VDSL2 + Fritzbox 7390

• 26 december 2015
  • 96 reacties
  • 6657 keer bekeken

Toon het eerste bericht

96 reacties

Reputatie 1
Badge
Aan hen die een fritz 7390 willen gaan inzetten op het 80Mbit abonnement ...

Laatste firmware erin gezet en de lijn een kleine 45 minuten gebruikt om wat ISOs te downloaden. Allen stabiel en goed binnengekomen, echter ik zit nog steeds op de 520000 cap. Als het meezit zal ik daar volgende week vanaf zijn ( KPN ).

Nog wat screenshots, zoals reeds eerder geconstateerd is de " leitungskapazitat " ofwel " attainable " op de 7390 vele malen lager dan op de 7490. Echter wel moet gezegd worden, dat de 7490 in eerste instantie een attainable rond de 80-840000 weergeeft en voorts binnen 2 à 3 minuten doorstoomt naar waarden rond de 1100000, dat is dus variabel en de 7390 lijkt dit ( nog ) niet te doen, misschien als ze nog langer op de lijn hangt echter vermoedelijk ligt dat aan de DSL chip en ik vraag mij eerlijk gezegd af, of avm dit onder controle krijgt zodat je op een 7390 uiteindelijk maximaal kan profiteren van de 100Mbit ( en hoger ). Vooralsnog ziet dat er niet naar uit ...
Badge
De verschillen tussen de attainables van de 7390 en 7490 zijn dus alleen van belang als je een hogere download wilt hebben dan 80Mb/s. Voor de huidige VDSL-abonnementen van Telfort voldoet de 7390 vooralsnog prima. :D

Overigens haalt de 7360 bij mij ook de 100 Mb/s download (attainable).:)
Reputatie 1
Attainable, attainable ... :P

We wachten maandag af. 😃
Reputatie 1
Badge +1
In de nacht van 10 op 11 februari verandert mijn aansluiting van ADSL 2+ naar VVDSL.
Ik gebruik een FB 7390 int. met firmware 6.30
Ik houd jullie op de hoogte hoe een en ander bij mij verloopt.
Inmiddels is er een nieuwe beta versie: 06.36-32330 Datum: 01.02.2016.

http://avm.de/fritz-labor/labor-fuer-fritzbox-7390/uebersicht/

Mocht de FB bij mij niet stabiel zijn dan ga ik bovenstaande FW proberen.
Reputatie 1
Badge
@Indi - Dank voor jouw bericht. Ik ben op dit moment met Telfort ( en KPN ) " in conclaaf " over mijn upgrade waar ik nu zo'n slordige 7 weken op wacht ( 52Mbit DSLAM issue ). Uiterlijk volgende week, lees: vrijdag 12 februarai, meer hieromtrent, zo werd mij telefonisch medegedeeld: we gaan het zien. In de tussentijd laat ik de laborwares van de 7390 even liggen en zodra ik met de Experiadoos en de 7490 daadwerkelijk de snelheid haal die ik verwacht zal ik de 7390 ook weer aankoppelen voor wat testjes.
Reputatie 1
Badge +1
@dolphs Geen dank. Voordat ik mij in deze discussie mengde had ik mij al ingelezen op diverse fora en dus ook hier.
Ik las dat er stabiliteitsproblemen zijn met de Experia V8 en VVDSL. Dit hoeft uiteraard niet aan de Experia V8 te liggen maar ik neem de gok niet en laat de FB 7390 voorlopig lekker zitten. Ik weet dat daar ook issues mee zijn vanwege de gebruikte Ikanos chip maar verwacht dat een en ander door AVM wordt opgelost.

Voor metingen gebruik ik ZACK van AVM

Nogmaals: Volgens een schrijven van Telfort wordt de verbinding in de nacht van 10 op 11 februari overgezet van ADSL2+ naar VVDSL.

