beantwoord

Verlies van internetsnelheid en een instabiel modem

• 29 februari 2016
  • 75 reacties
  • 4749 keer bekeken

Reputatie 1
Goedendag,

De laatste maanden zit ik met het probleem dat mijn internetsnelheid langzaam maar zeker steeds minder wordt. Een jaar geleden begonnen met een Telfort Basis abbo (30/3Mb), en sinds oktober2015 ge-upgrade naar een Telfort Internet Extra abbo (80/8Mb). Met een basis-abbo een attainable downloadspeed van ruim 85 Mb/s gehad, en na de upgrade stortte de attainable downloadspeed direct in naar zo'n 75Mb/s. En sinds ongeveer anderhalve maand zakt de attainable downloadspeed naar 69Mb/s, soms zelfs naar de 55 Mb/s.

De netco/fourstack website geeft aan dat 100Mb/s mogelijk is op mijn adres.

Nu heb ik enkele maanden geleden een nieuw modem (V8) ontvangen omdat het eerste modem regelmatig de DSL-verbinding verloor. Het nieuwe modem begint nu ook problemen te krijgen, hij verliest de DSL-verbinding niet maar blijft af en toe "hangen" waarbij er via het modem geen verbinding meer met het internet mogelijk is (zowel bedraad als wifi), maar het modem zelf wel zijn DSL-verbinding behoud. Even het modem opnieuw opstarten zorgt er dan voor dat alles weer een tijdje werkt. Een hard-reset een tijdje terug heeft niets geholpen, en de problemen alleen maar erger gemaakt.

In het security-log van het modem staan allemaal meldingen over het niet kunnen voltooien van de TR069:1st boot inform.

Mijn vraag, ook aan de webcare, is natuurlijk wat er aan de hand zou kunnen zijn.

IS/RA-punt is nagekeken/schoongemaakt.
Diverse adsl-kabels tussen modem en IS/RA geprobeerd.
Diverse malen modem herstarten na "vastlopers".
Harde reset geprobeerd.

Stukje security-log van het modem:
02/29/2016 17:22:46 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.171.191.254,Lease time=7200
02/29/2016 17:22:46 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.168.228.xxx
02/29/2016 17:13:41 192.168.2.4 Admin login success
02/29/2016 17:04:21 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 17:04:21 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 17:04:21 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 17:04:04 192.168.2.4 Admin logout
02/29/2016 17:03:30 192.168.2.4 Admin login success
02/29/2016 16:58:01 Wireless 84:10:0D:16:9D:32 released
02/29/2016 16:55:51 sending ACK to 192.168.2.7
02/29/2016 16:55:51 sending OFFER to 192.168.2.7
02/29/2016 16:43:01 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:43:01 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:43:01 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:38:40 sending ACK to 192.168.2.7
02/29/2016 16:38:40 sending OFFER to 192.168.2.7
02/29/2016 16:32:21 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:32:21 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:32:21 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:27:01 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:27:01 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:27:01 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:25:41 192.168.2.4 Admin logout
02/29/2016 16:24:21 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:24:21 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:24:21 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:23:41 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:23:41 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:23:41 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:23:38 192.168.2.4 Admin login success
02/29/2016 16:23:31 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/29/2016 16:23:31 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
02/29/2016 16:23:31 TR069:Sending 1 BOOT inform.
02/29/2016 16:23:25 NTP Date/Time updated.
07/31/2015 00:02:30 Get system time from NTP server:195.241.76.236.
07/31/2015 00:01:55 DHCP Client: [ATM3]Receive Ack from 10.14.160.1,Lease time=51616
07/31/2015 00:01:55 DHCP Client: [ATM3]Send Request, Request IP=10.14.163.44
07/31/2015 00:01:55 DHCP Client: [ATM3]Receive Offer from 10.14.160.1
07/31/2015 00:01:55 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
07/31/2015 00:01:52 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
07/31/2015 00:01:51 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.171.191.254,Lease time=7200
07/31/2015 00:01:51 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.168.228.xxx
07/31/2015 00:01:51 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.171.191.254
07/31/2015 00:01:51 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:01:51 DSL Media Up !

