beantwoord

VDSL wel of niet beschikbaar?

• 20 oktober 2014
  • 58 reacties
  • 2091 keer bekeken

Badge
@Webcare: is er op mijn adres wel of geen VDSL beschikbaar?

Volgens de website van Solcon wel (tot 40 mb/s), maar mijn modem geeft (nog) een ADSL2+ verbinding aan.

Daarbij is een paar dagen geleden mijn maximale feitelijke downloadsnelheid zomaar gestegen van 12,4 naar 15,4 (wel fijn natuurlijk).
icon

Beste antwoord door Franzki 20 oktober 2014, 15:01

maar mijn modem geeft (nog) een ADSL2+ verbinding aan.

Telfort zet bestaande klanten niet automatisch over van ADSL naar VDSL...
Meestal zul je hiervoor een nieuw jaarcontract moeten aangaan.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

58 reacties

Postcode check uitvoeren van Telfort @ http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html
Kan je ook zien of VDSL beschikbaar is op je adres, en wat de verwachtte snelheid is (>20Mbit is VDSL beschikbaar)
Badge
Ik ken deze URL (uiteraard); hij zegt helaas niets (meer) over de snelheid die daadwerkelijk wordt geleverd. Dit werd tot voor kort wel aangegeven.
Reputatie 8
Badge +10
@Stoney

Deze dan..?

Trouwens, de PC-check die Jeroen06 geeft laat hier gewoon de haalbare snelheid zien op mijn adres.
Badge
@Stoney

Deze dan..?

Bedankt.

"Maximaal haalbare snelheid op uw adres: 50 Mb/s"

Dan lijkt het toch of VDSL ook op mijn adres operationeel is? De website van de breedbandwinkel bevestigd dit, en geeft aan dat de te verwacht maximale snelheid bij mijn abonnement Standaard met 30 Mb/s inderdaad 30 Mb/s is. Mijn modem geeft alleen nog steeds ADSL2+ aan. Kwestie van geduld hebben?

NB: er staan genoeg nieuwe wijkkasten hier!
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Ik heb nu al een 30 Mb/s abonnement.
Mag ik dan geen hogere download en upload snelheid verwachten/krijgen dan de 12, Mb/s om 1 Mb/s?

Als je zeker weet dat je momenteel een 'Internet Standaard' abonnement hebt dan hoor je zeker de 30/3 snelheid te halen.
Ik denk dat Webcare hier naar moet kijken.
Badge
Mee eens, vandaar mijn vraag aan Webcare in mijn start-post.
Bedankt voor de reacties/bevestiging.
Reputatie 8
Badge +16
maar mijn modem geeft (nog) een ADSL2+ verbinding aan.

Badge
Dat lijkt me de omgekeerde wereld: ik heb al een 30 Mb/s abonnement, alleen wordt er door Telfort nog geleverd via ADSL2+. 30 Mb/s is via deze verbinding niet mogelijk. Ik moet dus niet aan de bak, maar Telfort.
Reputatie 8
Badge +16
Het gaat erom of VDSL al beschikbaar was tijdens het afsluiten van je abonnement... Als er toen alleen ADSL beschikbaar was met 12-14 Mbps download, dan wordt je meestal niet automatisch overgezet.

Het zal ermee te maken hebben dat er vaak een nieuw modem nodig is en een monteur op pad moet worden gestuurd voor de omzetting. Dat zijn kosten die vergelijkbaar zijn met de kosten voor een nieuwe aansluiting. En Telfort wil deze kosten blijkbaar terugverdienen met een nieuw jaarcontract.
Reputatie 8
Badge +10

Het gaat erom of VDSL al beschikbaar was tijdens het afsluiten van je abonnement... Als er toen alleen ADSL beschikbaar was met 12-14 Mbps download, dan wordt je meestal niet automatisch overgezet.

Hoe komt Stoney dan aan een 'Internet Standaard' abonnement..?
Reputatie 8
Badge +16
Ik had zelf ook een "Internet Standaard" 30/3 abonnement via ADSL met in de praktijk 14/1 als snelheid.

En volgens mij wordt het nog steeds aangeboden op locaties waar met ADSL een snelheid tussen de 10 en 20 Mbps haalbaar is.

De term "Internet Standaard" kan dus zowel op ADSL als VDSL betrekking hebben... en een ADSL klant wordt (voor zover ik weet) niet automatisch overgezet naar VDSL.

[edit]
"Internet Extra" kun je alleen afsluiten als er (V)VDSL beschikbaar is... de andere abonnementen zijn zowel via ADSL als (V)VDSL leverbaar.
Reputatie 8
Badge +10

En volgens mij wordt het nog steeds aangeboden op locaties waar met ADSL een snelheid tussen de 10 en 20 Mbps haalbaar is.

De term "Internet Standaard" kan dus zowel op ADSL als VDSL betrekking hebben... en een ADSL klant wordt (voor zover ik weet) niet automatisch overgezet naar VDSL.

Oke, dat wist ik dus niet.
Maar ik neem aan dat Stoney zonder verdere poespas zoals verplichte abonnementsverlenging omgezet kan worden naar VDSL aangezien hij al een Internet Standaard abo heeft..?
Reputatie 8
Badge +16
De abonnementsvorm maakt niet uit... het lijkt erom te gaan dat Telfort de kosten (voor een monteur en een nieuw modem) wil kunnen terugverdienen. En daarom willen ze een nieuw jaarcontract afsluiten.

