Vervanging modem ZyXEL P-2812HNU-F1 voor Experia Box V8

  • 24 februari 2015
  • 45 reacties
  • 4871 keer bekeken

Na klachten over de internetverbinding kwam jullie helpdesk tot de conclusie dat mijn modem gedateerd is (uit 2011) en dat een nieuw modem beter werk zou verrichten.
Gisteren heb ik mijn nieuwe modem gekregen, een Experia Box V8.

Diverse mensen in mijn omgeving ondervinden echter met deze Experia Box V8 een veel slechter wifisignaal.
Ook staat het internet vol met klachten over dit type modem. En het blijkt volgens die informatie niet eens zo'n nieuw modem te zijn, zoals de helpdesk mij vertelde.

Heeft het voor mij uberhaupt zin om dit nieuwe modem te installeren ?
Ik ben huiverig geworden toen ik zag welk modem mij werd toegestuurd.

Graag advies/reactie van mensen die wel tevreden zijn over deze Experia Box V8.
Mijn ZyXEL P-2812HNU-F1 werkte tot voor kort prima. De laatste tijd viel echter regelmatig het wifisignaal weg, vandaar het contact met de helpdesk.
Ook ging hij vaak uit zichzelf resetten ... lampjes uit. lampjes weer aan ...

45 reacties

De router kan niet op een andere plek, want jullie adviseren om de kabel zo kort mogelijk te houden.

Een Wifi extender ga ik niet aanschaffen. Extra kosten maken heb ik geen behoefte aan. Een nieuwe usb adapter (voor de vaste pc) heb ik ook al gekocht, maar maakt geen verschil.
Dan maar op zoek naar een andere provider.

Wat dat topic betreft, inderdaad, dat gaat over het herstarten.
Maar er zijn ook wel degelijk diverse topics over het slechte wifibereik. Of althans, het telkens wegvallen van het wifisignaal, of een traag wifi.
Je noemt het modem geen wifi-beest. Maar in deze tijd 'verwachten' dat mensen via een draadje online gaan is toch wel heel erg achterhaald. En klanten adviseren om een extender aan te schaffen vind ik helemaal bizar.

Einde discussie dan maar. Hier komen we niet uit.
@Enterprise,

Nee, dat is het zeker niet. Maar bij Faith1969 was dit wel degelijk nodig gezien deze nog de vorige firmware versie had. Er zijn bij mij echter geen andere situaties bekend waarbij het 'upgrade-lampje' gaat branden dan bij een firmware upgrade.

Michael


Het probleem met de trage snelheid is helaas niet opgelost met de upgrade.
Een ander wifikanaal kiezen helpt niet, het modem naar een andere plek verzetten ook niet.
De tv-ontvanger heb ik zelfs uit, zodat die niets kan 'snoepen' van de verbinding. Dat is mij nml ook verteld, de ontvanger zou 6/8 mb snelheid afsnoepen. Met 1 pc aan en verder niets (mobiel wifi uit, geen tablet aan, geen andere pc's of laptop) vind ik het allemaal om te huilen.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Dat de WiFi-connectie niet naar behoren is niet onmogelijk, aangezien dit een van de locatie afhankelijke dienst is. Ik ben erg benieuwd naar hoe de snelheid bekabeld is. Zou je dit ook eens kunnen testen? Indien deze snelheid naar behoren is, dan ligt het in ieder geval niet aan de verbinding zélf. Mocht dit ook niet goed werken, dan stel ik een onderzoek in.

Ik zie uit naar je reactie.

Michael
@Faith1969,

Dat de WiFi-connectie niet naar behoren is niet onmogelijk, aangezien dit een van de locatie afhankelijke dienst is. Ik ben erg benieuwd naar hoe de snelheid bekabeld is. Zou je dit ook eens kunnen testen? Indien deze snelheid naar behoren is, dan ligt het in ieder geval niet aan de verbinding zélf. Mocht dit ook niet goed werken, dan stel ik een onderzoek in.

Ik zie uit naar je reactie.

Michael


Michael, ik wil dat best voor je testen, maar...

Ik begrijp niet waarom ik snel en stabiel wifi had met het oude modem.
en nu met deze Experia met grote regelmaat traag en vaak wegvallende verbinding.
Hier thuis of in de omgeving is immers niets veranderd.