Alvast bedankt voor enige hulp,

Ollie.
icon

Beste antwoord door Ollie40 24 mei 2016, 12:11

Hallo Michael,

Ik geloof dat het probleem eindelijk is opgelost!

Afgelopen maandag is monteur nummer 8 geweest, de Stap-58 monteur, en die heeft na alles erg goed nagemeten te hebben een probleem gevonden met het koper: ergens zou een las of kabel een soort van kortsluiting geven. Hiervoor heeft hij direct een "lasbon" aangemaakt en samen met de back-office een afspraak ingeplanned voor een monteur van VolkerWessels Telecom.

De monteur van VolkerWessels Telecom (monteur nummer 9) is net de deur uit en heeft het probleem volgens mij kunnen verhelpen. De beste man is drie uur bezig geweest, hij heeft wederom alles nagemeten/gecontroleerd/verbeterd en ook nog de lijn op een "andere voeding" aangesloten. Daarna het modem weer aangesloten, even wachten, en na het online komen van de verbinding geeft het modem veel "betere" waarden aan en is de snelheid fors verhoogd!!! Ik haal zelfs meer dan wat ik volgens mijn abbo zou moeten hebben :D

Ik hoop/neem aan dat de lijn nu stabiel blijft en geen problemen meer geeft, want ik heb even geen zin meer in monteurs :P

Aan het eind van de dag belt de dame van Telfort Klantenrelaties nog, dan kan ik haar ook het goede nieuws vertellen.

Ik ben blij dat het probleem nu opgelost lijkt (ik ga er gewoon gemakshalve vanuit dat de lijn geen problemen meer geeft), al heeft het wel erg lang geduurd en heb ik nog nooit zoveel monteurs over de vloer gehad. Maar in ieder geval bedankt voor alle moeite die jij/jullie hebben gedaan om mijn internetverbinding goed/normaal te laten functioneren.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

75 reacties

Reputatie 8
G
IS/RA-punt is nagekeken/schoongemaakt.
Diverse adsl-kabels tussen modem en IS/RA geprobeerd.

Gat het dan om het "officiele" ISRA-punt (waarbij de KPN grondkabel overgaat naar een aansluiting voor binnenbekabeling), of is het al een doorgetrokken stuk naar bijv. een wand contactdoos wat als "ISRA-punt" doorgaat?

Als het om een langere binnenbekabeling gaat, is de enig juiste optie van bekabeling een goede kwaliteit afgeschermde kabel (waarvan de afscherming dan ook nog wordt geaard).
http://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259680/dsl-kabel-op-rol.html
Anders een zo kort mogelijke draad gebruiken tussen ISRA-punt en modem.
Reputatie 1
Hallo Babylonia,

Het is een officieel IS/RA punt van de KPN, en de dsl-kabel tussen IS/RA en modem is zo'n 50 centimeter.

Tot nu toe heb ik nog genoeg downloadsnelheid om te kunnen doen wat ik wil, maar het langzame naar beneden kruipen van de attainable downloadsnelheid en dus ook het naar beneden kruipen van de actual downloadsnelheid bevalt mij minder. Daarbij was de attainable ruim 85Mb/s, is er volgens de foustack-site 100Mb/s mogenlijk, en als ik er dan toch voor betaal dan zou ik het ook graag willen hebben.

Het security-log van het modem blijft maar vollopen met de TR069 fail meldingen, iemand die weet wat dat betekend?
Reputatie 8
Die meldingen m.b.t. TR069 moet je maar vergeten. "Foutje" in de firmware.
Heb ik ook. Die komen precies elk uur. Ik dacht dat elke 2 uur een nieuwe release van de verbinding wordt uitgegeven. maar de controle is wel elke uur.

