VDSL2 + Fritzbox 7390

• 26 december 2015
  • 96 reacties
  • 6688 keer bekeken

Sinds enige tijd heb ik een upgrade genomen naar Internet Extra VDSL2 via de koperen telefoonlijn.
De snelheid wordt gespecificeerd op een snelheid van 80/8, maar ik haal hier 102/22. Dit komt waarschijnlijk doordat de wijkcentralekast naast mijn huis staat en dat is dus prettig.
Minder prettig zijn de onderbrekingen die ik een aantal malen per dag heb, in mijn Fritzbox 7390 worden die synchronisaties genoemd.
Vervelend als je een telefoongesprek voert, want dat gesprek wordt dan abrupt beëindigd. Online schaakpartijen kan je ook als verloren beschouwen na zo'n synchronisatie, erg jammer als het om elopunten gaat.
Ik gebruik mijn Fritzbox al ongeveer 5 jaar op de Telfort lijn en voorheen had ik maandenlang ongestoord internet zonder enige onderbreking.
De lijnsettings van de Fritzbox heb ik al in alle standen gehad, maar het helpt niet..
De technische hulpdienst van Telfort kan begrijpelijkerwijs geen support geven bij het gebruik van andere modems dan geleverd door Telfort.
Ik zou het geleverde en nooit gebruikte Zyxel P-2812HNU-F1 modem kunnen gebruiken, maar ik kan de functionaliteit van de Fritzbox echt niet missen i.v.m. de ingebouwde telefooncentrale en de fijne netwerkfuncties.

Heeft iemand een tip voor mij om de stabilteit van de lijn te verbeteren en dat in combinatie met de Fritzbox?
Misschien kan ik de Zyxel inzetten als modem en de Fritzbox er achter als router? Zo ja, hoe doe ik dat, want ik ben geen echte netwerkexpert.

96 reacties

Welke firmware gebruik je in je Fritzbox? Misschien is een firmware upgrade een oplossing. Mocht dit niet lukken, dan is het zeker mogelijk de Fritzbox achter je router te zetten.
Ik gebruik de nieuwste firmware: 6.30
Reputatie 1
Heel vervelend. Als de lijn goed is, zit er niet veel anders op dan hopen op een DSL-driver die het beter doet ...

Op dit ogenblik zou je kunnen proberen of die er al is in de vorm van een Duitse beta. In versies daarvan zijn de afgelopen weken driverversies voorbij gekomen waarop variërende feedback kwam. Het installeren van deze beta is wat gedoe dat je aan moet durven. De internationale versie zal langer op zich laten wachten.

Het achter de ZyXEL zetten is ook mogelijk. Ik heb dat zelf een tijd zo moeten doen (i.c.m. dezelfde ZyXEL). Het is niet moeilijk. Helaas heb ik de instructies ervoor nu niet paraat.

Over de meest recente beta:
http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=283074&page=2
Ik heb op dit moment een soortgelijke configuratie. Vanwege lijnproblemen heb ik de Fritzbox achter de experia geplaatst. Morgen zal ik een korte beschrijving posten. Eerst kerstverplichtingen...
Heel vervelend. Als de lijn goed is, zit er niet veel anders op dan hopen op een DSL-driver die het beter doet ...

Op dit ogenblik zou je kunnen proberen of die er al is in de vorm van een Duitse beta. In versies daarvan zijn de afgelopen weken driverversies voorbij gekomen waarop variërende feedback kwam. Het installeren van deze beta is wat gedoe dat je aan moet durven. De internationale versie zal langer op zich laten wachten.

Het achter de ZyXEL zetten is ook mogelijk. Ik heb dat zelf een tijd zo moeten doen (i.c.m. dezelfde ZyXEL). Het is niet moeilijk. Helaas heb ik de instructies ervoor nu niet paraat.

Over de meest recente beta:
http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=283074&page=2

Dank voor je reactie, ik wacht nog even met die duitse firmware, want als de lijn ook slecht werkt met de Zyxel kan ik me melden bij de helpdesk van Telfort.Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb op dit moment een soortgelijke configuratie. Vanwege lijnproblemen heb ik de Fritzbox achter de experia geplaatst. Morgen zal ik een korte beschrijving posten. Eerst kerstverplichtingen...

