag. Andere apparaten die eveneens aanstaan en data betrekken, is geen enkel aanknopingspunt bij een meting met één PC/laptop of een verbinding stabiel is.

Je moet echt overtuigd zijn dat niemand anders tegelijkertijd binnen het huisgezin data betrekt.

Heb je een paar huisgenoten die YouTube filmpjes bekijken of bijv. in HD formaat (of zelfs 4K) kun je gemakkelijk tot dit soor verschillen komen.
Reputatie 8
Badge +7

Dat is te vaag. Andere apparaten die eveneens aanstaan en data betrekken, is geen enkel aanknopingspunt bij een meting met één PC/laptop of een verbinding stabiel is.

Je moet echt overtuigd zijn dat niemand anders tegelijkertijd binnen het huisgezin data betrekt.

Heb je een paar huisgenoten die YouTube filmpjes bekijken of bijv. in HD formaat (of zelfs 4K) kun je gemakkelijk tot dit soor verschillen komen.

Inderdaad, bij een bekabelde snelheidstest met 1 device dien alle overige (draadloze) apparaten volledig uit te staan. Dan wordt geadviseerd 3x binnen redelijke termijn een snelheidstest te doen en daar het gemiddelde van te nemen. Die uitkomst moet vallen binnen de normen die providers gezamenlijk opgesteld hebben.
Oké, er waren tijdens de test 2 Pc's actief, 1 op Wifi, 1 TV bedraad 1 op Wifi,
3 mobiele telefoons op Wifi.
Er is hier zeker geen 4K en geen YouTube.
De meting is bedraad gedaan.
Mijn andere metingen die ik hier niet geplaatst heb, waren allemaal onder dezelfde omstandigheden,
zoals beschreven in screenshot nr 1.
Reputatie 8
Ter referentie, inmiddels al wat oudere statistieken van glasvezel van mijn eigen verbinding:

https://forum.telfort.nl/bestellen-en-ontvangen-335/ziggo-internet-bellen-voor-10-euro-62506#post529964

https://forum.telfort.nl/wifi-269/glasvezel-slechte-snelheden-intern-netwerk-slecht-bereik-wifi-slechte-snelheden-wifi-63547#post534879

Snelheden binnen een marge van tienden van Mbps voor download gelden nu nog steeds.
Upload is inmiddels efficiënter en pakt daardoor hoger uit in metingen (komt mogelijk ook door gewijzigde meetmethode / gebruikte achterliggende website algoritmen door Ookla)??
Ik snap je links niet helemaal maar ik heb een V10.
Ik heb ook Ookla gebruikt in mijn laatste screenshot.
Misschien dat ik die meer moet doen?
Reputatie 8
Ik snap je links niet helemaal maar ik heb een V10.
Die links laten statistieken zien over de stabiliteit van glasvezel over langere perioden van snelheidsmetingen naar uiteenlopende servers verdeeld over Europa / wereld (San Francisco).
Zelfs dat maakt niet noemenswaardig uit. (Wel de pingtijden, omdat het verder weg is).

Verder maakt het niet uit welke router. Ik kom aan dezelfde snelheden met 6 verschillende routers.
(Telfort ZyXEL - Experia Box V8 - V10 -V10A - Synology RT1900ac - Synology MR2200ac).

Het gaat erom dat je verzekerd bent als je testen uitvoert, niemand anders binnen je huisgezin op dat moment ook internet gebruikt. Als dat namelijk wel het geval is, deel je de bandbreedte met meerdere mensen, waardoor "individuele testsl" totaal andere resultaten kunnen opleveren.

Als ik het aantal actieve apparaten optel, benoemd in je eerdere reactie, minus een TV (aangesloten met TV-ontvanger ?), kom ik aan 6 actieve apparaten.
Als ieder apparaat op dat moment slechts 2-3 Mbps aan bandbreedte gebruikt, is dat bij elkaar voldoende om 12-18 Mbps bandbreedte te gebruiken. Dat gaat van je totaal maximum af.

Gebruik verder "tip top in orde" kabels.(Met koperen kern, voldoende twisting van draadparen).
Geen goedkoop spul van de Action.
Reputatie 8
Aanvullend ter referentie:

Snelheidstest met PC hier, als enig actieve apparaat (100/100 Mbps connectie):
(Vergelijk dat eens met testen twee jaar terug < hier > ).

Nog eens terwijl ik tevens een actieve VPN-connectie onderhoud met een server "only"
(Het overige internetverkeer van webbrowser e.d. gaat dan niet via de VPN).
Ik download een filmbestand. Daarbij opnieuw een snelheidstest tijdens die download.
Twee keer getest. Resultaat van een van die twee tests. (De andere is ongeveer hetzelfde).

En twee dips in de download zelf, bij 2x dezelfde speed test tijdens het downloaden:

Op dit moment 1 PC en 1 TV bedraad, geen mobiel actief in gebruik

Ookla

Het lijkt erop dat Ookla stabiel is wat meting betreft.
Reputatie 6
Badge +9
Hallo @mandy. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je bij een bekabelde verbinding via glasvezel zulke grote verschillen in snelheid meet. Het is dan, zoals @Babylonia en @JanD heel helder hebben uitgelegd, wel van belang om één apparaat bekabeld aan te sluiten en andere apparaten uit te zetten tijdens de speedtest. Nu begrijp ik dat je dit inmiddels hebt getest. De resultaten uit de speedtests via Ookla zijn eigenlijk heel mooi bij een pakketsnelheid van 50/50Mb/s. Omdat de resultaten uit onze eigen speedtest alsnog zo variabel zijn, wil ik toch graag je verbinding even doormeten. Voor de zekerheid. 🙂 Zou je je profiel aan kunnen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder?
Hartelijk bedankt voor jullie reacties Galdor68, Babylonia en JanD.
@Natasja - Telfort jij ook.
Ik heb inmiddels mijn profiel aangevuld.
Reputatie 8

