beantwoord

Verbinding valt weg bij deurbel, afzuigkap, etc...

• 9 september 2020
  • 11 reacties
  • 154 keer bekeken

Hallo,

Ik zit al een lange tijd met een vervelend probleem bij mijn glasvezel verbinding:

De verbinding valt weg bij onder andere de volgende acties:

• De deurbel
  • De afzuigkap uit zetten (aanzetten is meestal geen probleem)
  • Snel de verlichting aan/uit knipperen

Ik had hiervoor een tijdje geleden gebeld met de klantenservice en die vertelden om een elektricien te laten komen. Dat is ondertussen gebeurd en die vond niks buitengewoons.

Context:

Glasvezelkastje (Genexis) zit in de meterkast, stroomvoorziening ook.

Er loopt een kabel van het glasvezelkastje naar de Experia V10 op de verdieping erboven.

Er loopt weer een kabel naar beneden voor de televisie.

Wat bedoel ik met “de verbinding valt weg”?

Daarmee bedoel ik dat alle services, namelijk telefoon, televisie en internet wegvallen voor een kort moment. Ze herstellen automatisch weer na een aantal seconden. Echter in die tijd is de gepauzeerde televisie met een foutmelding en is mijn online spelletje uitgelogd.

Nu volgt een afbeelding van een ping-test gedaan terwijl de verbinding weg valt:

Ping test bij uitzetten afzuigkap

De lampjes op het glasvezelkastje doen het volgende tijdens een verbindingsverlies:

• Power lampje blijft altijd aan 
  • Verbinding lampje stopt met knipperen (blijft aan) en gaat daarna weer verder
  • Ethernet lampje stopt met knipperen en gaat een tijdje uit
Lampjes beschrijving met icoontje op glasvezelkastje

De lampjes op de Experia V10 doen het volgende:

• Services lampje wordt oranje
  • ECO lampje is en blijft altijd uit
  • Internet lampje wordt rood
  • Wireless lampje blijft knipperen
  • Power lampje blijft aan

De lampjes van de WAN poort op de Experia V10 gaan allebei uit wanneer de storing voorkomt.

Als ik mijn laptop rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluit (ik krijg geen internet dan, natuurlijk), en de storing probeer te veroorzaken, dan blijft het ethernet lampje op het glasvezelkastje wel branden.

Het lijkt er dus op dat de verbinding tussen het glasvezelkastje en de Experia V10 weg valt/storing krijgt. Ik vermoed dat het iets met elektromagnetische interferentie te maken heeft, maar ik ben geen expert op dit gebied.

Ik heb het volgende al eens geprobeerd:

• Andere adapter voor glasvezelkastje
  • Andere kabel tussen glasvezelkastje en Experia V10
  • Experia V10 tijdelijk op een andere locatie, dichterbij de meterkast, om te kijken of het beter werd.

Mijn vraag is dus het volgende:

Wat kan ik nog proberen te veranderen om te kijken of het probleem weg gaat?

Is het mogelijk om een vervangende Experia V10 te ontvangen om te kijken of dit het probleem oplost?

icon

Beste antwoord door ManIkWeet 16 september 2020, 10:45

Nieuwe Experia V10 modem heeft het probleem opgelost!

Wel vervelend dat ik handmatig alle instellingen moest overnemen, maar goed er zijn ergere dingen in het leven.

Ongelooflijk dat het uiteindelijk zo makkelijk op te lossen was, ben hier toch maanden sporadisch mee bezig geweest. Het probleem zelf was er al veel langer maar we wisten toen nog niet waarom. 

Veel, tot in detail uitgezocht. Complimenten.

Elektromagnetische interferentie:

Het lijkt er dus op dat de verbinding tussen het glasvezelkastje en de Experia V10 weg valt/storing krijgt. Ik vermoed dat het iets met elektromagnetische interferentie te maken heeft,

Dat zou best kunnen. En mogelijk een combinatie van een aantal factoren er nog bij?

