Verschillende speedtests geven verschillende Internetsnelheden

PedroQ
Ik heb 23 dagen geleden 2 prive-vragen aan Michael gesteld over o.a. internetsnelheden. Ik heb nog steeds geen reactie en ik zie Michael niet meer in de portretten galerij ! Is Michael weg ? Neemt iemand anders het dan over ?
Aanvullende vraag: is bij verhoging van de internetsnelheid een ander modem nodig ?

36 Reacties

Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Micheal werkt niet meer bij Telfort.

En om je vraag te beantwoorden: voor een hogere lijnsnelheid is er géén andere modem nodig. Zowel de ZyXel als de ExperiaBox V8 of V10 zijn geschikt voor alle lijnsnelheden die Telfort levert.
nelly jacoba
Reputatie 4
Badge +2
Was het een door Michael gevraagd pb?
Je kent, neem ik aan, het onderschrift van de moderators:
Stuur je een privébericht? Dan ontvang je binnen 3 werkdagen een reactie.
Op ongevraagde privéberichten ontvang je geen reactie.
PedroQ
Hi Kees-Jan en nelly jacoba, bedankt voor jullie reacties. Wel jammer dat Michael weg is; ik vond dat hij het goed (en met humor) deed !
Mijn pb's waren inderdaad gevraagd door Michael, daarom vind ik wel vreemd dat niet iemand anders van Telfort (tot nu toe) de draad niet overneemt. Ik hoop dat dat nu gaat gebeuren !
Over de router nog even: Kees-Jan spreekt over Zyxel en Experia Boxes. Ik denk dat ik nog een oudje van Telfort heb, mijn router heet n.l. X4N300 van SiteCom. Vandaar dat ik me afvraag of die geschikt is voor hogere snelheden (100/100 over glasvezel).
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Is niet "oud" maar geen modem. Dat is puur een router zonder modem capaciteiten...

Ik vermoed dat als je een hogere snelheid wilt dat je dan een nieuw modem krijgt.
Maar laten we vooral even op webcare wachten?!
Wieger - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Hoi PedroQ, excuses voor de late reactie. Je vragen aan Michael betreffen de snelheid van de speedtests, als ik het goed begrijp. Je Sitecom router is geschikt voor een 100/100mbit verbinding. Omdat je nog een abonnement met analoge TV hebt, blijf je van Telfort een Sitecom gebruiken. Bij een verhoging van de snelheid heb je geen nieuw modem of een nieuwe router nodig. Deze zijn allebei geschikt voor de hogere snelheid. Wat betreft de vragen over de speedtest moet ik je het antwoord schuldig blijven. Het is erg opmerkelijk dat je per browser zulke verschillen merkt. Misschien dat een van onze toppers op het forum je een goed antwoord kan geven. Dus vraag maar raak. :)
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Wieger - Telfort schreef:

[...]
Wat betreft de vragen over de speedtest moet ik je het antwoord schuldig blijven. Het is erg opmerkelijk dat je per browser zulke verschillen merkt. Misschien dat een van onze toppers op het forum je een goed antwoord kan geven. Dus vraag maar raak. :)

Die vraag is dan blijkbaar per PB gesteld want ik zie hem in dit topic niet terug... :8
Wellicht kan PedroQ het één ander ander toelichten over welke speedtest, over welke browsers het gaat en of die speedtest via wifi of bekabeld wordt uitgevoerd..?
Wieger - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Die vraag is inderdaad per PB gesteld. Hopelijk kan PedroQ hem nog verder uitleggen. Er bleken enorme afwijkingen in de uploadsnelheid te zitten tijdens speedtests. Las van een SmartTV en een PC, en ook een verschil tussen Google Chrome en Opera als browser voor de speedtest. De precieze nuances kan ik niet goed maken en ik gok dat het voor deze vraag zeer belangrijk gaat zijn.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Wieger - Telfort schreef:

Die vraag is inderdaad per PB gesteld. Hopelijk kan PedroQ hem nog verder uitleggen. Er bleken enorme afwijkingen in de uploadsnelheid te zitten tijdens speedtests. Las van een SmartTV en een PC, en ook een verschil tussen Google Chrome en Opera als browser voor de speedtest. De precieze nuances kan ik niet goed maken en ik gok dat het voor deze vraag zeer belangrijk gaat zijn.

