beantwoord

Verbinding valt weg

• 26 augustus 2018
  • 23 reacties
  • 250 keer bekeken

Beste,

Onze internet worden steeds trager en trager in het huis. Afstand van 5 meter heeft beetje moeite mee. Tijdens tv kijken kregen wij de melding dat er geen verbinding meer was. Gisteren kwam dit 3x voor, dat is erg vervelend als je tv aan het kijken bent.
Enige en tijdelijk oplossing is door de modem te resetten en hopen dat er niet weer uit valt.

Ik denk dat onze modem de beste tijd heeft gehad en toe is aan vervanging. Is dit mogelijk?

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie en titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door kmok 6 september 2018, 11:40

Klopt. Dinsdag was nieuwe v10 modem binnen en in de avond geïnstalleerd. 1e indruk was de wifi stuk sneller geworden.

Ik begreep thuis dat woensdag internet constant uitviel. Kan je zien wat het probleem kan zijn?
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Welk modem heb je?
Je zegt te resetten, bedoel je daarmee een echte reset of zet je hem uit en weer aan (reboot)?
Voor wat betreft internet dat steeds trager wordt. Je hebt het over een afstand van 5 meter. Betekent dat dat je het over een draadloze verbinding (wifi) hebt?
Heb je de snelheid al eens getest?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internetsnelheid-testen.htm

Zorg vast dat je klantnummer in je profiel staat. Dan weet Webcare om welke aansluiting het gaat als ze aan je topic toe zijn.
Modem is Arcadyan VGV7519, experia box v8. Denk 5 jr geleden ontvangen. Reboot is inderdaad het goede woord voor mijn omschrijving.

Speedtest na rebooten is naar verwachting zowel bedraad als draadloos. Tv is direct bedraad vanuit de modem.
Na een tijdje wordt wifi trager. Moeilijker om website te benaderen. Draadloze apparaturen (oa samsung s9) zijn niet de oorzaak.

Nog enig idee?
Heb je de reset al geprobeerd?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm
Heb je de reset al geprobeerd?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm

Ja. Als reboot niet werkt
Reputatie 8
Badge +11
De verbinding via wifi wordt trager zeg je, maar de tv levert ook problemen op. Heb je het kabeltje tussen ISRA-punt en modem al eens vervangen? Gebruik daarvoor een ronde kabel van maximaal 1,5 meter.
De verbinding via wifi wordt trager zeg je, maar de tv levert ook problemen op. Heb je het kabeltje tussen ISRA-punt en modem al eens vervangen? Gebruik daarvoor een ronde kabel van maximaal 1,5 meter.

Er wordt afgeschermde kabel toegpast als je dat bedoeld. Alleen ik snap jouw redenering niet. Het falen begint als de modem tijdje aanstaat. Zoals ik al zei, begin metingen is naar behoren. Als er breuk of foutief zal ik vrij snel merken bij het tv kijken (bedraad)
Welke apps draaien allemaal op je S9? Juist het geheugen van je telefoon kan voor verminderde prestatie zorgen als er diverse apps vanalles in het geheugen zetten. Of heb je dit probleem via een mobiele data verbinding niet, dat zou wel uitgesloten moeten worden.

Na 5 jaar kunnen de prestaties van je router ook best moeite hebben.
Reputatie 8
Badge +11
@kmok
Mijn redenering: als zowel de bekabelde tv als wifi problemen geven moet het ín of vóór het modem zitten. Omdat het óók om de bekabelde tv gaat is het vrijwel zeker niet (alleen) het wifi-deel. Een slechte verbinding en dus slecht binnenkomend signaal of een modem dat op z'n laatste benen loopt zijn de meest logische oorzaken.
Dan is het een kwestie van verder proberen weg te strepen. Vandaar de vraag naar een meting, een reset en het vervangen van een kabeltje. Een slecht contact kan bufferen van de tv tot gevolg hebben en ook korte haperingen in de doorvoer van wifi. Dat ervaar je dan als een lagere snelheid.
Omdat het modem vijf jaar oud is heb je best kans dat dat uiteindelijk de veroorzaker is, maar ook de mensen van Telfort zullen proberen eerst alle andere mogelijkheden uit te sluiten.