Ook hoor en lees je veel meer mensen over het wifigedeelte in dit modem.
Kan het gewoon niet zijn dat het wifigedeelte niet goed werkt ?
Reputatie 1
Badge
Ik zit even mee te denken. Als je het oude modem aansluit en kijkt op welk kanaal wifi zit, zou je dat ook kunnen instellen op de nieuwe. Misschien helpt dat?

Het kan heel goed zijn dat er iemand in jouw omgeving, een nieuw wifi apparaat geplaatst heeft dat stoort op jouw verbinding.
Als ik bij mij kijk, zitten er minimaal 10 buren in de omgeving op hetzelfde kanaal...

In het volgende artikel staan ook nog wat handige tips en tooltjes om je netwerk omgeving te bekijken.

Uiteraard zal je eerst moeten testen of je verbinding uberhaupt wel in orde is en dat kan alleen bedraad... 🙂
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

De omgeving verandert vaak wel degelijk. Er zijn bijvoorbeeld zeker netwerken in de buurt die hun netwerknaam (SSID) niet blootgeven waardoor je die niet ziet en terwijl deze er tóch zijn.
Het kan, zoals je zelf terecht aangeeft, ook zo zijn dat het WiFi-gedeelte niet goed werkt, in dat geval krijg je simpelweg een nieuw exemplaar. Maar om uit te sluiten dat de verbinding zélf goed werkt, wil ik je toch verzoeken de test uit te voeren met een kabel om een duidelijk beeld te krijgen van de verbinding.

Michael
En wat is het resultaat van een test met een aangesloten netwerkkabel aan je laptop?

Die testen zijn redelijk. Het zijn natuurlijk ook momentopnames.
Ik weiger om mijn laptop constant via de kabel aan te sluiten.
Daar heb ik geen laptop voor.
Bovendien zijn er ook problemen bij de andere pc.
Is de wifi op mijn mobiel hopeloos.
Daarnet viel de verbinding ook weer helemaal weg. Modem niet uit, maar melding van Chrome dat er geen verbinding mogelijk was.
Uitroepteken in het wifi-icoontje.
En daarna weer traaaaag traaaag traag.

Ik was hier al bang voor.
Misschien toch tijd om over te stappen naar een andere provider
Reputatie 1
Experia Box V8 heeft inderdaad slecht bereik met wifi.

Hij start ook van zelf, hij gaat vaak uit.
Vind het echt schande hoe telfort met klanten omgaat.
Experia Box V8 heeft inderdaad slecht bereik met wifi.

Hij start ook van zelf, hij gaat vaak uit.
Vind het echt schande hoe telfort met klanten omgaat.


Precies.
En dan ons vragen of er storende bronnen in de buurt zijn etc.
Met 'angst en beven' heb ik die Experia aangesloten, omdat ik al vele negatieve geluiden hoorde uit mijn omgeving.

Ik ga op onderzoek uit naar een andere provider. Jaren klant, maar niet meer op deze manier.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Heb je al geprobeerd het kanaal te veranderen naar een kanaal die niet veel wordt gebruikt in de buurt? Ik zie je dat niet terugkoppelen.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
Hé Marcator. Om jouw hamvraag te beantwoorden: nee, die heb je niet per se nodig. Je krijgt deze omdat je het contract verlengd hebt. Je mag er voor kiezen om de ZyXEL te blijven gebruiken aangezien je aangeeft daar meer aan te hebben. De Experia Box heeft verder inderdaad niet de mogelijkheid een tweede WiFi netwerk te activeren. Weet je zo genoeg?
Nieuwe modem dus inmiddels geinstalleerd.

Wegvallende verbinding. Bij check blijkt het modem zich vanzelf (?) te resetten. Lampjes gaan dan nml. uit en stuk voor stuk weer aan. En daarna doet het verbinding het weer. Gisteravond tussen 22:15 en 22:30 voor het laatst gemerkt.

Wat is hiervan de oorzaak ?
Reputatie 1
Badge
Hé Marcator. Om jouw hamvraag te beantwoorden: nee, die heb je niet per se nodig. Je krijgt deze omdat je het contract verlengd hebt. Je mag er voor kiezen om de ZyXEL te blijven gebruiken aangezien je aangeeft daar meer aan te hebben. De Experia Box heeft verder inderdaad niet de mogelijkheid een tweede WiFi netwerk te activeren. Weet je zo genoeg?
Het is voor de snelheidsverhoging dus niet nodig om de Experia te gaan gebruiken? Okay, dan stuur ik 'm terug.