Bedankt voor de feedback Wieger..!
We wachten maar even op de reactie van PedroQ...
PedroQ
Hallo allen, bedankt voor jullie reacties. Prima dat jullie de verschillen in internetsnelheden-metingen ook belangrijk vinden. Vraag is welke tool is een goede, waardoor zijn er (grote) verschillen en welke snelheden heb je nu eigenlijk ? Uitgangspunten: ik had glasvezel 50/50 en ik heb in overleg met Michael dat verhoogd naar 100/100. De metingen hieronder zijn alle bekabeld.
A. Windows-7-pc met IE11: Fast.com: 93 // Ookla: down 94 en up 49 // Telfort: down 93 en up 35.
B. Windows-7-pc met Opera: Fast.com: 94 // Ookla: down 94 en up 18 // Telfort: down 94 en up 82.
C. Linux Mint-pc met Firefox: Fast.com: 49 // Ookla: down 15 en up 9 // Telfort: down 97 en up 18.
D. op Smart-tv via de browser: Fast.com: 46 // Ookla: down 1,7 en up 45 // Telfort: down 0,4 en up 19 en via de Netflix-app: verbindingssnelheid: 1e meting: 36 en 2 meting: 43.
Ik kan hier geen touw meer aan vast knopen ! Wat is o.k. en waarom ? Ben benieuwd naar jullie reacties.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Kan je de actuele snelheden ook aflezen op de statuspagina in de modem of router die is aangesloten..?
PedroQ
Hallo Enterprise, ik heb de router "geopend", maar zie helaas geen vermelding van de snelheden. De statuspagina van de X4N300 van SiteCom voorziet daar niet in.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Ik kan de verschillen in metingsuitslagen ook niet goed verklaren.
Er zijn verschillen in uitslag per gebruikte server mogelijk.
Mijn idee is dat een glasvezelverbinding in principe altijd de volledige snelheid van het abonnement dient te leveren, het is geen xDSL.
Ik denk dat Telfort hier eens naar moet kijken waarom je niet 100 Mbps haalt.
Babylonia
Reputatie 5
Je test toch wel alleen met een bekabelde verbinding?
nelly jacoba
Reputatie 4
Badge +2
Verkeerde topic..:$
Wieger - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Hoi PedroQ, uit deze omschrijving haalde ik net wat andere informatie dan je PB. Dankjewel voor je verdere uitleg. Als ik deze speedtests lees, dan kan ik de afwijkingen op het eerste gezicht niet verklaren. Mijn eerste ingeving zou zijn om de tests nog bekabeld te herhalen, maar dan zonder tussenkomst van je router. Ik kan uit je bericht niet gelijk opmaken of je deze snelheidsmetingen direct op het modem of via je router hebt gedaan. Als tweede variabele kan je nog testen met een andere UTP kabel. Misschien zit er een stukje aan wat net niet lekker is afgeknipt, wat voor dit verschil zorgt. Mijn ervaring met zulke afwijkingen is dat er in veel gevallen een router of kabel de boosdoener is, Mocht dit niet het geval zijn, dan ga ik dit voor je uitzetten bij onze netwerkbeheerders.

@Enterprise en Babylonia, dankjewel voor het meedenken. :)
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Babylonia schreef:

Je test toch wel alleen met een bekabelde verbinding?

@Babyloniavolgens @PedroQ wél:
PedroQ schreef:

... De metingen hieronder zijn alle bekabeld...

