Vervanging modem ZyXEL P-2812HNU-F1 voor Experia Box V8

• 24 februari 2015
  • 45 reacties
  • 4871 keer bekeken

Na klachten over de internetverbinding kwam jullie helpdesk tot de conclusie dat mijn modem gedateerd is (uit 2011) en dat een nieuw modem beter werk zou verrichten.
Gisteren heb ik mijn nieuwe modem gekregen, een Experia Box V8.

Diverse mensen in mijn omgeving ondervinden echter met deze Experia Box V8 een veel slechter wifisignaal.
Ook staat het internet vol met klachten over dit type modem. En het blijkt volgens die informatie niet eens zo'n nieuw modem te zijn, zoals de helpdesk mij vertelde.

Heeft het voor mij uberhaupt zin om dit nieuwe modem te installeren ?
Ik ben huiverig geworden toen ik zag welk modem mij werd toegestuurd.

Graag advies/reactie van mensen die wel tevreden zijn over deze Experia Box V8.
Mijn ZyXEL P-2812HNU-F1 werkte tot voor kort prima. De laatste tijd viel echter regelmatig het wifisignaal weg, vandaar het contact met de helpdesk.
Ook ging hij vaak uit zichzelf resetten ... lampjes uit. lampjes weer aan ...

45 reacties

Is er iemand die mij misschien kan helpen met mijn vraag ?

Klopt het dat de Experia Box V8 een slecht bereik heeft qua wifi ?
Is een versterker nodig om overal in huis bereik te hebben ?
Klopt het dat de kinderen problemen kunnen ondervinden met playstation/xbox etc ?

Hoe storingsgevoelig is de Experia ?
Badge
Het beste is om geen versterker te hebben, maar een andere router met 2.4/5ghz die je aan die experia hangt. Ik heb zelf de Asus RT-AC66U aangezien ik de wifi snelheid ook beu was en zeker na het verkrijgen van de experia box.

Op de experia dus de wifi uitzetten en gaan. En echt, 5ghz is ideaal! Ik ben momenteel de enige in de buurt met 5ghz.

De volgende snelheden haal ik met mijn 30/3 verbinding:

2.4ghz op mijn computer:
http://www.speedtest.net/result/4170356175.png

5ghz op mijn telefoon:
http://www.speedtest.net/my-result/a/1177112448

Dus mocht je een router ergens hebben liggen (liefst eentje met externe antennes) dan zou je het eventueel kunnen proberen.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Spijtig dat het ZyXEL modem het begeven lijkt te hebben. De Experia Box is wat mij betreft een waardige vervanger. Al is dit natuurlijk relatief.
Je hebt niet per se een versterker nodig om overal WiFi-bereik te hebben, dit is afhankelijk van welk kanaal je gebruikt en hoeveel netwerken er nog meer in de buurt zijn.
In principe moet het 'gamen' ook goed gaan, het is wel noodzakelijk om het e.e.a. aan te passen in de webinterface van het modem.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Ik help je hoe dan ook graag verder mocht je tegen problemen aanlopen.

Michael
Het beste is om geen versterker te hebben, maar een andere router met 2.4/5ghz die je aan die experia hangt. Ik heb zelf de Asus RT-AC66U aangezien ik de wifi snelheid ook beu was en zeker na het verkrijgen van de experia box.

Op de experia dus de wifi uitzetten en gaan. En echt, 5ghz is ideaal! Ik ben momenteel de enige in de buurt met 5ghz.

De volgende snelheden haal ik met mijn 30/3 verbinding:

2.4ghz op mijn computer:
http://www.speedtest.net/result/4170356175.png

5ghz op mijn telefoon:
http://www.speedtest.net/my-result/a/1177112448

Dus mocht je een router ergens hebben liggen (liefst eentje met externe antennes) dan zou je het eventueel kunnen proberen.

Bedankt voor je reactie.
Ik pas er eigenlijk voor om zelf extra dingen aan te schaffen zodat het internet fatsoenlijk werkt.

Ik snap niet dat Telfort zo'n Experia Box levert, terwijl het internet vol klachten staat.
Zelfs hier op het eigen forum van Telfort is men niet tevreden, meerdere topics inmiddels gezien.
@Faith1969,

Spijtig dat het ZyXEL modem het begeven lijkt te hebben. De Experia Box is wat mij betreft een waardige vervanger. Al is dit natuurlijk relatief.
Je hebt niet per se een versterker nodig om overal WiFi-bereik te hebben, dit is afhankelijk van welk kanaal je gebruikt en hoeveel netwerken er nog meer in de buurt zijn.
In principe moet het 'gamen' ook goed gaan, het is wel noodzakelijk om het e.e.a. aan te passen in de webinterface van het modem.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Ik help je hoe dan ook graag verder mocht je tegen problemen aanlopen.

Michael

Kan ik niet gewoon een ander Zyxel modem krijgen ?
Reputatie 8
Badge +2
Kan ik niet gewoon een ander Zyxel modem krijgen ?
Dit is helaas niet mogelijk. Ik wil je vragen de Experia Box aan te sluiten, deze behoort gewoon goed te werken.