03/01/2016 13:51:18 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
03/01/2016 13:51:18 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
03/01/2016 13:51:18 TR069:Sending 1 BOOT inform.

03/01/2016 12:51:18 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
03/01/2016 12:51:18 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
03/01/2016 12:51:18 TR069:Sending 1 BOOT inform.

Voor de rest kom ik mogelijk later nog op terug. Moet nu wat anders doen.
Reputatie 8
Badge +17
Om misverstanden te voorkomen Telfort heeft via dsl twee abonnementen een van 40 Mb en een van 80 Mb
Reputatie 1
Om misverstanden te voorkomen Telfort heeft via dsl twee abonnementen een van 40 Mb en een van 80 Mb

Dat snap ik, ik heb het 80/8 abbo.

Een jaar geleden met mijn toenmalige 30/3 abbo een attainable van 85 Mb/s (80 Mb/s mogelijk destijds volgens foustack), maar natuurlijk 30/3 via abbo. Oktober 2015 abbo omgezet naar 80/8 (inmiddels 100Mb/s mogelijk volgens foustack) maar dit nooit gehaald. Direct na het actief worden van het nieuwe abbo zakte de attainable down in naar 75 Mb/s en inmiddels is de attainable down gezakt naar 69 Mb/s, met regelmatig uitzakkers naar 55 Mb/s en een modem wat regelmatig "hangt" (maar zijn eigen dsl-verbinding niet verliest).

Zou dit aan het modem kunnen liggen, gezien het regelmatige "hangen"in combinatie met het inzakken van de attainable waardes?
Reputatie 8
Badge +2
Hi Ollie, bedankt voor je bericht. De verbinding is helaas inderdaad niet stabiel (los van de snelheid die instort). Dit komt doorgaans door de kwaliteit van de bekabeling en/of de kwaliteit van het IS/RA. Zou je eens een foto kunnen plaatsen van de staat van het IS/RA zodat we met je mee kunnen kijken naar een eventuele oorzaak? Ik zie je reactie graag tegemoet.
Reputatie 1
Hallo Michael,

Ik heb vanmiddag contact gehad met de helpdesk, vriendelijke medewerker en we zijn een aantal zaken bij langs gegaan (oa. ook IS/RA punt, deze was schoongemaakt door de KPN-monteur die de zaak heeft aangesloten anderhalf jaar geleden) maar nog geen oplossing behalve de constatering dat er iets helemaal mis gaat met de verbinding. Inmiddels is de attainable download speed structureel gezakt naar 55 Mb/s. Aankomende vrijdag wordt ik teruggebeld door de "tweede lijn" om te kijken wat zij kunnen doen om het op te lossen.

Ik laat wel weten hoe het is gegaan na contact met de "tweede lijn".
Reputatie 1
Nou, vandaag de "tweede lijn" aan de telefoon gehad, wederom vriendelijke medewerker maar na nog wat verder testen en kijken in de systemen heeft die besloten dat er een monteur moet komen. Dus doorverbonden met Guidion, en vanaf toen ging het flink bergafwaarts. De eerste medewerkster van Guidion had gekeken in het verkeerde systeem en belde niet weer voor het maken van een afspraak. De eerste keer zelf terugbellen leverde een tweede medewerkster op die niet wist wat ze moest doen, behalve laten terugbellen. Niet dus. De tweede keer terugbellen leverde de derde medewerkster op die na een tijdje zag waar het fout was gegaan, maar de zaak ging sluiten dus zei ze dat ik morgen terug gebeld ga worden om een afspraak te maken. Stond wel enorm versteld, wat een zooitje daar bij Guidion.