Ik hoop dat we elkaar verder kunnen helpen.
Reputatie 1
Badge +1
Ben vandaag overgezet. Het resultaat met FW 6.30

17:07:51,10.Februar 2016: Ihre Pingzeit wird ermittelt...
17:07:57,10.Februar 2016: Durchschnittliche Pingzeit: 32,38 ms
17:07:57,10.Februar 2016: Jitter: 0,30 ms
17:08:27,10.Februar 2016: Download ca.559066 kBits gemessen in 30 s --> Downloadrate: 18604 kBit/s
17:08:56,10.Februar 2016: Upload ca.51844 kBits gemessen in 26 s --> Uploadrate: 1987 kBit/s

Zack-Speedtest=AVM
Reputatie 1
Badge
mooie attainable, dat kreeg ik niet voor elkaar hier. Geeft de burger moed, echter jammer weer van die 22Mbit/s DSLAM ...
Reputatie 1
Badge +1
De 22Mbit/s DSLAM heeft te maken met een oud abbo.
Zodra ik zeker weet dat de verbinding stabiel is upgrade ik het abbo.
Ik zit op ongeveer 400 meter van de wijkkast.
Reputatie 1
Badge
w.b.t. afstand zit ik ook goed ( max 300 meter ), echter ik kreeg niet zo'n mooie attainable met de 7390.
Ik moet helaas nog even wachten, want de aanvraag van vorige week lijkt weer mis te lopen, zie daarvoor het andere topic: https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-verbinding-267/vraag-nadat-mijn-extra-abbonement-geactiveerd-blijft-snelheid-zelfde-53972/index3.html#post481138

Zodra ik weet dat ik vol gas geef met de 7490 dan koppel ik de 7390 aan, ik verwacht voor laatst genoemde box ook daar weer een nieuwe laborware any time soon ( laatste van 1 feb )
Reputatie 1
Badge +1
Heb jouw perikelen omtrent de snelheidsverhoging een paar dagen geleden gelezen.
Ik zal mijn ervaring met Telfort in het verleden hier maar niet herhalen.
Hoop dat de issues van toen tot vanmorgen nu tot het verleden behoren.

Heb zojuist een 1 Gb bestand gedownload van de server van Telfort.
Ziet er stabiel uit.
Reputatie 1
Badge +1
Heb net ook nog een backup naar m'n server te A'dam verzonden en dat gaat ook prima.
Reputatie 1
Badge
dan toch maar de 7390 ook eens aangesloten ( met laatste Duitse firmware te weten FRITZ!OS: 6.36-32422 d.d. 12.02.2016. Het viel meteen op dat ik zo'n 10Mbit lagere waarde haal wbt download overzicht t.o.v. de 7490. Zie overview attached
Ook een leuke is de " leitungskapazitat " tov " aktuelle datenrate ", laatstgenoemde geeft hogere waarde en paar kleine testjes leren dat ik inderdaad rond de 70Mbit kon downloaden . Misschien als ik de 7390 paar dagen langer op de lijn zou laten staan dat er vergelijkbare waarden als de 7490 uitkomen. Voor nu laat ik het even bij de 7490
Reputatie 1
Badge +1
Als eerste wil ik u bedanken voor de reactie.
Fijn dat u inmiddels de snelheid heeft waar u in het verleden al voor betaalde.

Feitelijk presteert de 7390 niet slecht als men niet vergeet dat dit modem al in 2009 op de markt kwam.

In uw andere topic heb ik de waardes gezien van uw 7490 en als ik de keus had tussen een 7490 en een 7390 dan wist ik het ook wel :)

Bij mij is alles ongewijzigd, werkt stabiel en ongestoord.
Dat, voor mij althans, ongekend omdat Telfort/KPN 21-03-2011 mij op een slecht koperpaar had aangesloten tussen de wijkkast en de centrale. Zelfs nadat hier 5 monteurs zijn geweest vertikte men om mij op een ander koperpaar aan te sluiten! 😠
Reputatie 1
.... Het viel meteen op dat ik zo'n 10Mbit lagere waarde haal wbt download overzicht t.o.v. de 7490. ...

Kom op dolphs!
Gezien je vorige posts had je natuurlijk niet dit, maar het feit dat de 7390 een download haalt van 99 moeten opvallen. En die is heel anders dan jouw beruchte attainable.