Fijn dat dit mogelijk is. Ik neem aan dat de Zyxel in bridged mode moet? Ik weet niet welke VCI of VPI instellingen ik moet veranderen. De Zyxel heb ik namelijk teruggebracht naar de fabrieksinstellingen.
Alvast bedankt voor je aanwijzingen!
Reputatie 6
Badge +7
Idd kan de Fritz niet goed overweg met het 17a profiel bij mij had ik helemaal geen internet meer (7340) al zeggen ze bij avm dat hij het aankan maar werken ho maar hier maak ik dan ook weer gebruik van de Zyxel en idd daarachter kun je gewoon de Fritz plaatsen.

Fijn dat dit mogelijk is. Ik neem aan dat de Zyxel in bridged mode moet? Ik weet niet welke VCI of VPI instellingen ik moet veranderen. De Zyxel heb ik namelijk teruggebracht naar de fabrieksinstellingen.
Alvast bedankt voor je aanwijzingen!

Je kunt de Zyxel inderdaad in bridged mode zetten. Hoe dit moet kan ik je niet vertellen, maar dit is vast in dit forum terug te vinden (https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-verbinding-267/problemen-bridge-mode-instellen-router-zyxel-p-2812hnu-f1-44718). Ik gebruik een Experiabox. De Fritzbox heb ik er gewoon achter geplaatst (NAT achter NAT). Ook dit werkt goed.
Overigens werkt mijn Fritzbox (7490) wel stabiel als modem. Omdat ik een probleem met mijn lijn heb en geen support krijg wanneer ik mijn Fritzbox direct aansluit, heb ik tijdelijk de Experiabox er voor geplaatst.

Om de Fritz achter een (bridged) modem te plaatsen, verbind je de 'LAN 1' poort van de Fritz met je Zyxell. De Y-kabel van de Fritzbox heb je niet meer nodig.
In het configuratie menu van de Fritzbox ga je naar Internet -> Account Information. Op het eerste tabblad kies je bij 'Internet service provider' voor 'Existing connection over LAN'. Kies 'Apply'. Als het goed is, is er nu weer internet connectiviteit.
Wanneer je Zyxell als 'Bridged' is geconfigureerd, zou alles weer moeten werken. Ook de telefonie, je SIP gegevens zijn immers al aanwezig in de Fritz. Staat de Fritzbox als 'NAT achter NAT' dan moet je nog wat extra zaken configureren:

-Het Telfort SIP account kreeg ik lastig aan de praat. Ondanks portforward rules, lukte het niet binnenkomend gesprekken te ontvangen. Om deze reden heb ik ervoor gekozen de telefoniepoort van de Experiabox te verbinden met de Fritzbox. Dit doe je via de 'DSL'connector op de Fritzbox.
Dit is de connector waar normaalgesproken de Y-kabel ingeplugd zit. Je moet hiervoor een kabeltje maken welke pen 3 en 6 van deze connector verbind met de telefoniepoort op je Zyxell. Voor meer info zie: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/fritzbox/
In de Fritzbox maak je nu een nieuw nummer aan via 'Telephony -> Telephone Numbers -> New telephone number'. Kies voor 'Landline number -> 'one landline number' en geef het nummer in. Vergeet niet je oude nummer te disabelen. Dit moet voldoende zijn om telefonie te kunnen gebruiken.
-In de NAT achter NAT configuratie had ik wat DNS issues. Ik heb deze opgelost door de DNS servers van Google te gebruiken. Dit kan via 'Internet -> Account Information'. Op het 'DNS Server' tabblad, kun je alternatieve servers invullen. Ik heb gekozen voor de servers van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4).

Succes ermee!
Dat is een helder verhaal en ik hoop dat mijn "Budgetphone" telefonie gewoon blijft werken.
Inmiddels heb ik begrepen dat de Zyxel box zich niet automatisch update in Bridge mode en dat het verstandig is om hem een nachtje als router aan de verbinding te laten hangen voor een firmware update.

