Vervanging modem ZyXEL P-2812HNU-F1 voor Experia Box V8

• 24 februari 2015
  • 45 reacties
  • 4871 keer bekeken

Toon het eerste bericht

45 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Klopt! Er heeft een upgrade plaatsgevonden die de storing met de opstartende modems oplost. De verbinding werkt weer. Ervaar jij dit ook als zodanig?

Wat betreft de niet helemaal correcte informatie op de website omtrent de Range Extender; de nieuwe informatie staat klaar om 'live' te gezet te worden, ik verwacht dat dit na het weekend gaat gebeuren.

Michael
Reputatie 8
Badge +10

Klopt! Er heeft een upgrade plaatsgevonden die de storing met de opstartende modems oplost.

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit één of meerdere keren per dag gebeurd..?
Want die meldingen zie ik wel, ook nadat de nieuwe firmware inmiddels geïnstalleerd is.
Reputatie 8
Badge +2
@Enterprise,

Nee, dat is het zeker niet. Maar bij Faith1969 was dit wel degelijk nodig gezien deze nog de vorige firmware versie had. Er zijn bij mij echter geen andere situaties bekend waarbij het 'upgrade-lampje' gaat branden dan bij een firmware upgrade.

Michael
@Enterprise,

Nee, dat is het zeker niet. Maar bij Faith1969 was dit wel degelijk nodig gezien deze nog de vorige firmware versie had. Er zijn bij mij echter geen andere situaties bekend waarbij het 'upgrade-lampje' gaat branden dan bij een firmware upgrade.

Michael

Het probleem met de trage snelheid is helaas niet opgelost met de upgrade.
Een ander wifikanaal kiezen helpt niet, het modem naar een andere plek verzetten ook niet.
De tv-ontvanger heb ik zelfs uit, zodat die niets kan 'snoepen' van de verbinding. Dat is mij nml ook verteld, de ontvanger zou 6/8 mb snelheid afsnoepen. Met 1 pc aan en verder niets (mobiel wifi uit, geen tablet aan, geen andere pc's of laptop) vind ik het allemaal om te huilen.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Dat de WiFi-connectie niet naar behoren is niet onmogelijk, aangezien dit een van de locatie afhankelijke dienst is. Ik ben erg benieuwd naar hoe de snelheid bekabeld is. Zou je dit ook eens kunnen testen? Indien deze snelheid naar behoren is, dan ligt het in ieder geval niet aan de verbinding zélf. Mocht dit ook niet goed werken, dan stel ik een onderzoek in.

Ik zie uit naar je reactie.

Michael
@Faith1969,

Dat de WiFi-connectie niet naar behoren is niet onmogelijk, aangezien dit een van de locatie afhankelijke dienst is. Ik ben erg benieuwd naar hoe de snelheid bekabeld is. Zou je dit ook eens kunnen testen? Indien deze snelheid naar behoren is, dan ligt het in ieder geval niet aan de verbinding zélf. Mocht dit ook niet goed werken, dan stel ik een onderzoek in.

Ik zie uit naar je reactie.

Michael

Michael, ik wil dat best voor je testen, maar...

Ik begrijp niet waarom ik snel en stabiel wifi had met het oude modem.
en nu met deze Experia met grote regelmaat traag en vaak wegvallende verbinding.
Hier thuis of in de omgeving is immers niets veranderd.

Ook hoor en lees je veel meer mensen over het wifigedeelte in dit modem.
Kan het gewoon niet zijn dat het wifigedeelte niet goed werkt ?
Reputatie 1
Badge
Ik zit even mee te denken. Als je het oude modem aansluit en kijkt op welk kanaal wifi zit, zou je dat ook kunnen instellen op de nieuwe. Misschien helpt dat?

Het kan heel goed zijn dat er iemand in jouw omgeving, een nieuw wifi apparaat geplaatst heeft dat stoort op jouw verbinding.
Als ik bij mij kijk, zitten er minimaal 10 buren in de omgeving op hetzelfde kanaal...

In het volgende artikel staan ook nog wat handige tips en tooltjes om je netwerk omgeving te bekijken.