Jammer is dat je niks zegt of toont over de stabiliteit. De screenshot is na 7 uren gemaakt. De lijnfouten zien we net niet ...

Onze TS Donkeyman schreef 'een aantal malen per dag' resyncs te hebben. Hoe dat bij jou zou zijn blijft een vraag. Ook weten we helaas niet wat de nieuwe FW bij de TS zou hebben gedaan. Hij meldde naast de wijkkast te wonen en in een recente Labor release beloofde AVM een stabiliteitsverbetering voor korte lijnen.

Nog even afgezien van de stabiliteit, ben ik het met Indi eens: een mooie prestatie van de 7390! 😳 (Die overigens uit begin 2011 is.)
Reputatie 1
Badge +1
"Auf der CeBIT 2009 stellte AVM die FRITZ!Box Fon WLAN 7390 vor"

Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Fritz!Box

"De marktlancering is gepland voor het derde kwartaal van 2009."

Bron: http://www.fritzwebshop.be/index.php?route=information/news&page=18

Ik heb geen enkele resync gehad in de 12 dagen dat het modem nu aan de VDSL lijn hangt.
Een resync kan vele oorzaken hebben o.a. een niet lekker functionerend modem, Dslam enz. Het blijft eletronica.
In ieder geval heb ik een stabiele verbinding zonder resync, errors of crc's
Reputatie 1
Maar ja, je snelheid is nogal gecapped. dolphs en Donkeyman zitten op de max ...

Over dat jaartal: merkwaardig. Duurde het wel lang voordat ie hier beschikbaar was. Ik vraag me nu af wanneer het volgende topmodel uitkomt. Misschien is mijn gedachte '2017' dan wel 2 jaar te vroeg.

Edit:
http://www.teltarif.de/avm-cebit-fritzbox-7580/news/62775.html
http://www.teltarif.de/avm-fritzbox-7580-7581-7582-4040/news/62786.html
Reputatie 1
Badge +1
@rindertb Inderdaad, mijn lijn is gecapped waardoor waarschijnlijk de signaal ruis verhouding bij mij veel hoger is dan bij een ongecapte lijn. Om nog even terug te komen op het probleem wat Donkeyman ervoer: Hij schreef dat hij heel dicht bij de wijkkast woonde. De stabiliteitsproblemen met de 7390 zijn pasgeleden waarschijnlijk opgelost vanaf de Labor (Beta) versie FRITZ!OS 6.36-32330 ---DSL:Verbessert - Stabilitätsverbesserung an sehr kurzen VDSL-Anschlüssen
Zie: http://avm.de/fritz-labor/labor-fuer-fritzbox-7390/neues-verbesserungen/
Ik kan daar weinig over zeggen omdat de wijkkast hier op ongeveer 400 meter staat.

Bij mij is sinds de migratie van ADSL 2+ naar VDSL2 (DSL active since:
18 days, 12 hours, 18 minutes) de modem/router zeer stabiel.
0 Errors, geen restarts.
Reputatie 1
Badge
Hallo voor de leut nog even wat gegevens van de 7390 (FRITZ!OS:06.53 Int) vs 7490 (FRITZ!OS:06.52 Int) en VDSL2. Conclusie: de 7390 is eigenlijk alleen nog inzetbaar voor abonnementen rond de 50-70Mbit
Badge
Hmm, ik weet niet of die conclusie wel klopt: Het modem geeft via Max DSLAM aan dat er door KPN op jouw lijn 100Mb maximaal geleverd kan worden, maar dat Telfort nog "maar" 80Mb levert. Het verschil kan diverse oorzaken/redenen hebben. Abonnement/snelheidsverlies/etc.
We zijn inmiddels een jaartje verder en als topicstarter wil ik nog even melden dat de VDSL2 lijn in combinatie met de Fritzbox 7490 hier nog steeds superstabiel is.
Precies één keer per maand wordt er gesynchroniseerd en dat gebeurt meestal 's nachts, dus daar hebben we geen last van.

Reageer