beantwoord

VDSL bij vlagen regelmatig down

• 17 december 2018
  • 12 reacties
  • 258 keer bekeken

Mijn vDSL verbinding is over het algemeen stabiel en goed snel op 80/20 maar af en toe gaat hij regelmatig down.
De laatste dagen nog meer dan anders, volgens de logs:
17.12.18 02:13:26 DSL synchronization starting (training).
16.12.18 23:57:22 DSL synchronization starting (training).
16.12.18 15:32:38 DSL synchronization starting (training).
16.12.18 13:32:03 DSL synchronization starting (training).
13.12.18 22:29:15 DSL synchronization starting (training).
13.12.18 02:29:26 DSL synchronization starting (training).
12.12.18 09:40:53 DSL synchronization starting (training).
12.12.18 02:57:36 DSL synchronization starting (training).
10.12.18 22:17:01 DSL synchronization starting (training).
09.12.18 14:02:57 DSL synchronization starting (training).
06.12.18 22:13:12 DSL synchronization starting (training).
06.12.18 13:18:37 DSL synchronization starting (training).
06.12.18 13:13:45 DSL synchronization starting (training).

Ieder keer duur het een paar minuten om te trainen op 40/10 en na nog een paar minuten is hij weer op volle snelheid.
Lijkt me dat de lijnkwaliteit best goed is gezien de snelheid die ik haal maar waarom gaat de lijn zo vaak plat ?

Paul
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 3 januari 2019, 16:14

Ik zie de 31e inderdaad nog een paar verbrekingen, even als de 1e van januari. Gisteren en vandaag zijn helemaal stabiel zonder problemen. Het lijkt dus nu goed te gaan met de verbinding. Ik hoor graag wanneer het weer mis gaat, dan ga ik dat verder onderzoeken.

Daarbij geef je aan dat de upload iets trager is. Elk modem is natuurlijk verschillend en het kan zijn dat de Experia Box hier iets meer moeite mee heeft. Of hij is nog op zoek naar de betere lijn dat het nog wat hoger wordt. Wil je dat nog eens in de gaten houden? Wordt het niet beter, dan hoor ik dat graag.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi paulz42, wat irritant dat de verbinding regelmatig down gaat. Dat mag niet gebeuren. Wat er nu aan de hand is: de lijn wordt gezien als niet helemaal stabiel. Deze gaat dus steeds op zoek naar de beste instellingen. Alleen deze lijkt hij niet helemaal te vinden. Nu moeten we op zoek hoe dat komt.

Ik ben hiervoor heel erg benieuwd hoe jouw aansluiting eruit ziet. Kun je vertellen hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zonder splitter? Zie je nog iets van corrosie op het aansluitpunt? Je mag hier ook een foto van sturen als je wilt.

Zou je daarnaast ook jouw Forumprofiel zo volledig mogelijk willen invullen, dan kan ik ook meteen meekijken naar jouw verbinding. Ik hoor graag als je dat gedaan hebt.
Hi Bart.
De verbinding met ISRA punt is ong 1 meter en er zit geen splitter tussen.
Wat me in het verleden opviel is dat er een regelmaat in het uitvallen lijkt te zitten.
Heb even wat oude logs erbij gepakt en daar zie ik deze tijden:
02.09.18 01:59:25 DSL synchronization starting (training).
02.09.18 02:04:10 DSL synchronization starting (training).
04.09.18 01:58:44 DSL synchronization starting (training).
04.09.18 17:43:21 DSL synchronization starting (training).
04.09.18 21:57:59 DSL synchronization starting (training).
05.09.18 10:26:34 DSL synchronization starting (training).
05.09.18 11:15:18 DSL synchronization starting (training).
05.09.18 11:20:34 DSL synchronization starting (training).
05.10.18 00:16:27 DSL synchronization starting (training).
05.10.18 05:57:49 DSL synchronization starting (training).
05.10.18 07:15:58 DSL synchronization starting (training).
05.10.18 09:17:53 DSL synchronization starting (training).
05.10.18 23:00:26 DSL synchronization starting (training).
09.09.18 01:58:02 DSL synchronization starting (training).
09.09.18 02:02:37 DSL synchronization starting (training).
10.09.18 06:54:59 DSL synchronization starting (training).
14.10.18 21:00:35 DSL synchronization starting (training).
25.09.18 06:23:51 DSL synchronization starting (training).
25.10.18 21:59:49 DSL synchronization starting (training).
31.08.18 01:59:11 DSL synchronization starting (training).
31.08.18 22:06:02 DSL synchronization starting (training).