Mijn Zyxel heeft een paar jaar ongebruikt in de kast gelegen en ik heb een fabrieksreset gedaan.
Gisteren lukte het me helaas niet om een internetverbinding tot stand te brengen, ik weet niet welke instellingen verkeerd staan.
Ik heb gezocht en gezocht op het net, maar kan geen lijstje vinden met Zyxel/Telfort instellingen, ik houd me aanbevolen.

Nadat ik verbinding heb gemaakt en geupdate kan ik verder met jouw verhaal.
Tot nu toe zeer bedankt, ik houd je op de hoogte!
Reputatie 1

... De Y-kabel van de Fritzbox heb je niet meer nodig ...

Sinds de analoge telefoon en splitter weg zijn, hangt mijn FritzBox met een kort standaardkabeltje aan de lijn.

... een nachtje als router aan de verbinding te laten hangen voor een firmware update.

Mijn Zyxel heeft een paar jaar ongebruikt in de kast gelegen en ik heb een fabrieksreset gedaan.
Gisteren lukte het me helaas niet om een internetverbinding tot stand te brengen, ik weet niet welke instellingen verkeerd staan.
Ik heb gezocht en gezocht op het net, maar kan geen lijstje vinden met Zyxel/Telfort instellingen ...

De ZyXEL hoort het vanzelf te gaan doen na een fabrieksreset.
Een update 's nachts is standaard, maar ik herinner me dat destijds vrij vlot na aansluiten, overdag, de oude ZyXEL FW vernieuwd werd. Maar hoe dat moet lukken zonder verbinding ...
Misschien staat er bij jou nog een FW op die niet met vectoring kan omgaan. Alhoewel de centrale in dat geval misschien wel 'terugschakelt'.

... De Y-kabel van de Fritzbox heb je niet meer nodig ...

Sinds de analoge telefoon en splitter weg zijn, hangt mijn FritzBox met een kort standaardkabeltje aan de lijn.

... een nachtje als router aan de verbinding te laten hangen voor een firmware update.

Ik heb gezocht en gezocht op het net, maar kan geen lijstje vinden met Zyxel/Telfort instellingen ...

De ZyXEL hoort het vanzelf te gaan doen na een fabrieksreset.
Een update 's nachts is standaard, maar ik herinner me dat destijds vrij vlot na aansluiten, overdag, de oude ZyXEL FW vernieuwd werd. Maar hoe dat moet lukken zonder verbinding ...
Misschien staat er bij jou nog een FW op die niet met vectoring kan omgaan. Alhoewel de centrale in dat geval misschien wel 'terugschakelt'.

Ik heb vandaag de Zyxel opnieuw gereset, maar er komt geen verbinding tot stand. Het DSL lampje knippert af en toe en daar blijft het helaas bij. Is het ook mogelijk om firmware van Telfort te downloaden om het daarna zelf handmatig te installeren?
Reputatie 1
Dat is geen standaard optie. Heb je braaf een tijd(je) afgewacht? Anders dat misschien toch vannacht de centrale reageert.

Ondersteuning voor vvdsl zit er vanaf .b5, augustus 2014, in:

'Onlangs is er een nieuwe firmware-versie uitgebracht voor de ZyXEL P-2812 HNU F1, versie V3.11TUE6.b5. Deze heeft o.a. ondersteuning voor vectoring VDSL gebracht en bevat een aantal verbeteringen op het gebied van stabiliteit en WiFi'.

