Verbazing

• 17 februari 2013
  • 10 reacties
  • 3023 keer bekeken

Badge
Ik heb zojuist een nieuw modem voor draadloos internet geplaatst. Van te voren heb ik even op internet opgezocht hoe ik eea aan zou moeten pakken, kreeg een site van Telfort met daarop o.a. het invullen van de (bijgeleverde) WPA sleutel. Ik heb nergens kunnen vinden waar ik die sleutel zou kunnen plaatsen. Dat was ook niet nodig want na enkele minuten bleek mijn internet goed te werken, zonder dat ik maar iets ingevuld of aangevinkt heb. Het is te mooi om waar te zijn. Het modem is Zyxel P-2601HN en ik heb een PC met Windows Vista. Wee iemand er meer van? 

10 reacties

Reputatie 8
Badge +17
WiFi is standaard geconfigureerd. De meegeleverde info is puur voor informatie voor de gebruiker en hoeft dus niet in  de modem gezet te worden.
Die wpa-key is alleen voor het gebruik van wi-fi. Gezien de vraagomschrijving ga ik ervanuit dat uw huidige pc aangesloten is via een directe kabel op het modem waardoor er geen beveiligingscode nodig is. Zodra u probeerd om een telefoon, tablet, laptop enz te verbinden zal die verbinding vragen om de wpa code.
Reputatie 8
Badge +10
De SSID (netwerknaam) en de WPA-key zijn inderdaad al ingebracht in het modem (Pre-shared key).
Als Janah46 inderdaad praat over een wifi-verbinding dan lift deze nu waarschijnlijk mee op het onbeveiligde netwerk van één van de buren.
Badge
De SSID (netwerknaam) en de WPA-key zijn inderdaad al ingebracht in het modem (Pre-shared key).
Als Janah46 inderdaad praat over een wifi-verbinding dan lift deze nu waarschijnlijk mee op het onbeveiligde netwerk van één van de buren.

Precies ja, dat dacht ik dus ook al. Want er komt met de modem/router een pre-generated / pre-shared key mee. Die zal toch echt minstens een keer op uw computer ingevuld moeten worden. Voor dat u verbinding kan maken met uw nieuwe WPA2-beveiligde netwerk (modem/router).

Als u niet weet hoe dat moet kunt u deze video bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=m5Ed6nTCMaI

I
k neem aan dat u Windows 7 hebt. Als u Vista of XP heeft is het toch bijna hetzelfde dus neem ik aan dat het toch wel zal lukken. Success
Badge
Allen bedankt voor de support. W2GML geeft mijn situatie correct weer. Mijn pc is via een vaste draad met het modem verbonden. Bij het contact maken van een tablet via wifi werd inderdaad om een "wachtwoord' gevraagd, dat bleek de WPA2 code te zijn. Het geheel werkt nu goed. Het moet mij van het hart dat  Telfort wel heel erg weinig energie steekt in het verstrekken van een (kleine) gebruiksaanwijzing. Deze bestaat in mijn geval uit een stikker waarop de SSIDnaam en de WPA-key zijn aangebracht. Voor iemand zoals ik met alleen PC ervaring met een vaste verbinding is dat beslist te weinig. Gelukkig is er dan nog het forum. 
Reputatie 8
Badge +16
Kan me herinneren dat in de installatie doos netje een CD zit met een complete handleiding hoe aan te sluiten en in te stellen (voor zover dat nodig is)
Badge
Allen bedankt voor de support. W2GML geeft mijn situatie correct weer. Mijn pc is via een vaste draad met het modem verbonden. Bij het contact maken van een tablet via wifi werd inderdaad om een "wachtwoord' gevraagd, dat bleek de WPA2 code te zijn. Het geheel werkt nu goed. Het moet mij van het hart dat  Telfort wel heel erg weinig energie steekt in het verstrekken van een (kleine) gebruiksaanwijzing. Deze bestaat in mijn geval uit een stikker waarop de SSIDnaam en de WPA-key zijn aangebracht. Voor iemand zoals ik met alleen PC ervaring met een vaste verbinding is dat beslist te weinig. Gelukkig is er dan nog het forum. 

Bespraren ze inderdaad tijd en moeite mee. En het kost de eind gebruiker minder moeite om uit te zoeken. Ik geloof dat Ziggo dat wel doet met SSID en WPA2 key sticker. En inderdaad zo'n sticker kan best handig zijn ja.

Misschien wil telfort juist dat de supportlijn veel gebeld wordt :')
Wie weet.
Badge
Kan me herinneren dat in de installatie doos netje een CD zit met een complete handleiding hoe aan te sluiten en in te stellen (voor zover dat nodig is)

Dat zijn ze bij mij dan kennelijk vergeten!
Badge +1
CD-rom zit erbij inderdaad. Maar probleemoplossingen worden hier en daar wat beknopt gegeven. Tevens was het uitleg hoe je bepaalde dingen moet oplossen in Windows XP, terwijl het bij Windows 7 soms net iets anders in elkaar steekt. 
Badge
CD-rom zit erbij inderdaad. Maar probleemoplossingen worden hier en daar wat beknopt gegeven. Tevens was het uitleg hoe je bepaalde dingen moet oplossen in Windows XP, terwijl het bij Windows 7 soms net iets anders in elkaar steekt. 

Volgensmij bedoel je de 'probleemoplossingen' van windows zelf? En ja die is ook waardeloos. Heeft in mijn geval nog nooit gedaan wat het moest doen.

Reageer