Als je kijkt zie je dat tijdstippen vlak voor of na het hele uur nogal overheersen.
Die regelmaat lijkt me op een of ander moedwillige actie te wijzen en geen willekeurig uitvallen van de lijn.
Ik heb ooit gehoord dat bij het toevoegen van een VDSL aansluiting alle andere verbindingen die bepaalde componenten delen met de nieuwe verbinding down gaan om bepaalde dingen te meten/in te regelen.
Kan het zo iets zijn ?

Groeten
Paul
Heb geprobeerd de ITU G993.5 standaard te lezen en als ik het goed begrijp worden bij VDSL een aantal verbindingen gegroepeerd en moet de hele groep retrainen als er een van de verbindingen retraint.
Dat zou betekenen dat als iemand met wie ik in dezelfde groep zit zijn modem reset of als er een verbinding bij komt de hele groep zijn verbinding even kwijt is.
Dat zou in de logs van de DSLAM zo te zien moeten zijn lijkt me.

Groeten
Paul
Reputatie 8
Badge +12
Ik durf zo niet exact te zeggen waar het probleem zit. Ik meet in ieder geval wel dat de verbinding niet helemaal goed is. Ik kan helaas zo vanuit hier niet uitsluiten waar het probleem vandaan komt. Ik heb hiervoor een monteur aangestuurd zodat hij op locatie jouw verbinding nog eens verder onder de loep kan nemen. Je krijgt zo een e-mail met een link om een afspraak in te plannen. Wil je laten weten hoe het bezoek verlopen is?
Bedankt, mailtje is ontvangen en ik heb een afspraak gemaakt..
Even afwachten dan maar..

Paul
Reputatie 8
Badge +12
Yes, ik hoor graag hoe de afspraak is verlopen.
Hi,
De monteur is maandag geweest en heeft de verbinding doorgemeten.
Volgens hem was de verbinding prima, aantal errors was in iets van 20-30 per minuut terwijl je je volgens hem pas bij 1000 zorgen moest maken. De lijn kwam ook netjes op bijna 80mbit down op zijn apparatuur.
Hij raadde me aan om de fritzbox 7360 maar eens te vervangen door de experia en te kijken of dat hielp.
De oude experia maar weer eens uit de doos gehaald en aangesloten, die gaf wel een DSL verbinding maar internet lampje bleef uit. Helpdesk gebeld en die hebben besloten me een nieuw modem te sturen, daar wacht ik nu op. Als de vervanger er is kan ik die eens testen.

Vanmorgen om 6:57 kreeg ik van de fritzbox een mailtje dat hij weer ingetraind was. Weer vlak bij het hele uur. De meerderheid van die retrains blijft binnen 5 minuten van het hele uur. Wat mijnsinziens toch op een externe factor wijst en geen toeval lijkt.
De monteur bevestigde dat bij VDSL een aanpassing van 1 van de verbindingen in de vectoring groep de hele groep moet retrainen.
Kunnen jullie niet ergens in de DSLAM logs zien of bijv die retrain rond 7 uur vanmorgen door zoiets veroorzaakt werd? Neem aan dat er op die DSLAM ook KPN en xs4all klanten kunnen zitten en niet alleen Telfort klanten.
In de logs van de Fritzbox is alleen maar te zien dat hij gedetecteerd heeft dat de vdsl niet meer reageert.
Hij traint opnieuw in op de begin waardes van ong 45/12 en gaat dan met een paar minuten netjes naar 80/20 en blijft daar totdat het zelfde verhaal weer gebeurt.