Maar goed, zoals het er nu naar uitziet wordt ik morgen teruggebeld door Guidion om een afspraak te maken voor ergens volgende week, hopenlijk, zodat er een gecertificeerde monteur langs kan komen om te bekijken waar het tussen straatkast en IS/RA punt fout gaat met mijn verbinding.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Ollie, goed om te vernemen dat er, na wat pijn en moeite, schot in de zaak zit. Houd je me op de hoogte van de vorderingen?
Reputatie 1
Afgelopen zaterdag bericht van Guidion, dinsdag (vandaag) om 17:00 komt de monteur. Helaas vanochtend bericht van Guidion, monteur komt niet en er moet een andere afspraak gemaakt worden. En je raad het al, heb zelf net maar even weer gebeld met Guidion, want er wordt niet terug gebeld voor een nieuwe afspraak. Tot mijn grote verbazing vertelde de persoon van Guidion aan de telefoon dat zijn collega's er al de hele dag mee bezig zijn, en dat ik misschien later op de dag nog wordt gebeld of anders misschien morgen. Maar een nieuwe afspraak maken zat er ook bij hem niet in.

Ik weet niet of of dit de normale gang van zaken is bij Guidion, maar op deze manier schiet het natuurlijk niet op. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit het idee van service is van Telfort, op mij komt het allemaal erg amateuristisch over.

@Michael: is dit de normale gang van zaken bij Guidion?
Reputatie 8
Het is op dit moment nogal rommelig en chaotisch omdat vorige week het afsprakensysteem waarin dat met providers en monteurs wordt afgestemd plat heeft gelegen. Een hele organisatie om dat landelijk bij te houden. Men probeert dat dan zo goed en zo kwaad mogelijk dan op een "ouderwetse" manier in te vullen en te improviseren. Dat gaat zeker niet zonder slag of stoot. Het systeem weer op de rails heeft dat ook nog een behoorlijke nasleep. Meer als hun best kan men niet doen.
Reputatie 3
Een platliggend systeem mag nooit een excuus zijn. Eerder een smoes! Als een monteur om 17.00 een afspraak heeft, dan maakt het geen bal meer uit wat er ook plat ligt. Hij HEEFT een afspraak! En als dat dan toch mis gaat moet er gewoon netjes gebeld worden met reden en nieuwe afspraak. Zoniet, dan heeft een bedrijf een probleem en moeten meer monteurs in dienst nemen. Zo simpel is het.

Los daarvan begrijp ik dat monteurs een prioriteit hebben als er grotere problemen zijn, maar dan nog, moet dat netjes gecommuniceerd worden.
Reputatie 8
Als een systeem plat ligt heeft een monteur mogelijk helemaal geen contact met de centrale waar alles is vastgelegd, geen bekendheid met klanten, adressen en telefoonnummers omdat die in het systeem zitten, kan om die reden dan ook niet terugbellen? Wie weet wat er allemaal aan vooraf gaat of welke problemen men tegenkomt? De wereld hangt van de feilbaarheid van mensen (en wat ze voortbrengen) aan elkaar. Dat is nu eenmaal des mensen eigen. Als alles zo simplistisch benaderd zou kunnen worden zoals jij het je voorstelt bestonden er helemaal geen problemen in de wereld.
Reputatie 3
Jij noemt het "simplistisch", ik noem het "met gezond verstand" . Ik vind "simplistisch" redelijk belachelijk in deze context. Altijd dat "systeem"-smoesje, nou ik heb tal van voorbeelden, en ik weet dat er zelden echt geen mogelijkheid is om contact op te nemen. Nogmaals, het gaat allemaal om prioriteiten (geld dus).