Uiteraard zal je eerst moeten testen of je verbinding uberhaupt wel in orde is en dat kan alleen bedraad... 🙂
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

De omgeving verandert vaak wel degelijk. Er zijn bijvoorbeeld zeker netwerken in de buurt die hun netwerknaam (SSID) niet blootgeven waardoor je die niet ziet en terwijl deze er tóch zijn.
Het kan, zoals je zelf terecht aangeeft, ook zo zijn dat het WiFi-gedeelte niet goed werkt, in dat geval krijg je simpelweg een nieuw exemplaar. Maar om uit te sluiten dat de verbinding zélf goed werkt, wil ik je toch verzoeken de test uit te voeren met een kabel om een duidelijk beeld te krijgen van de verbinding.

Michael
Reputatie 1
Badge
In verband met het verhogen van mijn abo van Basic naar Standaard, heb ik ook deze modem omruil gehad.

Daarover heb ik ook een vraag qua WiFi instellingen;
Op de Zyxel had ik 2 Wifi netwerken ingesteld, een met een moeilijk password voor apparaten binnen het gezin en eentje met een makkelijk password voor gasten. Op de Experiabox zie ik alleen maar instelmogelijkheden voor 1 wifi netwerk. Kan ik überhaupt een tweede netwerk toevoegen?

Verder zie ik nog geen snelheidsverschil tussen het oude modem en het nieuwe modem. Is het dan wel zinvol om de oude Zyxel om te ruilen? Gezien ook dat ik sowieso 2 Wifi netwerken wil houden.

De hamvraag is eigenlijk, heb ik persé die Experia8 nodig voor de snelheidsverhoging van mijn abonnement? Ik merk in elk geval nog geen verschil en dan zou ik liever de Zyxel behouden ivm met meer Wifi mogelijkheden.
Reputatie 8
Badge +2
Hé Marcator. Om jouw hamvraag te beantwoorden: nee, die heb je niet per se nodig. Je krijgt deze omdat je het contract verlengd hebt. Je mag er voor kiezen om de ZyXEL te blijven gebruiken aangezien je aangeeft daar meer aan te hebben. De Experia Box heeft verder inderdaad niet de mogelijkheid een tweede WiFi netwerk te activeren. Weet je zo genoeg?
Reputatie 1
Badge
Hé Marcator. Om jouw hamvraag te beantwoorden: nee, die heb je niet per se nodig. Je krijgt deze omdat je het contract verlengd hebt. Je mag er voor kiezen om de ZyXEL te blijven gebruiken aangezien je aangeeft daar meer aan te hebben. De Experia Box heeft verder inderdaad niet de mogelijkheid een tweede WiFi netwerk te activeren. Weet je zo genoeg?
Het is voor de snelheidsverhoging dus niet nodig om de Experia te gaan gebruiken? Okay, dan stuur ik 'm terug.

Ik vraag me dan alleen nog af waarom ik 'm überhaupt heb ontvangen(zonder aankondiging, volgens mij). Ik had ook geen pakketje van Telfort verwacht 😃.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Marcator. Het nieuwe modem hoort bij een verlenging. Het systeem kijkt niet naar de huidige situatie en om er zeker van te zijn dat het na de verlenging goed werkt, krijg je hoe dan ook een modem die gegarandeerd geschikt is voor de nieuwste diensten die wij aanbieden. Wij zien het modem tegemoet. 🙂
Reputatie 1
Badge
Zonde van de verzendkosten.... Maar goed, dan komt'ie die kant weer op 🙂
Reputatie 1
Ik kreeg vandaag ook onaangekondigt de fritzbox modem thuis. Ik schrok en dacht dat er per ongeluk iets aan mijn abonnement was verandert. Ik heb er even achteraan gebeld en dat bleek niet zo te zijn. Ik vroeg waarom ik een nieuwe modem heb ontvangen, de zyxel zou vanaf 15 januari niet meer werken omdat de verbinding verandert. Klopt dit? Ik zit gewoon op de telefoonlijn met adsl. Wat veranderd er dan? Mijn zyxel werkt nog prima en ik stuur de fritzbox liever terug.

