Vervangen firmware ZyXEL Prestige 650H-31 door retail firmware

• 6 september 2012
  • 5 reacties
  • 2269 keer bekeken

Badge
Hallo,

thuis beschik ik over twee modems, beiden verschafd door Telfort/Tiscali. Het oudste van de twee is een ZyXEL Prestige 650H-31, uit 2004 geloof ik. De klantenservice van Telfort heeft toegezegd dat dit (uitgefaseerde) modem niet meer teruggestuurd hoeft te worden. Aangezien ik niet tevreden ben over het nieuwe modem, en ook een en ander zou willen experimenteren (bijvoorbeeld met VPN, IPSec en 802.1X) wil ik graag allerlei dingen veranderen aan de configuratie van het oude modem (dat nu immers toch van mij is).

Bij het doorbladeren van de handleiding (PDF) blijkt echter dat er allerlei menu's ontbreken uit de Telnet-interface. Onder andere de firewall en 802.1X-verificatie ontbreken. Zodoende kwam ik er achter dat Telfort haar eigen firmware gebruikt.
  • Graag zou ik de firmware van de ZyXEL Prestige 650H-31 dus willen flashen met de gewone (retail) firmware van ZyXEL, met de verwachting dat ik dan over extra functies kan beschikken, waarover zelfs het nieuwere modem niet beschikt.
Echter, een klantenservicemedewerker die ik sprak, vermoedde dat ook de hardware die Telfort gebruikt anders is dan die van de standaard (retail) ZyXEL-modems. Hier lijkt geen enkele aanwijzing voor te zijn (alle stickers op het modem zijn van ZyXEL en nergens - op de hardware of in de software - wordt Telfort of Tiscali genoemd), en het lijkt me onwaarschijnlijk dat het voordelig of überhaupt nodig zou zijn om voor één provider (grote) aanpassingen aan de hardware te maken. Mocht het echter waar zijn, dan is het misschien niet verstandig om lukraak retail firmware te gaan flashen.
  • Weet iemand of de hardware inderdaad anders is? Heeft iemand ervaring met het flashen van "Telfort-modems" met retail firmware?
  • Waar moet ik eventueel op letten bij het flashen? Wat zou er mis kunnen gaan, en is dat nog op te lossen?
Ik ben benieuwd, en vind het niet erg om er een ingewikkeld project van te maken!

Groeten,

Lennart Goosens.

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Het flashen van de ZyXEL Prestige 650H-31 met de retail firmware lijkt me geen probleem... ik zou het gewoon doen.
Eventueel kun je vooraf het modem een keer resetten naar de fabrieksinstellingen... en tijdens het flashen alleen één pc bedraad aansluiten.

Het ergste dat er kan gebeuren is dathet flashen mislukt en je modem overlijdt... maar die kans is niet zo heel groot. Daarnaast is dan het economische verlies (gezien de vermoedelijke ouderdom) beperkt.
Badge
Bedankt voor je oordeel!

Heeft iemand hier ervaring mee (hetzij met vergelijkbare modems)?

Of weet iemand misschien te vertellen of Telfort/Tiscali wel of niet aangepaste hardware gebruikt(e), en wat er dan is aangepast?

Groeten,

Lennart Goosens.
Reputatie 8
Badge +16
Voor zover ik weet zijn de "oude" modems gewoon gelijk aan de retail-versie maar dan met een andere firmware... en die firmware kun je gewoon terugflashen.

De nieuwere modems zijn niet zomaar terug te flashen... daarnaast is het maar de vraag of je een 2601 of 2812 als retailversie kunt kopen.
Badge +2
Voor zover ik weet zijn de "oude" modems gewoon gelijk aan de retail-versie maar dan met een andere firmware... en die firmware kun je gewoon terugflashen.

De nieuwere modems zijn niet zomaar terug te flashen... daarnaast is het maar de vraag of je een 2601 of 2812 als retailversie kunt kopen.

P-2812HNU - F1 zijn met relailversie te koop
Badge
Waaraan kun je een modem met andere hardware eventueel herkennen? Een bepaald nummer misschien? Dat moet bij Telfort bekend zijn.

Heeft iemand misschien hetzelfde, of een vergelijkbaar modem ongebruikt in de kast liggen? Wil diegene misschien de gok wagen om het te flashen (de retail firmware voor de Prestige 650H-31 is overigens niet meer te downloaden, maar ik kan de laatste versie hier op het forum zetten voor wie wil proberen)?

Groeten,
Lennart Goosens.

Reageer