Edit/aanvulling:
Als het steeds na een poosje is kan het ook nog zijn dat de voeding inkakt. Heb je een vergelijkbare voeding om dat eens mee te testen?
Bedank in ieder geval het meedenken.
Welke apps draaien allemaal op je S9? Juist het geheugen van je telefoon kan voor verminderde prestatie zorgen als er diverse apps vanalles in het geheugen zetten. Of heb je dit probleem via een mobiele data verbinding niet, dat zou wel uitgesloten moeten worden.

Na 5 jaar kunnen de prestaties van je router ook best moeite hebben.

Mobiel data heb ik geen last van, tegenwoordig is 4g sneller dan mijn thuis netwerk. Maar ook op andere wifi netwerken werk het ook stuk sneller op mijn S9
@kmok
Mijn redenering: als zowel de bekabelde tv als wifi problemen geven moet het ín of vóór het modem zitten. Omdat het óók om de bekabelde tv gaat is het vrijwel zeker niet (alleen) het wifi-deel. Een slechte verbinding en dus slecht binnenkomend signaal of een modem dat op z'n laatste benen loopt zijn de meest logische oorzaken.
Dan is het een kwestie van verder proberen weg te strepen. Vandaar de vraag naar een meting, een reset en het vervangen van een kabeltje. Een slecht contact kan bufferen van de tv tot gevolg hebben en ook korte haperingen in de doorvoer van wifi. Dat ervaar je dan als een lagere snelheid.
Omdat het modem vijf jaar oud is heb je best kans dat dat uiteindelijk de veroorzaker is, maar ook de mensen van Telfort zullen proberen eerst alle andere mogelijkheden uit te sluiten.

Edit/aanvulling:
Als het steeds na een poosje is kan het ook nog zijn dat de voeding inkakt. Heb je een vergelijkbare voeding om dat eens mee te testen?

Bedank in ieder geval voor het meedenken. In principe, mijn modem is vrij direct naast de IRSA aansluiting. Een soortgelijk voeding heb ik helaas niet direct liggen.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo kmok, dat klinkt inderdaad alsof er meer wegvalt dan alleen het internet. Het is inderdaad mogelijk dat het aan het modem ligt, maar het kan ook aan de verbinding naar het modem liggen zoals GJC beschrijft. Ik heb die verbinding bekeken en daar zie ik in eerste instantie nog geen gekke dingen in. Als je merkt dat de verbinding wegvalt, veranderen de lampjes op de Experia Box dan ook? Gaan deze anders branden, gaan ze uit of blijven ze branden zoals daarvoor?
Je geeft aan dat de Experia Box vrij direct naast het IS/RA-punt is aangesloten, is dat ook met een kort kabeltje? Hoe lang is deze precies en is deze plat of rond?
Hallo kmok, dat klinkt inderdaad alsof er meer wegvalt dan alleen het internet. Het is inderdaad mogelijk dat het aan het modem ligt, maar het kan ook aan de verbinding naar het modem liggen zoals GJC beschrijft. Ik heb die verbinding bekeken en daar zie ik in eerste instantie nog geen gekke dingen in. Als je merkt dat de verbinding wegvalt, veranderen de lampjes op de Experia Box dan ook? Gaan deze anders branden, gaan ze uit of blijven ze branden zoals daarvoor?
Je geeft aan dat de Experia Box vrij direct naast het IS/RA-punt is aangesloten, is dat ook met een kort kabeltje? Hoe lang is deze precies en is deze plat of rond?