https://forum.telfort.nl/modem-firmware-280/zyxel-firmware-v311tue6b5-ervaringen-44644
Ik ben zelf ook eens aan het stoeien geweest met dit modem. Uiteindelijk had ik het modem aangesloten via de 'WAN' connector i.p.v de DSL connector 😳. Een foutje is zo gemaakt..
Kun je wel inloggen op het modem? Wat zegt de logging?
Inmiddels heb ik de Zyxel gelukkig opeens aan de praat gekregen en meteen werd er automatisch een firmware upgrade uitgevoerd.
Nu even op bridge zetten en de Fritzbox aansluiten. Ik houd jullie op de hoogte!
Op dit moment heb ik via de Zyxel internet op de Fritzbox. De telefonie met Budgetphone doet het nog prima zonder verdere aanpassingen.
Het valt me op dat de downloadsnelheid nu een stukje hoger is dan voorheen: 11,9 mb/sec. De uploadsnelheid is wel een stukje lager.
Nu ga ik dus in de gaten houden of de lijn stabiel is. Als dat niet zo is kan ik nu aankloppen bij Telfort.
Zeer bedankt voor jullie hulp!
Na twee dagen stabiel internet is mijn verbinding vanavond 5 keer achter elkaar uitgevallen.
De lijn heeft dus kuren, hopelijk komt hier een oplossing voor.
Reputatie 8
Badge +10
Na twee dagen stabiel internet is mijn verbinding vanavond 5 keer achter elkaar uitgevallen.
De lijn heeft dus kuren, hopelijk komt hier een oplossing voor.

Back to basics...
ZyXEL eraan hangen (zonder Fritz erachter) en resetten.
Dus gewoon de standaard Telfort opstelling, en dan een paar dagen aankijken.
Als het probleem blijft kan je met recht bij Telfort aankloppen voor ondersteuning, niet eerder...
Reputatie 1
Badge
mijn hemel zusje XS4ALL en fiber.nl bieden toch ook een fritzbox aan bij hun abonnement, dat moet dus gewoon werken; letwel FRITZ!OS 06.30 minimaal. Ook even opletten dat je het juiste profiel voor Telfort hebt geladen, dat scheelt ( Internet-> Account Information-> Internet Connection ) maar je zou dat ook handmatig kunnen instellen. Die wegvallende verbindingen zou nog met een OS < FRITZ!OS 06.30 te maken kunnen hebben, echter ik las dat 6.30 gewoon draait. Is de addon freetz soms actief welke met een oudere firmware is gecompiled? Dan loont het de moeite zeker de compiler te starten en te upgraden naar genoemd OS ( sinds september 2015 ), maar nogmaals dat lijkt niet aan de orde. Voor de Duitse versie staat OS6.5 overigens op de planning, echter de 7390 zit daar voor alsnog niet bij, echter kleine gok dat Q1 2016 wij toch aan de beurt zijn ( speculatief en terzijde ). Ik zal voor de grap ook eens een support ticket inschieten bij avm

Andrenaline kruipt al door mij heen te weten dat het profile " Telfort " in de FRITZ!Box al geruim twee jaar op 52Mbit prima werkte en nu als de upgrade actief wordt naar " de 80Mbit " de boel in elkaar zou storten. Helaas kan ik niet meedenken en testen , omdat dat het bekende liedje is waar meerdere lieden last van hebben - dus niet alleen ik - ongeacht de consument surft met de meegeleverde VW van Telfort of surft met de aangeschafte Lexus door de consument.

Volgende waarden zeggen genoeg, weg met dat 50Mbit profiel en TELFORT a.u.b. activeer nu eens dat 80Mbit profiel, zodat ik mee kan denken met Donkeyman waarom de lijn niet stabiel zou zijn

Max. DSLAM throughput kbit/s 52000 5224
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 0

Attainable throughput kbit/s 74056 43150

Current throughput kbit/s 52000 5208
De Fritzbox 7390 (en ook de 7340) kunnen in sommige gevallen zorgen voor een instabiele verbinding in combinatie met VVDSL. De Ikanos DSL chip die gebruikt wordt bij de 7390 & 7340 werkt niet altijd lekker met de nieuwere VVDSL verbindingen.

Bij VVDSL is het verstandiger om een 7360 of 7490 met Lantiq DSL chip te gebruiken, aangezien deze wel stabiel werken i.c.m. VVDSL, en daarnaast levert XS4ALL dat type modems momenteel ook nog uit.
Reputatie 1
Badge
@Jeroen06 - dat is nieuws, echter ik was nog vergeten te zeggen in mijn epistel dat het ook nog de moeite loont om de " line settings " eens terug te trekken van " Max Performance " naar " Max Stability " en van daaruit verder werken, misschien helpt het? ( Internet-> DSL Information-> Line Settings ). Er zijn er drie :