Met tegenwoordig allerlei draadloze signalen in de lucht, elektronische apparatuur die beter of slechter is afgeschermd voor elektromagnetische interferentie, of zelf veroorzakers zijn van storing, een vaak onderschat probleem.

Denk daarbij aan schakelende voedingen van smartphones en laptops (om accu's te kunnen opladen), maar zelfs ook LED-lampen geven een schakelend signaal op het stroomnet.

Aan/uit schakelingen van apparaten die je uitvoert, zouden mogelijk net de trigger kunnen zijn in bepaalde drempelwaarden die worden overschreden in het functioneren van de router.

@Babylonia 

Daar twijfel ik niet aan.

Zo heb ik vlakbij mijn glasvezelkastje een bel transformator, stokoud ding die 230v naar ~50v omzet, gewoon ac-ac. Waarschijnlijk vandaar dat de deurbel storing veroorzaakte.

Wederom ook een stokoude afzuigkap, weliswaar niet in de buurt van het glasvezelkastje maar wel een grote motor op het stroomnet. Het aanzetten was meestal geen probleem, uitzetten wel. Misschien net een klein extra piekje ergens die storing veroorzaakte.

Het knipperen van verlichting veroorzaakte het soms ook, maar dat was veel moeilijker om voor elkaar te krijgen.

Goede kwaliteit bekabeling:
Voor je netwerk set-up beschrijf je verder het volgende:

Er loopt een kabel van het glasvezelkastje naar de Experia V10 op de verdieping erboven.

Ik vermoed dat je dat zelf hebt aangelegd, en de kabels door een PVC leiding hebt getrokken?  Weet niet of het ook nog ergens langs stroom adapters loopt, of anderszins langs leidingen (in de meterkast) of storingsbronnen.

Hoewel ik het zelf aangelegd heb, was het wat minder professioneel dan jij in gedachte hebt :)

Ik had geen gereedschap om netwerkkabels te maken, en heb daarom gewoon kant-en-klare kabels gebruikt. Simpelweg een gat in de houten vloer geboord en daar de kabel doorgetrokken naar het modem. Vroeger ging er ook een stroomkabel via datzelfde gat naar beneden voor het glasvezelkastje, die heeft wel z'n eigen stopcontact in de meterkast gekregen uiteindelijk.

De kabels hangen verder los, laten we het ‘easy access’ noemen, maar ik denk niet dat die een oorzaak van het probleem waren.
Zoals aangegeven in de originele post heb ik geprobeerd de Experia V10 op een andere locatie te gebruiken om te kijken of het probleem zich nog voor deed. Hiervoor een simpele 10m kabel gebruikt die uit de deur van de meterkast door de gang naar de woonkamer liep. Dat hielp dus ook niet en dat was letterlijk het kortst mogelijke stukje dat zo'n kabel in de meterkast kon zijn.

Qua kwaliteit van de kabels zelf, ik weet eerlijk gezegd niet welke kabels ik heb. De kabels van het glasvezelkastje naar de modem en van de modem naar de TV zijn in ieder geval kabels geleverd door Telfort (en misschien Lijbrandt vroeger). Ik neem aan dat die voldoende kwaliteit zijn voor een simpele setup zoals degene die ik heb. Ik heb ook een heel kort CAT6 kabeltje geprobeerd die ik volgens mij van Telfort had gekregen toen, maakte allemaal niet uit mbt het probleem.

@Niek - Telfort Zoals dus uit deze post op te maken in, is het probleem opgelost met een nieuwe Experia V10.

Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 3

Fijn om te lezen dat je zelf al veel geprobeerd hebt @ManIkWeet. En heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit overzichtelijk weer te geven. Dit scheelt weer heel wat vragen over en weer :) 

Zou je om te beginnen jouw Forumprofiel zo volledig mogelijk in willen vullen? Dan kijk ik kijken wat ik allemaal aan onze kant kan vinden voor wat betreft jouw wegvallende diensten. Zodra je dit gedaan hebt mag je hier weer een berichtje plaatsen. Dan pak ik het verder op. 