Michael
Nieuwe modem dus inmiddels geinstalleerd.

Wegvallende verbinding. Bij check blijkt het modem zich vanzelf (?) te resetten. Lampjes gaan dan nml. uit en stuk voor stuk weer aan. En daarna doet het verbinding het weer. Gisteravond tussen 22:15 en 22:30 voor het laatst gemerkt.

Wat is hiervan de oorzaak ?
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Het kán inderdaad voorkomen dat het modem zichzelf opstart, ik ga er vanuit dat dit spoedig definitief wordt verholpen.

Werkt het verder wél naar behoren?

Michael
@Faith1969,

Het kán inderdaad voorkomen dat het modem zichzelf opstart, ik ga er vanuit dat dit spoedig definitief wordt verholpen.

Werkt het verder wél naar behoren?

Michael

Bedraad is de snelheid gemiddeld 45.
Via wifi slechts 6, soms nog later.

Dat valt mij behoorlijk tegen eerlijk gezegd.

Pc staat in dezelfde kamer als het modem, slechts een paar meter van elkaar verwijderd.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Het kan dat WiFi minder goed werkt dan als je de verbinding bekabeld aansluit.
Ik wil je verzoeken de tips en trucs op deze pagina eens na te kijken om het WiFi-signaal te optimaliseren/verbeteren.

Michael
@Faith1969,

Het kan dat WiFi minder goed werkt dan als je de verbinding bekabeld aansluit.
Ik wil je verzoeken de tips en trucs op deze pagina eens na te kijken om het WiFi-signaal te optimaliseren/verbeteren.

Michael

Geen vloerverwarming, spiegels, badkuip. Niet naast de cv.
Magnetron staat een aantal kamers verder. Geen scart. Geen bewakingsapparatuur/babyfoon. Etc. Etc.

Feit blijft dat het modem érg traag is.
Webpagina's zijn amper te openen.
En nu staat de andere pc niet eens aan. Met twee pc's online is het helemaal niet meer te doen.

Alles aangesloten met jullie (korte) kabels.
Dus zowel modem, voeding, als kabels vervangen toen ik het nieuwe modem plaatste.
Reputatie 8
Badge +16
En wat is het resultaat van een test met een aangesloten netwerkkabel aan je laptop?
En wat is het resultaat van een test met een aangesloten netwerkkabel aan je laptop?

Die testen zijn redelijk. Het zijn natuurlijk ook momentopnames.
Ik weiger om mijn laptop constant via de kabel aan te sluiten.
Daar heb ik geen laptop voor.
Bovendien zijn er ook problemen bij de andere pc.
Is de wifi op mijn mobiel hopeloos.
Daarnet viel de verbinding ook weer helemaal weg. Modem niet uit, maar melding van Chrome dat er geen verbinding mogelijk was.
Uitroepteken in het wifi-icoontje.
En daarna weer traaaaag traaaag traag.

Ik was hier al bang voor.
Misschien toch tijd om over te stappen naar een andere provider
Reputatie 1
Experia Box V8 heeft inderdaad slecht bereik met wifi.

Hij start ook van zelf, hij gaat vaak uit.
Vind het echt schande hoe telfort met klanten omgaat.
Experia Box V8 heeft inderdaad slecht bereik met wifi.

Hij start ook van zelf, hij gaat vaak uit.
Vind het echt schande hoe telfort met klanten omgaat.

Precies.
En dan ons vragen of er storende bronnen in de buurt zijn etc.
Met 'angst en beven' heb ik die Experia aangesloten, omdat ik al vele negatieve geluiden hoorde uit mijn omgeving.

Ik ga op onderzoek uit naar een andere provider. Jaren klant, maar niet meer op deze manier.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Heb je al geprobeerd het kanaal te veranderen naar een kanaal die niet veel wordt gebruikt in de buurt? Ik zie je dat niet terugkoppelen.

Michael
@Faith1969,

Heb je al geprobeerd het kanaal te veranderen naar een kanaal die niet veel wordt gebruikt in de buurt? Ik zie je dat niet terugkoppelen.

Michael

Yes.
En gisteravond opnieuw naar een nieuw kanaal gezet.
Daarnet duurde het 15 seconden voordat een pagina werd geopend.

En dat is niet alleen op mijn pc.
Hetzelfde probleem op de laptop.
Op mijn mobiel.
Op de andere pc.

Oorzaak zit dus m.i. niet in onze pc/laptop etc.

Het is een drama.