Geen problemen in de wereld? Sorry, maar ik weet niet wat jij wereldproblemen noemt. Een computersysteem dat plat ligt? Ik denk toch eerder aan mensen...... 😳
Reputatie 8
Alles is aan mensen gerelateerd, en hun eigenschap dat ze niet volmaakt zijn, fouten maken, zonder uitzondering.
Om die reden er altijd zaken anders lopen dan bedoeld of gewenst. Houdt daar gewoon rekening mee.
En als een vermeend telefoontje van een monteur (opnieuw) uitblijft, neem zelf het initiatief om actie te ondernemen.
Reputatie 3
Daar zijn we het dan helemaal over eens....🆒
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Ollie! Dit is zeker niet de 'normale gang van zaken'. Ook ik kan bevestigen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de planning en de systemen. Helaas kan ik hier niet veel aan veranderen, wat me enorm betreurt. 😞 Wat ik me sterk nu aanvraag: wat is de status nu?
Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ten eerste is dit nooit bedoeld om de gang van zaken bij een bepaald bedrijf te "bashen", maar de gang van zaken is wel heel erg vreemd gegaan. Na zelf weer vijf keer moeten terugbellen, en per keer ruim 10 minuten in de wacht te hebben gehangen voordat ik iemand van de juiste afdeling aan de lijn had, is het uiteindelijk gelukt om een afspraak te maken. Hiervoor eerder vrij moeten nemen van mijn werk, maar goed, dan had ik ook wel de eerstvolgende beschikbare tijd. Vanmiddag om 15:00 zou de monteur langskomen. Om 16:00 uur nog maar eens gebeld, want geen monteur, en de persoon aan de telefoon kon ook niet zeggen wat er aan de hand was. Maar daarna ben ik wel teruggebeld, helaas met de mededeling dat het nog wel een uur of drie kon gaan duren voordat de monteur er zou kunnen zijn. Bijna klokslag 20:00 stond inderdaad de monteur voor de deur, en die is om 22:45 weer vertrokken. Noem het wat je wilt, amateuristisch/simplistisch/systeem-smoesjes, het is en blijft een hele rare gang van zaken. En een gang van zaken die ik nog nooit heb meegemaakt!

Maar de monteur was erg vriendelijk, heeft keihard gewerkt, van mijn huis naar de centrale gereden-en naar een straatkast gereden-en nog toegang tot iets anders geregeld via een KPN-monteur-hier en daar van alles gefixed en verbeterd-en ook weer teruggereden naar mijn huis om te kijken of de verbinding weer goed tot stand kwam en stabiel bleef. En de verbinding kwam weer goed tot stand en bleef stabiel! Geen rare verbindingsproblemen meer en een modem wat in 1x een stabiele verbinding opbouwde zonder een vloedgolf aan fouten in het security-log!

De back-office mag zijn zaakjes dan echt niet voor elkaar hebben (structureel of tijdelijk weet ik niet, ik heb alleen mijn huidige ervaring), de monteur verdiend een pluim en een loonsverhoging.

Nu moest ik alleen de verbinding nog even een paar dagen in de gaten houden, en mochten er toch weer problemen optreden dan spoort het modem niet meer. Daarvan had hij een aantekening gemaakt, dus dat zal dan wel in het dossier komen te staan. Maar voor nu heb ik een verbinding die volgens mij nog nooit zo goed geweest is, web-pagina's laden voor mijn gevoel ongelofelijk snel maar dat is natuurlijk subjectief, in ieder geval zijn alle "waardes" in het modem wel beter dan ooit.
Reputatie 8
Bijna klokslag 20:00 stond inderdaad de monteur voor de deur, en die is om 22:45 weer vertrokken. Noem het wat je wilt, amateuristisch/simplistisch/systeem-smoesjes, het is en blijft een hele rare gang van zaken. En een gang van zaken die ik nog nooit heb meegemaakt!
--- / ---
De back-office mag zijn zaakjes dan echt niet voor elkaar hebben (structureel of tijdelijk weet ik niet, ik heb alleen mijn huidige ervaring), de monteur verdiend een pluim en een loonsverhoging.

Het was al eerder vernoemd dat het planningsysteem vorige week plat heeft gelegen.
Kun je nagaan, wat voor nasleep zo'n storing van zo'n planningsysteem veroorzaakt, waarbij koste wat kost toch wordt geprobeerd de opgelopen achterstand met overuren in te lopen. (Tenslotte staan in de weken erop gewoon weer nieuwe afspraken klaar om afgehandeld te worden).