Ik vraag me dan alleen nog af waarom ik 'm überhaupt heb ontvangen(zonder aankondiging, volgens mij). Ik had ook geen pakketje van Telfort verwacht 😃.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Marcator. Het nieuwe modem hoort bij een verlenging. Het systeem kijkt niet naar de huidige situatie en om er zeker van te zijn dat het na de verlenging goed werkt, krijg je hoe dan ook een modem die gegarandeerd geschikt is voor de nieuwste diensten die wij aanbieden. Wij zien het modem tegemoet. 🙂
@Faith1969,

Heb je al geprobeerd het kanaal te veranderen naar een kanaal die niet veel wordt gebruikt in de buurt? Ik zie je dat niet terugkoppelen.

Michael


Yes.
En gisteravond opnieuw naar een nieuw kanaal gezet.
Daarnet duurde het 15 seconden voordat een pagina werd geopend.

En dat is niet alleen op mijn pc.
Hetzelfde probleem op de laptop.
Op mijn mobiel.
Op de andere pc.

Oorzaak zit dus m.i. niet in onze pc/laptop etc.

Het is een drama.

Wat is de volgende vraag ? ISRA punt foto ?
Hoelang blijft Telfort ontkennen dat er iets met dit soort modems aan de hand is ?
Volgend 'probleem':

Gisteravond alles weg (internet/bellen/tv),
blauw lampje Upgrade ging branden.
Na een tijdje was er weer verbinding.
Later hetzelfde probleem.

En nu net, wederom, alles weg, blauw lampje voor minutenlang.

?
Inmiddels het verzameltopic over dit modem gelezen en er wordt mij een hoop duidelijk.
Jammer dat je zelf op zoek moet gaan naar meer informatie.
Even een opmerking dat er problemen bekend zijn met dit modem was wel prettig geweest.
Nu voel je jezelf een onnozele kip die steeds maar opties moet proberen om het modem beter aan de praat te krijgen.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Het kán inderdaad voorkomen dat het modem zichzelf opstart, ik ga er vanuit dat dit spoedig definitief wordt verholpen.

Werkt het verder wél naar behoren?

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Goed punt!

Deze stelling klopt niet volledig. Hier zou hoe dan ook een kanttekening bij geplaatst moeten worden.
Intern heb ik de vraag uitstaan wat hier precies mee bedoeld wordt. Zodra ik een terugkoppeling hierover heb ontvangen, zal ik jouw vraag beantwoorden. :)

Michael
Reputatie 1
Badge
Zonde van de verzendkosten.... Maar goed, dan komt'ie die kant weer op 🙂
Is er iemand die mij misschien kan helpen met mijn vraag ?

Klopt het dat de Experia Box V8 een slecht bereik heeft qua wifi ?
Is een versterker nodig om overal in huis bereik te hebben ?
Klopt het dat de kinderen problemen kunnen ondervinden met playstation/xbox etc ?

Hoe storingsgevoelig is de Experia ?
@Faith1969,

Het kán inderdaad voorkomen dat het modem zichzelf opstart, ik ga er vanuit dat dit spoedig definitief wordt verholpen.

Werkt het verder wél naar behoren?

Michael


Bedraad is de snelheid gemiddeld 45.
Via wifi slechts 6, soms nog later.

Dat valt mij behoorlijk tegen eerlijk gezegd.

Pc staat in dezelfde kamer als het modem, slechts een paar meter van elkaar verwijderd.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Klopt! Er heeft een upgrade plaatsgevonden die de storing met de opstartende modems oplost. De verbinding werkt weer. Ervaar jij dit ook als zodanig?

Wat betreft de niet helemaal correcte informatie op de website omtrent de Range Extender; de nieuwe informatie staat klaar om 'live' te gezet te worden, ik verwacht dat dit na het weekend gaat gebeuren.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Het kan dat WiFi minder goed werkt dan als je de verbinding bekabeld aansluit.
Ik wil je verzoeken de tips en trucs op deze pagina eens na te kijken om het WiFi-signaal te optimaliseren/verbeteren.

Michael
Reputatie 8
Badge +10


Klopt! Er heeft een upgrade plaatsgevonden die de storing met de opstartende modems oplost.


Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit één of meerdere keren per dag gebeurd..?
Want die meldingen zie ik wel, ook nadat de nieuwe firmware inmiddels geïnstalleerd is.

Reageer