Groeten
paul
Ging net weer 2 keer vlak achter elkaar down:
27.12.18 13:07:02 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.12.18 13:11:58 DSL not responding (no DSL synchronization).

Tussentijds was de snelheid wel weer netjes:
27.12.18 13:11:46 DSL is available (DSL synchronization exists with 81168/20709 kbit/s).

Dat is dus 12s voordat hij voor de 2e keer er uit plofte.
Tijd van Fritzbox zou via NTP in sync moeten zijn. Ben heel benieuwd wat er aan de Telfort kant in de logs te zien is voor die tijdstippen.
Als volgens de monteur de lijnkwaliteit er prima uitziet lijkt het mij ergens anders aan te liggen.

NB Eerder vandaag lag hij er ook al uit :
27.12.18 06:54:58 DSL not responding (no DSL synchronization).

Tijd van Fritzbox zou via NTP in sync moeten zijn. Ben heel benieuwd wat er aan de Telfort kant in de logs te zien is voor die tijdstippen.
Als volgens de monteur de lijnkwaliteit er prima uitziet lijkt het mij ergens anders aan te liggen.

Groeten,
Paul
Nieuwe Experia V8 gisteren binnen gekregen maar nog geen gelegenheid gehad om hem aan te sluiten.
Volgens de Fritzbox log vannacht weer 2 keer een DSL retrain geweest.
En weer zo rond het hele uur:
29.12.18 02:57:23 DSL not responding (no DSL synchronization).
29.12.18 01:57:07 DSL not responding (no DSL synchronization).

Snelheid was prima net voor de laatst retrain:
29.12.18 02:40:32 DSL is available (DSL synchronization exists with 84428/20324 kbit/s).

Ik geloof echt niet meer in toeval.....

Paul
Reputatie 8
Badge +12
Goed dat de monteur is geweest. Hij heeft de lijn doorgemeten en deze was helemaal goed volgens zijn metingen. Jij ziet echter nog steeds anders terug. Ik heb daarom jouw verbinding ook nog eens bekeken en inderdaad, ik zie ook nog steeds verbrekingen. Wat i nu gedaan heb, is een netwerkanalyse aangevraagd bij de beheerder KPN. Zij gaan nu de lijn even in de gaten houden. Zien zij dat de lijn niet helemaal goed is. Dan zullen ze contact met je opnemen over hoe en wat.
Hi Bart,
Ik heb 31-12 de nieuwe Experia V8 er aan kunnen hangen ( in bridge mode).
Met hetzelfde RJ11 kabeltje dat de monteur op mijn isra punt had gezet.

Kan zijn dat daardoor nog wat onderbrekingen zijn geweest. Maar na gisteren hoef ik niets meer aan de opzet aan te passen dus ik verwacht geen onderbrekingen te veroorzaken.

Ik probeer zelf ook de status in de gaten te houden maar onderbrekingen met de Experia zijn wat lastiger te monitoren dan met de FritzBox. De FritzBox stuurde netjes een mailtje als de verbinding weer op was maar enige manier die ik bij de Experia zag is inloggen en in de web gui kijken.

Wat ik wel zie met die Experia is dat de uplink wat trager is dan mijn FritzBox was.
Down zit in beide gevallen rond de 80Mbit maar bij de FritzBox was up zo rond 20Mbit terwijl de Experia niet hoger komt dan 13 Mbit.
Als attainable geeft hij wel iets meer 30Mbit voor up aan.

Paul
Reputatie 8
Badge +12
Ik zie de 31e inderdaad nog een paar verbrekingen, even als de 1e van januari. Gisteren en vandaag zijn helemaal stabiel zonder problemen. Het lijkt dus nu goed te gaan met de verbinding. Ik hoor graag wanneer het weer mis gaat, dan ga ik dat verder onderzoeken.

Daarbij geef je aan dat de upload iets trager is. Elk modem is natuurlijk verschillend en het kan zijn dat de Experia Box hier iets meer moeite mee heeft. Of hij is nog op zoek naar de betere lijn dat het nog wat hoger wordt. Wil je dat nog eens in de gaten houden? Wordt het niet beter, dan hoor ik dat graag.

Reageer