@Niek - Telfort Ik heb de gegevens aangevuld.

Nou heb ik ondertussen gebeld naar Telfort voor de aanvraag van een nieuwe modem.

Ik heb in de tussentijd namelijk het volgende geleerd:

Het is mogelijk om een laptop/computer direct aan te sluiten op het glasvezelkastje, echter moet je de geavanceerde adapterinstellingen wijzigen zodat hij gebruik maakt van VLAN34. (hier gevonden)

Wanneer mijn laptop direct aangesloten is op het glasvezelkastje en ik de gebruikelijke oorzaak reproduceer, is er niks aan de hand. De verbinding blijft online en stabiel.

Nou kan dat natuurlijk meerdere oorzaken hebben:

• Experia V10 is kapot/overgevoelig
  • Er komt een ‘extraatje’ langs de kabel waar het elektrisch ontwerp van mijn laptop geen problemen mee heeft terwijl het elektrisch ontwerp van de Experia V10 daar niet tegen kan.
  • Storing in het signaal waar mijn laptop op dat moment geen gebruik van maakt, terwijl de Experia V10 het signaal gebruikt voor TV/Telefonie
  • …?

Vandaar dus op dit moment even wachten tot een nieuwe Experia V10, die aansluiten en kijken of het probleem verholpen is. Ik zal morgen hier een update plaatsen. Uiteraard hoop ik dat het inderdaad de Experia V10 was en dat er verder niks hoeft te gebeuren. We gaan het zien!

Reputatie 8

Het lijkt er dus op dat de verbinding tussen het glasvezelkastje en de Experia V10 weg valt/storing krijgt. Ik vermoed dat het iets met elektromagnetische interferentie te maken heeft,

Dat zou best kunnen. En mogelijk een combinatie van een aantal factoren er nog bij?

Met tegenwoordig allerlei draadloze signalen in de lucht, elektronische apparatuur die beter of slechter is afgeschermd voor elektromagnetische interferentie, of zelf veroorzakers zijn van storing, een vaak onderschat probleem.

Denk daarbij aan schakelende voedingen van smartphones en laptops (om accu's te kunnen opladen), maar zelfs ook LED-lampen geven een schakelend signaal op het stroomnet.

Aan/uit schakelingen van apparaten die je uitvoert, zouden mogelijk net de trigger kunnen zijn in bepaalde drempelwaarden die worden overschreden in het functioneren van de router.

Problemen door plaatsing van elementen / apparaten vlak langs elkaar:
Eerder zijn op het forum al eens vreemde oorzaken voorbij gekomen.

Bijv. een NAS, die te dicht bij de modem/router stond, waardoor de router niet goed functioneerde.
Door er een 2 mm dikke aluminium plaat tussen te zetten (afscherming) en de NAS op grotere afstand van de router te plaatsen was het probleem over.

Een "slimme meter” die een storing gaf op een in de meterkast geplaatste router.
Door de slimme meter in te pakken in aluminium (kooi van Faraday) was het probleem verholpen.

Recent bijv. nog een voorbeeld van een zend-amateur die met geen enkele modem/router die hij probeerde een storingsvrij signaal overhield. (Probeert het nu met overstap naar Ziggo).

LED-lampen die een storing veroorzaakten in TV-ontvangst / werking router en/of op de werking van powerlines. Door LED-lampen van een ander merk te nemen was het probleem over.

Plaats ook geen power-adapters in een stekkerdoos vlak naast een router. Of zet die vlak langs andere elektrische apparaten. Houd onderling beter een afstand aan van pakweg 20-30 cm.

Ik vermoed dat je dat zelf hebt aangelegd, en de kabels door een PVC leiding hebt getrokken?  Weet niet of het ook nog ergens langs stroom adapters loopt, of anderszins langs leidingen (in de meterkast) of storingsbronnen.