Ik vermoed dat je een vergelijkbare test zou willen uitvoeren met wat ikzelf heb gedaan, maar vraag me af welke externe verbinding je daarvoor hebt gebruikt? Je geeft er geen informatie over.
Ik heb afbeeldingen uit mijn PC gekopieerd naar mijn externe harde schijf die bedraad in mijn PC zat.
Reputatie 3
Badge +1
Dan kan je beter even één groot bestand downloaden.
Bijvoorbeeld een 1GiB bestand bij XS4All
Reputatie 8
Ik heb afbeeldingen uit mijn PC gekopieerd naar mijn externe harde schijf die bedraad in mijn PC zat.
Ik vermoedde al zoiets, maar dat is in dat geval een heel andere test met wat ik heb uitgevoerd.

Via VPN heb ik een connectie gemaakt bij een server elders, en een bestand via internet gedownload, via die VPN-tunnel. Die download neemt daarbij een stuk internet bandbreedte in beslag, waardoor de snelheidstest die ik uitvoer op dat moment een stuk lager uitvalt. Tevens de download van dat bestand zelf.

Om daarmee te laten zien, dat gelijktijdige internet downloads verdeeld worden over de totale bandbreedte die je ter beschikking hebt. Als voorbeeld in je vergelijking met je eerdere snelheidstest waarbij tevens 6 apparaten actief zijn verbonden met internet.

Je zou ook een vergelijking kunnen maken door het bestand wat @Dennis-L in zijn link opgeeft, te downloaden, en dan terwijl die download bezig is, ook een Ookla snelheidstest uit te voeren.
Daarmee heb je een beter idee hoe bandbreedte verdeeld wordt, en waarom het bij testen van je internetverbinding het normaal dus nodig is, dat je slechts met één apparaat actief gaat testen.
Mij duizelt het.
Dan maar niet zo'n download test.
Maar de sets screenshots zijn gemaakt met en zonder 6 actieve apparaten.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @mandy. Bedankt voor het aanvullen van je profiel. Ik heb je verbinding doorgemeten en bij het uitlezen van de resultaten kom ik geen bijzonderheden tegen. Sterker nog, de verbinding is over de afgelopen periode stabiel, ik zie geen dipjes en de waardes wat betreft ruis op de verbinding zijn ook helemaal in orde. Weet je hiermee voldoende? 🙂 Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan doen.
Hartelijk bedankt voor het doormeten Natasja!
Nu ben ik absoluut geen techneut, maar hoe kan het dan, dat de testen zo afwijken?
Vooral diegene met die hoge 21 ping en 14 jitter met download 38,4 en een anderen 23,2 en 27,7?
Dan heb ik het niet over die van Ookla..

Met Wifi kan ik mijzelf daar nog iets bij voorstellen maar bij bedraad glasvezel niet.
Ik download ook geen grote bestanden.
Reputatie 8
Dat hebben wij in onze eerdere reacties jou nu juist proberen uit te leggen.
Zonder al te moeilijke technische termen daarbij te gebruiken.

Zijn er meerdere apparaten tegelijkertijd actief, met slechts een beperkte gebruik van bandbreedte van elk apparaat, kan dat op het totaal --jij gebruikt slechts een verbinding van 50 Mbps-- voldoende impact hebben.

Overigens vertrouw ik meer op Ookla, dan de test-tools die KPN zelf hanteert met hun servers.
Ook al is de achterliggende speedtest engine van KPN afkomstig van Ookla.
KPN heeft er wellicht zijn eigen servers aan gekoppeld. En of die altijd stabiel zijn?? Juist reden dat ikzelf bijvoorbeeld al jaren mijn eigen keus aan DNS-=servers gebruik, en niet die van Telfort.
Ik weet dat je het geprobeerd hebt uit te leggen Babylonia, maar het landt niet bij mij, sorry.
Die termen bandbreedte en DNS service, dat begrijp ik niet.
Het enige wat ik zie met die meetresultaten is dat het verschilt.

De tweede set screenshots is gemaakt zonder andere actieve apparaten.
Daar is dus een verschil in te zien.
Dat is voor mij tastbaar en zichtbaar.

Ook omdat ik deze metingen nog nooit gehad heb, terwijl alle apparaten actief waren.
Ik test wel vaker met de speedtest van KPN.
Deze metingen zijn dus nieuw voor mij.

Maar wat ik wel begrijp, is dat Ookla betrouwbaarder is dan die van KPN.
Eigenlijk zouden die metingen niet hoeven tenzij je in het dagelijks gebruik vreemde zaken opmerkt, zoals een email bijlage met een groot bestand die langer duurt dan je gewend bent of een website die langer duurt tijdens het openen. Hoewel dit ook kan duiden op minder goed werkend apparatuur of andere oorzaken.

Wat ik vreemd blijf vinden is de ping en jitter uit het eerste bericht die lagere snelheid zal inderdaad verband houden met een piek in het gehele data verbruik op die momenten. Een mobiel die een update kreeg dat soort dingen, je hoeft het hier niet de delen maar voor een goede interpretatie zou je exact moeten weten wat er gedaan op dat moment.

Het is niet de beste methode ik test bijna altijd via wifi met de ookla app mede omdat ik de pc niet altijd aan heb, geeft dit het gewenste of verwachte resultaat dan zit de rest wel goed.

Reageer