Ik heb ook nog het vorige zwarte modem model als reserve. Als ik storing met mijn modem heb gebruik ik deze zolang, anders zit je zo lang zonder internet en telefonie. En dan kun je bij de telefonische helpdesk gelijk zeggen dat de modem stuk is en niet israpunt enzo. Blijft deze oude modem ook bruikbaar? Hij heeft mij en anderen al vaak geholpen bij overlijden van de modem.
Reputatie 1
Badge +1
Ik kreeg vandaag ook onaangekondigt de fritzbox modem thuis. Ik schrok en dacht dat er per ongeluk iets aan mijn abonnement was verandert. Ik heb er even achteraan gebeld en dat bleek niet zo te zijn. Ik vroeg waarom ik een nieuwe modem heb ontvangen, de zyxel zou vanaf 15 januari niet meer werken omdat de verbinding verandert. Klopt dit? Ik zit gewoon op de telefoonlijn met adsl. Wat veranderd er dan? Mijn zyxel werkt nog prima en ik stuur de fritzbox liever terug.

Ik heb ook nog het vorige zwarte modem model als reserve. Als ik storing met mijn modem heb gebruik ik deze zolang, anders zit je zo lang zonder internet en telefonie. En dan kun je bij de telefonische helpdesk gelijk zeggen dat de modem stuk is en niet israpunt enzo. Blijft deze oude modem ook bruikbaar? Hij heeft mij en anderen al vaak geholpen bij overlijden van de modem.

Neem aan dat je de Arcadyan bedoeld ?
Zo niet welke fritzbox levert Telfort???

Gaat het om vervanging van het grijze ZYXEL ( D1A ) modem ?
Zover ik weet zouden deze modems wel moeten blijven werken op een VVDSL of VDSL lijn maar met bedroevende snelheden.
Voor backup tijdelijk als je modem defect is geen probleem maar dat wil je niet voor dagelijks gebruik.
Dus ik denk dat je over gezet gaat worden naar VVDSL of VDSL .

Wacht dus rustig de omzetting af en kijk na de omzetting wat je huidige modem doet en daarna wat het nieuwe doet.
Dan kun je daarna bepalen of en zo ja welk modem je terug stuurt .

P.S de grijze ZYXEL hoeft niet meer terug , als het een witte is wel!!
Reputatie 8
Badge +10
De ZyXEL D1A is een ADSL-modem en werkt per definitie niet op een VDSL-verbinding, en al helemaal niet op een lijn met vectoring, er komt niet eens een verbinding tot stand...

Ixie krijgt een nieuwe VDSL-modem omdat haar verbinding wordt omgezet van ADSL naar VDSL.
Reputatie 1
Bedankt One user en enterprise.

Mijn huidige modem is een witte Zyxel P-260HN- F1
Mijn reserve modem is een grote zwarte uit het tiscali tijdperk, weet het merk niet zo 1,2,3 maar behoorlijk oud.
De modem die ik nieuw heb ontvangen is een Arcadyan V6V7519 koper Experiabox 8

Ik begrijp dat de lijn omgezet gaat worden naar VDSL? Zegt me niets, maar ik ga er even over lezen.
Reputatie 8
Badge +10

Mijn huidige modem is een witte Zyxel P-260HN- F1

Die is alleen geschikt voor ADSL dus vandaar de omruil, VDSL is technisch gezien een ander type verbinding.

Mijn reserve modem is een grote zwarte uit het tiscali tijdperk, weet het merk niet zo 1,2,3 maar behoorlijk oud.

Dat is de ZyXEL Prestige en ook alleen geschikt voor ADSL.
Reputatie 1
Bedankt enterprise.

Ik kreeg net een brief in de bus dat ik een modem ga ontvangen ;-)
Helaas niets over het omzetten van adsl naar vdsl of een datum.
Ik ga het vanzelf merken.
Wel jammer dat er niets in de brief staat over eventuele omzetting.
Reputatie 1
ik heb een snelle VVDSL (extra abonnement) connectie, welk een sneller verbinding heeft met de Experiabox v8 dan met mijn oude Zyxel 2812. Wat mij overig verbaasde na eerdere verhalen, was dat mijn wifi signaal sterker is dan met mijn oude Zyxel 2812.

Reageer