In het contract staat ook nergens genoemd dat je recht hebt op een gratis upgrade als tussentijds een hogere snelheid beschikbaar komt. De postcodecheck op het moment van afsluiten is bindend.

Als je op het forum kijkt, zie je twee situaties waarin de klant niet hoeft te verlengen:

1) Als het in het belang is van Telfort om de lijn om te zetten, bijvoorbeeld om oude ADSL-apparatuur te kunnen vervangen of bij de omzetting van VDSL naar VVDSL.
2) Uit coulance als de hogere snelheid kort na het aangaan van een jaarcontract beschikbaar komt.
Reputatie 8
Badge +10
Duidelijk

@Stoney

Aan jou de keuze... ;)
Je abo verlengen lijkt me niet zo'n bezwaar vermoed ik.
Reputatie 8
Badge +16
Overigens,,, ik reageer niet namens Telfort... dus misschien heb ik het mis en geldt er inmiddels een ander beleid voor kosteloos tussentijds overzetten van bestaande abonnees van ADSL naar (V)VDSL.

Wellicht dat Webcare nog wil reageren?
Reputatie 8
Badge +16
@stoney,

Ik heb dit voor je uitgezocht. Het is inderdaad terecht wat Franzki heeft aangegeven. Als jij een nieuw jaarcontract aangaat dan zal je worden overgezet naar VDSL. Hierdoor zal je een snelheid van 30 Mb/s halen.

@Franzki,

Bedankt voor het antwoord. 🙂
Badge
Allen bedankt voor de reacties en bevestiging van Webcare. :D
Ik heb zojuist via Mijn Telfort een nieuw jaarcontract aangevraagd voor Internet Standaard 30 Mb/s.
Reputatie 8
Badge +16
@Stoney,

Graag gedaan en wat fijn dat jij hebt verlengd. Ik lees graag van je hoe jij de VDSL verbinding ervaart. :D

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Allen bedankt voor de reacties en bevestiging van Webcare. :D
Ik heb zojuist via Mijn Telfort een nieuw jaarcontract aangevraagd voor Internet Standaard 30 Mb/s.

En misschien ten overvloede: Zodra de upgrade is doorgevoerd zal je eerst op een start profiel qua snelheid komen te staan en duurt het enkele dagen voordat je de maximale snelheid hebt bereikt. Daarnaast speelt uiteraard ook nog mee dat door de firmwarebug je upload niet maximaal zal zijn.
Badge
Bedankt voor de extra informatie, ik vroeg me al af hoe het zou gaan en wat ik ervan zou merken.

Modem: ik werk met een Fritzbox 7340. Heeft die ook dat probleem? Is met de laatste firmware update al wel geschikt (gemaakt) voor VDSL.
Reputatie 8
Badge +16
Als op jouw Fritz!box de firmwareversie 99.06.06 aanwezig is dan ondersteund je modem VVDSL. Het intrain proces blijft gelijk alleen zal je geen last hebben van de upload bug

Gegevens over de firmware kan je hier teruglezen: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7340/firmware/english/info.txt
Badge
Vreemd: 7 dagen geleden een nieuwjaarcontract aangevraagd, bevestiging ontvangen met het bericht dat de nieuwe service 28 oktober 2014 in zou gaan. Tot nu echter geen VDSL in mijn modem te zien. Daarnaast kan ik in Mijn Telfort geen status van mijn bestelling opvragen, want 'er is geen bestelling'.
Ohoh, als dat maar goed gaat.
Reputatie 8
Badge +16
@Stoney,

Excuses voor het ongemak. Het had inderdaad op 28 oktober 2014 moeten ingaan. Waarom dit niet is gebeurd kan ik helaas niet inzien. Ik zie dat de geplande opleverdatum verschoven is naar 4 november 2014. Ik hou het voor je in de gaten en verwacht dat het deze keer wel netjes volgens planning verloopt.

Stephen
Badge
Vandaag toch maar klantenservice gebeld: het blijkt dat het interne proces qua informatie bij de "overstap" van bestaande klanten binnen hetzelfde abonnement niet op orde is:

1. Reactie klantenservice: "Nee, dit soort bestellingen worden inderdaad niet zichtbaar bij Volg mijn bestelling".

In de bevestigingsbrief staat o.a.:
Levering
Telfort stuurt een brief waarin de opleveringsdatum is vermeld. Daarnaast stuurt Telfort het doe-het-zelf installatiepakket met
daarin uitgebreide handleidingen die u helpen met het zelfstandig installeren van Telfort internet en/of Telfort vast bellen.

2. Reactie klantenservice:
a. "Nee, we sturen u geen nieuw modem want het huidige voldoet al"
b. "Nee, u krijgt waarschijnlijk een email met de opleverdatum"
c. "Ja vervelend dat de brief niet helemaal klopt, maar we maken gebruik van een standaardbrief"
😛 "Ik kan zien dat de oplevering gepland staat voor 4 november" - "Krijg ik daar nog bericht van"? Waarschijnlijk een emailbericht". Hmm, men weet ook hier blijkbaar niet wat er gaat gebeuren....

Nou, het is allemaal wel voor verbetering vatbaar. 🆒
Badge
Tot nu toe geen enkel bericht gekregen over de datum van oplevering c.q. overstap naar VDSL. :@

Ik ga er vanuit dat het morgen of overmorgen wel goed komt, maar waarom is het voor Telfort zo moeilijk om ook bestaande klanten (goed) te informeren over een overstap? :?