PedroQ
Hallo allen, bedankt voor jullie meedenken. De metingen zijn gebeurd op pc's en de tv die via kabels op de router van Telfort zijn aangesloten. De router is dan uiteraard weer bekabeld aangesloten op het glasvezelmodem. De metingen herhalen zonder router, om e.e.a. uit te sluiten, lijkt me een goed idee, maar omdat de pc's boven staan en de tv in de woonkamer, moet ik even gaan nadenken hoe ik dat moet aanpakken ! Om te beginnen denk ik dat ik een router van mezelf (een TL-WDR3600) in de plaats van de Telfort-router zet en kijk wat dan dezelfde metingen opleveren. Dat laat ik jullie weten als ik zover ben.
De titel van deze post past ondertussen inderdaad niet meer bij de discussie die we nu voeren, maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen veranderen in bijv. "Verschillende speedtests geven verschillende Internetsnelheden". Kan dat überhaupt ?
nelly jacoba
Reputatie 4
Badge +2
Kan je niet voor een kwartier tbv de testen een laptop oid direct aan het glasvezelmodem hangen?
2 x een speedtest, dan weet je toch genoeg.
Wieger - Telfort
Reputatie 3
Badge +1
Een erg goed punt, PedroQ. Heb de de titel voor je aangepast. Vaak kan je met het vervangen van je router in ieder geval al de router uitsluiten. Dat lijkt mee een prima start. Anders kan je zoals nelly jacoba al oppert een laptop kort aansluiten op het glasvezelmodem.

@nelly jacoba. Thanks!
PedroQ
Internetspeed-metingen Telfort Down Telfort Up Ookla Down Ookla Up Fast.com Netflix
Telfort-router: W7-pc met IE11 92 36 94 47 93
zonder router: W7-pc met IE11 93 72 93 90 93
TP-link-router: W7-pc met IE11 92 68 92 87 94

Telfort-router: W7-pc met Opera 94 84 94 86 94
zonder router: W7-pc met Opera 94 94 79 79 93
TP-link-router: W7-pc met Opera 95 89 92 85 94

Telfort-router Mint 18/Firefox 95 25 91 29 46
TP-link-router Mint 18/Firefox 95 25 92 30 42

Telfort-router Mint 18/Opera 95 90 95 88 94
TP-link-router Mint 18/Opera 95 94 94 94 91

Telfort-router – TV-Browser 0,4 19 1,7 45 46
zonder router – TV-Browser 0,4 24 na na 46
TP-link-router – TV-Browser 0,6 25 1,6 63 54

Telfort-router Netflix-app op TV 43
zonder router Netflix-app op TV 40
TP-link-router Netflix-app op TV 42

Resumerend:
De snelheden zijn alle bekabeld gemeten. De snelheden zijn blijkbaar afhankelijk van de pc, de browser en het OS en ook van de gebruikte router. Het abo is glasvezel 100/100. Up moet dus net zo hoog zijn als down.
De Telfort-router scoort slecht met up-speed op de W7-pc met IE-11. Op dezelfde pc met Opera echter beter. Is de Telfort-router misschien toch niet goed ?
Op de Linux-Mint-pc zijn de snelheden zonder router niet gemeten; wel de vergelijk van Telfort en TP-Link-router. Opvallend ook hier is dat Opera goede snelheden geeft in tegenstelling tot Firefox.
De snelheden op de TV-browser (TV is slechts 6 maanden “jong” !) zijn heel slecht en ook de verbindingssnelheid die Netflix aangeeft is ten opzichte van het glasvezel-abo niet hoog.
Ik heb op internet gelezen dat deze slechte snelheden veroorzaakt zouden worden door de povere hardware van Smart-TV's, zoals de cpu, de netwerkkaart en de browser. Is dat jullie ervaring ook ?
Wat is jullie mening over deze constateringen en metingen?
Nelly Jacoba, bedankt voor de tip, maar ik heb geen laptop !
PedroQ
Wat jammer, ik had een mooi schema gemaakt voor de overzichtelijkheid, maar het komt heel anders te voorschijn. Ik hoop dat het nog leesbaar is............
PedroQ
Dit is overzichtelijker:

nelly jacoba
Reputatie 4
Badge +2
En een kabel direct naar de pc?
PedroQ
Hi nelly jacoba, met de regels in het schema 'zonder router.......' wordt bedoeld dat de pc's resp. de tv rechstreeks via de kabel verbonden zijn met het glasvezel-modem.
nelly jacoba
Reputatie 4
Badge +2
Oke, helder.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$