Om invloed van elektromagnetische interferentie zoveel mogelijk te beperken:

Gebruik zo nodig (dubbel) afgeschermde kabels, en contactdozen met afscherming (is met RJ45 poortjes met metalen verbindingen om het poortje heen, om afschermringen van kabels onderling door te verbinden). Afscherming aan één zijde met “aarde” verbinden. (Aan de koperen aardeverbindingen in een meterkast).

Maar bovenal, gebruik goede kwaliteit kabels.
Veel tegenwoordig geleverde kabels (circa 90%) voldoen niet aan de goede specificaties.

Te weinig “twisting” van de draadparen in een kabel, en kerndraad bestaat niet uit koper maar uit aluminium met een dun laagje koper er overheen. CCA → Copper Clad Aluminium.

Zie ook:   https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ

https://www.youtube.com/watch?v=hwyIkKoBqdI

Kijk het volgende filmpje vanaf  < DIT tijdstip >  welke rotzooi er verkocht wordt.

Reputatie 3

@ManIkWeet Dan wachten we even af totdat je het nieuwe modem in gebruik hebt. Laat vooral weten of het geholpen heeft (of niet). 

Nieuwe Experia V10 modem heeft het probleem opgelost!

Wel vervelend dat ik handmatig alle instellingen moest overnemen, maar goed er zijn ergere dingen in het leven.

Ongelooflijk dat het uiteindelijk zo makkelijk op te lossen was, ben hier toch maanden sporadisch mee bezig geweest. Het probleem zelf was er al veel langer maar we wisten toen nog niet waarom. 

@Babylonia 

Daar twijfel ik niet aan.

Zo heb ik vlakbij mijn glasvezelkastje een bel transformator, stokoud ding die 230v naar ~50v omzet, gewoon ac-ac. Waarschijnlijk vandaar dat de deurbel storing veroorzaakte.

Wederom ook een stokoude afzuigkap, weliswaar niet in de buurt van het glasvezelkastje maar wel een grote motor op het stroomnet. Het aanzetten was meestal geen probleem, uitzetten wel. Misschien net een klein extra piekje ergens die storing veroorzaakte.

Het knipperen van verlichting veroorzaakte het soms ook, maar dat was veel moeilijker om voor elkaar te krijgen.

Hoewel ik het zelf aangelegd heb, was het wat minder professioneel dan jij in gedachte hebt :)

Ik had geen gereedschap om netwerkkabels te maken, en heb daarom gewoon kant-en-klare kabels gebruikt. Simpelweg een gat in de houten vloer geboord en daar de kabel doorgetrokken naar het modem. Vroeger ging er ook een stroomkabel via datzelfde gat naar beneden voor het glasvezelkastje, die heeft wel z'n eigen stopcontact in de meterkast gekregen uiteindelijk.

De kabels hangen verder los, laten we het ‘easy access’ noemen, maar ik denk niet dat die een oorzaak van het probleem waren.
Zoals aangegeven in de originele post heb ik geprobeerd de Experia V10 op een andere locatie te gebruiken om te kijken of het probleem zich nog voor deed. Hiervoor een simpele 10m kabel gebruikt die uit de deur van de meterkast door de gang naar de woonkamer liep. Dat hielp dus ook niet en dat was letterlijk het kortst mogelijke stukje dat zo'n kabel in de meterkast kon zijn.

Qua kwaliteit van de kabels zelf, ik weet eerlijk gezegd niet welke kabels ik heb. De kabels van het glasvezelkastje naar de modem en van de modem naar de TV zijn in ieder geval kabels geleverd door Telfort (en misschien Lijbrandt vroeger). Ik neem aan dat die voldoende kwaliteit zijn voor een simpele setup zoals degene die ik heb. Ik heb ook een heel kort CAT6 kabeltje geprobeerd die ik volgens mij van Telfort had gekregen toen, maakte allemaal niet uit mbt het probleem.

@Niek - Telfort Zoals dus uit deze post op te maken in, is het probleem opgelost met een nieuwe Experia V10.

