beantwoord

Verschil tussen attainable & actual data rate

• 21 juni 2019
  • 5 reacties
  • 131 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
Ik heb een probleem dat heel sterk lijkt op https://forum.telfort.nl/internet-267/vdsl-verschil-tussen-attainable-actual-data-rate-57219
Een fors verschil tussen de attainable en de actual data rate en een verdacht rond getal bij de downstream data rate:

Profile: 17a
Data Rate: 14.000 Mb/s / 856 Kb/s
Max. Attainable Data Rate (ATTNDR): 20.742 Mb/s / 2.327 Mb/s

Met een speedtest kom ik qua downloadsnelheid vreemd genoeg richting de 17Mbit uit, maar m'n upload komt op max 0,9 MBit.
Op de technische helpdesk van Telfort was er niemand (meer?) die het woord 'profiel' iets zegt, en leek ook geen bereidheid om daar op verder door te zoeken. Aan de andere kant ben ik ook wat eigenwijs, want ik wil geen nieuw modem proberen (vind ik zonde voor het milieu, en ik denk toch echt dat het aan de kant van Telfort zit).
(Ik zie nu pas dat in mijn modem ook het profiel te zien is, en dat dat al wel 17a is.)

Heeft iemand een tip hoe ik dit bij Telfort verder onderzocht kan krijgen? Ben ik misschien een van de laatsten der Mohicanen op koper, en is alle kennis daarvan verdwenen?
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 juni 2019, 16:29

Het zou inderdaad kunnen dat de lijnsnelheid iets hoger is geweest. De oorzaak is vaak dat de lijn wat verstoringen vertoond. Dan wordt de lijn wat aangepast zodat deze wat stabieler wordt. Hierdoor kan de snelheid iets omlaag gaan.

Wat betreft de overgang naar glasvezel. Ik kan je over zetten naar Glasvezel internet, dus zonder tv of telefonie voor 37,50 per maand. Hier kan ik je ook nog een korting op geven van 7,50 euro per maand zolang het abonnement loopt. Je betaalt dan 30 i.p.v. de 31 nu.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @rtu, wat leuk dat je ons Forum hebt gevonden. Ik lees dat jouw snelheid niet helemaal zo is als gehoopt. Nu ben ik mee gaan kijken. Ik zie dat je hier ook al contact heeft gehad met mijn collega. Hij komt echter tot dezelfde conclusie als ik. De snelheid die je haalt is conform de maximale snelheid. Je zou namelijk 14 moeten kunnen halen met een maximale upload van 0.9 Mbit/s. Deze haal je ook.

Wil je nou echt een snellere verbinding dan kun je over op Glasvezel. Dit is namelijk al beschikbaar op jouw adres. Je gaat dan ook nog een euro minder betalen per maand voor alleen Glasvezelinternet.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @rtu ,
reactie verwijderd, daar moderator iets eerder gereageerd heeft dan ik en mijn reactie overbodig maakte.☺
Reputatie 8
Badge +11
Even afgezien van de antwoorden hierboven. Bij 'flinke' verschillen tussen Actual en Attainable zou ik zeker het stukje tussen ISRA-punt en modem controleren en het kabeltje vervangen.
Bedankt voor jullie reacties. @Bart - Telfort ik meen me te herinneren dat een paar maanden geleden mijn "maximaal toegestane" snelheid hoger was, op zijn minst 1 MBit up. Is dat omlaag gegaan? Of is mijn aanname dat aan "jullie kant" gelimiteerd wordt toch verkeerd? Dank ook voor de tip van glasvezel, ik zag inderdaad dat de prijs onlangs is verhoogd.
edit: het glasvezelinternet dat ik kan vinden kost (op termijn) 42,50 per maand. Nu betaal ik 31. Kijk ik verkeerd?
@GJC ik begrijp juist dat "maximum attainable" over het fysieke maximum gaat, dus inclusief eventueel brakke kabeltjes. En dat "actual" te maken heeft met niet-fysieke limiteringen.
Reputatie 8
Badge +11
Het zou inderdaad kunnen dat de lijnsnelheid iets hoger is geweest. De oorzaak is vaak dat de lijn wat verstoringen vertoond. Dan wordt de lijn wat aangepast zodat deze wat stabieler wordt. Hierdoor kan de snelheid iets omlaag gaan.

Wat betreft de overgang naar glasvezel. Ik kan je over zetten naar Glasvezel internet, dus zonder tv of telefonie voor 37,50 per maand. Hier kan ik je ook nog een korting op geven van 7,50 euro per maand zolang het abonnement loopt. Je betaalt dan 30 i.p.v. de 31 nu.

Reageer