Upgrade naar 30 Mb

• 21 december 2012
  • 17 reacties
  • 3500 keer bekeken

Badge
Ik heb een een 20 Mb verbinding van Telfort gehad welke constant op ruim 18Mb download uitkwam. Sinds vorige maand overgestapt naar 30 Mb en geconstateerd dat de snelheid is afgenomen naar net 17 Mb. De volgende vraag heb ik voorgelegd aan Telfort:

Hoe verklaart u dat met Internet Plus een snelheid werd gehaald van 90% van de maximaal door u aangeboden snelheid en dat ik nu slechts op 60% uitkom. De enige reden die ik kan bedenken is dat de bandbreedte niet is aangepast naar 30 Mb. Graag zsm uitsluitsel.

Antwoord van Telfort:

Wij hebben uw verbinding nagekeken en uw modem traint op dit moment in op ruim 18 Mbit. U zou deze snelheid ook op uw computer moeten halen. In onderstaand kader vindt u een overzicht van de snelheidsmeting die wij hebben verricht.

Tijdstip meting = 6 dec 2012 12:40

Ingesteld snelheidsprofiel (down/up) = 18.352 / 2.048 kbit/s
Gemeten snelheidsprofiel (down/up) = 18.352 / 2.048 kbit/s
Unquote

Verder valt op dat Max. DSLAM throughput een waarde aangeeft van 22016 kbit/s. Ik lees in dit forum de optie om een DSL reset uit te voeren echter ik vraag me ook af of het profiel in de centrale wel juist staat (dus op de hogere bandbreedte van 30Mb)
Modem Fritzbox 7390 met Telfort configuratie en laatste firmware.

Graag advies

17 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Welke snelheid geeft de Telfort postcodecheck aan als haalbare snelheid op jouw adres?
Badge
Postcodecheck geeft in onze straat zeer vreemde waarde (twee huizen naast elkaar de ene 9 Mb, huis ernaast 21 Mb. Ik zit hier dan weer tussenin met 18 Mb. Let wel dat met Internet Plus destijds max 14 Mb op mijn postcode werd weergegeven terwijl ik altijd ruim 18Mb heb gehaald (90% van de max. snelheid)
Reputatie 8
Badge +16
Als je een postcodecheck hebt van 18Mbps en je haalt 18Mbps als intrainsnelheid in het modem dan zit je in principe goed... veel meer gaat het dan niet worden.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je haalt met het Zyxel modem van Telfort.
Badge
Bedankt voor je reactie. Dat lijkt voor de hand liggend echter deze conclusie gaat voorbij aan het gegeven dat er zeer wisselende resultaten op de postodes huisnrs. worden gehaald (alle huizen staan overigens dicht bij elkaar) en geeft geen uitsluitsel waarom Max. DSLAM throuput niet is gewijzigd na de upgrade.
Wellicht dat iemand van Telfort Webcare hier een reactie op kan geven.
Reputatie 8
Badge +16
Verder valt op dat Max. DSLAM throughput een waarde aangeeft van 22016 kbit/s.

Dit zal het maximale voor ADSL zijn... en dit gaat pas omhoog zodra er VDSL beschikbaar komt op jouw adres.
Badge
Op dit moment heb ik VDSL
Reputatie 8
Badge +16
Waar staat dat...?
Reputatie 8
Badge +17
22016kbps is de instap waarde voor het 30Mbps profiel, DLM heeft je lijn (nog) niet opgeschakeld qua snelheid.

Dit kan bij een nieuwe oplevering 3-8 dagen duren en bij een bestaande lijn 30 dagen.

geduld...
Badge
Op 20-11-2012 volgend bericht ontvangen:

Hierbij bevestigen wij dat uw huidige Telfort internetabonnement met gebruikersnaam 'XXXX@telfort.nl' per 2012-11-16 omgezet is naar een Internet Standaard-abonnement.

Geduld is een schone zaak maar oplevering is inmiddels toch al ruim een maand geleden!
Reputatie 8
Badge +16
Wacht even Kees-Jan....
Ik verwacht met een postcodecheck  van 18Mbps géén VDSL.

@pdenboer:
Geeft het modem aan dat er een VDSL-verbinding is (en geen ADSL-verbinding)?
Badge
Modem geeft aan dat het gaat om een VDSL2 verbinding
Reputatie 8
Badge +17
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar zo mogelijk moet je de modem aan laten staan en zo min mogelijk resetten en zéker geen DSL reset doen in de GUI.

Als de lijn niet stabiel genoeg is zal DLM de lijn niet hoger zetten qua snelheid en foutcorrectie.
Badge
Ik heb het Zyxel modem inmiddels ingezet (Fritzbox als router erachter). Dit heeft wel tot gevolg gehad dat de snelheid weer wat verder naar beneden is gegaan (modem paar keer ontkoppeld geweest). Hoeveel tijd gaat erover heen (als modem stabiel is) voordat in stappen de snelheid weer wordt verhoogd
Reputatie 8
Badge +17
Als je de modem ontkoppelt door de kabel uit de DSL poort te halen, ziet de DLM dat als een fout in de communicatie, als je de modem via de power-knop uit zet, dan is het géén probleem.
Nu de DLM de snelheid heeft teruggeschakeld, zal die (pas) na 30 dagen weer gaan proberen om een hogere snelheid op de lijn te zetten.
Badge
Is er een mogelijkheid om die tijd in te korten (kan Telfort hier iets doen)?
Badge
Iemand een suggestie (moet Telfort hier actie ondernemen)?
Reputatie 4
Badge +3
@pdenboer,

Excuus voor de late reactie.

Jouw verbinding is op dit moment ingesteld op de maximaal haalbare snelheid en daarom is het niet nodig een reset uit te voeren op de DLM (Dynamic Line Management).

Gezien de afstand, de verwachtte snelheid op je adres en de 'attainable waarden' in jouw modem is 18Mb de hoogst haalbare snelheid.

Henk

Reageer