Reputatie 3

Wat veel moeite en uitzoekwerk voor uiteindelijk een hele simpele oplossing @ManIkWeet. Maar ik ben wel blij dat je problemen hiermee zijn opgelost. Schroom de volgende keer niet om wat eerder aan de bel te trekken :)  

Wat veel moeite en uitzoekwerk voor uiteindelijk een hele simpele oplossing @ManIkWeet. Maar ik ben wel blij dat je problemen hiermee zijn opgelost. Schroom de volgende keer niet om wat eerder aan de bel te trekken :)  

Tsja, er is natuurlijk wel gebeld maar dat verloopt ook niet altijd helemaal soepel. In tekstvorm op het forum heeft als voordeel dat je niet elke keer alles opnieuw hoeft uit te leggen :)

Reputatie 3

Dat is zeker waar. Het Forum is een mooie plek voor een (lange) duidelijke uitleg, maar ook telefonisch moeten we uiteraard tot deze oplossing (kunnen) komen natuurlijk. Ik vind het jammer dat dit niet gelukt is. Zou je misschien nog jouw postcode en huisnummer toe kunnen voegen aan je Forumprofiel? Dan ga ik nog even kijken naar dat eerdere contactmoment met de klantenservice (uit nieuwsgierigheid). Weet je nog rond welke datum je hier over hebt gebeld?    

@Niek - Telfort Ik heb het in het vakje extra informatie gezet, bij het “Waar woon je nu?” vakje staat niet dat het alleen voor Telfort zichtbaar is…

20-08-2020 Da's vrij recent natuurlijk, maar toen werd mij verteld dat de medewerker met d'r collega zou overleggen, waarna na een aanzienlijke tijd automatisch opgehangen werd. Opnieuw gebeld, kreeg een andere collega, die verwees naar een emailadres (voor betere duidelijkheid over de eventuele kosten van een monteur) maar de reactie op die email was wat aan de karige kant. Toen hier, ondertussen dus ook meer uitgezocht (laptop rechtstreeks aansluiten) en besloten te bellen voor een nieuw modem. Paar uur later de eerste reactie van jou.

En dan langer geleden (ik geloof begin dit jaar) telefonisch toen mij verteld werd om een elektricien te laten komen om ernaar te kijken.

Vergeleken met andere verhalen die ik wel eens hoor van klantondersteuning bij providers valt mijn verhaal nog wel mee geloof ik. Maar er is altijd ruimte voor verbetering ;)

Reputatie 3

Ik heb de notities en je mail even doorgelezen en kan me goed voorstellen dat we direct de link hebben gelegd met een storing in het stroomnetwerk van je huis. Ook omdat je, voor zover ik kan lezen, zelf al in deze hoek zat te zoeken. Voor mijn gevoel hebben we dit ook direct aangenomen als waarheid en veroorzaker van het probleem en niet verder gekeken. Toen hebben we inderdaad een optie voorgelegd voor een monteur (die achteraf gezien gratis was geweest), maar ik snap dat je hier niet direct ja op zegt.

We hadden achteraf gezien wat langer door moeten vragen en niet direct een tunnelvisie moeten hebben op de veroorzaker van het probleem. Dan waren we waarschijnlijk eerder tot deze oplossing gekomen. Dat is de les die ik er uithaal voor ons. 

Voor nu in ieder geval bedankt voor de terugkoppeling en hopelijk kun je vanaf nu weer ongestoord gebruikmaken van onze diensten. Mochten we/ik in de toekomst nog iets voor je kunnen doen, dan ben je hier altijd welkom! 

Reputatie 8

@ManIkWeet 

Mooi dat het allemaal met een simpele uitwisseling van de modem/router is opgelost.
Het kan hem in kleine dingen zitten. Altijd de vraag waar te beginnen.

Met wat extra voorbeelden heb je nu in ieder geval ook meer kennis gekregen waar storingsbronnen allemaal in kunnen voorkomen en waar eventueel op te letten, mocht je onverhoopt nog eens tegen vreemdsoortige storingen aanlopen. :wink:

Reageer