Intended signal-to-noise ratio
Impulse Noise Protection (INP)
Identification of radio frequency interference (RFI)

Wellicht kan Donkeyman de moed opbrengen om aankomende week wat logs een en weer te sturen naar avm, ben helaas zelf ( nog ) niet in de gelegenheid omdat ik dus nog steeds op 52Mbit zit ... Zal die VW er nog eens bijpakken zo
Ik heb contact gehad met de helpdesk van Telfort en daar zeer vriendelijk geholpen.
Toen men in mijn lijngegevens ging kijken werd er alleen een Fritzbox gezien en werd geadviseerd om een fabrieksreset op de Zyxel te doen, zodat deze daarna weer als router werkt. De Fritzbox zou dan als tweede router toch zijn werk blijven doen voor alle netwerkfuncties en telefonie.
Ook werd geadviseerd om even naar de isra aansluiting te kijken, eventueel even opnieuw afstrippen en verbinden.
Dit ga ik vanavond allemaal even doen en kom daar nog op terug.
Reputatie 1
Badge
nou - twee uur verder

Actual Data Rate 5223 (Kbps.) 51997 (Kbps.)
Attainable Rate 52726 (Kbps.) 112072 (Kbps.)

Wat wel apart is, is die " Attainable Rate " dat moet ik die Experiadoos dan wel weer nageven, downstream schommelt tussen 112072 en 111805. Maar ja daar heb je dus geen fluit aan als je op 52Mbit geCAPped zit 🙂.

Ben benieuwd Donkeyman, voor nu nog " nieuws " uit Berlijn:

" hartelijk dank voor uw aanvraag bij AVM Support.
Ons is dit probleem bekend , en wordt er aan gewerkt.Wij denken, dat met een toekomstige Firmware (vanaf 06.50) het probleem opgelost wordt. De update is al in zicht. Echter data kan ik nog niet noemen, maar ik denk februari voor de FRITZ!Box 7490 de andere Boxen volgen asap."

Maw er " kunnen " inderdaad problemen optreden, mocht je avm willen voeden met logs ( zodra lijn wegvalt ) dan is dat denk ik een welkome aavulling, hoewel men aan een oplossing werkt zo wordt mij bevestigd.
Reputatie 1

... Bij VVDSL is het verstandiger om een 7360 of 7490 met Lantiq DSL chip ...

73- Én 7490 hebben dezelfde Lantiq. De 7360 een andere. En of de 7360 beter of slechter loopt moet je Stoney maar eens vragen. :D
Die heeft zo'n beetje alle boxen al eens geprobeerd. Volgens mij valt het wat tegen ...

Die 6.50 is voor de 7390 in de vorm van de Duitse beta overigens goed uit te proberen.

http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/FRITZ!Box-Familie
Reputatie 1

... Bij VVDSL is het verstandiger om een 7360 of 7490 met Lantiq DSL chip ...

73- Én 7490 hebben dezelfde Lantiq. De 7360 een andere. ...

http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/FRITZ!Box-Familie

Info daar is kennelijk fout. 7390 = Ikanos. Sorry, Jeroen!
Badge
Zoals rindertb aangeeft, heb ik heb ongeveer een jaar geleden hetzelfde gehad na de overstap van ADSL naar VDSL: tig-keer per dag een resync van de dsl-verbinding (30/3 met profiel 17a).

Opgelost door alle Fritzbox modellen uit te proberen, en één gevonden die dat probleem niet had (7360/7490).

Krap een jaar later toch weer eens mijn oude modem (7340 met oude firmware 06.06)) er tussen gezet, en waarachtig: dagenlang een zeer stabiele verbinding. Daarna weer de FB7390 er tussen gezet en ook daarmee een stabiele verbinding. Het chipverhaal (7340/7390 versus 7360/7490) zal best een rol spelen maar is dus duidelijk niet de enige factor.

Het probleem van de instabiele verbinding kwam dus duidelijk niet door het modem en alle opties die een eerste lijn van Telfort standaard aangeeft, maar iets met de instellingen van de lijn/wijkkast waar ik geen verstand van heb.

Blijft wel kriebelen hoor, wat de technische verklaring van dit probleem is.

Reageer