Verbinding tussen Zyxel 2801 modem en router valt steeds weg

• 11 oktober 2012
  • 6 reacties
  • 2700 keer bekeken

Badge
Sinds augustus heb ik Telfort. Ik heb toen mijn linksys wrt610N achter het modem gehangen (Zyxel LAN1 naar Linksys WAN) om beter wifi bereik in mijn huis te hebben. De twee apparaten zijn met een nieuwe CAT6 aan elkaar verbonden. Helaas viel regelmatig de verbinding weg tussen modem en router. Terwijl het modem nog steeds een verbinding had naar buiten toe, was er via de router (draadloos en bedraad) geen verbinding te krijgen. Router en/of modem resetten was de enige remedie. Mijn inziens duidt dit erop dat het modem niet langer de DNS kon zien, dan wel dat de IP-lease was verlopen.

Niet getreurd, ik denk het ligt aan de router. Dus ik haal een nieuwe Apple Airport Extreme. Helaas zelfde verhaal. Nog steeds niet voor een gat te vangen, dus ik haal een Asus RTN66-U. En je raadt het al het zelfde verhaal.

Volgens mij ligt het aan het modem dan wel aan Telfort zijde. Ergens heb ik gelezen dat een release van het WAN-IP adres soelaas kan bieden. Dus bij deze Telfort, wijs svp een IP adres aan mij toe.

Andere suggesties zijn uiteraard welkom. Btw, ik heb ongeveer alles wel eens geprobeerd. Static IP, router als DHCP server en geen DHCP server op het modem,  DNS servers manueel ingeven, LAN1 poort, LAN2 poort etc.

6 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Je hebt een router achter een router hangen? Hoe is het exact geconfigureerd? Met twee subnetten?
Badge
Beide geprobeerd. Dus Zyxel op 192.168.1.x en router op 192.168.2.x. Momenteel heb ik DHCP/NAT etc. uit staan op de router. De Zyxel is nu de master en alles hangt in hetzelfde (192.1.68.1.x) subnet. Ook al geprobeerd om de kabel niet in de WAN poort van de router te steken, maar in een LAN poort. Bood ook geen soelaas. 

Het rottige is dat het zich niet laat reproduceren. Elke dag valt de verbinding wel een paar keer weg. In de logs kan ik niets ontdekken. De router denkt dat ie nog steeds verbinding heeft met het internet, maar het is gewoon foetsie. Het modem behoud wel de verbinding naar het internet.
Badge
Vandaag uit pure wanhoop de kabel vervangen tussen het modem en de binnenkomende telefoonlijn (ISRA punt). Nu inmiddels 8 uur geen resets nodig gehad. Ik snap niet helemaal hoe het kan, maar voorlopig profiteer ik er maar van.
Reputatie 1
Badge +1
Vandaag uit pure wanhoop de kabel vervangen tussen het modem en de binnenkomende telefoonlijn (ISRA punt). Nu inmiddels 8 uur geen resets nodig gehad. Ik snap niet helemaal hoe het kan, maar voorlopig profiteer ik er maar van.

Kapotte kabel dus. 😃
Reputatie 8
Badge +16
Wel vreemd dat de verbinding tussen modem en router ineens niet meer wegvalt door de kabel naar het isra-punt te vervangen... 😕
Badge
Na een paar dagen nog steeds geen resets nodig gehad. Het blijft vreemd, maar wat mij betreft case closed.

Reageer