beantwoord

VDSL wel of niet beschikbaar?

• 20 oktober 2014
  • 58 reacties
  • 2091 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

58 reacties

Reputatie 8
Badge +16
De ping van de Experiabox voer je uit op het modem zelf...?

Doe gewoon eens twee bekabelde Speedtests... één met EB en éen met FB.
En liefst op dezelfde testserver...

[Edit]
Ik had niet goed gekeken... er staat al een Speedtest met de Experiabox.

Wel apart die ping... mijn ping is rond de 18 ms op Speedtest en 19ms vanaf het modem... en ook met een EB op VVDSL.
Badge
Ik gebruik zelf het liefst mijn FB7340.
Kan ik daarom iets doen om de ping/latency daarvan (26 ms) omlaag te krijgen naar een waarde zoals van de EB (7-10 ms)?
Ik begrijp overigens niet de latency die de FB7340 intern aangeeft en dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de latency van de download (16 ms) en van de upload (4 ms); gemiddeld is dat wel weer 10 ms en dat lijkt sterk op de latency van de EB!
Goed dat je ook nog even de Experiabox hebt aangesloten, lijkt er dus op dat jouw VVDSL lijn beter werkt met de EB dan met je eigen FB7340 en dat resulteert dus in een lagere latency. De firmware van je FB is al up to date lijkt me? Anders kan je mogelijk nog proberen om hem te resetten.

Zelf heb ik wel ervaring met een FB7360 (o.a. XS4ALL levert deze) op een VVDSL lijn, en die had geen last van een hogere latency maar net zoals jouw EB een latency van 7~10 ms. En daarbij stonden beide waardes (up & download) op 4 ms in de modeminterface.

Zou dus kunnen dat de (oudere) FB7340 niet helemaal lekker werkt i.c.m. VVDSL (Vectoring). Maar als je met de iets hogere latency kan leven zou ik gewoon je FB7340 blijven gebruiken.
Badge
Voor de volledigheid ook nog even de Zyxel P-2812HNU-F1 aangesloten:
De Webinterface geeft de laatste firmware aan, en down- en upload zijn maximaal, prima ping van 7/8 ms (zie image).

Gek is wel dat bij Speedtest.net de uploadsnelheid 1/3 lager is dan maximaal (2 Mb i.p.v. 3 Mb):
[img]http://www.speedtest.net/result/3893066344.png[/img]
Heeft iemand daar een verklaring voor.
Reputatie 8
Badge +16
Ja want als je goed gelezen hebt, is er een bug in de ZyXEL waardoor gebruikers die een VVDSL lijn hebben 1/3 aan upload missen door een bug in de firmware.
Badge
"Want als je goed gelezen hebt": dat kan zijn, maar ik hoopte/verwachtte dat deze bug er met de b6 versie van de firmware uitgehaald zou zijn.
Reputatie 8
Badge +16
Hopen doe ik altijd ergens anders....:) Helaas zit ook in de .b6 versie nog steeds de upload bug. Sterker nog, de .b6 versie heeft alleen de diagnostics weer zichtbaar gemaakt maar er nu wel voor gezorgd dat het modem instabiel wordt en verbindingen verliest als je er een externe USB drive aan hangt.
Badge
Ik heb maar weer gewoon mijn Fritzbox 7340 teruggeplaatst: alles werkt prima, behalve dan een latency/ping van 28 ms, terwijl de EB en de Zyxel een nette 7 ms laten zien. Nou ja, het is niet anders.