beantwoord

Vast internet op zolder

• 3 april 2019
  • 8 reacties
  • 372 keer bekeken

Ik wil graag vast internet op zolder. Mijn modem staat in de woonkamer.
vanaf de meterkast is het mogelijk een draad door te trekken naar zolder. Een kabel van de modem naar de meterkast is lastig. Moet dat altijd via mijn modem lopen of kan er een aansluiting gemaakt worden in de meterkast?
Dmv een 2de modem of een router? Ik heb nu ook geen plek over op de modem om een kabel aan te sluiten. Alle uitgangen worden gebruikt.
groet Paul
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 3 april 2019, 17:09

Dag @paulg1201. Van harte welkom hier op het Forum. Leuk dat jij je vraag hier stelt. Ik zie dat @Enterprise je al op weg heeft geholpen met zijn adviezen. 🙂 Je zou eventueel ook een switch kunnen aansluiten op je modem en dan vanuit de woonkamer een kabel door kunnen trekken naar zolder, tenzij je dat niet wilt vanuit de woonkamer en afhankelijk van waarvoor je bekabeld internet op zolder nodig hebt.

De Casema contactdoos werkt via coax. Dan zou je een omvormer nodig hebben die er dan op zijn beurt weer voor zorgt dat je een UTP kan aansluiten op de coax-aansluiting. Maar die omvormers zijn wel aan de prijs.

Laat het gerust weten als ik nog ergens over mee kan denken.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @paulg1201 ,
als je een LAN-kabel doortrekt naar de zolder heb je geen aparte router nodig, hooguit een switch om meerdere LAN-poorten te hebben.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @paulg1201 ,
als je een LAN-kabel doortrekt naar de zolder heb je geen aparte router nodig, hooguit een switch om meerdere LAN-poorten te hebben.

Zo is het, en omdat de genoemde switch IGMP snooping ondersteund kan je hier ook indien gewenst een TV-ontvanger op aansluiten zodat je boven ook TV kan kijken.
Reputatie 8
Badge +19
Moet dat altijd via mijn modem lopen of kan er een aansluiting gemaakt worden in de meterkast?
Nee , dat is niet mogelijk, het moet via de modem.
Als je vast internet (dus niet alleen wifi) op zolder wil hebben dan zal je een router moeten aanschaffen en deze bekabeld direct op de modem moeten aansluiten.

Dmv een 2de modem of een router? Ik heb nu ook geen plek over op de modem om een kabel aan te sluiten. Alle uitgangen worden gebruikt.
groet Paul

Een router is de beste oplossing, als je een switch koopt en deze aansluit op een LAN-poort van de modem dan heb je weer poorten over...
Is dit de oude Casema aansluiting? Wordt dit nog gebruikt? Die contact doos kan ik dan gebruiken.

Ok bedankt. Het wordt wat duidelijker. Ik heb denk ik een manier om ook de kabel van de meterkast naar de woonkamer te maken. dan kan ik dus de modem in de meterkast zetten. als ik dan een router in de woonkamer zet, heeft deze dezelfde uitgangen als de modem ivm vaste telefoon en dig.tv kastje? wat is dan een geschikte router? voor de woonkamer en voor de zolder?

Bedankt zover.
Groet Paul
Reputatie 7
Badge +9
Dag @paulg1201. Van harte welkom hier op het Forum. Leuk dat jij je vraag hier stelt. Ik zie dat @Enterprise je al op weg heeft geholpen met zijn adviezen. 🙂 Je zou eventueel ook een switch kunnen aansluiten op je modem en dan vanuit de woonkamer een kabel door kunnen trekken naar zolder, tenzij je dat niet wilt vanuit de woonkamer en afhankelijk van waarvoor je bekabeld internet op zolder nodig hebt.

De Casema contactdoos werkt via coax. Dan zou je een omvormer nodig hebben die er dan op zijn beurt weer voor zorgt dat je een UTP kan aansluiten op de coax-aansluiting. Maar die omvormers zijn wel aan de prijs.

Laat het gerust weten als ik nog ergens over mee kan denken.
Bedankt voor de reactie Natasja. In de woonkamer zit de contact doos van vroeger Casema. Daar kan ik dan de kabel door doen om naar boven door te trekken. Heb intussen al onder de vloer gekeken en met een beetje geluk kan de modem dan laten staan en een hele lange kabel eerst naar de meterkast en dan naar de zolder doortrekken. Wat is dan een geschikte router voor op zolder. Zit daar ook WiFi op?

Greetz Paul
Ok duidelijk zo ver. Dan ga ik het zo proberen. Aparte WiFi versterker en dan zijn we kompleet.
bedsnkt voor de reacties!
Greetz Paul
Reputatie 7
Badge +9
Dag @paulg1201. Mooi dat het zo helder is. Graag gedaan en alvast veel succes! 🙂 Als je toch nog ergens vragen over hebt, dan weet je ons te vinden.

Reageer