Ronde telefoon kabel lengte max 1 meter. Zover ik weet doen de lampjes geen opvallende dingen.
Telfort tv box gaf ineens aan er geen verbinding is. Daarna ook geen internet meer aanwezig op wifi aangesloten apparaturen, echter wel op wifi verbonden.
Dit is op te lossen door reboot te doen.
Reputatie 8
Badge +11
De Experia Box blijft het WiFi netwerk dan nog wel uitzenden, dat deel blijft nog wel werken dus. Alleen er komt geen signaal meer door van buitenshuis. Of dat buitenshuis wegvalt of ergens in de Experia Box is moeilijk te zeggen, maar doordat de lampjes geen verschil kijken te geven voor zover we weten, lijkt het signaal vanaf buiten nog wel aan te komen. Ik heb je daarom nu een nieuwe Experia Box toegestuurd, deze zal je binnen 2 werkdagen ontvangen.

Ik hoor graag van je hoe het na het aansluiten gaat.
Bedank. Test het uit zodra het binnen is. Laat tegen die tijd weten
@Jasper - Telfort
De modem heb ik vandaag in ontvangst genomen en uitgewisseld. Bij het aanzetten branden en blijven alle leds aan de voorkant aanstaan. Harde reset had ook geen succes. 10min aan laten staan ook geen succes.
Helaas heb ik een defect modem ontvangen.
Reputatie 8
En als je alle bekabeling los haalt (dus NIETS aangesloten), behalve de power, en dan aanzetten.
Blijven de lampjes dan ook nog allemaal branden? Of heb je in dat geval wel een "normale" opstart en in die situatie na een minuut of wat alleen een brandend powerlampje en WiFi ledje?
(Eventueel in die "kale" setting nog een reset).
En als je alle bekabeling eens los haalt (dus NIETS aangesloten), behalve de power, en dan aanzetten.
Blijven de lampjes dan ook nog allemaal branden? Of heb je na een "normale" opstart in dat geval een brandend powerlampje en WiFi led wat dan brandt?
(Eventueel in die "kale" setting nog een reset).

Alleen voedingskabel was ook zelfde effect. Dus geen doorstart. Het blijft hangen bij de ledjes.

Overigens, het is een oude gebruikte v8 modem van kpn. Moet op zich niet uitmaken denk ik

Reputatie 8
Een "kerstboom" die zonder aansluitingen blijft hangen is gewoon een "DOA" (Dead On Arrival).
Wel leuk om die kerstboom zo eens te zien. Zo'n "uniek" plaatje zie je slechts weinig voorbijkomen.

Omruilen dus voor een exemplaar wat het wel doet.
Reputatie 8
Badge +11
Ik ben ook erg blij dat we zo'n uniek plaatje weinig voorbij zien komen ;)
Helaas nu dus wel, ik zal je meteen een nieuwe vervangende Experia Box toesturen. Ik ga er vanuit dat die geen vroege kerst met zich meebrengt!
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie dat de nieuwe vervangende Experia Box inmiddels is aangesloten en verbinding heeft met het netwerk. Ondanks dat lijken er nog wel verbrekingen in de verbinding te zijn, ervaar jij die ook nog?
Klopt. Dinsdag was nieuwe v10 modem binnen en in de avond geïnstalleerd. 1e indruk was de wifi stuk sneller geworden.

Ik begreep thuis dat woensdag internet constant uitviel. Kan je zien wat het probleem kan zijn?
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie alleen dat het wegviel en dat het vermoedelijk geen handmatige oorzaak heeft. Wat de oorzaak dan wel precies is zullen we uit moeten zoeken, op afstand zie ik geen gekke dingen en de aansluiting bij jou in huis hebben we ook al nagelopen. Ik heb daarom een melding aangemaakt voor een monteur, zodat hij kan kijken waar deze verbrekingen precies vandaan komen. Door te bellen met 088-2000121 kan je met onze monteurspartner Guidion in contact komen en de afspraak inplannen. Ik ben benieuwd wat de monteur zal vinden

Reageer