Ik heb net de sleutels van een nieuwe woning en de bewoonster hiervoor heeft nooit internet gehad. Hoewel mijn installatiepakket pas volgende week komt en mijn internet pas 12 februari ingaat, ben ik nu alvast op zoek gegaan naar het isra-punt, mochten er draden moeten worden doorgetrokken dan kan dat met het klussen worden meegenomen.
Echter; een aansluitpunt voor de modem (isra-punt) kan ik nergens vinden. In mijn vorige woningen had ik altijd een kastje, ergens in een meterkast, maar hier niets van dat. Wel vind ik een oude PTT-doos (in een inbouwkast in de slaapkamer), maar in de meterkast vind ik niets. De woningcorporatie heb ik al gebeld, maar die geven aan dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is.
Ik wil graag voordat ik ga verhuizen het aansluitpunt in orde hebben. Kan iemand mij hierover adviseren, is het PTT punt op de foto geschikt om een modem op aan te sluiten? Ik ben niet handig, is het verstandig om hiervoor alvast een monteur te laten komen? En kan die al komen voordat mijn installatiepakket van Telfort komt of moet ik eerst 'bewijzen' dat ik het echt niet zelf kan?
En tot slot, is een monteur volledig voor mijn eigen kosten - aangezien het PTT punt zo verouderd is KPN wellicht wel een nieuw punt komt aanleggen (en zo ja, wat zijn de verwachte kosten)? Ik hoor het graag!
Emily
Beste antwoord door Babylonia
Je foto's tonen inderdaad geen ISRA-punt.
Dat aansluitpunt in de slaapkamer, is dat op de begane grond?
En is dat een van die foto's? Zo niet, en als het niet in de meterkast zit, misschien in een hoek van de woonkamer, kruipruimte, bezemkast ??
De buitenkabel van KPN zoals die "ergens" in huis komt is een dikkere blauwe kabel, of mogelijk omwikkeld met dunnere blauwe draden, met enkele witte en rode draden.
https://www.google.nl/search?q=kpn+buitenkabel&newwindow=1&biw=1280&bih=871&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSlb-Aw9LKAhVDpQ4KHekoBK8Q_AUIBygC#newwindow=1&tbm=isch&q=kpn+grondkabel
Als het ISRA-punt gevonden is, en echt verouderd en hangt er "op haf 11" bij zou je bij KPN kunnen informeren hoe daar mee om te gaan. Een ISRA-punt valt onder de verantwoordelijkheid van KPN, daar mag je officieel niet eens aankomen. (Huidige ISRA-punten worden verzegeld).
Bekijk reactie
Dat aansluitpunt in de slaapkamer, is dat op de begane grond?
En is dat een van die foto's? Zo niet, en als het niet in de meterkast zit, misschien in een hoek van de woonkamer, kruipruimte, bezemkast ??
De buitenkabel van KPN zoals die "ergens" in huis komt is een dikkere blauwe kabel, of mogelijk omwikkeld met dunnere blauwe draden, met enkele witte en rode draden.
https://www.google.nl/search?q=kpn+buitenkabel&newwindow=1&biw=1280&bih=871&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSlb-Aw9LKAhVDpQ4KHekoBK8Q_AUIBygC#newwindow=1&tbm=isch&q=kpn+grondkabel
Als het ISRA-punt gevonden is, en echt verouderd en hangt er "op haf 11" bij zou je bij KPN kunnen informeren hoe daar mee om te gaan. Een ISRA-punt valt onder de verantwoordelijkheid van KPN, daar mag je officieel niet eens aankomen. (Huidige ISRA-punten worden verzegeld).