Dat is nu die menselijke kant erachter. Men doet gewoon uitermate hun best om het allemaal weer in goede banen te krijgen. Meer dan hun best kan men niet doen. En verdient IMO inderdaad een pluim.
Reputatie 1
Helaas beginnen de problemen met mijn internetverbinding weer van voren af aan de laatste dagen. De downloadsnelheid loopt weer langzaam maar zeker terug (attainable en actual) en het modem loopt weer vol met errors, ook crc-errors. Afgelopen weekend modem 2 keer moeten herstarten en 1 keer een hard-reset, maar dat haalt niets meer uit.

Ik ben bang dat het modem de geest begint te geven, de monteur heeft al het andere zo goed nagekeken dat dat de enige mogelijkheid nog is denk ik. Heeft iemand een idee hoe je een structureel modem-probleem zou kunnen uit-testen? Zonder aansluiten van een ander modem, want die heb ik hier niet liggen.

@Michael, ik vrees dat het modem niet meer goed wil functioneren.
Reputatie 8

Ik ben bang dat het modem de geest begint te geven, de monteur heeft al het andere zo goed nagekeken dat dat de enige mogelijkheid nog is denk ik. Heeft iemand een idee hoe je een structureel modem-probleem zou kunnen uit-testen?

Om het uit te testen neem je modem mee naar een kennis of familie die eveneens een Telfort account heeft maar ergens op een heel andere plek is aangesloten, en "ruil het voor een test" eens gewoon een aantal dagen uit met die ander. Als die ander geen problemen ervaart, en bij jezelf opnieuw weer wel met de modem van die kennis, ga er dan maar vanuit dat het NIET in het modem zit, maar in de aansluiting / netwerk naar je huis-adres.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Ollie! Bedankt voor deze uitvoerige terugkoppeling! Hier kan ik wat mee. Ook ik denk dat het modem aan vervanging toe is aan de hand van het bovenstaande verhaal. Zodoende ga een lang verhaal korter maken door te vertellen dat een nieuw exemplaar naar jou onderweg is. Meestal duurt het 2-3 werkdagen voordat deze door PostNL bij wordt aangeboden. Laat je het weten als hij binnen is? Dank je!
Reputatie 1
Hallo Michael,

Ik kreeg net inderdaad tot mijn verrassing een sms van Telfort dat er een nieuw modem opgestuurd zal worden, alvast bedankt.

Nog 1 vraagje echter:
Toen ik het huidige modem opgestuurd had gekregen en aan had gesloten maakte het geen vdsl-verbinding. Hiervoor heb ik contact opgenomen met de helpdesk, waarbij bleek dat ik het modem moest aansluiten terwijl ik de helpdesk aan de telefoon had zodat de helpdesk datzelfde moment één en ander in de systemen konden aanpassen waardoor het modem wel gezien werd door "het systeem". Is dit modem "plug and play" of moet ik het aansluiten terwijl ik de helpdesk aan de lijn heb?

Ik zal in ieder geval laten weten hoe het afloopt!
Reputatie 8
Badge +2
Hi Ollie, het modem is 'plug and play'. Het is echter wel mogelijk dat de nieuwe firmware ingeladen dient te worden om de juiste snelheid te behalen. Dit is echter een automatisch proces. Meestal wordt deze firmware rond 04:00 uur 's nachts ingeladen. Het modem continu aan laten staan is dan ook het enige advies dat ik je wil geven. 🙂
Reputatie 1
Hallo Michael,

Toen ik na het werk thuis kwam stond de koerier al voor de deur, dus het modem is binnen, en net aangesloten :)
Voor zover ik het kan zien is het modem direct aangemeld op het netwerk en tot zover geen lading foutmeldingen in het security-log, dus dat gaat goed. De upload-download waardes zijn op dit moment niet beter en nog steeds lager dan dat ze ooit geweest zijn, maar ik laat het modem gewoon aanstaan en zie de komende tijd wel of ze verbeteren.

Ik laat het je weten!