Wat is de volgende vraag ? ISRA punt foto ?
Hoelang blijft Telfort ontkennen dat er iets met dit soort modems aan de hand is ?
Inmiddels het verzameltopic over dit modem gelezen en er wordt mij een hoop duidelijk.
Jammer dat je zelf op zoek moet gaan naar meer informatie.
Even een opmerking dat er problemen bekend zijn met dit modem was wel prettig geweest.
Nu voel je jezelf een onnozele kip die steeds maar opties moet proberen om het modem beter aan de praat te krijgen.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Ik begrijp niet over welk 'verzameltopic' je het hebt. Er is momenteel een probleem met het herstarten van de Experia Box. Een structureel probleem met WiFi heeft dit modem niet. Al is het natuurlijk geen WiFi-beest. Indien het niet goed werkt na het proberen van de verschillende kanalen e.d., dan kan ik jou adviseren om, of de router op een andere, strategisch betere plek te plaatsen of een WiFi-extender aan te schaffen die op 5 Ghz werkt.

Michael
De router kan niet op een andere plek, want jullie adviseren om de kabel zo kort mogelijk te houden.

Een Wifi extender ga ik niet aanschaffen. Extra kosten maken heb ik geen behoefte aan. Een nieuwe usb adapter (voor de vaste pc) heb ik ook al gekocht, maar maakt geen verschil.
Dan maar op zoek naar een andere provider.

Wat dat topic betreft, inderdaad, dat gaat over het herstarten.
Maar er zijn ook wel degelijk diverse topics over het slechte wifibereik. Of althans, het telkens wegvallen van het wifisignaal, of een traag wifi.
Je noemt het modem geen wifi-beest. Maar in deze tijd 'verwachten' dat mensen via een draadje online gaan is toch wel heel erg achterhaald. En klanten adviseren om een extender aan te schaffen vind ik helemaal bizar.

Einde discussie dan maar. Hier komen we niet uit.
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Spijtig dat het niet probleem niet oplosbaar lijkt met de aangereikte handvatten. In sommige gevallen werkt WiFi gewoon niet goed, dit heeft niet alleen te maken met het door ons geleverde modem, maar heeft vaak meer te maken met factoren op de klantlocatie.

Ikzelf heb ook een Telfort verbinding en bij mij werkte draadloos internet ook niet lekker doordat er tientallen WiFi-netwerken in de buurt zijn die interfereren met mijn WiFi-netwerk. Een Range Extender heeft enorm geholpen. Ik kan nu zelfs tot ver in de tuin met mijn laptop zitten met een goede snelheid.

Als de aanschaf van een WiFi/Range Extender wat jou betreft niet tot de mogelijkheden behoort, vrees ik dat je wat WiFi betreft dezelfde problemen zult ervaren bij een andere provider. Maar uiteraard is dit jouw goed recht.

Mocht je overstappen, dan wens ik jou veel plezier bij een andere provider, met hopelijk minder WiFi-problemen dan bij ons. :)

Michael
Ik zal wel blond zijn, maar waarom had ik met het Zyxel-modem wel een uitstekende wifiverbinding ?
Ook achter in mijn tuin. Ook boven.
Dat modem ging defect, wifimodule werkte volgens de heren van de helpdesk niet lekker.
Vandaar dit nieuwe modem.

En nu valt het signaal steeds eventjes weg. Of traag, minutenlang voordat een pagina opent.
En dan weer redelijk normaal.
In mijn ogen ligt het gewoon aan het modem.

En inderdaad ga ik rondkijken bij een andere provider. Er komt vanzelf een geschikt iets op mijn pad.
@Faith1969,

Spijtig dat het niet probleem niet oplosbaar lijkt met de aangereikte handvatten. In sommige gevallen werkt WiFi gewoon niet goed, dit heeft niet alleen te maken met het door ons geleverde modem, maar heeft vaak meer te maken met factoren op de klantlocatie.

Ikzelf heb ook een Telfort verbinding en bij mij werkte draadloos internet ook niet lekker doordat er tientallen WiFi-netwerken in de buurt zijn die interfereren met mijn WiFi-netwerk. Een Range Extender heeft enorm geholpen. Ik kan nu zelfs tot ver in de tuin met mijn laptop zitten met een goede snelheid.

Als de aanschaf van een WiFi/Range Extender wat jou betreft niet tot de mogelijkheden behoort, vrees ik dat je wat WiFi betreft dezelfde problemen zult ervaren bij een andere provider. Maar uiteraard is dit jouw goed recht.

Mocht je overstappen, dan wens ik jou veel plezier bij een andere provider, met hopelijk minder WiFi-problemen dan bij ons. :)

Michael

Graag uitleg over de volgende zin:
"Nadeel van een WiFi extender

Het WiFi-signaal van de Range Extender is zwakker dan het WiFi-signaal van het modem"
Reputatie 8
Badge +2
@Faith1969,

Goed punt!

Deze stelling klopt niet volledig. Hier zou hoe dan ook een kanttekening bij geplaatst moeten worden.
Intern heb ik de vraag uitstaan wat hier precies mee bedoeld wordt. Zodra ik een terugkoppeling hierover heb ontvangen, zal ik jouw vraag beantwoorden. :)

Michael
Volgend 'probleem':

Gisteravond alles weg (internet/bellen/tv),
blauw lampje Upgrade ging branden.
Na een tijdje was er weer verbinding.
Later hetzelfde probleem.

En nu net, wederom, alles weg, blauw lampje voor minutenlang.

?

Reageer